Oletko aina halveksinut puoli/täysihoitoa, saati all inclusive-matkailijoita? Niin minäkin ennen, mutta....
No en nyt halveksinut, mutta itselle syöminen ja illallinen ollut matkoilla tärkeä osa ohjelmaa ja matkailun viehätystä ja kivan ravintolan etsiminen suorastaan harrastus. Itsestään selvänä ollut että pelkästään aamiainen otetaan hotellilta etukäteen.
Pariin pidempään reissuun tehtiin tasokkaisiin hotelleihin varauksia tunnetun (B....) sivuston kautta. Toisessa huomattiin jo varausvaiheessa, että puolihoidon pystyi varaamaan muutamalla lisäeurolla per 2 henkilöä per päivä ja toisessa sama vasta, kun varaus oli jo aiemmin tehty (ja siinäkin pystyi muuttamaan.)
Sen verran pidempi oleskelu ja sen laatuiset kohteet, että jo etukäteen vähän mietti mistä löytyy kiva ravintola ilta toisensa jälkeen ja parin kuukauden reissussa tulee päiviä, jollain ihan vaan syödään eikä siis huoneissa mitään ruoanlaitto mahdollisuuksia.
Päätettiin maksaa tuo pieni upgreidaus, kun laskettiin, että maksaa itsensä takaisin vaikka sen söisi vain kerran pari viikossa.
Osoittuikin melkolailla täysosumaksi. Ruoat olivat molemmissa kohteissa todella hyvät, osin buffeena, osin ala cartena ja lisäksi sai valita ottiko lounaan vai illallisen. Puitteet tasokkaissa hotelleissa olivat ruokailuissa rauhalliset, ei mitään buffa-hälinää illallisilla.
Lopputulema oli, että syötiinkin tosi paljon hotelleissa ja vasta sitten lahdettiin "kaupungille" ja muihin rientoihin. Tietysti etukäteen maksettu hyvä ruoka asetti riman aika korkealle mitä piti olla vaihtoehtona tarjolla.
Ihan resorttilomailijoiksi ei taannuttu ja oli ehkä jopa enemmän aktiivilomailua, kun ruokahommat oli niin selkeät. Rahallisesti tuli myös olennaisesti halvemmaksi, vaikka säästäminen ei ollut tässä mikään erityinen motiivi.
Kommentit (78)
Nolottaa myöntää mutta all-inclusive on ihanaa vaikkakin junttia. Mulla on adhd ja arjenhallinta on olematonta, ei vaan toimintakyky riitä.
All incl on taivaallista. Joku laittaa ruuat valmiiksi, petaa sängyn, siivoaa huoneen joka päivä, vie roskat, vie muovi/kierrätysroskat, tuo vesipulloja, käy viinakaupassa puolestani, jos jotain hajoaa niin senkun soittaa repsaan ja se tullaan korjaamaan, jos on kysymys mistä tahansa käytännön asiasta (esim menenkö bussilla vai taksilla, saako lähikaupasta sitä ja tätä) voi vaan kysyä respasta. Itse voi vaan syödä, juoda, ottaa aurinkoa, käydä salilla, röhnöttää uimarannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät halveksuvat viiden tähden hotellia ja all-inclusivea.
😂
Toki se on mukavampaa tallustaa sieltä kahden tähden läävähotellista johonkin läheiseen pitseriaan vetämään Ahmatin pitsaa 7 x viikossa.
Pysyy kurvitkin kunnossa.
En lomaile hotelleissa. En 2 enkä 5*. Työmatkoilla 4-5*, omilla reissuilla kaupunkireissuissa riittää 3-4* tai mieluummin asunto. Inhoa ajatustakin AIsta. Laumana muiden turistien kanssa rysässä. Ei ole järkeä maksaa 10 000e viikosta että saa tarpeeksi laadukasta!
Lomilla olemme vuokranneet taloja, asuneet agriturismoissa tai upeissa b&b/airbnb asunnoissa.
Tällä hetkellä istun oman eteläntaloni edustalla ottamassa aurinkoa joten lomailu keskittyy alle 200 km säteellä Alppeihin, Välimereen ja 3
Minua ahdistaisi siivota ja laittaa ruokaa lomalla, mielummin hotelliin menen minäkin.
Siis nythän kommentointiväeltä total sekaisin lomailu ja matkailu. Ei kukaan itseään kunnioittava matkailija erehdy All kuuluu hintaan hotelleihin -))! Se on tarkoitettu lomailijoille. Heille "matkailu", suotakoon se heille, tarkoittaa löhöilyä hotellin uima-altaalla ja tukevaa hyvää syötävää ja aurinkoa. Sensijaan itseään kunnioittava matkailija arvuuttelee vatsansa kestoa syrjäisen paikallisen ruokapaikan kohdalla ja kenties tutustumista paikalliseen populaatioon sekä tutustumista paikalliseen elämänmenoon..
Vierailija kirjoitti:
Siis nythän kommentointiväeltä total sekaisin lomailu ja matkailu. Ei kukaan itseään kunnioittava matkailija erehdy All kuuluu hintaan hotelleihin -))! Se on tarkoitettu lomailijoille. Heille "matkailu", suotakoon se heille, tarkoittaa löhöilyä hotellin uima-altaalla ja tukevaa hyvää syötävää ja aurinkoa. Sensijaan itseään kunnioittava matkailija arvuuttelee vatsansa kestoa syrjäisen paikallisen ruokapaikan kohdalla ja kenties tutustumista paikalliseen populaatioon sekä tutustumista paikalliseen elämänmenoon..
Ei kai se estä tutustumista ympäristöön. Matkustan usein yksin ja osallistun puolipäiväretkille ja loppupäivän rentoudun. Nyt on reissu tiedossa kylpylähotelliin ja suunnittelin jo retket ja sitten otan rentouttavia hoitoja hotellilla ja kiertelen vanhassa kaupungissa.
Aikoinaan suunnittelin ja tein kiertomatkoja, mutta nyt otan rennommin ja lepään myös lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Toki se on mukavampaa tallustaa sieltä kahden tähden läävähotellista johonkin läheiseen pitseriaan vetämään Ahmatin pitsaa 7 x viikossa.
En lomaile hotelleissa. En 2 enkä 5*. Työmatkoilla 4-5*, omilla reissuilla kaupunkireissuissa riittää 3-4* tai mieluummin asunto. Inhoa ajatustakin AIsta. Laumana muiden turistien kanssa rysässä. Ei ole järkeä maksaa 10 000e viikosta että saa tarpeeksi laadukasta!
Lomilla olemme vuokranneet taloja, asuneet agriturismoissa tai upeissa b&b/airbnb asunnoissa.
Tällä hetkellä istun oman eteläntaloni edustalla ottamassa aurinkoa joten lomailu keskittyy
Kuten kirjoitin, en siivoa. No ehkä lakaisen pihalta tulleen hiekan jos häiritsee.
Rakastan ruuanlaittoa joten se ei ole ongelma enkä tee sitä lomilla päivittäin. Valmiin ruuan nostaminen jääkaapista pöytään ei rasita senkään vertaa. Mulle rauha merkitsee enemmän lomalla kuin valmit buffat.
Nyt tietty omalla talolla eletään kuin kuka tahansa mökilläolija sillä erotuksella että 5km säteellä on 10 ravintolaa, 6 kahvilaa, 6 ruokakauppaa delipisteineen ja 4 toria
Itse kaipaan toimintaa löhöämisen sijaan. Emme myöskään käytä alkoholia, niin ei tarvitse aamupäivää kuluttaa krapuloiden paranteluun. Ravintoloiden etsiminen ja kokeilu on ihan hauskaa ajanvietettä.
Mä olin viime toukokuussa Alanyassa Kertaa all inclusive -lomalla ja se oli kyllä Kivaa, kun ruokaa ja juomaa oli aina tarjolla ja sitä sai vapaasti hakea. Olin vieläpä neljän tähden hienossa hotellissa, missä oi laadukas ruoka. Yhtenä iltana oltiin hintaan kuuluvassa ala carte ravintolassakin hotellilla. tämän vuoden toukokuussa taas menen Turkkiin tällä kertaa viiden tähden luksushotelliin ja siellä on all inclusive
Christiiina kirjoitti:
Mä olin viime toukokuussa Alanyassa Kertaa all inclusive -lomalla ja se oli kyllä Kivaa, kun ruokaa ja juomaa oli aina tarjolla ja sitä sai vapaasti hakea. Olin vieläpä neljän tähden hienossa hotellissa, missä oi laadukas ruoka. Yhtenä iltana oltiin hintaan kuuluvassa ala carte ravintolassakin hotellilla. tämän vuoden toukokuussa taas menen Turkkiin tällä kertaa viiden tähden luksushotelliin ja siellä on all inclusive
Mulla tuo menisi aivan hukkaan kun en tissuttele enkä laidunna jatkuvasti ja muutenkin olen pieniruokainen. Tuollaisissa paikoissa tulisi syötyä liikaa ja paino nousisi 2kg viikossa!
Se niin riippuu. Lasten kanssa on niin paljon helpompaa kun ravintolaan ei tarvitse erikseen lähteä. Ainakaan joka päivä. Joskus aikuisseurassakin on kiva kun ei tarvitse erikseen aina keksiä ruokapaikkaa. Suosittuna aikana ei välttämättä edes saa pöytää ravintolasta kun haluaa, hotellissa helpompaa. Vaikka en itse kuulu niihin jotka vetää kalsarikännit hotellihuoneessa ja örisee illan partsilla naapurihuoneen asukkaitten kanssa XD niin myönnän, että välillä on ihan kiva vain chillailla kaikessa rauhassa omassa huoneessa viinipullon kanssa. Hotellin ravintolassa syöty hyvä päivällinen sopii siihen.
Silläkin toki merkitystä minkä tason hotelleissa majoittuu, Itselläkin kokemusta laidasta laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mulla tuo menisi aivan hukkaan kun en tissuttele enkä laidunna jatkuvasti ja muutenkin olen pieniruokainen. Tuollaisissa paikoissa tulisi syötyä liikaa ja paino nousisi 2kg viikossa!
Oma askelkeskiarvo viime kevään lomalla oli 25000. Toki rannallakin aikaa vietimme pari tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Oma askelkeskiarvo viime kevään lomalla oli 25000. Toki rannallakin aikaa vietimme pari tuntia päivässä.
On ollut lomapäiviä jolloin yksistään on tullut 32000 askelta. Ei se estä lihomista ainakaan minulla.
Ihan riippuu matkasta. Jos olet esim. Alpeilla hiihtolomalla, niin puolihoito on yleensä todella hyvä ratkaisu, jos hotellivalinta ei mene täysin pieleen.
Hiihtopäivän jälkeen on yleensä kaamea nälkä, ja illallispaikan etsiminen on monissa kohteissa todella ärsyttävää, varsinkin jos niitä ei ole kuin majoituspaikkojen asukkaille. Vaihtoehto on sitten joku pubi- tai grilliruoka. Jos sitäkään on tarjolla. On ihanaa mennä valmiiseen pöytään ilman stressiä.
Ja juhlapyhinä jouluna/uutenavuotena juhlavampi ruokailu "ulkona" voi olla TODELLA KALLISTA!
Jos sitä saa edes rahalla, kun paikat on täysiä.
Jossain isossa etelän kohteessa on tilanne toinen, kun illallispaikkoja on rajattomasti tarjolla.
Hyvä kun nyt huomasit.
Me otetaan aina puolihoito (aamiainen+illallinen). Jos tulee törsättyä koko matkabudjetti tai jos vaikka tulisi ryöstetyksi, niin ei tarvi nähdä nälkää loppuloman aikana. Yleensä jonain iltana on syöty muualla, mutta pienten hotellien illalliset on olleet yleensä tosi hyviä, joten enimmäkseen on syöty siellä. Yhdellä reissulla oli niin parhaat ruuat siinä hotellissa, ettei syöty muualla kertaakaan.
Kerran oli all inclusive suuressa lomakylässä. Ei enää koskaan lomakylää eikä all inclusivea. Ruoka oli mitäänsanomatonta bulkkimössöä ja kauhea valoisa sali täynnä juoksevia ja metelöiviä turisteja. Ruuatkin piti hakea itse jostain linjastolta.
Lounasaikaan ollaan usein liikkeellä ja kaupasta ostetut eväät mukana tai käydään jossain ostamassa jotain pientä purtavaa.
Olen matkustanut työni puolesta niin paljon että matkailu ei enää oikeastaan kiinnosta. Kahdesta neljään kertaa vuodessa lennän euroopan sisällä ja ostan priority boardingin aina kun mahdollista. Turvatarkastuksen jälkeen menen aina suoraan loungeen tappamaan aikaa.
Mutta kerran viidessä vuodessa on kiva tehdä aivot narikkaan all inclusive loma. Valitsen aina neljän tähden hotellin, viisi tähteä on mulle liikaa kun en jaksa sitä henkilökunnan jatkuvaa jaloissa pyörimistä.
Lennot varaan suoraan lentoyhtiöltä ja kuljetukset joltain paikalliselta firmalta niin että on privaattikyyti. Sitten voikin vaan chillata eikä tarvitse lukea ravintola-arvosteluja, tehdä pöytävarauksia, miettiä kyytejä, kantaa ostoksia tmv.
Vierailija kirjoitti:
Kun tiedostaa, ettei muiden tekemät valinnan useinkaan kosketa minua mitenkään niin pääsee paljon helpommalla.Joku tykkää matkustella tai toimia eri tavoin kuin minä. Onneksi asumme vapaassa maassa, jossa voimme molemmat valita tapamme toimia. Toivottavasti kumpikin on tyytyväinen omiin valintoihinsa. Ei minun tarvitse olla tyytyväinen toisen valintoihin.
Hieno vastaus, Kiitos 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä, ja lasten kanssa täysihoito on ihan kätevä, ruokaa on käytännössä tarjolla aina kun tarvitaan, ja vaihtoehdoista jokaiselle löytyy jotain.
Ja etenkin sellaisille 3 sukupolven matkoille, joissa isovanhempien pitää syödän kellon tarkasti 3-4 kertaa päivässä ja teineihin uppoaa loputtomasta pitsaa, raneja, nugetteja, limsaa ja jäätelöä, en lähtisi muuhun kuin tasokkaaseen AI-kohteeseen.
Kuka lähtee syömään ranuja ja nugetteja reissuun?????
Pizzaa toki Italiassa mutta muuten kyllä syövät ihan normiruokia, samoin 5-8v:tkin. Omat lapset reissasivat mukana kuukauden vuodessa ja kerran 20v aikana käytiin hampurilaisella.
Fiorentina pihviä, oikeaa kanaa eri tavoin tehtynä, possunposkea, vitello tonnatoa, tuoretta kalaa, erilaisia salamivaihtoehtoja, hyviä juustoja jne jne. Lisukkeina salaattia, kasvispaistoksia, pastaa.
Vierailija kirjoitti:
😂
Mä olen yksi AI inhoajista.
Pizzaa syön Italiassa, nyt 9 vkon reissun aikana 2x kun mulla on ollut täällä vieraita jotka halusivat maistaa. Paikallinen ravintola pikkukylässä, italialaisen suvun ravintola vuodesta 48.
Työmatkat 4-5*, omilla reissuilla hotelleihin vain suurkaupungeissa jos on pakko. Mun lomat ja nautinnot löytyy pienistä agriturismoista ja b&b:stä joissa olet kuin perheenjäsen tai vuokraan asunnon.
No nyt oma talo niin majoitustarpeet vain kun vaihdan maata. Eli en nyt kovin köyhä kuitenkaan😅
Muutama vinkki, pohjatietona että olen 'etelänlomilla' aina AI-hotellissa, ja minimissään 2vko:a kerrallaan:
1. AI-hotelleja on erilaisia siinä missä muitakin hotelleja, ja sitä saa mistä maksaa. Ei tarvitse olla kaikista kallein hotelli, mutta jos halvimman valitsee, se varmasti näkyy myös ruuan laadussa ja valikoimassa.
2. Kannattaa valita (jos aikuisten kesken menee) lapsivapaa hotelli. Lapsista lähtee ääntä ja yksikin meluava lapsi voi tehdä tilasta levottoman. K18 hotelleissa meno on rauhallista, eikä buffetissakaan ole härdelliä päällä.
3. Ruokalistat kiertävät, toisin kun moni luulee, pidemmällä, ei 'viikon syklissä'. Tuo on välillä jopa ärsyttänyt, jos vaikka loman alkuvaiheessa on ollut joku hyvä ruoka, mutta sitä ei enää loppulomalla ole.
4. Useimmissa AI-hotelleissa saa ruokia eri paikoista, eli voi olla esim. A'la carte, buffetti, rantabaari, grillipiste, aulabaarissa teehetki jne. ja noista kaikista saa ruokaa. Eli jos joku päivä haluaa vaikka skipata buffetin, niin voi syödä noissa muissa, TAI vaikka poistua sieltä hotellilta, ei se mikääm vankila ole.
5. Varaan aina myös hotellin mitä kuvaillaan rauhalliseksi ja sellaiseksi missä kaikille on auinkotuoleja. En pidä "ruuhkaisista" kohteista, parempi mennä hieman syrjempään, missä hotelleilla yleensä isommat rannat, uima-altaa, puutarhat jne. vs. "keskustojen" hotelleissa.