Oletko aina halveksinut puoli/täysihoitoa, saati all inclusive-matkailijoita? Niin minäkin ennen, mutta....
No en nyt halveksinut, mutta itselle syöminen ja illallinen ollut matkoilla tärkeä osa ohjelmaa ja matkailun viehätystä ja kivan ravintolan etsiminen suorastaan harrastus. Itsestään selvänä ollut että pelkästään aamiainen otetaan hotellilta etukäteen.
Pariin pidempään reissuun tehtiin tasokkaisiin hotelleihin varauksia tunnetun (B....) sivuston kautta. Toisessa huomattiin jo varausvaiheessa, että puolihoidon pystyi varaamaan muutamalla lisäeurolla per 2 henkilöä per päivä ja toisessa sama vasta, kun varaus oli jo aiemmin tehty (ja siinäkin pystyi muuttamaan.)
Sen verran pidempi oleskelu ja sen laatuiset kohteet, että jo etukäteen vähän mietti mistä löytyy kiva ravintola ilta toisensa jälkeen ja parin kuukauden reissussa tulee päiviä, jollain ihan vaan syödään eikä siis huoneissa mitään ruoanlaitto mahdollisuuksia.
Päätettiin maksaa tuo pieni upgreidaus, kun laskettiin, että maksaa itsensä takaisin vaikka sen söisi vain kerran pari viikossa.
Osoittuikin melkolailla täysosumaksi. Ruoat olivat molemmissa kohteissa todella hyvät, osin buffeena, osin ala cartena ja lisäksi sai valita ottiko lounaan vai illallisen. Puitteet tasokkaissa hotelleissa olivat ruokailuissa rauhalliset, ei mitään buffa-hälinää illallisilla.
Lopputulema oli, että syötiinkin tosi paljon hotelleissa ja vasta sitten lahdettiin "kaupungille" ja muihin rientoihin. Tietysti etukäteen maksettu hyvä ruoka asetti riman aika korkealle mitä piti olla vaihtoehtona tarjolla.
Ihan resorttilomailijoiksi ei taannuttu ja oli ehkä jopa enemmän aktiivilomailua, kun ruokahommat oli niin selkeät. Rahallisesti tuli myös olennaisesti halvemmaksi, vaikka säästäminen ei ollut tässä mikään erityinen motiivi.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Samalla "ryöstätte" paikallisia toimijoita, kahviloita, baareja sun muita ruokapaikkoja kun vaan lihotatte ylikansallista yhtiötä!
"Varsinkin all-inclusive -matkailu vaikuttaa haitallisesti paikalliseen yritystoimintaan. Tällaisilla matkoilla jäädään helposti lomakeskuksen ympärille, eikä käytetä muita alueen palveluita. Paikallisille ihmisille on suuri vaikutus turistin kulutusvalinnoilla ja käyttäytymisellä. Taloudellisesti paikalliset ihmiset ja yritykset hyötyisivät myös sesonkiajan ulkopuolella matkailusta, jolloin työpaikat olisivat ympärivuotisia. (Vilpponen 2019.) Paula Kaisamäki on tutkinut all-inclusive matkailun vaikutuksia omassa opinnäytetyössään. Kaisamäki selvitti all-inclusive -matkailun vaikutuksia työllisyyteen ja paikalliseen yritystoimintaan. All-inclusive -hotellit saattavat työllistää enemmän kuin muut hotellityypit, mutta usein työ on kausiluontoista ja työntekijät saattavat tulla muualta kuin hotellin lähialueelta
Aina joku pahoittaa mielensä.
Ja ettehän missään tapauksessa mene kohteisiin lentäen.
Myös laivamatkailu saastuttaa luontoa.
All-inclusive viiden tähden hotellissa on mahtava. Saa syödä, juoda ja ryypätä niin paljon kuin jaksaa ja kaikkea on todella monipuolisesti tarjolla. Arvostan vaivattomuutta ja sitä, ettei tarvitse koko ajan kaivaa luottokorttia/rahaa joka asiaan.
En myöskään jaksa tuhlata aikaa ravintoloiden etsimiseen ja niihin siirtymiseen vaikka tietysti reissussa tulee myös joissakin ravintoloissa hotellin ulkopuolella käytyä.
Itse tykkään rentoutua, joten kaikenlainen ylimääräinen säätäminen pois.
Minäkin olen nyt lasten myötä alkanut ajatella, että semmoinen "aivot narikkaan" AI rantaloma vois itseasiassa olla ihan kiva. Ei tarvitsisi tosiaankaan ajatella mitään ja kaikki olisi tehty valmiiksi ja voisi vaan rentoutua.
Olen jopa halveksinut,mutta on lapsen kanssa ihan luksusta.Varsinkin esim rantakohteessa,jossa ravintoloiden taso on turistipaikkapainotteinen.
Mulle on ikä tehnyt tepposet.
Nuorempana matkailuni oli ensin reilaamista reppu selässä ja ruokailu mitä sattui löytymään.
Vähän myöhemmin halpalento suoraan kohteeseen, halpishotelli ja vähän paremmat ravintolat.
Sitten työmatkat tekivät mut krantuksi. Oli niin maan pisnesluokkaa, hotelleissa suurin piirtein kullatut hanat ja ravintolat ensiluokkaisia.
Muistan kun ensi kertaa työmatkarupeaman jälkeen lensin turistissa. Olin kauhusta kankeana, että tällaistako tämä on. Suurimpana ihmetyksenä, että mikä minusta on oikein tullut?
No nyt on se kuuluisa kultainen keskitie löytynyt. Kohteen mukaan mennään. Jossain Pohjois-Italiassa ei tietenkään mitään all inclusivea mutta majoituksessa on mukavuus jo tärkeää.
Eikä ap:n mainitsemissa kohteissa all inclusive ole ollenkaan pois suljettu vaihtoehto.
En minä heitä halveksi, mutta teen itse ihan erityyppisiä matkoja niin on eri mielipide asiaan.
Vähän ihmettelen, että eikö ole kamalaa luonnonvarojen ja rahan tuhlausta matkustaa tuhansia kilometrejä jonnekin syömään ja makoilemaan aurinkotuolissa. Voisi tulla Suomeenkin all inclusive-lomia, niin voisitte ihan kotimaassa harrastaa tätä.
En halveksi ketään matkailijoita. Jokainen matkustelee ja ruokailee hänelle sopivalla tavalla. Ei se ole pois minun matkailusta.
Itse on elämäni aikana reppureissannut nuorena, omatoimipatkoja puolison kanssa kaksinoloaikana ja muulla porukalla, pakettimatkoja kun lapset oli pieniä, bussimatkoja nyt eläkkeellä.
Kaikilla matkoilla ollut mukavaa ja tavannut erilaisia ihmisiä sekä nähnyt paikallista kulttuuria
No jotkut miettivät näitä asioita myös eettisestä näkökulmasta. Tuollaiset all inclusive -paikat on usein ulkomaalaisomistuksessa. Itse tykkään jättää rahaa siihen maahan missä matkustan. Usein matkustan kehittymättömämmissä maissa, joissa ne minunkin oikein suunnatut roponi tulevat kyllä tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tarpeeksi matkustaa niin se kaupungilla haahuilu ja ravintolan etsiminen menettää vähän viehätystään
All-inclusivessa voit jättää kaikki matkustamisen ikävät puolet muiden mietittäväksi ja keskittyä 100% lomailuun. Samoin kustannusten ennakoitavuus voi olla ihan kiva etu.
Mutta riippuu myös vähän paikasta missä ollaan. Me ollaan käytetty viime vuosina molempia vähän kohteen mukaan ja riippuen siitä minkälainen reissu on kyseessä.
Siis miksi sitten matkailla ollenkaa? Voithan kotonakin syödä vaivatta ja kattella seiniä. Eikö matkailu nimenomaan tarkoita et kattellaan ja kattellaan löytyisikö sopiva ruoka- tai kaffilapaikka? Jos kaupunki kyllästyttää olet väärässä kaupungissa. Mailma on täynnä uusia kaupunkeja!
Minulle matkailu tarkoittaa tällä hetkellä kiireisen ja stressaavan työn takia rentoutumista ja aivot narikassa kirjan lukemista altaalla tai meren rannalla. Saatan muutaman retkipäivänkin viettää, mutta pääosin haluan vain levätä, nauttia lämmöstä ja uimisesta ja hyvin syömisestä. En jaksa lomallakin suorittaa. Työssäkin tulee matkustamista ja ruoka- ja kahvilapaikkojen etsintää ja ai pettymys kun kivasta "paikallisten suosimasta" paikasta tilaat annoksen joka ei sitten maistukkaan yhtään. Joskus virkeämpinä aikoina saatoinkin lomalla enemmän aikaa käyttää paikalliseen tutustumiseen, nyt etusijalla on itseni hemmottelu!
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen, että eikö ole kamalaa luonnonvarojen ja rahan tuhlausta matkustaa tuhansia kilometrejä jonnekin syömään ja makoilemaan aurinkotuolissa. Voisi tulla Suomeenkin all inclusive-lomia, niin voisitte ihan kotimaassa harrastaa tätä.
Kamalaa luonnonvarojen tuhlausta on se, että näin kaukana pohjoisessa asuu näin paljon ihmisiä, jotka lämmittävät rakennuksiaan 2/3 vuodesta ja ylläpitävät näin korkeaa elintasoa. Jos luonnonvaroja oikeasti haluttaisiin säästää, näin pohjoisessa ei saisi asua ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tarpeeksi matkustaa niin se kaupungilla haahuilu ja ravintolan etsiminen menettää vähän viehätystään
All-inclusivessa voit jättää kaikki matkustamisen ikävät puolet muiden mietittäväksi ja keskittyä 100% lomailuun. Samoin kustannusten ennakoitavuus voi olla ihan kiva etu.
Mutta riippuu myös vähän paikasta missä ollaan. Me ollaan käytetty viime vuosina molempia vähän kohteen mukaan ja riippuen siitä minkälainen reissu on kyseessä.
Siis miksi sitten matkailla ollenkaa? Voithan kotonakin syödä vaivatta ja kattella seiniä. Eikö matkailu nimenomaan tarkoita et kattellaan ja kattellaan löytyisikö sopiva ruoka- tai kaffilapaikka? Jos kaupunki kyllästyttää olet väärässä kaupungissa. Mailma on täynnä uusia kaupunkeja!
Minulle matkailu tarkoittaa tällä hetke
Itse taas ajattelen niin, että ne epäonnistuneemmatkin ravintolakokemukset kuuluvat kokonaiselämykseen. Harvoin tulee kahta kertaa putkeen syötyä huonoa ruokaa ravintolassa. Jos ruoka ei maistu, syön sen minkä pystyn ja kaivan taskusta pähkinät. Seuraavana päivänä johonkin toiseen paikkaan. Kotona voi sitten taas syödä sitä tuttua ja turvallista perussapuskaa.
Lainaan ap:tä näin:
"Miten te true travelerit matkustatte? Pakkaatte laukun tai repun, astutte kotiovesta ulos ja alatte katselle, että mihkäs suuntaan lähtis kävelemään?"
😄😄😄
Olen eri (se jonka työmatkat aluksi tekivät krantuksi ja ikä myöhemmin mukavuudenhaluiseksi).
Juu, näin se meni. Laivalla Tukholmaan interrail-lippu taskussa ja reppu selässä juna-asemalle. Katse lähtöaikatauluun ja eiku menoksi!
Kaikki samanlaisia turisteja siellä reissussa oli sitten itse klikkailtu reissu tai aurinkomatkojen kautta lennetty. Ne reppureissaajatkin matkustaa samoilla junilla ja yöpyvät samoissa murjuissa kuin muutkin reppuilijat. Ajellaan vuokra-autolla samat kylät kuin muutkin omatoimilomailijat. Siellä pienessä syrjäisessä ravintolassa ja pubissa käy moni muukin turisti sillä ajatuksella että tässä ollaan nyt jotenkin spesiaaleja kun ei syödä ja juoda hotellilla kuin muut. Ihan naurettavaa itsensä jalustalle asettamista.
Siis mitä? Halveksinut?! Oikeastiko joku pitää toista huonompana matkailijana jos joku haluaa jostain syystä lomailla all inclusive?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ylipäätään pakettimatkailu ei ole sellaista, mistä olisin kiinnostunut.
Eli yhdistimme lennot (oma varaus suoraan lentoyhtiöstä) ja hotellivarauksen (varaussivustolta) "matkapaketiksi". Miten te true travelerit matkustatte? Pakkaatte laukun tai repun, astutte kotiovesta ulos ja alatte katselle, että mihkäs suuntaan lähtis kävelemään? Sori oli pakko, kun tuollainen lapasyöttö annetaan.
Vältän pahimpia turistirysiä, matkailen yleensä sesongin ulkopuolella, useimmiten yksin. Käytän paljon aikaa paikallisen kulttuurin tuntemiseen ja kiinnostavien vierailukohteiden löytämiseen. Käyn sekä paikallisissa ruokakaupoissa että ravintoloissa. Saatan vierailla samassa maassa useita kertoja, jotta pääsen enemmän sisälle siihen paikalliseen mielenlaatuun. Vierailen sekä kaupungeissa että k
Hei, kiitos vastauksesta ja siitä, ettet vetänyt palkokasvia nenään. Näen etsekin paljon arvoa ja elämyksellisyyttä tuossa tavassa matkustaa ja luulen, että kokemukset ja kohtaamiset ihmisten kanssa ovat erilaisia kuin keskivertomatkaajalla. Kivoja reissuja!
Köyhät halveksuvat viiden tähden hotellia ja all-inclusivea.
😂
Toki se on mukavampaa tallustaa sieltä kahden tähden läävähotellista johonkin läheiseen pitseriaan vetämään Ahmatin pitsaa 7 x viikossa.
Pysyy kurvitkin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Halveksinut?! Oikeastiko joku pitää toista huonompana matkailijana jos joku haluaa jostain syystä lomailla all inclusive?
Kyse ei mielestäni ole varsinaisesti matkailusta jos vaikka viettää koko viikon tai kaksikin siinä yhdessä samassa hotellissa paikassa x. Ehkä lomailu olisi tällöin sopivampi termi. Toki on myös sellaisia ihmisiä, jotka kiertelevätkin vähän jossain. Olen vain tavannut näitä, jotka eivät poistu siitä hotellilta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan halveksinut ko. matkailijoita.
En minäkään.
MIkään ei voisi kiinnostaa vähemmän kuin ravintoloiden etsiminen lomapaikassa. Niissä saa sitä paitsi kalliilla annoksen yhtä lajia ruokaa, eikä koskaan etukäteen tiedä, mikä on ihan syvältä ja mikä ok. AI hotellissa saa sqmaqn hintaan montaa eri lajia sekä alkuruokia, kunnonruokia, vihanneksia, jälkiruokia ja hedelmiä.
Miksi ylipäätään pitää halveksia toisentyyppisiä matkailijoita kuin itse on? Ihmisiä ja elämäntilanteita on monenlaisia ja sama pätee kaikkiin asioihin elämässä.