Tykkäätkö pitää kotisi siistinä vai annatko kodin rehottaa??
Niin kysymys onkin otsikossa. Nykyisin kuulema on trendikästä, että kotona on kaikki levällään ja saunakin saa toimia varastona. Mites teillä ?
Kommentit (76)
Arvostaisin ja tykkäisin tosi paljon, että olisi siistiä ja puhdasta. Ei kuitenkaan oikein ole. Voimavarat ja aika ei tunnu millään riittävän siihen. Ruokahuollon, työni ja lasten asiat hoidan kuitenkin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa vaikka on sotkua. Siivoan sitten, kun huvittaa eli merlko harvoin.
Ihmettelen kuinka joku voi elää sotkun keskellä häiriintymättä siitä. Itseä ainakin ärsyttää jos on sotkuista, koska silloin en löydä niitä asioita mitä tarvitsen ja en voi tehdä työskennellä kunnolla jos tila sotkun peitossa. En pysty edes rentoutumaan jos joka paikassa on likaista ja sotkuista.
Siis ihmettelet miten kaikki ihmiset eivät ole kuin sinä. Sinulla riittää varmaan elämässäsi ihmeteltävää.
No kukin tavallaan, jos ruma ja likainen ympäristö ei häiritse sinua eikä asuinkumppaniasi, niin voittehan sotkea sielunne kyllyydestä. Tästä aiheesta on tosin tehty tutkimuksia, jotka osoittavat, että ihmiset ovat huomattavasti tuotteliaampia ja saavat työnsä paremmin tehdyksi, kun he työskentelevät siistissä ympäristössä ilman häiriötekijöitä ja siisti ympäristö vaikuttaa myös ihmisen mielenterveyteen positiivisesti.
https://www.rapidclean.co.uk/the-impact-of-a-clean-office-on-productivi….
https://www.verywellmind.com/how-mental-health-and-cleaning-are-connect…
Siistinä. Mutta terveys menee edelle, en ala kipeänä tai vaivaisena hinkkaamaan joka nurkkaa, ellei ole pakko ja pystyy. Ensin parantuminen siihen pisteeseen ettei satu liikaa. Ja saa olla tavaraa vähän tietyissä kohdissa, ne saa pois jos joku tulee. Liian tyhjä on kolkko.
Aina siistiä. Siivoan joka viikko
Tälläkin viikolla kun mies on ollut työmatkalla oli ihanaa siivota kämppä täysin ja sain nauttia siivosta ihan rauhassa:) Kaikki tavarat paikoillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa vaikka on sotkua. Siivoan sitten, kun huvittaa eli merlko harvoin.
Ihmettelen kuinka joku voi elää sotkun keskellä häiriintymättä siitä. Itseä ainakin ärsyttää jos on sotkuista, koska silloin en löydä niitä asioita mitä tarvitsen ja en voi tehdä työskennellä kunnolla jos tila sotkun peitossa. En pysty edes rentoutumaan jos joka paikassa on likaista ja sotkuista.
Siis ihmettelet miten kaikki ihmiset eivät ole kuin sinä. Sinulla riittää varmaan elämässäsi ihmeteltävää.
No kukin tavallaan, jos ruma ja likainen ympäristö ei häiritse sinua eikä asuinkumppaniasi, niin voittehan sotkea sielunne kyllyydestä. Tästä aiheesta on tosin tehty tutkimuksia, jotka osoittavat, että ihmiset ovat huomattavasti tuotteliaampia ja saavat työnsä paremmin tehdyksi, kun he työskentelevät siistissä ympäristössä ilman häiriötekijöitä ja siisti ympäristö vaikuttaa myös ihmisen mielenterveyteen positiivisesti.
Tämä!
Kumpi olohuone näistä saisi sinut paremmalle mielelle
https://www.marthastewart.com/thmb/8AuMcEWY6gI8Pgw2iuc20T7-PSk=/750x0/f…():max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/stylish-living-rooms-lauren-pressey-photography-0120-1222-d1454928b93a4041834dcee362a84386.jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on melkein sekasorto tavaroiden kanssa ja aina olen löytänyt kaiken mitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kukin tavallaan, jos ruma ja likainen ympäristö ei häiritse sinua eikä asuinkumppaniasi
Juu, ei häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu sotkun määrästä. Ei minulla ole tavarat hukassa. Lika ja sotku on eri asioita.
Jos haluan vaikka alkaa kokkaamaan niin kyllä minua ainakin ärsyttäisi suunnattomasti kumpikin, että ensin pitäisi raivata työskentelytilat tyhjäksi sotkusta tai ruveta hinkkaamaan likaista hellaa tai uun
Ei ole tuota ongelmaa kun syön vain valmisruokia. Ei ole vielä niin paha epäjärjestys, etten olisi mikroaaltouunia löytänyt!
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin viikolla kun mies on ollut työmatkalla oli ihanaa siivota kämppä täysin ja sain nauttia siivosta ihan rauhassa:) Kaikki tavarat paikoillaan
Miksi hommasit miehen haitaksesi? Olisit elänyt sinkkuna ja siivonnut joka päivä ympäri vuoden!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kukin tavallaan, jos ruma ja likainen ympäristö ei häiritse sinua eikä asuinkumppaniasi, niin voittehan sotkea sielunne kyllyydestä. Täst
Olohuoneet eivät saa minua millekään mielelle. Olohuoneessa ollaan tai tehdään jotain, millä voi sitten olla jokin vaikutus mielialaan.
"Ei ole tuota ongelmaa kun syön vain valmisruokia. Ei ole vielä niin paha epäjärjestys, etten olisi mikroaaltouunia löytänyt!"
Tämä. Ruoka haetaan resqsta tai kokataan kerralla viikon safkat. Kun huljauttaa lautasen ruokailun jälkeen voi siltäkin syödä koko viikon, joten tiskiäkään ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu sotkun määrästä. Ei minulla ole tavarat hukassa. Lika ja sotku on eri asioita.
Jos haluan vaikka alkaa kokkaamaan niin kyllä minua ainakin ärsyttäisi suunnattomasti kumpikin, että ensin pitäisi raivata työskentelytilat tyhjäksi sot
Ei ole tuota ongelmaa kun syön vain valmisruokia. Ei ole vielä niin paha epäjärjestys, etten olisi mikroaaltouunia löytänyt!
Oen huomannut, että kodin sotkuisuus tuntuu korreloivan aika usein sen kanssa kuinka paljon valmisruokia henkilö käyttää.
Aina siistiä ja puhdasta. Koen, että siistinä ja puhtaana pitäminen ei edes vie paljoa aikaa tai vaivaa. Kaikilla tavaroilla on paikkansa, jonne ne on helppo laittaa käytön jälkeen, ruuanlaiton ja ruokailun jäljet siivoan heti, poistan tahrat ja roiskeet saman tien jne. Kerran viikossa imuroin, pesen lattiat ja pyyhin pölyt.
Viihdyn parhaiten siistissä kodissa. Ihan omaksi ilokseni ja oman hyvinvointini takia pidän paikat järjestyksessä ja puhtaana, ei se ole pakkopullaa. On kiva herätä aamulla ja mennä siistiin keittiöön tekemään aamiaista ja on kiva tulla illalla harrastuksista siistiin kotiin.
Minä rakastan siistiä kotia ja likimain ahdistun sotkusta. Teen viikoittain perussiivouksen; imuroin, pyyhin pölyt, siivoan vessan kunnolla jne. Lisäksi imuroin eteisen ja keittiön melkein päivittäin ja vessanpöntön ja lavuaarin pesaisen pikaisesti samoin päivittäin. Kerran kuussa pidän kunnon "raivosiivouksen" ja nautin siitä, kunhan vaan saan tehdä sen ypöyksin ilman ruuanlaittotaukoja ym. Mutta näkisittepä, missä kunnossa minulla on kaapit ja vaatehuone.. Tavarat on sullottu sekaisin minne vaan saatu mahtumaan, mitään ei koskaan löydy jne. Että mitähän tuokin minusta kertoo 🤭
Ihan tolkutonta kaaosta ei meillä pääse syntymään, mutta pientä epäjärjestystä on lähes aina. Meillä on kaikilla perheenjäsenillä vähän tapana jättää asioita jälkeensä. Niinpä nytkin sohvalla on korttipakka kotelossaan, miehen vaatekerta sohvan selkämyksellä, mun kirja käsinojalla ja kuvakirja lattialla sohvan edustalla. Sama tyyli jatkuu läpi talon. Tasoille tuppaa kertymään tavaroita. Imuroidaan kyllä kerran viikossa ja enimpiä pölyjä pyyhin parin viikon välein. Silmä tottuu omiin epäjärjestyksiin. Lapsen tekemä joulukoriste on roikkunut seinällä jo yli vuoden.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole tuota ongelmaa kun syön vain valmisruokia. Ei ole vielä niin paha epäjärjestys, etten olisi mikroaaltouunia löytänyt!"
Tämä. Ruoka haetaan resqsta tai kokataan kerralla viikon safkat. Kun huljauttaa lautasen ruokailun jälkeen voi siltäkin syödä koko viikon, joten tiskiäkään ei tule.
Minä haen ruoan kaupasta, jotka ovat valmisruokia. Aamupuuron teen itse. Yksineläjän ei kannata tiskata. Jos lautanen tai muut astiat jäävät liian likaisiksi, huuhdon ne kuumalla vedellä ja kuivaan talouspaperilla. Yleensä riittää talouspaperilla pyyhkiminen. Viimeksi olen tiskannut 2004. Uskomatonta ehkä, mutta totta. Kun syö valmisruokia, niin ei tule mitään tiskaamista ruoanvalmistuksesta. Ainoa lisätyö on vain tyhjien rasioiden vieminen jätteisiin. Kun on kahvikuppi, juomalasi, lautanen, lusikka, teelusikka, haarukka, veitsi ja kulho puuron valmistukseen, niin muuta en tarvitse. Vieraille en tarjoa mitään, joten heitä varten ei tarvitse astioita olla. Astioita kyllä löytyisi äidin perintönä kaapillinen, jos olisi tarve.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarkoittaa resqsta? Tyhmälle 64-vuotiaalle tuo ei sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hommasit miehen haitaksesi? Olisit elänyt sinkkuna ja siivonnut joka päivä ympäri vuoden!
Koska rakastan häntä, 28v takana jo.
Hänkin on hyvin siisti (työhuonettaan lukuunottamatta), ei sotke mutta "vie tilaa":D Kun olen yksin saan noudattaa omaa järjestystäni.
En missään tapauksessa siivoa joka päivä muuta kuin keittiön. Muulle talolle riittää kerta viikkoon.
Mitä ihannoimista on siinä, että jotkut käyttää kerrostalohuoneiston saunaa tavaravarastona? Ihmettelen. Vaarallinen esimerkki jos joku ymmärtämätön kuvia katsoo....
Siisti, toki jos on kipeä niin voi vähän repsahtaa, mutta en tykkää sotkusta.