YLE: Saavatko työttömyysturvan ja asumistuen leikkaukset ihmisiä tekemään enemmän töitä? Työnantajat toiveikkaina
Minä vastaan: no ei ainakaan minua. Ihan päinvastainen vaikutus, kun joudun lopettamaan nykyisessä osa-aikatyössäni käynnin, kun ei ole enää kannattavaa, koska matkoihinkin menee niin paljon rahaa.
Kommentit (127)
Ei siihen leikkauksia tarvita. Riittää, että joku palkkaa töihin. Luulisi nyt työnantajan osaavan päätellä tämän ihan itsekin.
Ehkä osa kuolee asunnottomuuteen tai nälkään. Siinä tulee yhteiskunnalle säästöjä.
Kaikille ei edelleenkään ole tarjolla kokoaikatyötä, jonka palkalla tulee toimeen ilman tukia.
Jos hallitus oikeasti haluaa ihmiset töihin eikä passivoittaa niin kannustinloukuille olisi tehty jotain.
Sen sijaan ajatusmaailma on aina se laiskat köyhät ihan oma vika menis töihin, kurjistetaanpa elämää vielä lisää ja lisätään kyttäystä niin siinäpähän oppivat hankkimaan pysyvän 8000€/kk kokopäivätyön ja/tai muuttamaan pois kasvukeskuksista.
Ennen työnantajat tarjosivat edullisen tai jopa ilmaisen työsuhdeasunnon työntekijöilleen. Verotuksen uudistus tuhosi tämän. Tuli liian kalliiksi tarjota työsuhde-asuntoja työntekijöille, oli kannattavampaa vuokrata asunnot ulkopuolisille tai laittaa myyntiin. Asunto-etu olisi houkutteleva nyt kun asuminen on niin kallista.
Enempi motivois ottamaan useampia osa-aikatöitä vastaan, jos suoja-osa nostettaisiin vaikka 400 euroon.
Kaupan alalla kokoaikasopimukset ovat olleet vuosia kiven alla, tuskin niitä nytkään tulee lisää.
Ukrainalaisia ei enää kiinnosta marjanpoimiminen. Ehkä suomalaisia pian houkuttaa muuttaa homeisiin asumiskelvottomiin murjuihin ja maksaa niistä vuokraa.
Sama juttu. Saa joku muu tehdä ne työt ja tekeekin. Jää auto vapaa- ajan käyttöön.
Sama täällä. Osa-aikatyö saa jäädä jonkun toisen hoidettavaksi. Kesään asti teen.
Niitä työpaikkojahan tulee kohta yli 100.000 lisää?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä osa kuolee asunnottomuuteen tai nälkään. Siinä tulee yhteiskunnalle säästöjä.
Ei näyttäisi suomalaisilla olevan pelkoa kuolla nälkään. Ehkä jo oikeasti nälkäinen valitsee muuttaa pienempään asuntoon ennen kuin kuolee nälkään.
Tuskin noin tyhmiä työnantajia edes on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin noin tyhmiä työnantajia edes on olemassa.
Ei ne ole tyhmiä vaan pahoja. Valehtelevat tietoisesti.
En tiedä. Olen ollut aina niin onnekkaassa asemassa, että en ole saanut työttömyys-, asumis- tai toimeentulotukia.
Mutta vuorotteluvapaan olen pitänyt ja aikuiskoulutustuella olen opiskellut uuden tutkinnon. Aiemmassa työssä yritin pakertaa, vaikka en tykännyt, ja paloin loppuun. Nuo olivat tärkeitä tukia, joiden avulla olen saanut uuden työn, ja nyt jaksan hyvin. Suunnitelmani on jatkaa 70-vuotiaaksi, mutta aika näyttää miten tässä jaksaa. Olen nyt 66 vuotta.
Ei helvetti miten tyhmiä työnantajia voi olla olemassa.
Kaikki nuo mediassa valittaneet kuten esim ne kaksi ylellä esiteltyä naista eivät oikein vakuuta näiden tukien niin suurta jakamisen tarvetta.
Toinen halusi elää kokonaan ilmaiseksi ilman mitään omaa työtä tai lainan ottamista, toinen halusi omistusasuntoon tukea,että saisis kerättyä pääomaa kalliimpaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Niitä työpaikkojahan tulee kohta yli 100.000 lisää?
Näyttää tulevan 100 000 työtöntä lisää.
niinpä