Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun vuokra on 895e, ja Vantaan raja on perustoimeentulotuessa 715e. Voiko joku kertoa että miten pystyn elämään 1.4. alkaen???

Vierailija
16.03.2024 |

Nyt huomoidaan kokonaisuudessaan vuokra perustoimeentulotuessa, mutta Huhtikuusta lähtien jää siis 180e vähemmän rahaa käyttöön!

Elän nyt jo täysin kädestä suuhun, eli ylimääräistä ei ole...Pitääkö minun alkaa varastamaan ruokani kun saan melkein 200e vähemmän rahaa jatkossa??

En voi käsittää miten tällaisen muutoksen voi tehdä eduskunta...

Kommentit (506)

Vierailija
61/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala jakaa mainoksia pyörällä. Saat ehkä satasen verran lisää kuussa.

Vierailija
62/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että meillä työssäkäyvillä on joku erityinen velvollisuus elättää sinua? Nyt töihin siitä ja maksa palkastasi kaikki kulusi niin kuin jokainen fiksu ihminen tekee. Olet ilmeisesti tottunut siihen, että saat veronmaksajilta elätyksen ja voit pötköttää kotona. Ehkä sinulla on joku hieno tekosairauskin, jonka olet keksinyt mahdollistaaksesi makoilun? Nyt vain reippaasti töihin siitä.

Olen työtön työnhakija, ja haen töitä.

Töitä haetaan, töihin ei "mennä".

En ole saanut töitä.

ap

No ei ilman koulutusta mennäkään. Joten tiedät mitä tehdä.

Koko ajan haen töitä. Kerroin sen jo.

ap

Henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsee kaikki. Myös postiin pääsee käytännössä kaikki.

Myös päiväkotisijaiseksi pääsevät käytännössä kaikki. Ei tarvitse olla aiempaa kokemusta lapsista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto, tyyppi kuvittelee olevansa siinä asemassa että voi huudella jostain perustuslain oikeuksista. Voi olla niinkin mutta yksilöllä on myös velvollisuuksia. Mitkä ei taida tätä tapausta koskea.

Vierailija
64/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko hieman avata tilannettasi? (Esim. Miksi olet perustoimeentulolla? Oletko pienipalkkaisessa työssä, työttömänä, opiskeletko tms?)

Työttömän olen. Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea.

ap

Paljon nämä on yhteensä?

vuokrani + 587e + sähkölasku + kotivakuutuslasku + kunnallinen terveydenhuolto ja reseptilääkkeet sieltä.

Mutta kohta tuosta 587 eurosta leikkautuu 180e, enkä enää tule pärjäämään.

0e säästöjä kun kaikki menee koko ajan elämiseen...

ap

Edelleen, kuinka paljon nämä tuet on yhteensä?

Vierailija
65/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä elät 1.4 alkaen niin kuin nytkin. Jollet sitten tee itsellesi jotakin. 

Vierailija
66/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta telttaan, säästöä tulee kun ei mene vuokraa eikä sähköä.

Vierailija
67/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tiedän, että vuokrat on kalliit, mutta tuntuu käsittämättömältä, että jollekin yksin elävälle maksetaan yhteiskunnan velkarahoilla pyörivästä budjetista melkein 900 euroa vuokraa. Siihen päälle vielä muut tuet niin onhan tämä kestämätön tilanne. 

Eli muutto halvempaan (eri paikkakunnalle, jos ei kerran töitä saa edes pk-seudulta) tai sitten kimppakämppä. 

Perustuslaissa lukee että jokaisella on oikeusvalita asuinpaikkakuntansa.

Minä olen asunut syntymästäni asti Vantaalla, ja täällä asuvat kaikki tuntemani ihmiset. Koko elämäni on täällä.

Ja sitä paitsi perustoimeentulotuen vuokrarajat ovat KUNTAkohtaiset, eli pikkukunnassa pienenee vuokrat, mutta niin pienenee hyväksytty rajakin.

ap

Ilman muuta voit jäädä asumaan sinne. Sittenhän vaan täytyy hyväksyä leikkaukset ja laittaa suuta soukemmalle. 

Vierailija
68/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tiedän, että vuokrat on kalliit, mutta tuntuu käsittämättömältä, että jollekin yksin elävälle maksetaan yhteiskunnan velkarahoilla pyörivästä budjetista melkein 900 euroa vuokraa. Siihen päälle vielä muut tuet niin onhan tämä kestämätön tilanne. 

Eli muutto halvempaan (eri paikkakunnalle, jos ei kerran töitä saa edes pk-seudulta) tai sitten kimppakämppä. 

Perustuslaissa lukee että jokaisella on oikeusvalita asuinpaikkakuntansa.

Minä olen asunut syntymästäni asti Vantaalla, ja täällä asuvat kaikki tuntemani ihmiset. Koko elämäni on täällä.

Ja sitä paitsi perustoimeentulotuen vuokrarajat ovat KUNTAkohtaiset, eli pikkukunnassa pienenee vuokrat, mutta niin pienenee hyväksytty rajakin.

ap

Toki saat valita itse asuinkuntasi, mutta et voi vaatia että yhteiskunnan pitäisi järjestää asumisesi siellä. Jos on tukien varassa, silloin pitää tyytyä siihen mitä niillä saa. Ja sinä nyt et saa asuntoa Vantaalta.

Vierailija
69/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala jakaa mainoksia pyörällä. Saat ehkä satasen verran lisää kuussa.

Ei ole pyörää, eikä saa tienata rahaa koska sit menee työmarkkinatuki katkolle harkintaan eikä niiltä päiviltä makseta.

Lisäksi perustoimeentulotuki leikkautuu.

300e suojaosuuskin poistuu työmarkkinatuesta. Sit se on 0 euroa.

Se on kokopäivätyö tai ei mitään...Muussa ei ole järkeä.

ap

Vierailija
70/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla samansuuruinen vuokra, maksan itse eläkkeestäni. Koskaan en ole tukia saanut.

Tiedäthän, että eläkkeesi on suomen sosiaaliturvameno? Ota asioista selvää.Itse len työstäni maksanut eläke maksut.Jonka ansiosta saan vakutus yhtiölät monen mun laitta työ-Eläkeen. Kaikki ihmiset ei todella nosta kelan eläkeitä,Vain ne jotka eivät työtä tehneet.

Vierailija
71/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto, tyyppi kuvittelee olevansa siinä asemassa että voi huudella jostain perustuslain oikeuksista. Voi olla niinkin mutta yksilöllä on myös velvollisuuksia. Mitkä ei taida tätä tapausta koskea.

Mitäs ne velvollisuudet sitten on? Mikset nimeä yhtäkään?

ap

Vierailija
72/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista. Ap ei opiskele, ei käy töissä, on ilmeisesti terve, ja yhteiskunta maksaa ihan kaiken. Ja nyt hirveä valitus, kun ei ihan kaikkea enää maksetakaan. 

Ap sanoo, ettei hänestä ole opiskelemaan. Miksi ei? Kannattaa valita ala, joka itseä kiinnostaa. Opiskelijoille on tarjolla halpoja solukämppiä. Opiskella voi muuallakin kuin pk-seudulla. Maiseman vaihdos voisi tehdä ap:lle ihan hyvää. Jotain vastuuta voisi omasta elämästään aikuinen ihminen ottaa.

Vierailija
73/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että meillä työssäkäyvillä on joku erityinen velvollisuus elättää sinua? Nyt töihin siitä ja maksa palkastasi kaikki kulusi niin kuin jokainen fiksu ihminen tekee. Olet ilmeisesti tottunut siihen, että saat veronmaksajilta elätyksen ja voit pötköttää kotona. Ehkä sinulla on joku hieno tekosairauskin, jonka olet keksinyt mahdollistaaksesi makoilun? Nyt vain reippaasti töihin siitä.

En ole saanut töitä.

ap

Sinulla ei ole siis edes koulutusta? Mene hankkimaan koulutus. Ja töitä löytyy jos itse viitsit tehdä jotain asialle. Luuletko tosiaan, että saat töitä, jos olet työvoimatoimiston asiakkaana ja passiivinen? Tollo. Sinä et todellisuudessa edes hal

Onpa mielenkiintoiset neuvot. Niitä töitä kun ei niin hirveästi muualla Suomessa ole, ja jos sulla ei ole ajokorttia ja/tai autoa käytössä, se karsii välittömästi valtaosan työpaikoista pois. Pääkaupunkiseudulla ne valtaosa työpaikoista on. Ja jos on velkaongelmia, koulutuksen puutetta, kielitaidottomuutta, niin ei sitä niin vaan ulkomaille lähdetä! Rahaa pitää olla siihenkin. Sä olet osa yhteiskunnan asennevammaongelmaa nimittelemällä muita. Toivottavasti karma puree nilkkaasi.

Vierailija
74/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ammattia? Mikset pääse töihin?

Ei ole koulutusta eikä työkokemusta

ap

Hanki koulutus. Niin me muutkin olemme tehneet, emme ole jääneet makaamaan elätettävinä porsaina. Lopeta valitus ja lopeta laiskottelu. Kouluun siitä sieltä saa koulutuksen. 

Koulutusta ei hankita vaan sinne haetaan ja tullaan valituksi jos tullaan, itse olen 30 eri amikseen, ammatikorkeaan hakenut enkä ole päässyt.

Vierailija
75/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kimppakämppä ei käy, koska perustoimeentulotuki on alhaisempi kimppa-asujille kuin yksin asuville.

Eli tukeni leikkautuisi kuitenkin.

ap

Eli koitat maksimoida tukien saamista?

Mikset käytä tuota ajattelutapaa opintoihin ja sitten työelämään?

Jos raha siis ratkaisee

Vierailija
76/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on useita vaihtoehtoja, joista järkevää on valita useita:

1. Muutat pienempään ja halvempaan asuntoon.

2. Hankit työpaikan. Esimerkiksi puhelinmyyntityötä saavat kaikki puhekykyiset aikuiset ihmiset.

3. Hankit puhelinmyyntityön rinnalle toisen työn mainosten jakajana / siivoajana. Näitä työtä saavat kaikki liikuntakykyiset aikuiset ihmiset.

Vierailija
77/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut töitä.

ap

No ei ilman koulutusta mennäkään. Joten tiedät mitä tehdä.

No ei sitä yhteenkään työpaikkaan noin vaan mennä vaikka olis mitä koulutuksia. Edelleen  samalla tavalla  töitä haetaan koulutuksen kanssa.

Vierailija
78/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko hieman avata tilannettasi? (Esim. Miksi olet perustoimeentulolla? Oletko pienipalkkaisessa työssä, työttömänä, opiskeletko tms?)

ap

Paljon nämä on yhteensä?

vuokrani + 587e + sähkölasku + kotivakuutuslasku + kunnallinen terveydenhuolto ja reseptilääkkeet sieltä.

Mutta kohta tuosta 587 eurosta leikkautuu 180e, enkä enää tule pärjäämään.

0e säästöjä kun kaikki menee koko ajan elämiseen...

ap

Edelleen, kuinka paljon nämä tuet on yhteensä?

No jos mun vuokra on 897e ja 587e perustoimeentulotuki, niin noista tulee sit 1484e. Sit sähkölasku max 45e/kk, kotivakuutus joku 12e/kk....Lääkkeitä vaihtelevasti...Ynnää yhteen.

ap

Vierailija
79/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi PK-seutulaiset on loisia varsinkin HELLsinkiläiset.

Vierailija
80/506 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä ruikuta, sää oot rikas. Mää saan ansiosidonnaista 800 e kuussa enkä mitään muita tukia.