Olen laihtunut melkein vahingossa, kun ei ole rahaa ostaa oikein mitään
Vyötäröltä lähtenyt 5 cm ja vatsanympäryksestä 10-12 cm vähän mittaustavasta riippuen.
Hirveästi ei olisi enää varaa laihtua, joten nähtäväksi jää miten käy kun asumistuesta leikataan 200 euroa.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduin opiskelijana ainakin 15kg, koska ei ollut rahaa ruokaan ja lisäksi keräsin pulloja kaksi tuntia päivässä melkein joka päivä.
Onko antaa vinkkejä mistä löytää parhaiten pulloja ja tölkkejä? Pitää aloittaa itsekin kyseinen homma.
Parhaat ajat kerätä pulloja on perjantai ja lauantai kun ihmiset menevät ravintolaan, juovat matkalla pohjia ja heittävät tyhjät tölkit tienposkeen. Kannattaa myös seurata mihin nuoriso kerääntyy ryyppäämään. Sieltä löytyy yleensä paljon tyhjiä tölkkejä. Lisäksi tongi roskikset.
Älä unohda energiajuomatölkkejä, niitä on muuten enemmän kuin kaljatölkkejä.
Liikun paljon jalkaisin ja pidän silm
Ja olenkin nähnyt monia aasialaisia ja vanhuksia keräilemässä. Ehkä pitää varjostaa niitä ja katsoa mistä ne löytää hyvät apajat 😄
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä se tuki menee jos sillä ei saa ruokaa. n.75e menee viikossa ruokaan ja se kertaa neljä viikkoa =300e
Mihinkä se ruokarahan osuus menee?
Miten voi mennä noin paljon rahaa ruokaan? Mulla on tarkka kirjanpito, ollut jo vuosia. Tulot: sairauspäiväraha, toimeentulotuki, asumistuki yht.1200€/kk. Asumiseen (vuokra,sähkö,vakuutus,vesi ) menee rahaa eniten: n.800€/kk. Ruokakulut nousseet, nyt n.120-150/kk. Jää vielä rahaa harrastuksiin, hygieniaan, matkakuluihin...
"No jos kerran palkkatyössä olisi, miksi pitää tukien varassa roikkua, ihan noin niinku mielenkiinnosta kysyn. Palkka ja tuet aika harvoin onnistuu. Minipalkka on kuitenkin olemassa jopa siivoojille. Toisaalta elääkö yksin vai onko perheellinen kaikkihan se vaikuttaa, mutta ei noita asumistuen saajia palkkatöissä olevilla varmaan monellakaan ole, paitsi jos joku kolmen muksun yh äiti tai isä kyseessä. Tai sitten jos on jokin liikuntarajoite, silloin ymmärrän auton, mutta silloin voi sillekkin asialle tehdä jotain ja hakea rajoitteen perusteella auton käyttöön apua kuluihin, jotta pystyisi omatoimiseen elämään. Alkutarina antaa ymmärtää ettei ole töissä ja riippuvainen asumistuesta, mutta auton kulut on vuositasolla ihan järkyt kaikkine veroineen, polttoainekuluineen, huoltoineen jne."
Koska minimipalkalla ei aina elä. Etkö muka ole kuullut, jos omaa kokemusta ei löydy?
Olen itse tehnyt ties mitä hanttihommia elämäni aikana ja aina saanut vähintäänkin asumistukea, monesti lisäksi toimeentulotukeakin.
Mutta joo, eiköhän tää ole provoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä se tuki menee jos sillä ei saa ruokaa. n.75e menee viikossa ruokaan ja se kertaa neljä viikkoa =300e
Suunnilleen tuo 300 euroa menee auton kuluihin.
Ap
Jos ei raha riitä ruokaan, mutta autoon kyllä, voit syyttää vain itseäsi. Oikeesti köyhä kyllä pistää autonsa pois, koska muitakin vaihtoehtoja löytyy liikkumiseen. Itse myin autoni pois, vaikka asun paikkakunnalla jossa bussit kulkee tosi harvakseen lähimpään isoon kaupunkiin, eikä paikallisliikennettä ole lainkaan. Kävelen tosi paljon ja noin 3 kk välein käyn isommassa kaupungissa hankkimassa tarvittavat. Kunto on hyvä ja mieli korkealla.
Auto on pakko olla, että pääsen töihin.
Ap
<
Kyllä sulle sitten hemmetin huonoa liksaa maksetaan. Kannattaa jo miettiä työn lopettamista, jos kerran töihin pääsy vie sun ruokarahat ja työn takia elät nälkäkurjuudessa ja sosiaaliturvan varassa ja palkasta ei jää rahaa peruskulujen ja asumistuen jälkeen kun auton kuluihin, ja ajelet taas samaan kurjuuteen kuukaudesta toiseen. Kyllä taidat melkoisessa metsäkorvessa asua. Ihan tältä istumalta en edes usko sun juttua Ihan noin karuksi, koska kenenkään fiksun ei työssä käynnin takia tarvitse nälkää nähdä, sitä varten on sosiaaliturva. Joten heittäydy kokonaan sossun elätiksi ja myy autosi pois niin laihtuminenkin loppuu. Melkoinen trolli taitaa sun juttus olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Hupsis, ois nyt kiva tietää kuinka iso perhe sulla on. Meillä minä ja pikkuinen koira ja ruokakulut on tosi pienet, syön silti hyvin ja terveellisesti. Joka toinen kk teen kaappien kuivatarvikkeiden täydennysostot ja muuten käyn kaupassa 2 krt kuukaudessa. Kertaostos keskimäärin 35-40 e eli pyöristäen n 80 e kk. Täydennys lasti on yleensä noin 40 e ja siis joka toinen kk. Koiran kk ruokakulut ja herkkuluut sun muut "namit" n. 25 e kk. Eli ihan Ojalan laskuopin mukaan ruokakulut mulla ja koiralla on noin 250 e / 2 kk. Leivon makeat ja suolaiset itse, välillä leipää ostan kaupasta, välillä sitäkin teen itse. Olen urheilullinen ja ns. mässyruoka ei kuulu ruokavalioon. Painoindeksi 20, joten ylipainoa ei ole. T
hupsis nyt ois kiva tietää miksi rääkkäät koiraasi, kun jopa mun nelikilonen kissa syö 36 e edestä kuussa?
Sulle joka kirjoitit että rääkkään koiraani kun syö niin pienellä rahasummalla. Koirani painaa 1,8 kg, ruokaa on aina tarjolla, mutta ei siihen pikkuruiseen vatsalaukkuun uppoa määräänsä enempää. Jos osasit lukea, niin siinä luki jotta mulla pikkuinen koira, ei siis mikään Belgian paimenkoiran kokoinen eikä edes sun nelikiloisen kissasi kokoinen. Söisi varmaan halvemmallakin, mutta ostan kuitenkin vain laadukasta koiranmuonaa ja herkkuja. Hupsis, toivottavasti oli kiva tietää.
Asuminen maksaa eniten. -Suomessa asunnot ovat varsin halpoja jopa ostaa jos ei jostain eirasta havittele.
Suomalaiset myös vähenevät jatkuvasti ja nopeammin eikä syntyvyyttäkään juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole varaa?
Koska kaikki on niin älyttömän kallista.
Ap
Kun ei ole rahaa ruokaan, niin paino tippuu sohvalla istuen ilman sen kummempia urheiluja. Itseltä lähtenyt yli 15 kg. Vielä tosin voisin laihtua 10 kg ja sitten vasta olisin alipainoinen. Nytkin olisi nälkä, mutta eipä ole rahaa syödä enempää.
Minullakaan ei juuri rahaa ole. Olen käynyt kalassa usein ja saanut kalaa. Pilkki vehkeet ei paljon maksa joten olen nyt talvellakin käynyt pilkillä ja olen saanut ahvenia jotain 26 kg yhteensä. Niistä olen saanut paljon ruokaa moneksi päiväksi. Käyn myös siika ongella. Eilen sain kolme siikaa joten ja tein kalakeittoa yhdestä siiasta. Siitäkin syö kolmena päivänä. Kaksi siikaa laitoin pakastimeen ja teen niistäkin kalakeittoa ensi viikolla.
Suomessa ruoka on ihan älyttömän kallista. Itselläni on usein töissä eväänä vaan jotain porkkanalettuja tai puuroa. Yleensä sitten viikonloppuisin syön vähän paremmin mutta kohta vaan enää leipää. Ja ihan työssäkäyvä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole varaa?
Koska kaikki on niin älyttömän kallista.
Ap
Hah, autohan se vasta kalliiksi tulee, luin tuolta jotta siihen sun ruokarahas menee. Oikeesti ruokaa saa edullisemmin kun vähän katsoo mitä ostaa.
Mää olen lihonut koska halpa ruoka lihottaa. En tykkää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Onko antaa vinkkejä mistä löytää parhaiten pulloja ja tölkkejä? Pitää aloittaa itsekin kyseinen homma.
Mä vien joka aamu tyhjät kaljatölkit ja pullot yhdeksältä kauppaan niin ei tarvitse enää paljoa lisää laittaa niin saa päivän kalja-annoksen ja lenkkimakkaran. Eli kotoa löytää!
Vierailija kirjoitti:
Mää olen lihonut koska halpa ruoka lihottaa. En tykkää yhtään.
En ole samaa mieltä kanssasi. Edullista ruokaa löytyy terveellisistä vaihtoehdoista. Menepä vaikka pakasteosastolle 0,25-1.00 saa isoja pusseja erilaisia pakastevihanneksia. Ei kummoisia lisukkeita tarvita kun saa jo aikaiseksi Ihanaa vihannesvuokaa vaikka edullisilla nakeilla tai tarjouksessa olevalla jauhelihalla höystettynä, tai vaikkapa tonnikalapaloja. Tonnarit mm Tokmannilla tosi usein usean purkin tarjouksessa, niitä vähän varastoon kun ostelee voi tehdä salaattia, kastiketta, pitsaa, tai vaikka laittaa leivän päälle. Vain hitunen aikaa ja kiertelyä kaupassa niin löytyy helposti hyvää ja terveellistä ostettavaa.
Siinäpä sulle pähkinä purtavaksi.