Miksi värjäämättömät maantienväriset hiukset tekevät ulkonäöstä epäsiistin? Mitä voisin tehdä hiuksilleni?
Kasvatin pitkästä aikaa kokonaan oman värin hiuksiini ja se vaikutti ulkonäkööni todella negatiivisesti. Ennen värjäsin vaaleaksi, mutta hintojen noustessa ei ole varaa ja en halua kemikaaleja elimistööni. Olen todella ruman harmaavarpusen näköinen nykyisen hiusvärini myötä. Mitä tälle voisi tehdä? Joku sävyttävä shampoo? Onko kukaan kokeillut hiusten vaalennusta sitruunalla tai muulla luonnonmukaisella menetelmällä? Mitä tehdä hiuksille jotka näyttää kamalilta mutta ei halua värjätä?
Olen pitänyt nuorempana ajoittain ruskeita ja vaaleita hiuksia ja on ollut myös mielenkiintoista huomata tällöin ero miesten käytöksessä. Vaaleahiuksisena minua on lähestytty baarissa useita kertoja, luonnollisilla ruskeilla hiuksilla ei koskaan, ei kertaakaan. Tällä ei ole minulle enää väliä koska olen avioliitossa, mutta on ollut outoa huomata miten hiusten väri todella muuttaa koko ulkonäön!
Kommentit (72)
Hiukset vaikuttavat todella paljon jokapäiväiseen tyylikkyyteen, aivan kuten kerroit. Niiden pitää olla kauniit ja ehdottomasti helposti "huollettavat", tyyliin pesu ja menoksi. Ei siis mitään kylpyhuoneessa nyhräämistä kellon ja myssyn kanssa. Aivan turhaa ylimääräistä stressiä ja huolehtimista, eikä koskaan mitään hauskaa puuhaa. Tulos on joko kelvollinen tai sitten ennemmin tai myöhemmin katastrofi. Vain ammatti-ihmiset tietävät ne kaikki riskit ja osaavat myös neuvoa uusimmat vähiten haitalliset menetelmät. Puhumattakaan niistä lyhyistä hetkistä, kun saa rauhassa istua ja vaikka lukea tms., ja hiukset saavat taas uuden kevyen käsittelyn ammattilaisen "huomassa", siististi ja varmasti.
Tärkeimmät valintaperusteet ovat helppous, varma laatu niin, ettei ongelmia ole tulossa myöhemminkään. Itse etsisin luottokampaajan, jonka kanssa sopisin raidoitustavasta, joka uusittaisiin mahdollisimman harvoin eli esimerkiksi tuo edellämainittu ohuet vaaleat raidat päällimmäisiin hiuksiin ja vältetään ihokosketusta raidoitusaineella.
Toinen hieno vinkki oli edellä klipsihiusjatkeet. Vaatii tietysti opettelemista, mutta varmaan oikein kiva.
Leikkauta kiva malli ja ota vaikka ns aurinkoraitoja, se piristää. Muista hyvä ryhti ja hymy!
Jos ei laita joka kerralla hoitoainetta, näyttää vaaleammalta ja luonnolliselta. Pörheältä. Hoitoaine voi tehdä hiukset latteaksi, myös värin sameaksi tai hikoilu. Mutta kosteutta pitäisi saada päänahkaan. On kosteuttavia shampoita tosin.
Hyvä kampaus, shampoo ja hoitoaine auttaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut sitruunaa, kasvivärejä ja kaikkia muitakin mainittuja, ja minulla ne eivät vaikuta yhtään.
Olen päätynyt tekemään itse hyvin ohuita raitoja kuukauden välein, mikä on hellävaraisin keino.
Miten kannattaa tehdä raitoja kotona? Foliolla, hupulla, vapaalla kädellä?
Vapaalla kädellä, jossa vanha pieni hammasharja. 😊 Nostan kuivan suortuvan toisella kädellä, toisella vedän hammasharjaan töpötettyä raita-seosta pitkin pituutta. Kapeita, luonnollisen näköisiä raitoja saa helposti näin, jopa takahiuksiin. Tietysti kaveri auttaisi eli helpottaisi asiaa. Suortuvan voi laskea saman tien vapaaksi, koska raita-mössöä on hiuksessa niin vähän, ettei se leviä muualle. Erityisen tärkeää on laittaa raitoja lähelle kasvoja, vaikka ne ihan reunimmaiset suortuvat jättäisikin ilman.
Ekalla kertaa voi laittaa vain muutamia raitoja. Kun huomaa, miten onnistui, seur kerralla voi laittaa näiden raitojen välihiuksiin. Koska pidän hiuksia usein myös nutturalla, laitan raitoja myös sisähiuksiin, en vain päällimmäisiin.
saat kohta aurinkoraitoja kun aurinko alkaa paistamaan
Keskity hoitoon. Pese, kosteuta ja lisää hiusöljyä .. tuo kiiltoa
Vierailija kirjoitti:
Kokeile Biozellin sävyttävää hoitoainetta sävyssä Frozen mocha. Tuo vähän sävyä ja kiiltoa maantienvärisiin hiuksiin. Edullinen, marketeista.
Toinen vastaava on Four Reasons Latte sävyttävä color mask. Lähtee vähitellen pois, ellei käytä joka pesukerralla. Vaikutusajalla voi säädellä värin säilyvyyttä hiuksissa.
Minusta suurin osa värjätyistä näyttää epäsiisteiltä. Joko liian teennäinen väri juuri värjäämisen jälkeen, tai sitten kuivahtanut samea väri, tai selkeä juurikasvu.
Työkaverini lopetti värjäämisen ja siinä välivaiheessa piti hiuksiaan letillä, oli yllättävän nätti ja ei niin homssuinen.
Nyt oman värisillä, "maantievärillä", on reippaasti kaunein koskaan, on käynyt läpi varmaan koko väriskaalan. Hiusten värjäämisen sijaan käyttää ripsaria, enkä ollut ennen kiinnittänyt huomiota miten ihanat silmät hänellä on, siis "tavalliset", mutta todella levollinen katse ja olemus, joten ehkä ne värjätyt hiukset on riidelleet sen kanssa.
Italiassa monet pitävät suomalaisten "ash blond" sävystä, eli mikä meille on se maantie. Meillä oli myös vaihto-opiskelija Italiasta, ja hänkin ihaili lukiossa kaikkien hiuksia, että miten ihania pieniä sävyeroja on. Sanoi kaikkia blondeiksi, vaikka omasta mielestäni oli kyse vaaleanruskeasta. Ei ollut uskoa että vain harva värjäsi. Ihaili myös hiusten pehmeyttä, hänen hiuksensa olivatkin karkeat kuin hevosen jouhet.
Hennalla punatukkaiseksi??? Terveyskaupasta. Löytyy erilaisia sävyjä. Tehty kasveista. Tekee hyvää tukalle muutenkin. Helppo laittaa tasasesti itse.
Hyvä kampaus / muotoilu tukkaan tärkeä???
RAITOJA???
Ei se välttämättä ole niin paha kuin luulet vaan tottumuskysymys. Sopii ehkä parhaiten sun ihoon kuitenkin.
Mulle laitetaan puolipitkiin hiuksiin raitoja kahta eri väriä. Hienonhienoja raitoja vain ylhäälle, ei siis koko päähän vaan vain ylös. Maantienväriset hiukset ja laiteteaan vaaleaa kuparia ja vaaleita melkein valkoisia raitoja. Hiukset ovat tasamittaiset puolipitkät olkapäille ulottuvat.