Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä ovat mielestäsi suurimmat ja tärkeimmät syyt sille, että sosiaali- ja terveysalalle ei saada tarpeeksi työntekijöitä?

Vierailija
18.03.2024 |

Siis onko kaikki tosiaan kiinni vain palkoista, kuten usein väitetään, vai voisiko syitä löytyä myös muualta.

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: No ei estä muu kuin se, että meillä esihenkilöt ovat tehneet päätöksen, että ketään ei palkita. Osittain säästösyistä ja osittain siksi, ettei kenellekään tule paha mieli, kun ei itse tullut palkituksi.

Yksityisellä työskennellessäni jaettiin vuosittain bonus, mutta sen saaja äänestettin kaikkien kesken. Nyt tuli ihmeekseni julkisellakin puolella vastaan ensimmäinen tällainen äänestys, mutta palkittavia on yksi koko suurelta alueelta josta tunnemme ainoastaan oman yksikön työntekijät. Tuo bonus tosin on ainoastaan 100 euroa ja sekin tulee hyvin rajattuihin asioihin toimivaan e-passiin...

Vierailija
122/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuu se tosi-TV-ohjelma, missä silikonipakarat ja tekoripset viuhuen pistetään mummoa kuosiin, vähän hikoillaan haisematonta hikeä ja mennään duunin jälkeen ensin yksille ja sitten kotiin poreammeeseen kellumaan.

Somazon: Sotealan soturit ja soturittatet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalipuolen kokemuksella voin seuraavaa kertoa:

Palkat eivät ole päätä huimaavia. Toki on eroa oletko töissä hyvinvointialueella vai yksityisellä vai kenties valtiolla, mutta silti palkka on huono.

Työtä ja asiakkaita on paljon yhtä työntekijää kohden. Jos joku sairastuu työpaikalla, tulee myös sairastuneen asiakkaat päälle hoidettavaksi.

Työtä ei arvosteta.

Työhön liittyy uhkailua. Varuillaan pitää olla ja omat osoitetiedot yms, laittaa salaiseksi. Perheeseen liittyen on uhkauksia tullut ja lasten koulu selvitetty ja uhattu näitä satuttaa, tämä kolleegalle tapahtunut. Somesta saattavat asiakkaat kaivaa tietojasi, joten tämäkin pidettävä piilossa. Myös keskustelupalstoille tai tiktokkiin saattaa nimesi päätyä, ei kiva.

Vierailija
124/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaaminen, riittämätön perehdytys, pahan puhuminen, kollektiivinen masentuneisuus ja sen kaataminen kollegojen niskaan.

Vierailija
125/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-eettinen kuormitus siitä, ettei pysty hoitamaan niin hyvin kun haluaisi tai osaisi,  koska kiire.

Työterveyshuollon kyselyssä oli eettínen kuormitus noussut hälyttäväksi. Niinpä työnantaja tilasi meille varmasti kalliin kurssituksen aiheesta. Me työntekijät odotimme, että siellä käytäisiin läpi konkreettisia tilanteita ja pohdittaisiin yhdessä keinoja järjestää työtämme niin, että sen voisi tehdä paremmin ja paremmalla omallatunnolla. Mutta ei! Kurssi sisälsi mindfullnessia ja sen sellaista, jonka avulla me itse vain sietäisimme tilannetta paremmin ja kokisimme vähemmän huonoa omaatuntoa konemaisesta liukuhihnatyöstä.:)

Vierailija
126/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiva ne kaikki 1800 vanhaa ketjua samasta aihe3sta. Sieltä löytyy vastaus. Älä jaksa jauhaa enää tästä.

Vierailija
127/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä höpäjät? Palveluihin ohjaaminen on hyvin pieni osa sosiaalityötä. Sosiaalityöntekijä käyttää työssään julkista valtaa. Juristeilla ei ole siinä hommassa osaa eikä arpaa. Esimerkiksi lastensuojelussa juristi tarkistaa ja pyytää tarvittaessa korjaamaan hallinto-oikeuteen menevän hakemuksen, mutta ne kaikki muut päätökset (perhetyö, sijoitukset, tukihenkilö, taloudellisen tuen jne) sosiaalityöntekijä valmistelee ja allekirjoittaa itse ilman, että yksikään juristi niitä näkee. Sosiaalityöntekijän on itse tunnettava laki ja osattava sitä soveltaa.

Lakimies voi avustaa esim. huostaanottohakemuksen teossa, lähinnä tarkastavat kieliasua, mutta itse päätöksen tekee aina sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijä myös istuu hallinto-oikeudessa selittämässä ratkaisujaan tarvittaessa. Päätöksetkään eivät ole välttämättä se kuormittavin asia, vaikka ne ovat usein työläitä ja niistä valitetaan paljon. Eniten stressiä tuottaa se että joudutaan räätälöimään eri tilanteisiin ratkaisuja palveluista ja ratkaisuista, jotka eivät vastaa oikeastaan palvelun tarvetta. Ei meillä vaan ole tässä maailmassa sellaisia ongelmia, johon olisi valmiita palveluita ja ratkaisuja olemassa.

Vierailija
128/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole ilmiö joka euroopan maassa. Jo kaksikymmentä vuotta sitten Britanniaan palkattiin jostain kanadasta sossumummoa töihin isolla liksalla. Liksathan on hyvät sosiaalialalla, mutta työ on kuormittavaa.

Sosiaalipuolella työskentelevä näkee yhteiskunnan ja ihmisluonnn pahimmat varjopuolet ja usein vielä kohdistuneena kaikkein heikoimpiin. Kuka sellaista jaksaa?

Vierailija
129/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus sanottu satatuhattakymmentäkertaa ,  eli se samaku oli 10 vuotta sitten,20 vuottasitten,100 vuotta sitten, eli työolot ja palkkaus.

Vierailija
130/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mittapuullani hoitajan palkka on oikein hyvä, teen itse raskasta hommaa kympin tuntipalkalla. Vaihtaisin mielelläni hoitajaksi jos kyse olisi pelkästä rahasta, mutta työilmapiirin ja surkean johtamisen takia teen mieluummin matalapalkkaisempia hommia. Tuttuja on hoitajina ja olen kuullut ihan riittävästi siitä menosta siellä. 

Vierailija
131/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoria ei kiinnosta hakeutuminen alalle koska ovat tottuneet olemaan etusijalla (siis perhepiirissä, koulussa jne) eivätkä hakua olla auttajia. Aikuisia ei kiinnosta koska ei pysty tekemään kunnolla vaan kiireellä hutaistaan.

Minulle tulee mieleen, että nykyajan nuorempi polvi on elänyt aivan liian "steriilissä" ympäristössä.  Terveydenhoidossa toimiva joutuu tekemisiin ihmisten eritteiden kanssa, joissa voi olla epämiellyttävä haju. Sellaisesta pitäisi ainakin saada hyvää palkkaa. Hoidettavat ja autettavat saattavat olla agressiivisia ja hävyttömiä hoitohenkilökuntaa kohtaan.. Etenkin hoitajille puhutaan törkeyksiä tai  heitä lyödään. En ole koskaan ymmärtänyt miksi sellainen sallitaan. Jossain ohjelmassa näytettiin erään sairaalan tositilanteita. Silloin olin iloinen, kun en lähtenytkään unelma-alalleni nuorena.

Vierailija
132/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkeat palkat, jonka takia sinne ei hakeuduta, joten työvoimapula aiheuttaa kiirettä, jonka takia sinne ei hakeuduta...ja kierre on valmis.

Oikeasti tuon alan palkat pitäisi pitää ennallaan ja työajaksi lyhentää 5-6h/pv.

Pa*kat teillä mitään surkeita palkkoja on! Itse olen alalla, jossa on ihan oikeasti surkea palkka. Voisin todellakin tehdä hoitajan työtä hoitajan palkalla. Se miksi en hakeudu hoitoalalle on se teidän aivan karmea työilmapiiri. En ole yhdeltäkään tutulta hoitajalta kuullut koskaan yhtään hyvää sanaa. 

Vierailija
133/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime palaverissa esihenkilö kertoi, että on saanut vahvaa palautetta siitä, että on ylitetty hoitajamäärä ja nyt ei työntekoon enää anneta kuin minimi. Tee siinä sitten laadukasta hoitotyötä... Ei hitto, kyllä on pakko etsiä jotakin muuta työtä, jotta jaksaa eläkeikään:/ Toivottavasti kuolen, ennen kuin itse olen siinä pisteessä, etten ilman apua selviä.

Anna itsestäsi hoitajana kaikki muiden hyväksi ja mitä saat siitä hyvästä? Lisää duunia, kun ei voida palkata tarpeeksi henkilökuntaa. Ja tämä hyvinvointialueella. V*tut, en aio tappaa itseäni vain siksi, että halusin tehdä hyvän loppuelämän meidän ikäihmisille. Ja kyllä, olen hiton vihainen hoitaja, joka halusi vain hoitaa.

Vierailija
134/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossut istuu palavereissa ja hoitsut tupakalla.

Kumpaakaan ryhmää ei oikein työnteko jaksa kiinnostaa. En tiedä kuinka monta työntekijää tarvitaan per asukas, että heillä olisi sopivasti aikaa potilaalle.

Vierailija
135/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkeat palkat, jonka takia sinne ei hakeuduta, joten työvoimapula aiheuttaa kiirettä, jonka takia sinne ei hakeuduta...ja kierre on valmis.

Oikeasti tuon alan palkat pitäisi pitää ennallaan ja työajaksi lyhentää 5-6h/pv.

Pa*kat teillä mitään surkeita palkkoja on! Itse olen alalla, jossa on ihan oikeasti surkea palkka. Voisin todellakin tehdä hoitajan työtä hoitajan palkalla. Se miksi en hakeudu hoitoalalle on se teidän aivan karmea työilmapiiri. En ole yhdeltäkään tutulta hoitajalta kuullut koskaan yhtään hyvää sanaa. 

Pahimpia valittajia pitäisi päästä potkimaan varoittavaksi esimerkiksi pellolle.

Vierailija
136/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäsin olla töissä esim kotihoidossa mutta vaihdoin alaa älyttömän kiireen takia. Joillekkin ehdit oven raosta heittää lääkkeet ja kesken vanhuksen lauseen oli jo juostava pois,  aina jäi paha mieli. Jos joku oli pois jaettiin asiakkaat vuorossa olevien kesken kun sijaisia ei saatu. Ei kiitos.

Vierailija
137/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossut istuu palavereissa ja hoitsut tupakalla.

Kumpaakaan ryhmää ei oikein työnteko jaksa kiinnostaa. En tiedä kuinka monta työntekijää tarvitaan per asukas, että heillä olisi sopivasti aikaa potilaalle.

Ja sitten sun kaltaiset p*skiaiset näppikset räkää roiskuen jauhavat suurinta sontaa mitä on.

Toivottavasti saat itse kokea sen, mitä on olla avuntarpeessa ja sitä ei saa. 

Vierailija
138/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu se tosi-TV-ohjelma, missä silikonipakarat ja tekoripset viuhuen pistetään mummoa kuosiin, vähän hikoillaan haisematonta hikeä ja mennään duunin jälkeen ensin yksille ja sitten kotiin poreammeeseen kellumaan.

Somazon: Sotealan soturit ja soturittatet.

Toivottavasti sait itsellesi kivan olon tuotoksestasi. Näin hoitajana, tekisi mieli itkeä. Kuin ilkeitä jotkut voivat olla?

Vierailija
139/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeutuisin hoitoalalle mielelläni, mutta en ota kehooni mitään rokotteita, ainakaan toisten sanelemana. On järjettömyyden huippu, että rokotepakko on kirjattu lakiin. Ihminen on parhaimmillaan luonnollisessa, terveellisessä tilassaan (edellyttäen toki hyviä elämäntapoja, terveellistä ruokavaliota, säännöllistä liikuntaa, riittävää lepoa jne.). 

En ymmärrä, miten hoitoalalla oikeus oman kehon itsemäärämisoikeuteen on näin vinoutunut. Ja päälle vielä ulina, että ei muka usko lääketieteeseen eikä ole sopiva alalle, jos ei rokotteita ole otettu. 

Joku tässäkohtaa on mennyt pieleen ja pahasti.

Mitä jos kohtaat joku päivä jonkun, jolla on tuberkuloosi, hepatiitti tai polio? Maailma on niin globaali nykyään ja kuka tahansa voi olla tartunnan kantaja esim. lomamatkan jälkeen.

Vierailija
140/155 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaiden ja potilaiden arvostus työtä kohtaan. Tai yleensäkin se ymmärrys on heikentynyt, että työtämme vain tehdään niin hyvin kuin pystytään. Kun olin ajanvarauksessa jonkin aikaa, minulle huudettiin, uhkailtiin lakitoimilla, haukuttiin. Jos ei ollut antaa aikaa heti vaan joutui pyytämään soittamaan viikon päästä uudelleen, siitä vasta meteli syntyi. Takaisinsoiton tultua käytäntöön ihmiset eivät vastanneetkaan puheluun, mikä oli rankkaa. Ymmärrettävää toki, ettei töissä jouda vastaamaan. Silti halutaan palvelua enemmän kuin on resursseja. Ihmiset purkavat vihaa igan väärään ihmiseen, jos ajanvaraukseen aletaan huutaa. 

Jos et tee mitään laitonta, miksi sana lakitoimi nostattaa sinussa esiin yhtään mitään tunteita?

Kenellä normihenkilöllä tässä maassa on varaa oikeudenkäynteihin tai asianajajiin? Kysyn vain? Olen kerran ollut tilanteessa, että tarvitsin lakimiehen apua ja oli pakko myydä piano, jota perheen koululainen soitti harrastuksenaan.