Uskotko että osa-aikatyötä tekevät pääsevät kokoaikatyöhön kunhan vaan tukia leikataan
Tuohan on se hallituksen utopistinen näkemys, että jostain vaan itsestään ilmestyy tarpeeksi kokoaikaisia työpaikkoja joihin osa-aikatyötä tekevät työllistyvät, kunhan vaan osa-aikaisten työttömyystukea leikataan.
ihan kuin vain osa-aikaisia työntekijöitä tarvinneet yritykset (kuten kaupat) silkkaa hyvää hyvyyttään alkaisivat palkkaamaan tarpeettomia kokoaikaisia työntekijöitä
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten osa-aikakykyisen terveys paranee tukien leikkaamisella.
Suuri osa tekee osa-aikatyötä siksi, että kokoaikatyötä ei ole tarjolla, ei terveyden tai muuten oman halun takia.
Tarkoitus varmaankin on, että osa-aikatyöntekijä joko hankkii kokoaikaisen työpaikan tai ottaa osa-aikaisen toisen työpaikan, jos on työkykyinen. Jos ei ole työkykyinen, niin silloin pitäisi tukisysteemin auttaa pääsemään edes minimitulotasolle. Omasta halustaan osa-aikasta työtä tekevät voivat omasta halustaan jatkaa osa-aikaista työntekoa, jos haluavat, vaikka tukia leikataan. Elintaso sitten vaan putoaa. Tai voivat hakea muita hommia.
Palstalla on jo aikaisemmin
Sitten on se ihmisryhmä, kuten minä, joka on ahkerasti paiskinut töitä ja uskonut tulevaisuuteen ja kouluttautunut viimeiset 25 vuotta, ja edelleen palkkana siitä on osa-aikatyö, sekä tietysti sinkkuus, ettei voi edes puolison kanssa yhdessä parantaa elämänlaatua. Ei ole tullut palkkioita kovasta työstä. Ei asuntoa, ei autoa, ei vakituista palkkaa, ei työyhteisöä, ei reilua työantajaa.
On sula mahdottomuus, että jokainen, kunhan vaan ahkeroi reippaasti, pääsee samoihin tuloksiin. Muutoinhan meillä ei olisi esimerkiksi yrityskonkursseja, koska kun yrittäjä nyt vaan reippaasti tekee töitä, niin yritys menestyy. Eikä tietenkään olisi työttömiä, jotka on heitetty pihalle YT:n turvin vaikka sen 25 vuoden urakehityksen jälkeen. Kaiken pitäisi vain tämän ajatuksen mukaan kasvaa ja parantua, kunhan itse on reipas.
Puhumattakaan siitä, että emme kaikki saa samoja lähtökohtia. Serkkuni asui maaseudulla korpimetsässä teininä perheensä kanssa. Lähimmät työpaikat olivat 60km päässä. Sinne ei voi lähteä polkupyörällä kesätöihin tai lehtiä jakamaan koulun päätteeksi. Noin pienen pieni ero, mutta vaikuttaa silti.
Koskaan ei pidä ajatella, että kun minulla meni hyvin, niin kaikki on vain palkkiota siitä, että olin itse ahkera ja reipas. Ei mitenkään ole vaikutusta sillä, että missä asuu, minne sattuu syntymään, syntyykö terveenä vai ei, millaiset vanhemmat ovat, millaisiin kouluihin pääsee, palkkaako kukaan esim. 13v. jakamaan niitä lehtiä, millaisiin työyhteisöihin pääsee (esim. ei ole työpaikkakiusattu sairaaksi tai vedetty burn outiin), sattuuko saamaan puolison siihen rinnalle, millaista palkkaa työantaja haluaa maksaa, saako pysyä terveenä, joutuuko onnettomuuteen, iskeekö omalle työalalle jokin kriisi (esim. korona ja ravintola-alat) jne.
Olkaa ylpeitä saavutuksistanne mutta tietäkää nöyrinä, ettei se ole VAIN omaa ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Minä jaoin lehtiä ja mainoksia jo kymmenenvuotiaana. Sitä jatkoin 15 vuotiaaksi jolloin pääsin kauppaan viikonlopuiksi ja muutamaksi arki illaksi töihin koulun ohella. 16 vuotiaasta eteenpäin oli kesäisin töissä 1-3kk. Yliopistoaikana nostin opintotukea kyllä, mutta koska ei se riittänyt oikeen elämiseen, niin tein osa-aikatöitä opiskelun ohessa koko opiskelun ajan. Jatkoin tätä osa-aikaduunia vielä silloinkin kun sain kokopäiväisen työn, ja silloinkin vielä kun lapsia syntyi. Jatkoin tätä yli kymmenen vuotta. Vasta kun sitten lopulta päätyöstä sain mielestäni riittävästi palkkaa, ja koska nuorempi lapsi oli pieni, ja koska aloin itse jo olla reilusti yli nelikymppinen, lopetin sen osa aikatyön.
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää sitä, että jonkun mielestä on ihan ok maata kotona tukien varassa muiden elätettävänä, tai sitä marinaa että ei ole inhimillistä tehdä kahta työtä. Ihminen tekee kahta tai kolmea työtä jotta voi elättää itsensä ja perheensä, ei täällä ole mitään ihmeellistä perusoikeutta jokaisella makoilla lasten kanssa kotona.
Kohta alan olla 55 vuotiaana siinä tilanteessa, ettei minun ehkä tarvitse enää työskennellä eläkeikään asti, vaan voin hypätä oravanpyörästä vähän aikaisemmin pois. Ja ei, ei elämään tuilla, vaan ihan oman työn hedelmillä.
Jostain syystä on vaan sellainen ihmisryhmä olemassa, jotka eivät ole kuulleet sanaa ahkeruus saati ymmärrä mitä se tarkoittaa. Kaikki pitäisi vaan saada, helposti, jonkun muun lompakosta. Eihän valtiolla mitään ihmeen rahakirstua ole josta tuet maksetaan, vaan ne peritään työssäkäyviltä ja työnantajilta veroina.
Olemme me muutkin halunneet töihin ja olleet ahkeria. Haimme kesätöitä heti, kun kynnelle kykenimme, mutta koska paikkoja oli paljon vähemmän kuin oli tulijoita, niin vain harvat pääsivät kesätöihin. Ei se ollut mistään laiskuudesta kiinni, vaan siitä, ettei työtä riittänyt kaikille. Ei auttanut olla ajoissa kysymässä, koska muutkin olivat. Käytännössä lähes aina kesätyöpaikat menivät suhteilla. Jos sitten sattui niin, että vanhempasi olivat töissä toisella paikkakunnalla tai jossakin sellaisessa paikassa, johon ei otettu kesätyöntekijöitä, niin aika todennäköisesti jäit ilman.
Korkeakoulutuksen (tekninen ala) jälkeen taas työpaikat olivat kaikilla valmistuneilla kiven alla. Osa jäi taas ilman, vaikka kuinka olivat ahkeria, opiskelivat lisää, hakivat jokaista mahdollista paikkaa ja laittoivat avoimia hakemuksia, soittelivat yrityksiin, hakivat myös muita kuin oman alan töitä. Silti osa ei vain mahdu työmarkkinoille, koska työpaikkoja on vähemmän kuin olisi tekijöitä.
En ymmärrä, miten kukaan voi edelleen elää niin pullossa, että luulee työpaikan olevan kiinni ahkeruudesta. Tosin luulen, että kyse on ennemminkin jonkinlaisesta psykologisesta lukosta. Ei haluta ajatella, että minäkin saattaisin jäädä työttömäksi, joten päätetään, että kyllä se on sen työttömän oma vika. Sitten voidaan suut vaahdossa haukkua niitä laiskoja työttömiä ja kuvitella, että itse kuuluu johonkin parempaan ihmisryhmään.
Juu ei.
T. Kerho-ohjaaja.
Osa meistä on alakoulun opettajia ja jotkut yksinyrittäjiä tai opiskelijoita, mutta aika iso osa on muuten työttömiä. Koululaisten harrastekerhojen pitäminen on tärkeää työtä, mutta tunteja saa ehkä pari per viikko. Niihin sitoudutaan koko kouluvuodeksi ja siten ne hankaloittavat kaiken muun työn vastaanottamista. Saattaa jäädä hyvä työkeikka saamatta, jos ei onnistu järjestämään sijaista kerhoon. Lisäksi viikosta kuluu pari päivää tämmöiseen, että joudut olemaan paikkakunnalla sen yhden tunnin takia. Opettajillehan tämä ei ole ongelma, kun työpäivä vain vähän pitenee. Tähän asti se on ollut kannattavaa lisätuloa myös joillekin yrittäjille ja työttömille, koska tuntipalkka on ollut hyvä, mutta nyt kun työmarkkinatuen suojaosuus poistetaan, se tarkoittaa, että työttömälle siitä palkasta jää jatkossa käteen vain puolet ja se on surkea tuntipalkka. Ei siis kannata enää työttömän tehdä näitäkään, varsinkaan kun palkan saa vain siltä kerhoajalta, ei esim. siitä kun menee hyvissä ajoin paikalle, saati suunnittelusta ja viestittelystä. Asumistuen saajilla vaikuttanee siihenkin, eli ei kannata opiskelijankaan.
Tällä hetkellä suunta on sellainen että täysaikaiset pääsee osa-aikaisiksi ja osa-aikaiset kortistoon.
Työt on lähteneet vähenemään ihan kiukulla. Onnea ja menestystä kun pyrit kassaksi 800 joukossa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään hallituskaan ei tuota usko ja ainoa tarkoitus on että tukia maksetaan jatkossa vähemmän. He eivät halua ääneen asiaa sanoa. Tai Purra viittaa aika suoraan asiaan saksillaan mikä on kaiken tarkoitus näillä uudistuksilla. Heille on aivan yhdentekevää löytääkö kukaan kokoaikaista työtä tai työtä yleensä kunhan säästöä syntyy.
Olet oikeassa siinä, että hallitus ihan avoimesti ja tosissaan haluaa, että tukia maksetaan jatkossa paljon vähemmän. Ei se ole mikään peitelty salaliitto, vaan ihan hallitusohjelman kirjaus. Ja sanovat ääneen asian.
Heille ei todellakaan ole yhdentekevää löytääkö kukaan työtä, koska jos kukaan ei löydä työtä, niin tukia maksetaan edelleen liikaa vaikka niitä leikattaisi. Eli tavoite on, että ihmiset menevät töihin.
Tavoitteena siis iha
n avoimesti on, että a) tukia leikataan niin paljon
Olisko sulla antaa vielä joku vinkki, että mistä sitä riittävää älykkyyttä saisi, jos sitä ei luoja ole suonut, että:
a) läpäisisi ne pääsykokeet kolmannen asteen opintoihin,
b) selviäisi läpi niistä opinnoista ja valmistuisi,
c) selviäisi kyseisen ammatin työtehtävistä?
Omassa kotikunnassani on pulaa lääkäreistä, hammaslääkäreistä, farmaseuteista, optikoista, opettajista, kunnallistekniikan insinööreistä.
Miltä luukulta siis se riittävä äly, että minäkin voisin näistä surkeista osa-aika-/ matalapalkkatöistäni kouluttautua järkeville aloille ja edetä uralla?
Toisekseen, jos nyt kaikki kynnelle kykenevät ryntäisikin kouluttautumaan ja etenemään urillaan, niin mihin v****n me tarvitaan niittää pelkkiä pomoja ja pomon pomon pomoja??!! Jonkun kun täytyisi sitä suorittavaa työtäkin tehdä. Ei kaikki voi vaan edetä ja tavoitella korkeampaa asemaa ja parempaa liksaa.
Että jos ihan vaan jokainen tekisi sitä mitä nyt tekee ja siitä työstä saisi sellaisen palkan, jonka päälle ei tarvitsi nostaa tukia, niin eikö se olisi aika jees??
Niin, ei se lisäkouluttautuminenkaan takaa työpaikkaa varsinkaan, kun ikää tulee. Itse kävin lukion jälkeen ammattikoulun, mutta jatkoin samana tien opistoon. Pääsin melko helposti aina kesätöihin. Oman alan töihin tosin välillä jouduin ajamaan tai kulkemaan bussilla pitempääkin työmatkaa. Valmistuttuani sain vaki työn, mutta opiskelin myöhemmin työn ohessa vielä tutkinnon korkeakoulussa.
Valitettavasti sain potkut yli 50-vuotiaana. Uutta vakityötä en sitten olekaan löytänyt. Kävin nettikursseja ja koko ajan hain työvoimatoimiston kursseille. Silloin, kun olisin lopulta kurssille päässyt, en saanut kurssiin pakollisena liittyvää harjoittelupaikkaa. Myöhemmin onnistuin pääsemään eräälle oman alani kurssille ja saamaan harjoittelupaikankin. Ilmaistyöjakso poiki määräaikaisen palkkatukityöpätkän ja päälle vielä toisen määräaikaisen pätkän. Firmalla ei ollut rahaa jatkaa palkkausta ja taas olin työtön. Olen tuon jälkeen tehnyt myös pätkän sellaista työtä, joka ei ole omaa alaani ns. velvoitetyönä. Ihan kivaa oli olla töissä, vaikka tuntui siltä, että kykyni menivät työssä hukkaan. Nyt yli 60-vuotiaana en kelpaa enää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan osa-aikainen työpaikka muutu kokoaikaiseksi, mutta voi ottaa toisen osa-aikaisen työpaikan lisäksi ja sitten aina jos on saamassa epämieluisia vuoroja voi sanoa, että sori en kerkeä tuolloin, kun oon sillon siellä toisessa paikassa ja pitää lomaa miten huvittaa.
Siinä saa potkut, jos kieltäytyy työvuorosta sen takia, että toisessa työpaikassa on töitä tai ettei huvita tulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
En usko, mutta todennäköisesti hän ottaa toisen osa-aikatyön vastaan jota hän ei muuten ottaisi koska saa valtion tukea.
Muutenkin on typerää vedota johonkin pieneen marginaali ryhmään jolla ei isossa kuvassa ole kovinkaan suurta merkitystä. Tukien leikkaamisien yhteydessä on typerää vedota esimerkiksi sairaisiin tai puolikuntoisiin ihmisiin koska heitä on prosentuaalisesti kuitenkin vain hyvin pieni määrä. Laiskat ihmiset yrittävät piiloutua oikeasti työrajoitteisten ihmisten taakse saadakseen edelleen loisia muiden kustannuksella? Hävetkää!
No niihin tietysti vedotaan, ketkä ovat suurimpia kärsijöitä! Ei ne epäkohdat häviä sillä, että niitä on vähän. Ja kuinka vähän niitä muka oikeasti on? Joillakin aloilla ei oikein ole muuta tarjollakaan kuin osa-aikatöitä.
Valtion omistama Alko harrastaa myös näitä 10h/18h/30h viikko työsoppareita. Kokoaikaisia sopimuksia on vain vuosia talossa olleilla ja nykyisin 30h/vko on ne maksimitunnit soppariin mitä voi saada. Toki lisätöitä saa tehdä, mutta ei niitä aina ole saatavilla.
Näyttäiskö valtion omistama firma nyt esimerkkiä ja muuttaa kaikkien halukkaiden sopimukset kokoaikaisiksi? Enpä usko.
Osa osa-aika työtä tekevistä ei ole halunnut ottaa vastaan kokoaikatyötä koska osa-aikatyön palkalla ja tuilla on pärjännyt paremmin kuin kokoaikatyön palkalla ja vähemmillä tuilla. Nämä tyypit jotka ovat laskelmoineet ettei kannata tehdä sitä ja tätä koska tuet pienenevät ovat saaneet aikaan mm. tämän, että valtion varojen ehtyessä tukia on pakko pienentää ja tästä kärsivät nyt myös he, jotka tahtomattaan ovat osa-aikatyössä.
Mielestäni tulisi kieltää se, että palkataan suuri joukko osa-aikaisia, kun selvästi voisi palkata kokoaikaisiakin. Kaupathan palkkaavat vain kuuden tunnin päiviksi, jotta edut ovat huonommat. Yhteiskunta maksaa sitten osan palkasta työttömyyskorvauksena ja muina tukina, kun ei palkalla elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa osa-aikaisista osa jättäytyy nyt työttömäksi, koska niin on helpompaa
Niinpä, varsinkin kun soviteltua rahaa joutuu odottelemaan monta viikkoa jokaikinen kuukausi.
Annoin alapeukun koska ei edes Kelalla joudu odottelemaan viikkokausia soviteltua pvrahaa.
Ei myöskään työttömyyskassoilla.
Kela ja kassat saa tulotiedot (eli palkan määrän) tulorekisteristä, ei heille tarvii lähettää palkkakuittia.
Se on pari kolme päivää kun sovitellusta pvrahasta on tehty päätös ja rahat lähtee tulemaan
Ihan ensimmäinen hakemus onkin toinen juttu; sen päätös kestää koska siitä pitää tehdä oma päätöksensä, että onko edes oikeutettu soviteltuun (palkka, tunnit) ja mikä on työvoimapoliittinen lausunto.
Mutta tuo on aika läpihuutojuttu jos kaikki on kunnossa.
Puolet osa-aikaisista pellolle, lopuille täydet tunnit. Pellolle potkitut saa töitä Orpolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa osa-aikaisista osa jättäytyy nyt työttömäksi, koska niin on helpompaa
Niinpä, varsinkin kun soviteltua rahaa joutuu odottelemaan monta viikkoa jokaikinen kuukausi.
Annoin alapeukun koska ei edes Kelalla joudu odottelemaan viikkokausia soviteltua pvrahaa.
Ei myöskään työttömyyskassoilla.
Kela ja kassat saa tulotiedot (eli palkan määrän) tulorekisteristä, ei heille tarvii lähettää palkkakuittia.
Se on pari kolme päivää kun sovitellusta pvrahasta on tehty päätös ja rahat lähtee tulemaan
Ihan ensimmäinen hakemus onkin toinen juttu; sen päätös kestää koska siitä pitää tehdä oma päätöksensä, että onko edes oikeutettu soviteltuun (palkka, tunnit) ja mikä on työvoimapoliittinen lausunto.
Mutta tuo on aika läpihuutojuttu jos
Ytk:lla kestää kolmatta viikkoa, joten puskuria kannattaa pitää. Mun hakemus soviteltuun lähtee joka kuun 19., edellinen päätös tuli 2.3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen toki pahoillani sun ja muiden puolesta, mutta HAHHAHHAA toivottavasti lopetatte hommat ja tulee karsee lumikaaos. Muahrah!! Iha oikein Orpon paskalle ja nimimerkki riikalle"
Tuo auraamattomuus haittaa vaan kansalaisia. Eiköhän noille hankittaisi yhteiskunnan piikkiin helikopterikuljetukset tai vastaavat.
Mitäs se haittaa jos se vähä nyppii näitä ylimielisiä lakon vastustajia? Voivat sit vaik hiihtää toimistolle paikollisina toimistopäivinään.
Työttömät voisivat vastikkeellisesti luoda lumet muiden tukien nauttijoiden kanssa ja olla kerran elämässään hyödyksi.
Työstä pitää aina saada palkkaa. Työttömyys tarkoittaa sitä, että kukaan ei maksa sinulle palkkaa. Sosiaaliturva tarkoittaa sitä, että pysyt elossa. Sosiaaliturvalla työn tekeminen tarkoittaa sitä, että olet orja, joka pysyy työllään elossa, et työntekijä, joka hankkii palkallaan varallisuutta ja vapautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen toki pahoillani sun ja muiden puolesta, mutta HAHHAHHAA toivottavasti lopetatte hommat ja tulee karsee lumikaaos. Muahrah!! Iha oikein Orpon paskalle ja nimimerkki riikalle"
Tuo auraamattomuus haittaa vaan kansalaisia. Eiköhän noille hankittaisi yhteiskunnan piikkiin helikopterikuljetukset tai vastaavat.
Mitäs se haittaa jos se vähä nyppii näitä ylimielisiä lakon vastustajia? Voivat sit vaik hiihtää toimistolle paikollisina toimistopäivinään.
Työttömät voisivat vastikkeellisesti luoda lumet muiden tukien nauttijoiden kanssa ja olla kerran elämässään hyödyksi.
Työstä pitää aina saada palkkaa. Työttömyys tarkoittaa sitä, että kukaan ei maksa sinulle palkkaa. Sosiaaliturva tarkoittaa sitä, että pysyt elossa. Sosi
Kannatan tukien vastikkeellisutta. Kenenkään terveen ei pitäisi saada rahaa tekemättä mitään yhteiskunnan, kuntien tai kaupunkien eteen. Pari tuntia viikossa vähintään. Siitä voi sitten pyrkiä parempaan. Olen kyllä ollut työtön ja inhosin sitä arvottomuuden tunnetta.
No minulla on kaksi vaihtoehtoa
1. Jatkan osa-aikaisessa työssäni ja haen päälle toimeentulotukea
2. Irtisanon itseni ja jatkan työttömänä ja tietysti nostan toimeentulotukea
Molemmissa tilanteissa joka tapauksessa tulotasoni on sama
Nythän nimen omaan kotona olosta maksetaan yhä paremmin. Jos olet kunnolla köyhä saat toimeentulotuen jonka perusosa on nyt 588 e kuukaudessa. Samalla jos tienaat vähän alle 600 e sinulle ei välttämättä jää tukileikkausten myötä edes tuota perusosan määrää käteen. Tämä ei kyllä kannusta töihin. Ainakaan pienellä palkalla ja vähäisellä tuntimäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Osa osa-aika työtä tekevistä ei ole halunnut ottaa vastaan kokoaikatyötä koska osa-aikatyön palkalla ja tuilla on pärjännyt paremmin kuin kokoaikatyön palkalla ja vähemmillä tuilla. Nämä tyypit jotka ovat laskelmoineet ettei kannata tehdä sitä ja tätä koska tuet pienenevät ovat saaneet aikaan mm. tämän, että valtion varojen ehtyessä tukia on pakko pienentää ja tästä kärsivät nyt myös he, jotka tahtomattaan ovat osa-aikatyössä.
Luuletko tosissaan, et osa-aikatyöstä + tuista saa enemmän rahaa kuin kokoaikaisesta + tuista?
Ei todellakaan saa! Enemmän vapaa-aikaa sillon saa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
En usko, mutta todennäköisesti hän ottaa toisen osa-aikatyön vastaan jota hän ei muuten ottaisi koska saa valtion tukea.
Muutenkin on typerää vedota johonkin pieneen marginaali ryhmään jolla ei isossa kuvassa ole kovinkaan suurta merkitystä. Tukien leikkaamisien yhteydessä on typerää vedota esimerkiksi sairaisiin tai puolikuntoisiin ihmisiin koska heitä on prosentuaalisesti kuitenkin vain hyvin pieni määrä. Laiskat ihmiset yrittävät piiloutua oikeasti työrajoitteisten ihmisten taakse saadakseen edelleen loisia muiden kustannuksella? Hävetkää!
Olin siivoojana vakityössä 38 t vko. Firma myytiin, osa asiakkaista kilpailutti siivouksen uudelleen, ja minulla olikin 12 t vko. Hain kaikkia siivous- ja muita paikkoja, joihin olisin kyennyt. Olisi ollut osa-aikatyö toisessa siivousfirmassa, sanoivat ilkeään sävyyn, etteivät palkkaa kilpailijan työntekijöitä. Kummallakaan firmalla ei ollut kokoivätyötä. Lopulta sain henkilöstövuokrauksesta 1,5 t viikossa ja lupauksen mahdollisista lisätunneista, joita ei ikinä tullut. Sain asumistukea ja soviteltua työttömyyskorvausta, joilla selvisin. Kuulin huhun, että yksi kohde vapautuu ja junttasin itseni siihen (työnantaja ei ollut sitä minulle tarjoamassa). Täyttä paskaa se oli mutta sai siitä tunteja.
Sinusta on oikein, että tuossa tilanteessa ei saa tukia. No, toimeentulotuella sitten ei ole mitään järkeä enää mennä paskaduuniin, kun palkka vähennetään suoraan tuesta.
Työnantajaa ei kiinnosta työntekijöiden hyvinvointi millään lailla. Ne ovat verenimijöitä.
Minulla oli laitettu 3 viikoksi työvuorolista täyteen vuoroja. Töissä tervehdin asiakasta ja vaihdoin muutaman asiallisen sanan hänen kanssaan puhelimitse. Asiakaspalvelu kuului minun työhöni. Tästä hyvästä sain kotiini uuden työvuorolistan, jossa oli tasan nolla työvuoroa per kolme viikkoa.