Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainainen riita kotitöistä ja lastenhoidosta

Vierailija
16.03.2024 |

Miten olette saaneet parisuhteessa ratkaistua ainaisen kiistelyn/näkemyseron kotitöiden ja lasten hoidon jakautumisesta? Erityisesti, jos asiasta on yritetty keskustella todella monta kertaa, mutta lopulta kumpikaan ei ymmärrä toistaan tai näe, että toinen tekisi enemmän ja toinen vähemmän?

Auttavatko ns. metatyöexcelit tai miksikä niitä sanottiinkaan?

Haluaisin vielä yrittää löytää arjen pyörittämiseen tasapainoisen ratkaisun enkä erota. Jos muutosta ei tule, katkeroidun eikä sekään ole hyväksi itselleni tai läheisilleni.

Sitäkin mietin, että millä katkeruuden tunteista pääsee eroon? (Kun kokee epäoikeudenmukaisuutta perheen pyörittämisen suhteen)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tässä muutaman vuoden taas yhtä miestä katselleena, totean että ai tsiiisös miten erilailla voi asioita kokea! Toinen tulee töistä ja sulautuu sohvaan, siinä missä itse käyttää aikaansa päivittäisten ruokien suunnitteluun, ostoslistan keräämiseen, kaappien sisällön tiedostamiseen, pyykkikori tilanteen tiedostamiseen, tiskikoneen täyttö + tyhjennys sentään sujuu molemmilta. Tädin syntympäiväkukka, isoäidin kampaaja,  koiran kynsien leikkaus ja punkkilääkkeen hankinta. Kerran päivässä rikkaimurilla suurimmat koirankarvat nurkista...

Vierailija
22/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nainen on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa ja kun miehetkin ovat nyt alkaneet osallistumaan tasa-arvo talkoisiin napsien parhaat päältä, tasa-arvo kääntyy naista itseään vastaan ja naisesta tulee lastenhoitajan ja kotihoitajan lisäksi vielä kaiken tämän huvituksen maksaja."

Aina voi erota. Mies joutuu kuitenkin maksamaan elatusmaksun lapsistaan. Eron myötä mies menettää sen lastenhoitajan ja kodinhoitajan palvelut, joten ne hän joutuu tekemään itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nainen on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa ja kun miehetkin ovat nyt alkaneet osallistumaan tasa-arvo talkoisiin napsien parhaat päältä, tasa-arvo kääntyy naista itseään vastaan ja naisesta tulee lastenhoitajan ja kotihoitajan lisäksi vielä kaiken tämän huvituksen maksaja."

Aina voi erota. Mies joutuu kuitenkin maksamaan elatusmaksun lapsistaan. Eron myötä mies menettää sen lastenhoitajan ja kodinhoitajan palvelut, joten ne hän joutuu tekemään itse.

Ei muuten mene näin että mies on automaattisesti se maksaja. Lasten elatus lasketaan molempien vanhempien tulojen ja menojen mukaan. Tarkotus tässä ei oo tasata vanhempien välistä taloudellista tilannetta vaan kummallakin vanhemmalla on velvollisuus osallistua lapsen kuluihin kykyjensä mukaan ja tätä valvoo lastenvalvoja. Totta on se että aina voi erota. Sitten ihmetellään kun naisten ja miesten välille on kasvanut jokin mysteerinen kuilu.

Vierailija
24/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu, aloittaja! Älä suostu maksamaan enemmän kuin puoliso. Älä suostu siihen että kumppani luistelee vastuustaan. Tee selväksi, että ei, näin ei voi toimia. Ei riidellen vaan jämäkästi ja rationaalisesti.

Näytä kuitit: olen maksanut tämän joten sinun täytyy maksaa tuo. Tai mikä parempaa, perustakaa yhteinen tili, jonne molemmat laittavat saman verran rahaa (kun on kerran samat tulot) ja ihan kaikki perheen ja lasten kulut maksetaan sieltä. Et osta edes sukkia lapselle henkilökohtaiselta tililtäsi, koska se on perheen yhteinen kulu. Sinun pitää olla jämäkkä, jos puolisolla on taipumus käyttää sinua hyväksi.

Kun tulee siivouspäivä, toteat että sinä viet matot ulos ja minä sillä aikaa imuroin. Vaadit että toinen tekee osansa ja vasta kun on valmista, molemmat voivat levätä.

Vierailija
25/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

blaa blaa blaa....

Vierailija
26/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten mene näin että mies on automaattisesti se maksaja. Lasten elatus lasketaan molempien vanhempien tulojen ja menojen mukaan. Tarkotus tässä ei oo tasata vanhempien välistä taloudellista tilannetta vaan kummallakin vanhemmalla on velvollisuus osallistua lapsen kuluihin kykyjensä mukaan ja tätä valvoo lastenvalvoja. Totta on se että aina voi erota. Sitten ihmetellään kun naisten ja miesten välille on kasvanu

Vaikka mies olisi täysin tuloton, joutuu hän kuitenkin ottamaan lapsistaan taloudellista vastuuta vähintään sen verran, että huolehtii lastensa ruuasta ja terveydestä lapsiviikonloppuinaan. Vuoroviikkovanhemmus on eri asia eikä se tule kyseeseen, jos mies ei osaa huolehtia lapsista.

Vierailija
27/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille oikein mitään voi tehdä, kun yleensä miehet haluavat mennä siitä mistä aita on matalin ja naisteb mm. siivouksentaso on korkeammalla tasolla kuin miehen. 

huom! Yleistän, mutta näinhän se usein on.

Exälle ei kelvannut minun siivouksen taso, vaan olisi pitänyt olla yhtä puunattua ja kiiltävää kuin silloin hänen yksin asuvalla äidillään, jolla muuta elämää ollutkaan kuin tv:n katsellu ja kaksionsa puunaus. Ex ei tietenkään ollut valmis tekemään itse ko. siisteyden saavuttamiseksi, joten ero siitä seurasi aikamme asiasta riideltyämme. Aika yleistä tämmöinenkin on, ikävä kyllä.

Vierailija
28/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille oikein mitään voi tehdä, kun yleensä miehet haluavat mennä siitä mistä aita on matalin ja naisteb mm. siivouksentaso on korkeammalla tasolla kuin miehen. 

huom! Yleistän, mutta näinhän se usein on.

Tästä "siivouksen tasosta" on tehty kyllä oikea instituutio. Se pitää käsitellä joka ikinen kerta kun kotitöistä väitellään. 

Ei ole olemassa mitään "siivouksen tasoa" yhtään sen enempää kuin renkaiden vaihdon tasoa. On olemassa säännöt miten nuo työt tehdään ja milloin. Netissä on ohjeet. Mutta niitä ohjeita ei tietenkään lueta tai niissä nähdään pelkästään ongelmia. Siivouksen osalta tietenkin, renkaiden vaihto on täysin selkeää.

Vierailija
29/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä on ongelmana? Pitikö juuri sellaisen kanssa pariutua joka ei ymmärrä että parisuhteen ja talouden pitäisi olla yhteispeliä?

Nuo asiat tajuaa jo alle kouluikäisenä tyttöjen kanssa leikkiessä kotia.

Vierailija
30/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä suostu, aloittaja! Älä suostu maksamaan enemmän kuin puoliso. Älä suostu siihen että kumppani luistelee vastuustaan. Tee selväksi, että ei, näin ei voi toimia. Ei riidellen vaan jämäkästi ja rationaalisesti.

Näytä kuitit: olen maksanut tämän joten sinun täytyy maksaa tuo. Tai mikä parempaa, perustakaa yhteinen tili, jonne molemmat laittavat saman verran rahaa (kun on kerran samat tulot) ja ihan kaikki perheen ja lasten kulut maksetaan sieltä. Et osta edes sukkia lapselle henkilökohtaiselta tililtäsi, koska se on perheen yhteinen kulu. Sinun pitää olla jämäkkä, jos puolisolla on taipumus käyttää sinua hyväksi.

Kun tulee siivouspäivä, toteat että sinä viet matot ulos ja minä sillä aikaa imuroin. Vaadit että toinen tekee osansa ja vasta kun on valmista, molemmat voivat levätä.

Näinhän se menee. Nainen on työnjohtaja ja vastuussa kaikesta. Mies ei tee mitään ilman käskyttämistä.

Vierailija
31/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin vuosia sitten erästä miestä, joka oli akateemisesti koulutettu, hyvässä ja hyvin palkatussa työssä. Älykäs ja siisti olemus. Tapailtiin pari kuukautta ennen kuin menin ekan kerran käymään hänen kotonaan. Ja silloin paljastui, että hänen mielestään oikea siivoustaso oli imuroida pari kertaa vuodessa, vaihtaa lakanat parin kuukauden välein, täyttää tiskikone sitten kun aivan kaikki astiat on tiskipöydällä likaisena, siis viimeistä myöden. Hän piti tuota tasoa aivan normaalina eikä ollut halukas miettimään, että olisi hyvä siivota useammin. Eihän siinä voinut mitään vakituisempaa suhdetta sitten miettiä, kun en minä halua elää lian keskellä enkä olla ainoa joka siivoaa.

Vierailija
32/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lista kotitöistä ja mies tekee vierelle listan siitä, paljonko enemmän hän maksaa perheen menoista. Sitten sovitte, että mies maksaa vähemmän (ja sinä vastaavasti enemmän), mutta mies ottaa vaikka pyyykit vastuulleen siten, että sinä et valita, neuvo tai mäkätä lopputuloksesta.

En ole koskaan ymmärtänyt miten kotityöt ja talouden menoista maksaminen liittyisi toisiinsa. Mikä logiikka tuossa on? Että varakkaampi saa tehdä köyhemmästä itselleen kotityöorjan? Olen itse se varakkaampi osapuoli meillä, nainen, enkä ole koskaan ajatellut, että mieheni pitäisi imuroida ja pestä lattioita paljon minua useammin siksi, että minulla on isompi palkka ja enemmän sijoitusvarallisuutta.

Meillä sama, tienaan nettona  liki 4000 € kuussa enemmän kuin mieheni, olen perinyt erittäin varakkaan isäni ja omistan talon jossa asumme, on siis minun lapsuuskotini. En ole tajunnutkaan, että voin alistaa mieheni tekemään kaikki kotityö, koska perheemme varallisuus on minun. Kiitos sinulle, joka tämän hyvän idean julkitoit. 

Vierailija
33/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli siivouspäivä, jolloin siivosimme yhdessä, tili oli yhteinen ja kaikki mitä omistimme oli yhteistä ja kaiken maksoimme tililtämme, pikkumenoihin ei lupia kyselty, isot päätettiin yhdessä. Lapset hoidimme yhdessä, koska asuimme yhteisessä kodissa. Pyykit ja ruoat hoituivat tappelematta, ei herranen aina sellaisista hommista jaksa tapella, jos toinen oli kotona ja toine. Töissä, kotonaoleva teki ruoan.  Me menimme molemmat naimisiin fiksun tyypin kanssa. Mieheni on valitettavasti kuollut, suren kun emme ehtineet viettää yhteistä vanhuutta. 

Vierailija
34/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma nyt on? Lopetat riitelyn ja vääntämisen. Kaikilla on mukavampaa.

Vierailija
35/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailin vuosia sitten erästä miestä, joka oli akateemisesti koulutettu, hyvässä ja hyvin palkatussa työssä. Älykäs ja siisti olemus. Tapailtiin pari kuukautta ennen kuin menin ekan kerran käymään hänen kotonaan. Ja silloin paljastui, että hänen mielestään oikea siivoustaso oli imuroida pari kertaa vuodessa, vaihtaa lakanat parin kuukauden välein, täyttää tiskikone sitten kun aivan kaikki astiat on tiskipöydällä likaisena, siis viimeistä myöden. Hän piti tuota tasoa aivan normaalina eikä ollut halukas miettimään, että olisi hyvä siivota useammin. Eihän siinä voinut mitään vakituisempaa suhdetta sitten miettiä, kun en minä halua elää lian keskellä enkä olla ainoa joka siivoaa.

Juuri tämä. Mies nimittää tuota siivoustasoksi, vaikka oikeasti hän ei siivoa. Kukaan nainen ei mene väittämään että nyt on kesärenkaat on vaihdettu, jos oikeasti on irrotettu kaikki pölykapselit ja vaihdettu oikea eturengas vuonna 2022.

Vierailija
36/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lista kotitöistä ja mies tekee vierelle listan siitä, paljonko enemmän hän maksaa perheen menoista. Sitten sovitte, että mies maksaa vähemmän (ja sinä vastaavasti enemmän), mutta mies ottaa vaikka pyyykit vastuulleen siten, että sinä et valita, neuvo tai mäkätä lopputuloksesta.

Tietenkin pyykit pestään niin, että vaatteet säilyvät hyvänä eikä valkoiset muutu harmaiksi, jos ne pestään tummien vaatteiden kanssa. Pyyhkeet, petivaatteet ja osa vaatteista pestään 60 asteen pesussa, kun ne ei puhdistu kunnolla kylmemmässä ja kaikista pitää lukea ennen pesua pesuohje. Pyykit pitää laittaa kuivumaan niin, että ne kuivuvat hyvin eikä vaatteisiin jää ryppyjä. Ei töissäkään saa omia hommia tehdä miten sattuu vaan ne pitää tehdä hyvin.

Huomaa että olet sinkku. Olet täällä heti julistamassa

No pyykin pesu on kyllä oiva esimerkki siitä, että asian voi tehdä joko hyvin tai huonosti. Samoin kuin astianpesukoneen täyttäminen. Ei ole yhtä oikeaa tapaa, mutta kaikki tavat eivät ole oikein eikä yhtä hyviä.

Vierailija
37/37 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu testosteroni uho vaikka ylvästelet viestissäsi nimenomaan asialla, joka kotitöiden ohella on asia, joka on naisille epätasa-arvoinen eli palkkaus. Edelleen vuonna 2024 naisten palkka on noin 80 senttiä miehen euroon verrattuna. Eli kyseinen kirjoittaja on todella nolo naisten alistaja🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi