Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä ovat mielestäsi suurimmat ja tärkeimmät syyt sille, että sosiaali- ja terveysalalle ei saada tarpeeksi työntekijöitä?

Vierailija
18.03.2024 |

Siis onko kaikki tosiaan kiinni vain palkoista, kuten usein väitetään, vai voisiko syitä löytyä myös muualta.

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan huono maine.

Vierailija
142/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihtumainen ilmapiiri, liian vähän työntekijöitä sekä erittäin huono palkka 🤮

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodiaali- ja terveysalalla on jo tarpeeksi työntekijöitä. Heidät pitäisi vain saada tekemään niitä oikeita töitä.

Vierailija
144/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajiahan Suomessa nimenomaan halveksutaan :D hoitajat ovat aina niitä läskejä yh-mammoja! Hoitajat on aina niitä entisiä koulukiusaajia! Hoitajat on hirveitä ihmisiä! Kun ne on leimattu noin jyrkästi, niin ei siinä esim. itseä kauheesti kiinnosta mennä opiskelemaan hoitajaksi. Vielä kun tälleen lihavana sitä mahtuis just tohon stereotypiaan.

Vierailija
145/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitajat tosiaan suurta arvostusta nauti, mutta kyllä siellä on helmiäkin joukossa. Oma diabeteshoitajani ansaitsee kyllä kaiken kunnioitukseni.

Vierailija
146/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pskat työolosuhteet ja vuorotyö

Joo ja just kun monessa paikassa alkoi olla autonomiaa vuorojen suunnittelussa, niin mennäänkin taaksepäin...

Vierailija
147/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on ehdottomasti se että asiakkaat ovat mielipuolia. Olen itse turvallisuusalalla ja sen olen saanut todistaa lukemattomia kertoja.

Vierailija
148/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaiden ja potilaiden arvostus työtä kohtaan. Tai yleensäkin se ymmärrys on heikentynyt, että työtämme vain tehdään niin hyvin kuin pystytään. Kun olin ajanvarauksessa jonkin aikaa, minulle huudettiin, uhkailtiin lakitoimilla, haukuttiin. Jos ei ollut antaa aikaa heti vaan joutui pyytämään soittamaan viikon päästä uudelleen, siitä vasta meteli syntyi. Takaisinsoiton tultua käytäntöön ihmiset eivät vastanneetkaan puheluun, mikä oli rankkaa. Ymmärrettävää toki, ettei töissä jouda vastaamaan. Silti halutaan palvelua enemmän kuin on resursseja. Ihmiset purkavat vihaa igan väärään ihmiseen, jos ajanvaraukseen aletaan huutaa. 

Jos et tee mitään laitonta, miksi sana lakitoimi nostattaa sinussa esiin yhtään mitään tunteita?

Olen eri mutta myös ajanvarauksessa töissä. Lakitoimilla uhkailu on uhkailua, ja meillä on uhkailulle nollatoleranssi. Jos soittaja uhkailee on meillä ihan johtoryhmän lupa päättää puhelu siihen. 

-toinen

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu se tosi-TV-ohjelma, missä silikonipakarat ja tekoripset viuhuen pistetään mummoa kuosiin, vähän hikoillaan haisematonta hikeä ja mennään duunin jälkeen ensin yksille ja sitten kotiin poreammeeseen kellumaan.

Somazon: Sotealan soturit ja soturittatet.

Toivottavasti sait itsellesi kivan olon tuotoksestasi. Näin hoitajana, tekisi mieli itkeä. Kuin ilkeitä jotkut voivat olla?

Entisenä sairaanhoitajana mä tulkitsin tuon aiemman viestin ihan eri tavalla. Ja olen itseasissa sen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Ei hoitoalan työ kiinnosta nuoria. Siitä puuttuu just se glamour, mistä nuoret haaveilevat. Kuten esim töiden jälkeen yksille ja sitten poreammeeseen kellumaan. Ja myös se, että ei tietenkään työssä saa hikoilla (ainakaan haisevaa hikeä), koska sehän on ihan hyi kamalaa ja yäk. Tosin ei silläkään pitkälle pötkittäisi, jos hoitotyö esitettäisiin erilaisena kuin mitä se on. Nuoret jaksaisivat ehkä pari vuotta töissä ja toteaisivat, että meitähän on huijattu eikä tässä duunissa olekaan mitään  glamouria ja hikikin haisee, kun mummoja suihkuttaa ahtaissa kylpyhuoneissa vaatteet päällä, muovisen esiliinan takana ja kumisaappaat jalassa. Jos nyt eivät jättäisi opintojaan jo keskenkin, heti ensimmäisen harjoittelujakson jälkeen. 

Vierailija
150/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire. Kiire ja riittämättömyys. Työ ei lopu koskaan ja ikinä et ehdi antaa riittävän hyvää hoitoa. Voisin tehdä työtä nykyisellä palkallakin, jos vaan sen jatkuvan kiireen saisi vähemmälle.

Lopulta olin niin loppu, että työpäivän jälkeen vain istuin sohvalla ja tuijotin eteeni tai itkin. Onneksi olin tehnyt pelkkiä määräaikaisuuksia, niin yksinkertaisesti lopetin ja vaihdoin alaa. Nyt työ on ihan kivaa, palkka sama, mutta voin jättää työt mielestä kun päivä loppuu ja parasta, vaikka mokaisin mitä, kukaan ei kuole. 

Vierailija
151/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono työilmapiiri. Jotkut pomot suosivat mielistelijöitä eivät niitä, jotka tekevät työt. Uutta verta löytyy, pomon  sanoin. Toivottavasti osastonhoitaja luet tämän ja kar.. hoitaa.

Vierailija
152/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti hirvittää mitä tapahtuu ensi kuusta alkaen kun suuri osa osa-aikatyötä tekevistä sote-alan työntekijöistä joutuu jäämään taloudellisista syistä kokonaan työttömiksi kunnes saavat kokoaikatyön. Hoitajapula jo valmiiksi kriittinen ja jo aiemmin pyöri jotenkuten nimenomaan keikkaa tai sijaisuuksia tekevien hoitajien avulla. Aidosti on riski että hallituksen leikkaukset yhdistettynä sote-uudistukseen romahduttaa koko sotealan Suomessa. 

Vierailija
153/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis romahtanee koko Suomen sosiaali- ja terveydenhuolto.

Vierailija
154/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähäinen koulutuspaikkojen määrä.

Suomessa on lähes satatuhatta hoitajaa reservissä, jotka ovat saaneet koulutuksen, mutta eivät Suomessa työskentele alalla, joista kymmeniätuhansia on luopunut oikeudestaan harjoittaa hoitajan ammattia. Osa vaihtanut alaa tai muuttaneet työskentelemään muihin maihin, kuten Ruotsiin, Norjaan jne. jossa palkka huomattavasti suurempi ja työolot. Samoin lääkäreitä ja muuta terv.hoidon työntekijöitä. Eli suurin haaste Suomessa, on hoitajat pitää alalla, eikä ongelma ratkea koulutuspaikkojen lisäämisellä. 

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000006255466.html

Vierailija
155/155 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset