Miksei työttömät opiskele lähihoitajaksi/sairaanhoitajaksi?
Näille löytyisi hyvin töitä, mutta kun ei kelpaa. Ollaan opiskeltu naistutkimusta ja ihmetellään kun ei töitä löydy. Lähihoitajaksi valmistumiseen ei mene kauan, kun on korkeakoulu alla. Töitä löytyy varmasti jokaiselle.
Ihan turha vinkua siitä, ettei sovellu alalle. Jokainen kyllä oppii toimimaan missä tahansa ympäristössä kun motivaatio kohdallaan. Ymmärrän tietyt fyysiset rajoitteet, mutta lähihoitajakin voi toimia vaikka hammashoitajana niin ei tarvitse nostella mitään huonolla selällä.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat prinsessoja, joille ei kelpaa mikä tahansa työ. Pitää olla seksikästä media-alan duunia.
Ei kyllä kiinnosta seksikkyys eikä media-ala yhtään. Melkein mikä muu vaan.
Mielelläni kyllä. Mutta vähän vaikeaa kun olen liikuntakyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hoitotyössä olevia ystäviä, eikä heillä ole ollut oikein muuta valittamista työstään kuin huono ja epätasa-arvoinen johtaminen. Muutoin tyytyväisiä.
- vuorotyö
- yötyö- uniongelmat myöhemmin
- työn fyysinen kuormittavuus- tulesvaivat
- työn psykosiaalinen kuormittavuus
- työn eettinen kuormittavuus
- kiire
- työn eettinen kuormittavuus
-huono johtaminen
- työssä joutuu kehittämään itseään jatkuvasti, eikä sitä huomioida mitenkään palkassa eikä työajasta, vaan sitä pidetään itsestäänselvyytenä
On viisaampia ja tuntee itsensä? Minä nimittäin opiskelin. Ja sitten kroppa ei kestänyt sitä (jatkuvat migreenit) ja elämästä meni kaikki energia ja ilo. Tein työni hyvin (kipulääkkeiden voimalla), kotimatkat itkin ja illat nukuin.
Kyllä on hölmöä olettaa että kenestä vaan on hoitoalalle. Itse lukeudun niihin ihmisiin, jotka pyörtyvät kun näkevät verta, haavan tms. Nuorempana riitti pelkkä vierailu sairaalassa, ja sairaalan haju, niin jossain kohtaa minut löydettiin pyörtyneenä käytävältä.
Toisaalta itse toivon että ihmiset jotka tekevät arvokasta hoitotyötä, tekevät sitä sydämestään. Ei vain siksi että on pakko, eikä koko homma oikeasti edes kiinnosta.
Onneksi itsellä on töitä omalla alalla, eikä alan vaihtoa tarvitse miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Alalle on soveltuvuustestit. Jos ei selviä testistä ei pääse alalle. Mikä on todella hyvä.
Ei tähän mitään kömpelöitä selityksiä tarvita, en kouluttaudu hoitoalalle, koska se lisää riskiä joutua töihin, tämä se totuus on.
Kaverikin muutti juuri mummon mökkiin 30km erään pienen kaupungin keskustasta, eikä sillä ole ajokortti, varmisti tällä, ettei joudu töihin eikä kursseille tai mihinkään.
Miksi ap olettaa että kaikki työttömät pystyvät hoitoalan työhön tai pääsisivät sitä opiskelemaan? Olen itse sairaanhoitaja ja työni erikoissairaanhoidossa on vaativaa. Kaikki alalle valmistuneet eivät nytkään pärjää, opinnot eivät anna riittäviä valmiuksia työhön. Lisäksi työ on fyysisesti ja psyykkisesti kuluttavaa, alan työntekijät eivät pysy työpaikoissa ja viisi vuotta alalla on jo aika hyvin. Ei se että on työvoimapula tarkoita, että jokaisen kynnelle kykenevän pitää pyrkiä tähän hommaan. Toki on fyysisesti kevyempiäkin hommia missä ei tarvitse olla niin kiireen alla ja voi tehdä vaikka päivätöitä, mutta ei niitä kaikille riitä ja toisekseen niihin hommiin, vaikkapa psykiatriseen sairaanhoitoon tarvitaan jo ihan omanlainen asenne ja halu auttaa siellä hoidossa olevia ihmisiä. On erittäin hyvä, jos alalle soveltumaton ihminen ei tähän työhön päädy. Siinä kärsii vain työntekijä ja hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hoitotyössä olevia ystäviä, eikä heillä ole ollut oikein muuta valittamista työstään kuin huono ja epätasa-arvoinen johtaminen. Muutoin tyytyväisiä.
Se on kyllä aika iso juttu, että on huono ja epätasa-arvoinen johtaminen. Se käy kyllä henkisesti voimille. Moni lopettaa hoitajan työt juuri sen takia.
Tuo on totta! Hoitotyön esimiehillä on vastimuksena korkeakoulutus, ei mikään näyttö hyvistä esimies taidoista. Sinne tulee sitten vastavalmistuneita akateemisia. Monesti voisi olla paljon parempi esimies joku järki-ihminen, joka nousee taidoillaan rivityöntekijöistä.
Työilmapiiri oli niin syvältä että ei kiinnosta enää tehdä sen alan töitä.
Totuus alasta
Hoidettavat ihmiset saattavat olla väkivaltaisia ja saat kuulla hoidettavista ihmisiltä haukkuja itsestäsi.
Herkällä ihmisellä voi tulla itku kun päivittäin haukutaan töissä.
Lääkeluvat
Suomessa pitää olla lääkeluvat suoritettu et voi antaa lääkkeitä tai jakaa dosettiin.
Tämä on osassa paikoissa ongelma koska talossa on liian vähän lääkeluvallisia tai ei ollenkaan vuorossa.
Pahimmassa tapauksessa ainoa lääkeluvallinen joutuu antamaan kaikki lääkkeet. Koska lääkeluvaton ei saa antaa lääkkeitä muuten rikkoo lakia.
Joskus tätä sääntöä on jouduttu rikkomaan koska ei ole vain lääkeluvallisia ja ne lääkkeet on pakko saada.
Lähihoitajan työ on vuorotyötä
Aamu,ilta ja yö.
Palkka sisältyy peruspalkasta ja lisistä.
osa työpaikoista on auki 24/7 eli saatat joutua olemaan myös pyhinä töissä.
Ja viikonloput.
Jotkut hoitajat tekevät tuplavuoroja (aamu ja ilta) tästä saa hälyrahan palkan päälle.
Työtehtävät vanhus ja vammaispuolella ovat yleensä lääkkeiden anto,syöttäminen,erilaiset pesut (alapään pesu ja vaipanvaihdot)
Suihkuttaminen (avustaminen suihkussa)
Kirjaukset (kirjoitetaan hoidettavasta henkilöstä ottiko lääkkeet,miten söi ja hygienia.
Ja kaikki muu oleellinen.
Rai-arvioinnin teko
https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarje…
Ja joudut myös tekemään muita arvioita.
Osa hoidettavista on niin huonossa kunnossa että ovat täysin sänkyyn hoidettavia tai painavia.
Tässä työpaikka ilmoituksessa esimerkki palkasta kaupungilla https://www.hel.fi/fi/avoimet-tyopaikat/avoimet-tyopaikat/sotepe-03-285…
Palkka 2378,91 e/kk siihen päälle lisät.
Työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta.
Ja olet vielä vastuussa paskalla palkalla toisten hengestä.
T. Ex-hoitaja.
Miksei ap opiskele lähihoitajaksi? Miksei töissäkäyvät jätä nykyistä työtään ja opiskele lähihoitajiksi? Miksi miksi miksi?
Oletko yksinkertainen tapaus vai kyselyikäinen lapsi?
Tiedätkö millaista on olla selkävammainen? Ei huonolla selällä työskennellä hammashoitajana. Ja vaikka selkä kestäisikin sitä työtä, työvoimapula on vain päiväkodeissa ja vanhusten hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole hoitajaksi vaikka saisin kymppitonnin palkan. Luonne ei muutu millään rahasummalla.
Alkaa muuten muuttua todella nopeasti kun vastikkeettomien tukien maksaminen lopetetaan. Tietenkin jos ihmiselle annetaan vaihtoehtona maata kotona epämieluisan työn vastaanottamisen sijasta, niin laiskimmat yksilöt jäävät makaamaan kotiin.
Joo, tänä vuonna lähihoitajaksi ja kahden vuoden päästä vaikka isännöitsijäksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap opiskele lähihoitajaksi? Miksei töissäkäyvät jätä nykyistä työtään ja opiskele lähihoitajiksi? Miksi miksi miksi?
Oletko yksinkertainen tapaus vai kyselyikäinen lapsi?
MENE TÖIHIN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole hoitajaksi vaikka saisin kymppitonnin palkan. Luonne ei muutu millään rahasummalla.
Alkaa muuten muuttua todella nopeasti kun vastikkeettomien tukien maksaminen lopetetaan. Tietenkin jos ihmiselle annetaan vaihtoehtona maata kotona epämieluisan työn vastaanottamisen sijasta, niin laiskimmat yksilöt jäävät makaamaan kotiin.
Oon ollut työttömänä ilman tuloja. En missään vaiheessa harkinnut hoitoalaa. Tosin olin muutenkin vastavalmistunut toiselle alalle. Eihän sinne edes kaikki halukkaat pääse. Nyt on töitä mut jos pistettäisiin hoitajaksi pakolla ennemmin kuolisin.
Isännöitsijäksi voisin päästä ja ja sitä voisin kestää pari vuotta jos jäisin työttömäksi. Hoitoalalle never.
Mä en ymmärrä tätä jankutusta, että kaikkien työttömien pitäisi opiskella hoitsuksi, kun sitten saa varmasti töitä. Onhan monella muullakin sellaisella alalla työvoimapula, johon on Max parin vuoden koulutus, esim. Kokki,tarjoilija, sähköasentaja, LVI-asentaja, ruokakaupan työntekijä, laitoshuoltaja, bussikuski.
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi toisista hoitajista. Liikaa naisia ja pahanpuhujia alalla.
Onko sinulla pitkäkin työhistoria alalta kun voit tuollaisia johtopäätöksiä tehdä.
Töitä varmaan olisi, mutta ei ole rahaa palkkoihin.