Sijoitin asuntolainen poismaksamiseen
Maksoin 105 000 euron lainan pois reilussa 8 vuodessa, vaikka minulle sen väitettiin olevan huono sijoitus kun korot on pohjalla. No nyt tienaan 4% puhtaana käteen joka kuukausi kun ei ole enää lainaa. Eipä ole helppo saada puhtaana käteen 4 prosentin tuottoa. Lisäksi kurssit ovat tulleet alas Venäjän hyökättyä Ukrainaan, joten mitenhän olisi käynut, jos olisin sijoittanut lainan lyhentämisen sijaan?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asuntovelallinen sijoitti nollakorkojen ajan aktiiviseen matkusteluun asuntolainan poismaksamisen sijaan. Nyt nelikymppisinä itkevät pientä koronnousua ja yrittävät epätoivoisena myydä asuntoaan, jota kukaan ei osta. 15 vuotta oli kuitenkin aikaa maksaa ilmainen laina pois.
Voi kuule rakas toveri,matkustelu on sama ku laittas rahaa pankkiin. Et sinä pappana tee pattayalla enää mitään.
Voi kuule kun olen matkustellut pikkulapsesta asti ja myös velallisesta, mutta hillitymmin. Nyt matkustelen taas nelikymppisenä enemmän kun asuntolaina on maksettu. Ja mummona aion matkustella myös.
Minulle on tullut yllätyksenä, miten monella ikäiselläni on täällä Helsingissä edelleen asuntolainaa.
Mun Yhdysvaltoihin ja ympäri maailmaa hajautetut rahastot tuottivat viime vuonna 19 - 23 %. Ja tänä vuonnakin ovat nousseet jo yli 9 %. Hiukan on rahaa myös Pohjoismaiden rahastossa, mutta se on ollut melko surkea. Asunnon ostin myös viime vuonna ja lainaa siitä on. Ehkä nostan osan noista rahastojen tuotoista ja vähennän lainaa sillä. Tai sitten en.
On siellä nähty 100-vuotis juhliakin :). Jotkut ne vetää täysillä loppuun asti.