Olen maksanut vuokraa miesystävälleni vuodesta 2012 lähtien ja kasvattanut hänen lastaan. Hän teki nyt 200000€ voittoa talonsa myynnistä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Loppuun kulutettu aihe, keksi jo uutta.
Itse asiassa tuossa täytyy kriteerit eron sattuessa sille hyvitykselle.
Siis missä ja mitkä kriteerit??
Tällä palstalla on kyllä pesiytyneenä maan matalaälyisimmät näemmä. https://www.minilex.fi/a/avoliitto-tasinko
Sinä tässä se matalaälyinen olet, kun et osaa vastata selviin kysymyksiin. Eli mitkä kriteerit mielestäsi täyttyy ja millä tavoin?!
Äläkä nyt sitten keksi mitään omiasi, vaan käytä vain ja AINOSTAAN sitä mitä ap on tässä kertonut.
Niin käytin. Ap on maksanut vuokrana noin 90.000€ mikä on merkittävää puolison omaisuuden kartuttamista.
"Nimenomaan tuossa tapauksessa on sillä laki sanoo näin:
"Sen sijaan avoliiton päättyessä puolisolla voi olla oikeus saada toiselta puolelta hyvitystä. Hyvitys voidaan määrätä maksettavaksi, jos toinen puoliso on omalla panoksellaan esimerkiksi auttanut toista puolisoa kartuttamaan omaa omaisuuttaan, ja näin ollen toinen puoliso saisi siitä perusteetonta etua, toisen jäädessä niin sanotusti tyhjän päälle avoliiton päättyessä. Vähäinen perusteettoman edun hyöty ei kuitenkaan riitä perusteeksi, vaan toisen puolison saaman hyödyn täytyy olla vähäistä merkittävämpi. ""
Toivottavasti asia on noin ja aloittaja saa sen 1/5 osan talon myyntivoitosta (Jos nyt oletetaan asunnon arvoksi se 500 000€ ja myyntivoitto 200 000€ niin siitä 1/5 on sen n.40 000€)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kuinka paljon olet sitten maksanut vuokraa/kk ? Jos olet osallistunut asumiskuluihin esim 200€/kk, niin olet päässyt tosi halvalla.
Toisten ihmisten lasta olet kasvattanut ihan vapaaehtoisesti.
600-700€/kk
Ap, sä oot maksanut koko tolta ajalta n. 100 000€ eli puolet talon arvosta...
etkä missään vaiheessa ymmärtänyt vaatia omaa nimeä talonpapereihin tai naimisiinmenoa...
Vaaditko ulkopuoliselta vuokranantajaltakin samaa, että pitää omaa nimeä saada talonpapereihin?
Herätys nyt taas oikeesti.
Joo, minäkin olen asunut 30 vuotta samassa rivarissa vuokralla ja maksanut joka kk 700. Nyt olen maksanut omistajalle 252000 euroa, pitäisikö minunJa mies ottanut vuokraa siitä eikä ole maksanut pääomaveroa. Selvä veropetos. Ei vuokranantajille se vuokra mitään puhdasta tuloa ole. Kulut eli yhtiövastikkeen tai korjauskuluja saa vähentää, lopusta pitää maksaa veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Tällä palstalla on kyllä pesiytyneenä maan matalaälyisimmät näemmä. https://www.minilex.fi/a/avoliitto-tasinko
Sinä tässä se matalaälyinen olet, kun et osaa vastata selviin kysymyksiin. Eli mitkä kriteerit mielestäsi täyttyy ja millä tavoin?!
Äläkä nyt sitten keksi mitään omiasi, vaan käytä vain ja AINOSTAAN sitä mitä ap on tässä kertonut.
Niin käytin. Ap on maksanut vuokrana noin 90.000€ mikä on
Mikä siinä on vaikea ymmärtää nyt. Eli sinun mielestäsi ap:n ei olisi tarvinnut maksaa vuokraa ollenkaan tuolta ajalta?
Yleensä en suosittele tämän takia juuri kenenkään muuttavan toisen asuntoon jos toinen omistaa sen. Laittaa mielummin sen asunnon vuokralle ja muuttaavat yhdessä vuokralle tai hommaa yhteisen asunnon. Ei tarvitse kenenkään ruveta valittamaan.
Älä ap vielä nuolaise ennen kuin tipahtaa.
Oikeus katsoo ensin, että sinun on maksettava vuokra/vastike tai muu korvaus ko. ajalta jos olisit asunut muualla yksin tai jonkun kanssa. Kohtuullinen vuokra esim. yksiöstä voisi olla 600-700 euroa.
Voit siitä laskea ihan itse hyvityksesi.
Oliko olemassa kirjallinen vuokrasopimus ja onko mies maksanut vuokratulosta verot? Onko sinulla tilisiirtotositteet? Vai sujautitko käteistä?
Olet varmaan myös ostanut ja laittanut ruoat kaikille ja lapselle vaatteet jne?
No, olet nauttinut ihanasta talosta ja perhe-elämästä.
Onko suhde nyt päättymässä? Vai miksi kyselet ja tarvitset miehen myyntivoittorahoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että mies on maksattanut sinulla talolainan. Sitten kun sai sen maksetuksi, myi talon... lisäksi hän on käyttänyt sinua lapsenvahtina ja muihin juttuihin...
Käsittääkseni sinun nimeäsi ei ole talopapereissa (ei omistajuutta) ettekä ole naimisissa niin et saa mitään etkä voi vaatia mitään...
Ei se nyt onneksi ihan näin yksiselitteistä ole. Kyllä oikeudessa on ollut tapauksia kun katsottiin että nainen on omalla työllään ansainnut osan omaisuudesta.
Mutta typerää on suostua tuollaiseen diiliin.
Talo oli aloittajan tekstin mukaan miehen, mies ei ollut antanut missään vaiheessa edes osuuksia...
Aloittaja maksoi 2012 asti 600-700€/kk vuokraa mikä tekee noin 100 000€ koko ajalta... eli puolet asunnonarvosta...
Onko se ap nyt ylipäätään edes eronnut? Hän puhuu puolisosta, ei ex-sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko olemassa kirjallinen vuokrasopimus ja onko mies maksanut vuokratulosta verot? Onko sinulla tilisiirtotositteet? Vai sujautitko käteistä?
Onko suhde nyt päättymässä? Vai miksi kyselet ja tarvitset miehen myyntivoittorahoja?
Ei hän takuulla ole mitään veroja maksellut mutta ei se minun maksamani vuokra ylitä lainanlyhennystä ja asumismenoja. Olen siirtänyt rahaa hänen tilille. Ei olla tehty vuokrasopimusta. Miten suurissa ongelmissa hän on siitä?
Olemme vielä yhdessä mutta päättäisin suhteen jos saisin 100 tonnia. Tai edes 50t.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei hän takuulla ole mitään veroja maksellut mutta ei se minun maksamani vuokra ylitä lainanlyhennystä ja asumismenoja. Olen siirtänyt rahaa hänen tilille. Ei olla tehty vuokrasopimusta. Miten suurissa ongelmissa hän on siitä?
Olemme vielä yhdessä mutta päättäisin suhteen jos saisin 100 tonnia. Tai edes 50t.
Ap
Voi luoja kun te olette hölmöjä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No onneksi et ole liitossa rahan takia, vaan rakkaudesta.
Tarvitset juristin. Tai oikeusapua. Ei täällä taideta oikein tietää...
Tai ehdota suoraan miehelle, että rahat kouraan ja sinä häivyt. Se olisi kaikille helpointa.
Ota nyt ensin selvää, että mitä hän meinaa myynnin jälkeen tehdä, missä aikoo/aiotte asua?
200 000 voittoa?? Huhhuh, mahtaa olla aikamoinen muodonmuutos ja kalliit rempat tehtynä
Eli ap ei ymmärrä mitään, rahasta eikä asunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
... mutta jos et noita rahoja saa, jatkat yhdessä hänen kanssaan 🤔 Merkillinen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisit?
Se olisi reilua ja kohtuullista.
Ap
Olisit tehnyt kirjallisen sopimuksen etukäteen. Nyt on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Niin käytin. Ap on maksanut vuokrana noin 90.000€ mikä on
Ilmaiseksi olis näköjään pitänyt saada asua? Tyhmästä päästä kärsii kukkaro.
Huh huh mikä gold diggeri. Akka lorvinut kotona ja nyt pitäisi saada siitä kunnon korvausta. Ja takuulla hän on syöttänyt vaan jotain mikrossa lämmitettyjä eineksiä lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäpä luulet, jos puhutaan veropetoksesta? Sinuna en miettisi mitään hyvityksiä tai oikeustoimia, kun kuitenkin summat joista puhutaan ovat näinkin pieniä. 100t et tule todellakaan saamaan, enkä kyllä usko että saisit tuosta edes puolia. Kannattaa ajatella asia niin, että jos vedät homman oikeuteen, niin toinen osapuoli tekee kaikkensa, jotta voittaa. Hän todennäköisesti valehtelee suut ja silmät täyteen, jos itse hyötyy siitä. Älä missään nimessä odota ns.reilua peliä. Lapsen kasvattaminen ei tässä tapauksessa merkitse käytännössä mitään. Siitä et voi jälkikäteen vaatia korvauksia tai palkkaa.
Jos ette mene oikeuden kautta ja mies siirtäisi tilillesi yhtäkkiä 100t tai 50t, niin lahjaverot pitäisi huolehtia. Niistä muuten tulee kyselyä melko nopeaa perästä.
Nimenomaan tuossa tapauksessa on sillä laki sanoo näin:
"Sen sijaan avoliiton päättyessä puolisolla voi olla oikeus saada toiselta puolelta hyvitystä. Hyvitys voidaan määrätä maksettavaksi, jos toinen puoliso on omalla panoksellaan esimerkiksi auttanut toista puolisoa kartuttamaan omaa omaisuuttaan, ja näin ollen toinen puoliso saisi siitä perusteetonta etua, toisen jäädessä niin sanotusti tyhjän päälle avoliiton päättyessä. Vähäinen perusteettoman edun hyöty ei kuitenkaan riitä perusteeksi, vaan toisen puolison saaman hyödyn täytyy olla vähäistä merkittävämpi. "