Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä joku jäänyt asumaan isoon omakotitaloon vaikka lapset jo aikuisia ja muuttaneet siis aikoinaan pois?

Vierailija
17.03.2024 |

Eikö tule kalliiksi ylläpitää isoa taloa?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ihmettelevät vain, että mihin sitä ihmisen omasta kodistaan pitäisi muuttaa. He ovat molemmat yli 80-vuotiaita. 

Eivätkö he yhtään ihmettele, kuka heitä siihen omaan kotiinsa sitten hoitaa, kun eivät itse enää selviä?

Kuka hoitaa heitä vai hoitaa taloa? Isomassa asunnossa mahtuu paremmin liikkumaan rollaattorilla, kotihoito käy vanhusten luona niin pienissä kuin suuremmissakin asunnoissa, siivousapua voi ostaa... ja monilla käy lapset tai lapsenlapset auttamassa. 

Vierailija
42/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso maatila, emmekä todellakaan aio myydä tätä ja muuttaa pois.

Hienoa, jos pystytte elämään siinä vaikka 100 vuotiaiksi.

Mun isovanhemmat oli vähän yli 90 v ennen kuin kuolo korjasi. Toinen ennätti olla sairaalassa 8 tuntia, toinen kuoli (odotetusti) kotona. Ei ole olemassa mitään pakkoa muuttaa betonikuutioon elävältä haudatuksi.

Kuka hoiti heidän kotinsa sisä- ja ulkotyöt loppuvuosina? 

Mun isotäti lämmitti taloaan puilla vielä 93v. Vävy hänelle ne puut loppuvuosina pilkkoi, mutta olishan ne saanut ostettua klapeinakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omakotitalossa niin tavattoman kallista ole asua.

Itse talon ostaminen on se mikä maksaa paljon. Asumiskustannukset itsessään on yleensä ihan kohtuulliset. Kalliimmaksi se tulisi vuokralla asua jossain kerrostalossa.

Vierailija
44/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omakotitalossa niin tavattoman kallista ole asua.

Itse talon ostaminen on se mikä maksaa paljon. Asumiskustannukset itsessään on yleensä ihan kohtuulliset. Kalliimmaksi se tulisi vuokralla asua jossain kerrostalossa.

Kerrostaloasunnossa vastike on monesti paljon isompi kuin vastaavan kokoisessa okt:ssa

Vierailija
45/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuntemus on tärkeä asia, ja useimmilla sitä onneksi on, kun ollaan siinä iässä, että lapset jo aikuistuvat. Toisille täyttä elämää on kotitöiden ja kulujen minimointi, kun pääsee kätevästi kävellen kaverin kanssa kahville tai jumpalle, ja rahaa riittää vähän enemmän matkailuun. Toisille se merkitsee sellaista Strömsö-elämää, tilaa perheen ja ystävien kestitsimiseen, oman ympäristön hoitoa iloksi kaikille aisteille. 

Vierailija
46/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso maatila, emmekä todellakaan aio myydä tätä ja muuttaa pois.

Hienoa, jos pystytte elämään siinä vaikka 100 vuotiaiksi.

Mun isovanhemmat oli vähän yli 90 v ennen kuin kuolo korjasi. Toinen ennätti olla sairaalassa 8 tuntia, toinen kuoli (odotetusti) kotona. Ei ole olemassa mitään pakkoa muuttaa betonikuutioon elävältä haudatuksi.

Kuka hoiti heidän kotinsa sisä- ja ulkotyöt loppuvuosina? 

Ehkä hoitivat itse.

Vierailija
47/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen isossa omakotitalossa asumiseen tottuneena olisi ahdistavaa joutua pieneen betonikoppiin asumaan. Tykkään kun on iso piha ympärillä. Etenkin kesällä kun voi omasta puutarhasta poimia kasviksia ja syksyllä syödä omasta puusta omenia. Eikä tartte naapureiden elämän ääniä kuunnella. Saa elää ihan omaa elämää omassa rauhassa.

Eihän mun tavarat edes mahtuisi mihinkään tavalliseen kerrostaloasuntoon. Joutuisi puolet heittämään pois.

Vierailija
48/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama mietinnässä. Älytöntä pitää ja lämmittää isoa taloa, jossa tyhjiä huoneita. Mutta tuosta pihasta luopuminen olis vaikeeta.

Niin, olisi kammoa hikoilla kerrostalossa kesäisin kun ei ole omaa pihaa.

49/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ihmettelevät vain, että mihin sitä ihmisen omasta kodistaan pitäisi muuttaa. He ovat molemmat yli 80-vuotiaita. 

Eivätkö he yhtään ihmettele, kuka heitä siihen omaan kotiinsa sitten hoitaa, kun eivät itse enää selviä?

Kuka hoitaa heitä vai hoitaa taloa? Isomassa asunnossa mahtuu paremmin liikkumaan rollaattorilla, kotihoito käy vanhusten luona niin pienissä kuin suuremmissakin asunnoissa, siivousapua voi ostaa... ja monilla käy lapset tai lapsenlapset auttamassa. 

Meinasin just tulla kirjoittamaan samaa. Rollaattorin kanssa tarvitaan kyllä enemmän tilaa (jos ei halua tyhjentää kotiaan monista huonekaluista ja monista muista tavaroistaan) kuin jos liikkuu ihan normaalisti. Ja sitten, jos jossain vaiheessa alkaa tarvita kotihoidon apua, niin sen hoitajan (ja kenties joskus kahdenkin) pitää mahtua tekemään ne hoitohommat ja avut vanhuksen ympärillä. 

Vierailija
50/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kun lainat ja rempat maksettu. Kivaa kun lapset tulevat käymään ja sopii aviosiipatkin ja tulevat lapsenlapsetkin.

Vierailija
51/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kulut mihinkään nouse. Päinvastoin on pienemmät, kun ei ole elätettäviä 

Velaton talo, mikäs tässä on ollessa 

Vierailija
52/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei jäisi jos varaa ja talo ei liian raskas hoidettava. Kai jokainen tekee mikä sopii parhaiten itselleen. 

Mutta siis lievästi ärsyttää, jos joku valittaa että on liian kallis tai liian iso talo siivottavana ja ei edes etsi halvempaa taibpienempää.

Tietenkin jos dementoitunut ei ehkä ajattele enää jäejellä. Ei varmaan ideaali iso omakotitalo yksinäiselle vanhukselle. Suosittelisin kerrostaloasuntoa tuolloin. 

Edes terveenä alle ekäkeiän en haluaisi asua omakotitalissa piha- ja lumitöineen. 

Vierailija
53/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Asun yksin. Kalliiksi käy näillä sähkön hinnoilla.

Vierailija
54/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Asun yksin. Kalliiksi käy näillä sähkön hinnoilla.

?

Ehä se maksa kuin vajaa 7c per kwh

Paljonko sulla kulutus vuodessa?

Vierailija
55/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koti, oma lupa.

Vierailija
56/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä talo niin iso ole. Sähkölasku on 130 euroa kk. En varmaan muuta mihinkään tästä talosta enää ja olen 48 v.

Vierailija
57/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei jäisi jos varaa ja talo ei liian raskas hoidettava. Kai jokainen tekee mikä sopii parhaiten itselleen. 

Mutta siis lievästi ärsyttää, jos joku valittaa että on liian kallis tai liian iso talo siivottavana ja ei edes etsi halvempaa taibpienempää.

Tietenkin jos dementoitunut ei ehkä ajattele enää jäejellä. Ei varmaan ideaali iso omakotitalo yksinäiselle vanhukselle. Suosittelisin kerrostaloasuntoa tuolloin. 

Edes terveenä alle ekäkeiän en haluaisi asua omakotitalissa piha- ja lumitöineen. 

Kerrostalossa ne dementikot kyllä saavat aikaan kivoja yllätyksiä koko talon väelle. Eivät he välttämöttä kiltisti pysy siellä omassa kopissaan.

Vierailija
58/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankeuttaja koittaa jakaa masennustaan kaikille. Mikään ei hyödytä, kaikki on turhaa, miksi toiset eivät ja muut vaan. Miksi ei koskaan mitään ja nyt aina.

Vierailija
59/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko asuu yksin okt pienellä muutotappiopaikkakunnalla ja haluaisi jo pois siitä, mutta talo ei mene kaupaksi, vaikka on remonttejakin teetetty (keittiö, kylppäri, vessat, sähköt, putket ym). Hän haluaisi muuttaa kaupunkiin kerrostaloon, mutta minkäs teet. Tytär 30v ei todellakaan halua muuttaa sinne takaisin. Siskolla on vielä pari vuotta eläkeikään (käy töissä lähikunnassa). Talo ollut myynnissä jo kolmisen vuotta.

Vierailija
60/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen maksaa muutaman satasen kuussa, sisältää lämmityksen, sähkön, veden. Missä näin halvalla saa asua? Lisäksi paikka on mieluisa. 

Kiinnostaisi kuulla lisää tästä, miten selviää parilla satasella. Meillä on pieni, alle 90 neliön omakotitalo, jota lämmitetään osittain omilla puilla, ja silti täälläkin sähkö, vesi, jätemaksut ym. teettää yhteensä vähintään 400 euroa kuussa, plus siihen tietysti vielä huollot, nuohoukset, korjaukset ym. Pikkasen nyt kuulostaa keulimiselta toi pari sataa, ellei "pari sataa" ole venyvä käsite. 

Meillä on iso omakotitalo, sähköön kuluu noin 100 e/kk, vesi omasta kaivosta (huolto vuodessa noin 150 e), jätemaksua muutama kymppi (joka tapauksessa alle 50 e/kk), joten ainakin tässä talossa päästään reippaasti alle 400 e/kk asumiskuluissa. Halvempa

Eli toisin sanoen teillä ei ole sähkölämmitystä? Satanen ison ok-talon sähkölämmityksestä siirtoineen ei ole mahdollista vaikka kuinka olis ilpit, ja jos löytyy paneelit niin nekin maksaa. I call bullshit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän