Miksei työttömät opiskele lähihoitajaksi/sairaanhoitajaksi?
Näille löytyisi hyvin töitä, mutta kun ei kelpaa. Ollaan opiskeltu naistutkimusta ja ihmetellään kun ei töitä löydy. Lähihoitajaksi valmistumiseen ei mene kauan, kun on korkeakoulu alla. Töitä löytyy varmasti jokaiselle.
Ihan turha vinkua siitä, ettei sovellu alalle. Jokainen kyllä oppii toimimaan missä tahansa ympäristössä kun motivaatio kohdallaan. Ymmärrän tietyt fyysiset rajoitteet, mutta lähihoitajakin voi toimia vaikka hammashoitajana niin ei tarvitse nostella mitään huonolla selällä.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Itse alalta lähteneenä en suosittele kenellekään ryhtymään hoitoalalle. Asiakkaat ja omaiset valittaa joka päivä ja (näkee arvostuksen tälläkin palstalla) asioista jotka eivät edes kuulu hoitajalle. Teet 12 tuntisia päiviä joista puolet ylitöitä ilman taukoja ja sitten saat kuulla joka hemmetin paikasta, että siellä ne hoitajat istuu vaan kahvitauolla/koneella, kun teet pakollisia kirjauksia potilastietokantaan. Jos joku kysyy mitä töitä teet niin pitää valehdella, että ei paljastu ammatti, kun muuten saat heti kuulla kaikkea pjaskaa ja sinua katsotaan, kuin halpaa makkaraa.
Itse kaupasta lähteneenä en suosittele kellekään asiakaspalvelua. Kaikki on sun syytä, jopa huono keli... Ihmiset ja päälliköt on ihan hul luja nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja aika moni muukin saa vain työmarkkinatuen. Kun olin töissä sain 2000e joten todellakin työt kannattaisi.
Älä valehtele. Jos tuloina on vain työmarkkina tuki, saa siihen päälle vähintään asumistuen. Se on sitten omaa tyhmyyttä, jos sitä ei tajua hakea.
Hain enkä saanut.
Valehtelet. Et sinä niin halvalla asu, että pärjäät 500€/kk tuloilla.
Mulla on puoliso.
Lähihoitajakoulutus on ammattikoulu, niin pääsyvaatimukset ovat sen mukaiset.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja aika moni muukin saa vain työmarkkinatuen. Kun olin töissä sain 2000e joten todellakin työt kannattaisi.
Älä valehtele. Jos tuloina on vain työmarkkina tuki, saa siihen päälle vähintään asumistuen. Se on sitten omaa tyhmyyttä, jos sitä ei tajua hakea.
Hän, joka saa vain pelkän työmarkkinatuen, niin on parisuhteessa, jolloin toisen osapuolen tulot huomioidaan, niin ei saa kelan tukia. Toinen mahdollisuus on se, että asuu omassa velattomassa kämpässä ja asumiskulut ovat tosi pienet, näin jää asumistuki pois, mutta tt-tukea voi saada, jos ei ole omaisuutta tai säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse alalta lähteneenä en suosittele kenellekään ryhtymään hoitoalalle. Asiakkaat ja omaiset valittaa joka päivä ja (näkee arvostuksen tälläkin palstalla) asioista jotka eivät edes kuulu hoitajalle. Teet 12 tuntisia päiviä joista puolet ylitöitä ilman taukoja ja sitten saat kuulla joka hemmetin paikasta, että siellä ne hoitajat istuu vaan kahvitauolla/koneella, kun teet pakollisia kirjauksia potilastietokantaan. Jos joku kysyy mitä töitä teet niin pitää valehdella, että ei paljastu ammatti, kun muuten saat heti kuulla kaikkea pjaskaa ja sinua katsotaan, kuin halpaa makkaraa.
Itse kaupasta lähteneenä en suosittele kellekään asiakaspalvelua. Kaikki on sun syytä, jopa huono keli... Ihmiset ja päälliköt on ihan hul luja nykyään.
Tää on niin totta. Ruuhkatkin on myyjän vika vaikka kaikki kassat olisi auki. Tai jos joku tuote loppunut.
Luojan kiitos eivät. Se työ ei todellakaan sovi kenelle tahansa. Itse opiskelin aikoinaan sairaanhoitajaksi ja aika äkkiä tajusin olevani aivan väärässä paikassa. En soveltunut lainkaan kyseiseen työhön, kärsin pahasta migreenistä ja olin melkein aina itse päivystyksessä tiputuksessa pahan migreenikohtauksen takia. Vuorotyö ei sovi yhteen migreenin kanssa. Lisäksi pistäminen ym. pelotti ja ahdisti, että jotain sattuu, osuu hermoon tai luuhun. Se jatkuva väsymys ja ahdistus ja karmea työilmapiiri... Ei ole ikävä. Opiskelin itselleni aivan muun ammatin. Lisäksi tässä keskustelussa usein unohtuu se, että jo pelkästään "ihmisten lähellä" oleminen voi olla jollekin hyvin epäluontevaa, kiusallista ja epämukavaa. Jouduin itse sen vuoksi vetämään töissä jatkuvaa teatteria ja sellainen käy pidemmän päälle aika raskaaksi.
En ikinä. Lomautuksen aikana kävin suorittamassa avoimen amk:n kautta ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopinnot hyvällä menestyksellä (ka. 4,5) ja sain paikan tutkinto-opiskelijaksi. En vaan ikinä palannut takaisin opiskelemaan, koska totesin ensimmäisessä harjoittelussa ettei ala ole minua varten. Ei kiitos vaippojen vaihdolle ja eritteille, ehdoten ei myös lapsi- ja vanhuspuolen työlle. Joku leikkaussali taas olisi kiinnostava työympäristö, jossa ei juurikaan tarvitse olla tekemisissä hereillä olevien potilaiden kanssa.
Olen ihan tyytyväinen nykyisessä työssäni. Pitkät vapaat ja parempi palkka kuin sairaanhoitajalla, ei koulutusvaatimuksia.
Luin tätä ketjua ja olen samaa mieltä kuin Petteri Orpo: Tukiaisia on leikattava.
Opiskelisin heti, jos käsissäni olevan atooppisen ihon hoitoon löytyisi jokin muukin keino kuin asioiden välttely. Käsidesi on yksi asia, jota vältän kuin ruttoa, koska joka kerta kun käytän sitä, iho alkaa punoittaa ja lopulta aukeaa verille. Muita ovat hanskat, liika pesu yms. Peruskoulun loppuvaiheessa lääkäri sanoi ihon takia vastaanotolla ollessani, että minun pitää valita alani ihoa ajatellen, mutta nyt 15 vuotta myöhemmin yli 20 000 euroa opintolainaa niskassa ja valinta ei kohdistunut sinuun sähköpostien kilahdellessa alkaa tuntua, että olisi pitänyt varmaan jo 15 vuotta sitten kyseenalaistaa enemmän sitä, eikö todella ole mitään muuta keinoa saada tämä iho siihen kuntoon, ettei olisi este.
Vanhusten hoitokodissa lähihoitajat pääsevät helpolla, ainakin Etelä-Suomessa, jossa äitini on.
En ole kertaankaan nähnyt, että siinä hoitokodissa olisi kiirettä. Henkilökuntaa on reilusti, helppo ja suosittu paikka näyttää olevan, ei ainakaan pulaa tekijöistä. Toimistossa istuvat tuntitolkulla tarinoimassa, ovi kiinni niin ei asukkaat pääse häiritsemään. Ruoka-aikoina hoitajat lähtevät armeijana liikkeelle, jakavat ruoan ja häipyvät toimistoonsa yhtä yhtenäisenä massana kuin ilmestyivätkin. Jos käyn vierailemassa ruoka-ajan ulkopuolella, en näe yhtäkään hoitajaa.
Olisin työttömänä ollessani opiskellut, mutta ei huolittu opiskelijaksi, koska amk-tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin toisen ammatin jota voin tehdä. Mulla on työperäinen parantumaton selkäsairaus.
54v.
Ja mikähän se on, erikoinen ilmaisu kaikkinensa.
Ei kiinnosta kenenkään hoivaaminen. Olen kyllä hakemassa kevään yhteishaussa opiskelemaan, mutta en todellakaan hoiva-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat valittaa aspoille asioista joihin aspa ei voi mitenkään vaikuttaa, todella rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat prinsessoja, joille ei kelpaa mikä tahansa työ. Pitää olla seksikästä media-alan duunia.
"Prinsessa " täällä, kuuleppas, kaikki eivät sovellu hotoalalle. Testit tehdään ennen kuin opinnot alkaa. Olen yrittänyt 2 kertaa ja minun laiseni tarkka neitsyt-tyyppi ei sovi hoivatöihin. Tavallaan sen ymmärränkin, en voisi hyväksyä jos ei ole aikaa työhön tai tarpeeksi vaippoja vanhukselle. Parempi näin. Helppo teidän yleistää, kun puhutte työttömistä. Ihme touhua. Katso peiliin kääk.
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoitokodissa lähihoitajat pääsevät helpolla, ainakin Etelä-Suomessa, jossa äitini on.
En ole kertaankaan nähnyt, että siinä hoitokodissa olisi kiirettä. Henkilökuntaa on reilusti, helppo ja suosittu paikka näyttää olevan, ei ainakaan pulaa tekijöistä. Toimistossa istuvat tuntitolkulla tarinoimassa, ovi kiinni niin ei asukkaat pääse häiritsemään. Ruoka-aikoina hoitajat lähtevät armeijana liikkeelle, jakavat ruoan ja häipyvät toimistoonsa yhtä yhtenäisenä massana kuin ilmestyivätkin. Jos käyn vierailemassa ruoka-ajan ulkopuolella, en näe yhtäkään hoitajaa.
Sinun kaltaisesi omaiset aiheuttavat sen, että hoitajat väsyvät ja vittuuntuvat. Ennen kuin sinne toimistoon on menty KIRJAAMAAN, SOITTAMAAN OMAIS- TAI LÄÄKÄRIPUHELUITA TAI MUITA ASUKKAIDEN ASIOIHIN LIITTYVIÄ PUHELUITA TAI PITÄMÄÄN ASUKASPALAVERIA, on se sinunkin omaisesi nostettu ylös, pesty, puettu, lääkitty ja ruokittu. Lisäksi pesty tiskit, pyyhitty pöydät, viety ulos ja pidetty viriketoimintaa. Miten muuten tiedät hoitajien olevan toimistossa tunteja, kun sinunhan pitäisi olla sen omaisesi luona, eikä kytätä hoitajia. Jos noin ahdistaa, vaihda itse paskavaippa ha pese paskainen perse. Todennäköisesti omaisesi on sellainen, joka lyö, vastustelee, huutaa ja huitoo, kun paskoja yritetään siivota. Omaiset on syvältä, koska te valitatte kaikesta tietämättä kaikkea. Hoivakodissa on muitakin kuin se sinun omaisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap: n mielestä kuka vaan jolla kädet heiluu voi tehdä hoitajan töitä?
Miksi sitten itse et ole lähtenyt alalle, vaan päivästä toiseen , aamusta iltaan spämmäät näitä samoja ketjuja täällä,.mm tätä?
Minä olen jo töissä. Jos minut irtisanottaisiin ja en löytäisi uutta työtä, opiskelisin lähärin paperit. Ei ongelmaa. En minäkään ihmisistä tykkää, mutta työ on vaan työtä. Kyllä sen oppii, os rahaa tarvitsee. Kaikki oppivat kyllä sosiaalisia taitoja jos motivaatiota löytyy.
Miten kehtaisit tehdä työtä jossa et ole hyvä? Ei kenelläkään ole mitään oikeutta olla työssä jossa ei ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kaltaisesi omaiset aiheuttavat sen, että hoitajat väsyvät ja vittuuntuvat. Ennen kuin sinne toimistoon on menty KIRJAAMAAN, SOITTAMAAN OMAIS- TAI LÄÄKÄRIPUHELUITA TAI MUITA ASUKKAIDEN ASIOIHIN LIITTYVIÄ PUHELUITA TAI PITÄMÄÄN ASUKASPALAVERIA, on se sinunkin omaisesi nostettu y
En arvostellut hoitajien luonnetta, vaan kerroin että voi olla kevyttäkin lähihoitajan työtä. Mistä päättelit että olen "väsymistä ja vittuuntumista" aiheuttava omainen? Asenteesi kertoo paljon sinusta, valitettavasti!
Ikävä kyllä tuollainen negatiivinen asenne omaisiin, mikä sinulla on, ei varmasti jää vierailijoilta huomaamatta. Sitä saat mitä tilaat. Et siis ole huomannut, että kaikki omaiset eivät ole samanlaisia? Kannattaisi miettiä että oletko sopiva hoiva-alalle, joka sisältää myös kanssakäymistä omaisten kanssa.
No siitä voit sentään olla ylpeä, jos työpaikassasi hoitajat ulkoiluttavat asukkaita, harvinaista herkkua suurimmassa osassa hoitokodeista. Samoin harvinaista taitaa olla se, että lähihoitajat järjestävät viriketoimintaa, ei ainakaan tämän seudun hoivakodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko sopisi naisille joilla on todistetusti hoivavietti.
Missäs se on todistettu?