Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä ylimääräisellä rahalla?

Vierailija
15.03.2024 |

Olen alkanut nyt vähän päälle kolmikymppisenä miettimään, että mitä minun kannattaisi tehdä?

Olen ihan perus konttorityössä ja käteen jää nettona noin 2800. Asumiskustannukseni ovat perintöyksiön yhtiövastike n. 200e/kk. Tähän päälle perus puhelin, sähkö yms. kustannukset joitain kymppejä. Pakollisissa ajoissa palvelee noin tonnin arvoinen 20v vanha Honda, johon kilometrejä kertyy ehkä 5tkm kilsaa vuodessa nykyisin. "kiinteiden kustannusten" jälkeen käyttövarani on silti noin 2300-2400e/kk "hummausrahaa". Siirrän tästä kuukausittain suurimman osan säästötilille, jonne se kasvaa koko ajan. 

Asun yksin, en matkustele, en juuri harrastele, ei ole lainoja tms. maksettavana. Pitäisi varmaan sijoittaa, miettiä pariutumista, sijoittamista vai mitä tässä pitäisi tehdä? Ongelma se kun en tiedä sijoittamisestakaan mitään, asunto lienisi kai järkevä hankkia tms.

Tässä nyt ei ole kyse mistään miljoonista, mutta tuntuu yhteiskunnan sääntöjen vastaiselta "siirtää turvaan" huomattava summa joka kuukausi.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lataa puhelimeesi Nordnet ja ala ostella amerikkalaisia osakkeita.

Mulla on osakkeet nouseet melkein 20% vuodessa. Amerikkalaiset enemmän kuin muut.

Nordnetista voi ostaa myös pienikuluisia tai kuluttomia rahastoja.

Luet ensin sijoittamisoppaan ja jaat sitten säästösummasi 20 osakkeeseen tai pariin rahastoon. Osa laskee ja osa nousee, mutta keskimäärin koko potti nousee. 

Tutki muitakin palveluntarjoajia, jos päädyt osakkeisiin. Nordnet ei ole kustannustehokkain.

Vierailija
42/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä perus konttorityössä jää noin hyvin käteen?

Eihän tuo ole kuin hieman reilu keskipalkka. Varmaan aika monessakin konttorotyössä tuon verran jää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nainen. Etenkin sellainen joka on ilmoittanut pitävänsä korkeatasoisista asioista

Vierailija
44/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2800e/kk nettona tekee bruttona melkein 5000e/kk

Vierailija
45/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen säästämään. Tuollainen yhtiövastike nimittäin kertoo, ettei siellä juuri remontteja ole tehty. Putkiremontti kustantaa äkkiä kymppitonneja.

Ei välttämättä. Minun asunnossani 82m2 saunallinen kolmio ei ole vastiketta lainkaan ja on erinomaisen hyvin hoidettu taloyhtiö. Taloyhtiöllä on omistuksessa liikehuoneistoja joiden vuorat kattavat asukkaiden vastikkeet. 

Vierailija
46/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa. Sijoittaminen kannattaa aina. JOs fiksusti sijoitat niin parissa kymmenessä vuodessa olet miljonääri.

Vierailija
47/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä osaa sanoa. Itse mä saan n.2800 yhteensä lapsilisineen. Työstä nettona 2400.

Mulla kyllä riittäisi rahankäyttökohteita aivan älyttömästi. Alkaen siitä että hyvä auto, mukava asunto, ihania elämyksiä, kasvohoitoja, kampaajia, lasten jutut ja tarpeet ja harrastukset. Hyvä ruoka. 

No, mä säästän silti jonkin verran enkä tuhlaile kuten haluaisin mutta en tiedä miksi kyselet täältä, että pitäisikö sinun pariutua tms?

En oikein ymmärrä. Mitä sinä haluat? Mistä sinä nautit?

Vierailija
48/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lataa puhelimeesi Nordnet ja ala ostella amerikkalaisia osakkeita.

Mulla on osakkeet nouseet melkein 20% vuodessa. Amerikkalaiset enemmän kuin muut.

Nordnetista voi ostaa myös pienikuluisia tai kuluttomia rahastoja.

Luet ensin sijoittamisoppaan ja jaat sitten säästösummasi 20 osakkeeseen tai pariin rahastoon. Osa laskee ja osa nousee, mutta keskimäärin koko potti nousee. 

Tutki muitakin palveluntarjoajia, jos päädyt osakkeisiin. Nordnet ei ole kustannustehokkain.

Jep varsinkaan jenkkimarkkinoille suoraan osakkeisiin sijoittaessa.

Vierailija
49/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama juttu, itse laitan leijonanosan kahteen indeksirahastoon. Välillä ostelen jotain pientä kivaa itselleni voitoilla, juuri nostin 300€ hupirahaa kys. voitoista. Ostin jo yhden viskipullon ja hopeakorun, vois kai mennä tarjoamaan ystävälle illan baarissa huomenna.

Edellisillä hupirahoilla ostin pehmolelun ja kaksi lakanaa halityynyihin.

Viskipullo?

Hopeakoru?

Juopottelua baarissa?

Pehmolelu?

Lakanat?

Säälittävää elämää tuollainen.

Vierailija
50/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen säästämään. Tuollainen yhtiövastike nimittäin kertoo, ettei siellä juuri remontteja ole tehty. Putkiremontti kustantaa äkkiä kymppitonneja.

Ei välttämättä. Minun asunnossani 82m2 saunallinen kolmio ei ole vastiketta lainkaan ja on erinomaisen hyvin hoidettu taloyhtiö. Taloyhtiöllä on omistuksessa liikehuoneistoja joiden vuorat kattavat asukkaiden vastikkeet. 

Onhan näitä yhtiöitä joissa on jopa negatiivinen vastike. Harvassa mutta löytyy.

Vierailija
51/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On väärin sanoa että "kattavat asukkaiden vastikeet". Oikeampi olisi "kattavat taloyhtiön kulut, joten vastiketta ei tarvitse periä".

Vierailija
52/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itsellä olisi nyt ylimääräistä, ostaisin sijoitusasunnon. Asuntojen hinnat ovat tippuneet nyt pari vuotta. Vuoden päästä ennusteiden mukaan kuitenkin tulee olemaan asuntopula, sillä rakentamista on vähennetty niin paljon viimeiset pari vuotta (eli asuntojen hinnat tulevat nousemaan. Nyt on todennäköisesti oikein hyvä hetki ostaa asunto. Tämän lisäksi sinuna avaisin nordnettiin salkun jollei sitä sinulla jo ole. Salkkuun ostaisin indeksirahastoja, joissa hyvin matalat hoitokulut. Rahastoja ostaisin hajauttamalla maantieteellisesti (osta esim omxh, Eurooppaa sekä Amerikkaa) ajallisesti hajautettuna (osta osa nyt ja osta lisää esim 3kk välein)

t: rakennusalalla työskentelevä talousihminen joka harrastanut sijoittamista n.20 -vuotta

Vierailija
53/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut suosittelee Nordnetiä, ja ihan hyvä, mielelläni olisin sinne sijoittanut. Huomasin kuitenkin, että pian se pakottaa ihmiset hoitamaan asiansa kännykällä, tietiskka ei käy. No, minä taas inhoan huonoilla silmilläni tihrustella tärkeissä asioissa kännykän säälittävän pientä ruutua, joten panin rahat Seligsonin indeksirahastoihin, enimmäkseen USA:aan, vähän muuallekin, hyvin nekin on menestyneet.

Känykän ruudulla olevia objekteja (vaikkapa kirjaimia ja tekstejä voi suurentaa laittamalla ensin peukalo ja etusormi yhteen, koskettamalla näyttöä ja siinä samalla siirtämällä sormia erilleen. Ja pienennys käy sitten päinvastoin. Lisäksi kännyissä on näköesteellisille erilaisia apukeinoja.

Mutta joo, on se joskus turhauttavaa käyttää kännykkää.

Kännyköitäkin tosin alkaa olla isommalla näytöllä ja voihan sitä tablettiakin pohtia, tosin, jos joku käyttää vielä tietokonettakin (kuten minä), niin turha sitä sitten tablettiin on vaihtaa.

Vierailija
54/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan on mukava tilanne taloudellisesti. Minulla oli nuorempana vähän sama tilanne. Ei ihan noin paljon jäänyt humputtelurahaa, mutta ihan reilusti kuitenkin joka tilistä. Aloin sijoittaa pankin rahastoon kuukausittain. Myöhemmin ymmärrykseni rahastoista kasvoi, kun seurasin rahojeni kehitystä niissä. Tältä pohjalta vaihdoin toisenlaisiin rahastoihin, jotka ovatkin tuottaneet paremmin. Viime aikoina Pohjois-Amerikan indeksirahastot ovat tuottaneet vähillä kuluilla hyvin. Tällä hetkellä en sijoittaisi esim. Kiinaan, Pohjoismaihin tai Itä-Eurooppaan.

Ja vaikka aiemmin ei tuolle ylimääräiselle rahalle ollut käyttöä, niin nyt on. Tilanteet vaihtelee elämässä. Olen yhden lapsen ainoa vanhempi, ja rahanreikiä riittää. Onneksi oli vähän jemmarahaa valmiina.

Vierailija
55/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä tällaisena anti-shoppailijana lähtisi hyvin palvelevaa autoa vaihtamaan toiseen. Jos kerran rahaa kertyy tilille, niin sittenhän ne autorahat on siellä jo valmiina, kun autonvaihto tulee ajankohtaiseksi. Tokihan sen itse huomaa, koska vanhasta autosta alkaa olla enemmän harmia kuin iloa. Siinä kohtaa on ehkä rahat valmiina kokonaan uuteen autoon. Sillä sitten porskuttaa seuraavat 15 vuotta.

Vierailija
56/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu erilaisiin sijoittamisen muotoihin. Osakkeet, indeksirahastot, asunnot, metsät...

Voit pohtia omia arvoja sijoittamisen kanssa, haluatko vain panostaa tuoton maksimointiin vai haluatko erityisesti laittaa rahoja tietyn etiikan mukaisesti (esim ekologisuuteen panostavat firmat).

Sitten kannattaa katsoa mitä eri vapaaehtois-/säätiö-/harrastustoimintoja on, mitä voisit tukea. (Itse en suosittele lähtökohtaisesti kaikkien eläinsuojelujärjestöjen toiminnan tukemista, pyörittäjinä on ties millaisia tuhlareita ja itselleenvetäjiä).

Muuten itselleen mieluisiin asioihin panostamista, esim laadukkaat ja kestävät vaatteet.

Vierailija
57/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itsellä olisi nyt ylimääräistä, ostaisin sijoitusasunnon. Asuntojen hinnat ovat tippuneet nyt pari vuotta. Vuoden päästä ennusteiden mukaan kuitenkin tulee olemaan asuntopula, sillä rakentamista on vähennetty niin paljon viimeiset pari vuotta (eli asuntojen hinnat tulevat nousemaan. Nyt on todennäköisesti oikein hyvä hetki ostaa asunto. Tämän lisäksi sinuna avaisin nordnettiin salkun jollei sitä sinulla jo ole. Salkkuun ostaisin indeksirahastoja, joissa hyvin matalat hoitokulut. Rahastoja ostaisin hajauttamalla maantieteellisesti (osta esim omxh, Eurooppaa sekä Amerikkaa) ajallisesti hajautettuna (osta osa nyt ja osta lisää esim 3kk välein)

t: rakennusalalla työskentelevä talousihminen joka harrastanut sijoittamista n.20 -vuotta

Luulis sunkin jo 20v kokemuksella tietävän, että omxh on Suomessa asuvalle ja työskentelevälle kaikista järjettömin sijoituskohde.

t:ihminen

Vierailija
58/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti: Panosta omaan terveyteen, hyvinvointiin ja hengenravintoon.

PS: Osta lankoja ja sukkapuikot, ja opettele neulomaan villasukkia. Niitä valmiita sukkia voi sitten lahjoittaa sotilaille Ukrainaan ja kotimaiseen diakoniatyöhön.

Vierailija
59/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama juttu, itse laitan leijonanosan kahteen indeksirahastoon. Välillä ostelen jotain pientä kivaa itselleni voitoilla, juuri nostin 300€ hupirahaa kys. voitoista. Ostin jo yhden viskipullon ja hopeakorun, vois kai mennä tarjoamaan ystävälle illan baarissa huomenna.

Edellisillä hupirahoilla ostin pehmolelun ja kaksi lakanaa halityynyihin.

Viskipullo?

Hopeakoru?

Juopottelua baarissa?

Pehmolelu?

Lakanat?

Säälittävää elämää tuollainen.

Mikäs sinua nyt noin suututtaa?

Vierailija
60/63 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 61v ja aloin säästämään rahastoihin ja osakkeisiin ja kun sain asuntolainani maksettua olen jatkanut tuota säästämistä, nyt vaan on laittaa isompi summa (1800€/kk) rahastoihin.

Aloitin osakesäästämisen tasan 20 vuotta sitten ja nyt on osake ja rahastosalkkujen arvo pikkuisen yli 200 k€. Velkaa ei ole Euroakaan oma rivitalon pätkä on ja sijoitusasuntokin on tuossa matkan varrella tarttunut mukaan. Ja mikä parasta mistään jokapäiväisestä asiasta ja mtkustelusta ym. ei säästämisen takia ole tarvinnut luopua.

Sinä kun olet vielä noin nuori, niin pistä kaikki ns. ylimääräinen poikimaan rahastoihin tai osakkeisiin (osakesäästötili voisi sinun tapauksessasi olla kannattavin juttu jos osakkeisiin haluat sijoittaa).

Ja kun sanon ylimääräinen, niin tarkoitan ylimääräisellä sitä, että ei nyt mihinkään maksalaatikkolinjalle tarvitse lähteä vaan elät normi elämää mutta mitä voit ottaa kulutuksesta pois niin pistä ne poikimaan.

Kuusikymppisenä kiität itseäsi nyt tehdyistä ratkaisuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan