Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä ylimääräisellä rahalla?

Vierailija
15.03.2024 |

Olen alkanut nyt vähän päälle kolmikymppisenä miettimään, että mitä minun kannattaisi tehdä?

Olen ihan perus konttorityössä ja käteen jää nettona noin 2800. Asumiskustannukseni ovat perintöyksiön yhtiövastike n. 200e/kk. Tähän päälle perus puhelin, sähkö yms. kustannukset joitain kymppejä. Pakollisissa ajoissa palvelee noin tonnin arvoinen 20v vanha Honda, johon kilometrejä kertyy ehkä 5tkm kilsaa vuodessa nykyisin. "kiinteiden kustannusten" jälkeen käyttövarani on silti noin 2300-2400e/kk "hummausrahaa". Siirrän tästä kuukausittain suurimman osan säästötilille, jonne se kasvaa koko ajan. 

Asun yksin, en matkustele, en juuri harrastele, ei ole lainoja tms. maksettavana. Pitäisi varmaan sijoittaa, miettiä pariutumista, sijoittamista vai mitä tässä pitäisi tehdä? Ongelma se kun en tiedä sijoittamisestakaan mitään, asunto lienisi kai järkevä hankkia tms.

Tässä nyt ei ole kyse mistään miljoonista, mutta tuntuu yhteiskunnan sääntöjen vastaiselta "siirtää turvaan" huomattava summa joka kuukausi.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat tuon tutustumisen sijoittamiseen. parit indeksirahastot tms, ja siitä voi tulla harrastuskin. Sulla on niin hyvä potti per kk säästöön etttä saat äkkiä ekan satkun talteen, ja toiset tuleekin nopeammin, jos sellaista haluaa. Turvaa se tuo.

'Ylimääräinen' raha kivasti rauhoittaa, jos tulee sairautta tms, tai vaikka työt menee alta.

Ja voit miettiä keventämistä jos pienellä pärjäät, alkaa tekeen jotain harrastusjuttuja lisänä jos sellainen löytyy. Samanhenkisiä kavereita kiva olla nii voi jakaa ajatuksia, ehkä jotain matkoja myös.

...

Mulla eka loppui työt 49v, ja sitten sain syövän myöhemmin, niin 500k kivasti osakkeissa auttaa vaikka yksityiselle puolelle hoitoihin jos tarvis. Ja tuplaa kuukausitulot elämiseen jos tarvis jossain vaiheessa.

Ja Honda täälläkin, vähän tuoreempi, mutta kilsoja tulee vain puolet sun ajamista.

Pääasia että teet sun mieleisiä juttuja, mitä ne sit onkin

Kiitos älykkäästä vastauksesta, kaipa sitten ensi viikolla siirrän rahat johonkin rahastoon ja annan kasvaa siellä ja siirrän joka kuukausi ns. löysän sinne lisäksi.

Autoa en aio vaihtaa toistaiseksi, ja jos ja kun tarve on, niin ostanen toisen tonnin Hondan, Toyotan tai muun vastaavan.  Sen veran säästöjäni mietin, että en laita niistä kymppitonnia tai edes viittä tonnia autoon.

Yt. ap

Vierailija
62/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2800e/kk nettona tekee bruttona melkein 5000e/kk

No ei kyllä tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |