Mitä tehdä ylimääräisellä rahalla?
Olen alkanut nyt vähän päälle kolmikymppisenä miettimään, että mitä minun kannattaisi tehdä?
Olen ihan perus konttorityössä ja käteen jää nettona noin 2800. Asumiskustannukseni ovat perintöyksiön yhtiövastike n. 200e/kk. Tähän päälle perus puhelin, sähkö yms. kustannukset joitain kymppejä. Pakollisissa ajoissa palvelee noin tonnin arvoinen 20v vanha Honda, johon kilometrejä kertyy ehkä 5tkm kilsaa vuodessa nykyisin. "kiinteiden kustannusten" jälkeen käyttövarani on silti noin 2300-2400e/kk "hummausrahaa". Siirrän tästä kuukausittain suurimman osan säästötilille, jonne se kasvaa koko ajan.
Asun yksin, en matkustele, en juuri harrastele, ei ole lainoja tms. maksettavana. Pitäisi varmaan sijoittaa, miettiä pariutumista, sijoittamista vai mitä tässä pitäisi tehdä? Ongelma se kun en tiedä sijoittamisestakaan mitään, asunto lienisi kai järkevä hankkia tms.
Tässä nyt ei ole kyse mistään miljoonista, mutta tuntuu yhteiskunnan sääntöjen vastaiselta "siirtää turvaan" huomattava summa joka kuukausi.
Kommentit (63)
Vähän sama juttu, itse laitan leijonanosan kahteen indeksirahastoon. Välillä ostelen jotain pientä kivaa itselleni voitoilla, juuri nostin 300€ hupirahaa kys. voitoista. Ostin jo yhden viskipullon ja hopeakorun, vois kai mennä tarjoamaan ystävälle illan baarissa huomenna.
Edellisillä hupirahoilla ostin pehmolelun ja kaksi lakanaa halityynyihin.
Minä ostin ylimääräisellä rahalla asunnon ja pistin sen vuokralle. Olen siitä tienannut noin 50000 euroa vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon oikeen muut voi vastata ei ole kristallipalloa. Rahastoja ja osakkeita hajautettuna + fyysistä kultaa.
Mutta mikä näistäkään on lopulta hyötyä? Lisää rahaa. Mitä sillä sitten?
Ala tutustua sijoittamiseen. Voit alkaa sijoittaa indeksirahastoon, ryhtyä osakesijoittajaksi tai ostaa sijoitusasunnon tai vaikka alkaa asuntoflippaajaksi. Toki voit myös sijoittaa vaikka kryptoihin. Ota perusteet haltuun ja valitse itsellesi sopiva tapa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon oikeen muut voi vastata ei ole kristallipalloa. Rahastoja ja osakkeita hajautettuna + fyysistä kultaa.
Säästä isompaa asuntoa varten, jotain muuta elämäntilannetta silmällä pitäen, vanhuuden turvaksi, perinnöksi jälkikasvulle tai vaikka haluamallesi järjestölle.
Vierailija kirjoitti:
Osta Ukrainaan aseita yms.
Kongsberg Gruppenia kannattaa ostaa. Sen alle kuuluu Nammo Lapua, joka on saanut EU:n tukea tuotantonsa lisäämiseen eli laajentamiseen. Kongsberg Gruppenin osake oli eilen kuopassa, mutta alkaa taas nousta osinkojen jaon jälkeen. Osake on turvallinen siksi, että puolustustarvikkeiden ja ammusten tarve ei ihan heti lopu Euroopassa. Itse ostin Nordnetin kautta Kongsberg Gruppenia juuri kun sen hinta oli sopivasti alhaalla.
Nosta ne käteisenä, pyyhi seteleillä takapuoli ja kääri niistä sikareja.
Varaa aika pankin sijoitusneuvojalle.
Ei ole helppoa; jos sijoittaa rahansa, joita ei tarvitse on vain enemmän rahaa. Asunnon voi tietysti vaihtaa suurempaan ja ostaa vähän sisustustarvikkeita, kuten mattoja tai taidetta, jos niistä pitää. Matkustelu yksin ei ole hauskaa ja voi olla pelottavaakin, mökillä yksin oleminen ei sekään kuulosta kovin hauskalta. Kesämökki on sitäpaitsi suuren osan vuodesta tyhjillään.
Harrastuksiin voi tietysti rahaa laittaa ja hemmotteluhoitoihin tai ulkona syömiseen, aina joskus. Hyväntekeväisyydessä minua arveluttaa eri järjestöjen johtajien suuret palkat ja kehitysapurahojen valuminen leopardihatuille.
Kyllä ne taloyhtiön putki- ja julkkarikemontit pitää huolen siitä, että ne säästöt tulee joskus käytettyä.
Itse siirryin vastaavassa tilanteessa tekemään osa-aikatyötä. 7 työpäivää kahden viikon aikana. Palkkatulot riittävät kattamaan kuluni ja säästöt ovat sitten pahan päivän varalle. Mukavaa kun on vapaa-aikaa enemmän harrastella omia juttuja.
Alat tuon tutustumisen sijoittamiseen. parit indeksirahastot tms, ja siitä voi tulla harrastuskin. Sulla on niin hyvä potti per kk säästöön etttä saat äkkiä ekan satkun talteen, ja toiset tuleekin nopeammin, jos sellaista haluaa. Turvaa se tuo.
'Ylimääräinen' raha kivasti rauhoittaa, jos tulee sairautta tms, tai vaikka työt menee alta.
Ja voit miettiä keventämistä jos pienellä pärjäät, alkaa tekeen jotain harrastusjuttuja lisänä jos sellainen löytyy. Samanhenkisiä kavereita kiva olla nii voi jakaa ajatuksia, ehkä jotain matkoja myös.
...
Mulla eka loppui työt 49v, ja sitten sain syövän myöhemmin, niin 500k kivasti osakkeissa auttaa vaikka yksityiselle puolelle hoitoihin jos tarvis. Ja tuplaa kuukausitulot elämiseen jos tarvis jossain vaiheessa.
Ja Honda täälläkin, vähän tuoreempi, mutta kilsoja tulee vain puolet sun ajamista.
Pääasia että teet sun mieleisiä juttuja, mitä ne sit onkin. Töitä ei kaipaa jos se ei ole intohimo.
Kongossa on kylä, joka kaipaa kohennusta. Sijoita sinne. Osta siis traktori, puimuri, niittokone, valmispakettitaloja, lehmiä, sikoja, kanoja, erilaisia lannoitteita, kaivo, infrastruktuuripaketti, pyykkinarua, kenkiä, asfalttikone ja toivomuslähde. Lopuksi palkkaat yleisinsinöörin valvomaan hommia. Kyllä se siitä.
Jos ei aika, kiinnostus ja osaaminen riitä sijoittamiseen, niin minä tunkisin rahaa kuukausittain eri indeksirahastoihin. Indeksirahastoissa on pienet kulut ja saat hajautettua globaalisti ja toimialakohtaisesti. Noita löydät suoraan verkkopankistasi tai avaa itsellesi tili Nordnetiin. Ei niihin tarvitse paljon laittaa, jos nyt aloitat jonkun satasen niihin tuon ikäisenä laittamaan kuukausittain, niin ei ole eläkepäivillä ainakaan rahaongelmia.
Hulluja neuvoja AV:lla, kuten olettaa saattaa. Rahat johonkin tuottavaan. itse vastaavassa tilaneessa ostin pari yksiötä ja asunnonhintaisen ideksirahaston. Ja hoplaa, sadattuhannet ovat muuttuneet miljoonaksi. 🤑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämyksiin ja vanhuudenturvaksi. Kun on rahaa, yksityisissä vanhainkodeissa vaihdetaan vaipat ja lusikoidaan soppa suuhun vähän eri tahtiin kuin kunnallisessa.
Jos haluat edetä niin investoi itseesi. Opiskelu kannattaa aina.
Avoimen yliopiston kurssimaksut on satasia. Jos haluat ammattitutkinnon, siihen voi hankkia koulutusta opistojen aikuislinjoilla viikonloppuisin. Niidenkin kurssimaksut, materiaalit ja matkat vie rahaa.
Tai yhdistä huvi ja hyöty. Ilmoittaudu jollekin ulkomaalaiselle kesäkurssille, näet maailmaa uudelta kantilta.
Jotkut suosittelee Nordnetiä, ja ihan hyvä, mielelläni olisin sinne sijoittanut. Huomasin kuitenkin, että pian se pakottaa ihmiset hoitamaan asiansa kännykällä, tietiskka ei käy. No, minä taas inhoan huonoilla silmilläni tihrustella tärkeissä asioissa kännykän säälittävän pientä ruutua, joten panin rahat Seligsonin indeksirahastoihin, enimmäkseen USA:aan, vähän muuallekin, hyvin nekin on menestyneet.
Täällä on muutama, joka ei ymmärrä, että perintökaksio = omistusasunto.