Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä joku jäänyt asumaan isoon omakotitaloon vaikka lapset jo aikuisia ja muuttaneet siis aikoinaan pois?

Vierailija
17.03.2024 |

Eikö tule kalliiksi ylläpitää isoa taloa?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin uudelle paikkakunnalle lasten lähdettyä ja ostettiin aika lailla samankokoinen omakotitalo. Asumiskustannukset ovat suht edulliset. Tilaa tarvitaan niin kauan kuin olemme työelämässä, sillä haluan, että meillä on omat työhuoneet kotona. Teen täyttä etätyötä, jossa on paljon kokouksia, joten ilman työhuonetta tämä ei toimisi.

Vierailija
22/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso maatila, emmekä todellakaan aio myydä tätä ja muuttaa pois.

Hienoa, jos pystytte elämään siinä vaikka 100 vuotiaiksi.

Ei ole tarkoituskaan. Jää perinnöksi toiselle lapselle.

Vain toiselle? Saako toinen jotain muuta yhtä arvokasta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloa hankkiessa oli päivän selvää ettei lapsia hankita, joten miksi pitäisi pois muuttaa. Toivottavasti se viimeinen askel omalla pihalla otetaan.

Vierailija
24/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti. Mutta itselleenhän hän sen talon osti, mä olin 14 ja veli 18. Veli muutti pois  armeijan jälkeen ja mä penkkaripäivänä.

Vierailija
25/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme 240 > 120 neliöön.

Huoneita lähes saman verran mutta 1 krs ja rahaa jäi tilille 200 000e:) Saimme ostettua talon etelästä joten näin me ja lastemme perheet saamme nauttia nyt heti. Käytännössä tuo okt Suomessa on kohta tarpeeton kun emme enää asu siellä kuin muutaman kuukauden vuodessa. Senkin voisi muuttaa rahaksi ja nauttia elämästä!

Vierailija
26/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän ei kannata myydä joten odotellaan hintojen nousua.

Osa talosta on airbnb:nä.

Vierailija
27/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuessani 90 luvun lopussa Amerikassa, naapurissa asui yksinäinen mummo.

Harrastuksen parassa meistä tuli ystäviä ja uskottui hänen rahatilanteesta. Ylivelkaantuminen oli niin normaalia siinä maassa silloin.

Pidimme pihamyyjäisiä ja saatiin kivasti myytyäkin. Naapurustossa asui kotirouva, jolla oli paljon vaatteita. 

Mummo muutti nukkumaan alakertaan ja yläkerran huoneet muutettiin varastoiksi, mm tämän kotirouvan vaatesöilytystilaksi meni 1 huone. Auto vielä myytiin, joka oli isompi juttu, vaikka autolla ei oltu ajettu vuosiin. Autotalli vuokrattiin toiselle naapurille. Sai tuloja kuluihin ja kun aikanaan menehtyi, oli saappaar jalassa. Ei halunnut pois kotoa. 

Törmäsin vuosien varrella monesn ihmiseen. Muistan yhdellä sinkulla oli muistaakseen 5 makkaria ja 6 kylpuhuonetta

Vierailija
28/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme myymässä isoa 300 neliön taloamme. Lapset muuttivat pois n. 10 vuotta sitten. Syy myyntiin on oman vanhuutemme ennakointi. Emme jaksaisi pitää taloa ja isoa puutarhatonttia enää muutaman vuoden kuluttua, vaikka se nyt reippaasta harrastuksesta käykin. Haluamme yhteen tasoon ja kaikki tilat ilman portaita ja kynnyksiä jne. 

Vierailija
29/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikomus muuttaa omakotitalosta mihinkään pieneen luukkuun.

Niin eihän nykyään pääse edes vanhana mihinkään hoivakotiin, jotta tässä elellään kunnes kuollaan.

Vierailija
30/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen maksaa muutaman satasen kuussa, sisältää lämmityksen, sähkön, veden. Missä näin halvalla saa asua? Lisäksi paikka on mieluisa. 

Vierailija
31/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat ihmettelevät vain, että mihin sitä ihmisen omasta kodistaan pitäisi muuttaa. He ovat molemmat yli 80-vuotiaita. 

Eivätkö he yhtään ihmettele, kuka heitä siihen omaan kotiinsa sitten hoitaa, kun eivät itse enää selviä?

Miksi ihmettelisivät?

Minä en aio elää niin kauan, etten selviäisi. Suunnitelman olennainen osa on, että on piha, jossa puuhastellaan ja sitten kun voimat loppuvat, epäilemättä myös sattuu onnettomuuksia. Mulla on vakaa aikomus lähteä (kumi)saappaat jalassa. Ja jos nyt sattuisi, että dementoidun, niin mä HALUAN eksyä pakkasella metsäpolulle mieluummin kuin jumittaa vieraiden ihmisten kanssa jossain, mistä en tiedä , mikä paikka se edes on.

Mutta omassa suvussa on selkeästi havaittavissa, että ne, varsinkin naiset, jotka elävät puutarhatontilla, säilyvät pitempään toimintakykyisinä kuin ne, jotka elävät rivarikaksiossa ja PALJON pitempään kuin ne, jotka asuvat kerrostalossa. (Paitsi yksi mummo näyttää selviävän kerrostalossakin, mutta siinä talossapa ei olekaan hissiä. Hän ei toki asu kuin toisessa kerroksessa, mutta kiipeää ne raput kuitenkin muutaman kerran päivässä).

Vierailija
32/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuttaisin pois omasta talosta? Ap sais nyt tulla perustelemaan asiaa.

Omat vanhempani asuvat okt:ssa ja heidän vanhempansa asuivat kuolemaansa asti omissaan. Muutkin vanhat sukulaiseni tehneet näin. Meillä suvussa kerrostalossa asui aikoinaan vain yksi pariskunta ja hekin muuttivat eläkepäivillään maalle vanhaan okt:n

Vierailija
33/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isovanhemmat oli vähän yli 90 v ennen kuin kuolo korjasi. Toinen ennätti olla sairaalassa 8 tuntia, toinen kuoli (odotetusti) kotona. Ei ole olemassa mitään pakkoa muuttaa betonikuutioon elävältä haudatuksi.

Vierailija
34/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuminen maksaa muutaman satasen kuussa, sisältää lämmityksen, sähkön, veden. Missä näin halvalla saa asua? Lisäksi paikka on mieluisa. 

Kiinnostaisi kuulla lisää tästä, miten selviää parilla satasella. Meillä on pieni, alle 90 neliön omakotitalo, jota lämmitetään osittain omilla puilla, ja silti täälläkin sähkö, vesi, jätemaksut ym. teettää yhteensä vähintään 400 euroa kuussa, plus siihen tietysti vielä huollot, nuohoukset, korjaukset ym. Pikkasen nyt kuulostaa keulimiselta toi pari sataa, ellei "pari sataa" ole venyvä käsite. 

Vierailija
35/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla lisää tästä, miten selviää parilla satasella. Meillä on pieni, alle 90 neliön omakotitalo, jota lämmitetään osittain omilla puilla, ja silti täälläkin sähkö, vesi, jätemaksut ym. teettää yhteensä vähintään 400 euroa kuussa, plus siihen tietysti vielä huollot, nuohoukset, korjaukset ym. Pikkasen nyt kuulostaa keulimiselta toi pari sataa, ellei "pari sataa" ole venyvä käsite. 

Meillä on iso omakotitalo, sähköön kuluu noin 100 e/kk, vesi omasta kaivosta (huolto vuodessa noin 150 e), jätemaksua muutama kymppi (joka tapauksessa alle 50 e/kk), joten ainakin tässä talossa päästään reippaasti alle 400 e/kk asumiskuluissa. Halvempaa tämä on näin kuin keskustakaksiossa vuokralla asuminen, vaikka ottaisi huomioon nuohouksen (80e/v) tai korjaukset.

Vierailija
36/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on 150 neliöinen okt jonka kaverina 50 neliöinen autotalli/varasto. Sähköön menee keskimäärin 80€ kuukaudessa, veteen joku 15€, jätemaksut 30€ 6 viikon välein. Huollot ja korjaukset teen ite, tosin tässä noin 10v ikäsessä talossa ei niitä kauheana ole. Nuohous maksoi viimeksi 28€ vuosi sitten. Eli joku 118€ kuukaudessa.

Vierailija
37/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat muuttivat siinä vaiheessa, kun kodin piha- ja huoltotyöt kävivät ylivoimaisiksi. Ikää oli tuossa vaiheessa noin 80 v. 

Vierailija
38/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isovanhemmat oli vähän yli 90 v ennen kuin kuolo korjasi. Toinen ennätti olla sairaalassa 8 tuntia, toinen kuoli (odotetusti) kotona. Ei ole olemassa mitään pakkoa muuttaa betonikuutioon elävältä haudatuksi.

Kuka hoiti heidän kotinsa sisä- ja ulkotyöt loppuvuosina? 

Vierailija
39/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin elämäntyylistä, onko järkeä. Jos on työhuoneen tarvetta, kirjastohuoneen tarvetta, tilaa vieviä harrastuksia (soittimet, tietyt kädentaidot ja kuvataiteet), 4-6 lapsenlasta mahdollisesti vanhempineen vierailee suht usein, tykkää järjestää juhlia ja majoittaa ystäviä... Vaikea tuollaista elämää on mahduttaa mihinkään 90 neliön rivarikolmioon. 

Vierailija
40/81 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hoiti heidän kotinsa sisä- ja ulkotyöt loppuvuosina? 

Sisätyöt yhdessä ja ulkotyöt yhdessä. Lumet kävi auraamassa naapuri (aurasi muitakin pihoja) ja hän myös hiekoitti tarvittaessa. Jos piti kiivetä johonkin katonrajaan, niin joku lapsenlapsista tuli sen asian hoitamaan, mutta kaiken, mitä saattoi tehdä lattiatasossa liikkuen tai siitä 1 m korkeuteen kiiveten he hoitivat itse.

Ja jos oli jotain sähkömiestä tai nuohoojaa tarvitsevaa, niin sellaisen palvelun ostivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä