Tykkäätkö pitää kotisi siistinä vai annatko kodin rehottaa??
Niin kysymys onkin otsikossa. Nykyisin kuulema on trendikästä, että kotona on kaikki levällään ja saunakin saa toimia varastona. Mites teillä ?
Kommentit (76)
Minua ei haittaa vaikka on sotkua. Siivoan sitten, kun huvittaa eli merlko harvoin.
Tykkään pitää siistinä. Inhottaa tavararöykkiöt ja tavarat tasoilla muutenkin. Roskat, pölyt ja muruset saa kyytiä.
Meillä on nykyisin aika siistiä, kun saatiin paljon turhia tavaroita ja vaatteita hävitettyä. Tottakai syntyy siivottavaa, vaikka pitääkin vaikka keittiön pinnat puhtaina, ei siihen mene kauaa, kun ruuanlaiton jälkeen laitttaa tavarat paikoilleen ja pyyhkäisee pinnat.
Otan välillä sellaisia pikku-urakoita, kuten eilen tyhjensin kylpyhuoneen kaapin, heitin vanhentuneet tuotteet roskiin, pyyhin hyllyt ja sillä siisti. Samalla huomasi, miten oli tullut ostettua tuotteita joita oli ennestäänkiin kaapissa.
Oikeastaan tämä siisteys sai enemmän alkunsa, kun saatiin uudet lattiat laitettua. Keittiössäkin ikivanha kaamea tummunut (ja haavojakin siihen oli tullut) muovimatto vaihdettiin parempaan lattiamateriaaliin. Nyt tietää, että kun siivoaa, niin näyttää siistiltä ilman että se silmäkipu häiritsee.
Kyllähän meillä lojuu tavaroita välillä siellä täällä, mutta jos vaikka vieraita on tulossa, niin äkkiä ne saa raivattua pois.
Imuroin joka päivä heti aamusta. Minulla on paljon taidetta (animefiguureja ja -patsaita), jotka ei tykkää pölystä, vaikka ovatkin lasivitriinissä. Gaming PC ei myöskään pidä pölystä. Plus, imurointi on kivaa. :] M25
Vierailija kirjoitti:
Sellainen raivo- viikkosiivous mukaan lukien kaikki juhlapyhät, on ihan helvetistä. Kenen hyväksyntää siinä haetaan?
Minkä takia se koti täytyy pitää siistinä raivoamalla? Itse siivoilen pikkaisen joka päivä niin pysyy koti kunnossa. Tänään imuroin, huomenna putsaan vessat, ylihuomenna siivoan keittiön jne.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa vaikka on sotkua. Siivoan sitten, kun huvittaa eli merlko harvoin.
Ihmettelen kuinka joku voi elää sotkun keskellä häiriintymättä siitä. Itseä ainakin ärsyttää jos on sotkuista, koska silloin en löydä niitä asioita mitä tarvitsen ja en voi tehdä työskennellä kunnolla jos tila sotkun peitossa. En pysty edes rentoutumaan jos joka paikassa on likaista ja sotkuista.
Aina siistiä, rakastan kun kaikki on paikoillaan ja koti puhdas. Olen muutenkin minimalismi, joten yhtään tavaraa en omista mitä en tarvitse. Kaapeja on paljon, mutta joka kaapissa kaksi ylintä hyllyä tyhjänä, silti kaikki tavaat mahtuu ja ovat hyvässä järjestyksessä. Mulla lemmikkikoti, mutta koira sellainen, jotta siltä ei karvoja lähde. Omat persauksiin asti yltävät hiukset, niitä toki silloin tällöin löytyy.
Sauna varastona, S A I R A S T A ! Varsinainen tulipalopommi, varsinkin, jos sulakkeita ei ole otettu pois, tai mikäli ei käytä saunaa kun varastona, pitäisi sähkömiehen käydä irrottamassa kiuas kytkennästä. Saunasta lähteneitä tulipaloja ja sen myötä myös kuolleita ihmisiä, niistä saa lukea vähän väliä, viimeisimmän moisen palon luin viime viikon lopulla, Pohjois-Karjalassa oli sellainen ja palo tuhosi rivarin 5(/9) asuntoa. Onneksi ei tullut henkilövahinkoja. Koiran (joka on pikkuinen) takia napsautan saunan kaikki 3 pikasulaketta pois päältä ja sen lisäksi käännän lämmön nollaan. Koira mahtuu nääs saunan puolelle oven alapuolisesta rakosesta ja parempi olla varovainen kun itkeä jälkeenpäin kun vahinko on sattunut.
Mitä enemmän elämänkokemusta sitä vähemmän kyseiseen asiaan kiinnittää huomioita. Jos koko ajan suorittaa elämää niin siitä ei ehdi nauttia. Riippuu ihan toki elämäntilanteessa myös siitä, että kuinka paljon, minkä ikäisiä ihmisiä asunnossa asuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän elämänkokemusta sitä vähemmän kyseiseen asiaan kiinnittää huomioita. Jos koko ajan suorittaa elämää niin siitä ei ehdi nauttia. Riippuu ihan toki elämäntilanteessa myös siitä, että kuinka paljon, minkä ikäisiä ihmisiä asunnossa asuu.
Itse ole taas huomannut, että mitä enemmän sitä elämänkokemusta on karttunut sitä enemmän olen alkanut arvostamaan sitä että elän siistissä, kauniissa ja rauhallisessa ympäristössä. Kaikki tavarat on paikallaan ja löydän heti sen mitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka joku voi elää sotkun keskellä häiriintymättä siitä. Itseä ainakin ärsyttää jos on sotkuista, koska silloin en löydä niitä asioita mitä tarvitsen ja en voi tehdä työskennellä kunnolla jos tila sotkun peitossa. En pysty edes rentoutumaan jos joka paikassa on likaista ja sotkuista.
Sehän riippuu sotkun määrästä. Ei minulla ole tavarat hukassa. Lika ja sotku on eri asioita.
Mun kotona on melko siistiä ja tavarat paikoillaan. En voi elää sotkun keskellä. Sotku rassaa hermoja enkä saa tehtyä mitään kotihommia tai vaikka leipoa tai ommella. Sotku jotenkin syö multa kaikki energian.
Tällä hetkellä on menossa vintin tyhjennys ja siivous. Kaikki vintin tavarat tietysti ympäri kotia. Koitan selvittää roinat nopeasti ja kodin äkkiä taas siistiksi niin että pystyn taas nauttimaan kodista ja keskittyä harrastuksiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihmettelet miten kaikki ihmiset eivät ole kuin sinä. Sinulla riittää varmaan elämässäsi ihmeteltävää.
Siistinä, mutta rehottavana. Eli on puhdasta, mutta tavarat on enemmän tai vähemmän hujan hajan.
Koti saa rehottaa mutta pillun pidän siistinä ja karvattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu sotkun määrästä. Ei minulla ole tavarat hukassa. Lika ja sotku on eri asioita.
Jos haluan vaikka alkaa kokkaamaan niin kyllä minua ainakin ärsyttäisi suunnattomasti kumpikin, että ensin pitäisi raivata työskentelytilat tyhjäksi sotkusta tai ruveta hinkkaamaan likaista hellaa tai uunia ennen kuin voin mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluan vaikka alkaa kokkaamaan niin kyllä minua ainakin ärsyttäisi suunnattomasti kumpikin, että ensin pitäisi raivata työskentelytilat tyhjäksi sotkusta tai ruveta hinkkaamaan likaista hellaa tai uun
Minua ei. Eikös olekin ihmeellistä.
Saa rehottaa. Töiltä jäävän vähäisen vapaa-ajan käytän mieluummin johonkin mukavampaan.
Kaikki levällään ja sauna varastona.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo kypsään ikään ehtinyt joten elämänkokemusta on ehtinyt kertyä. Ja todellakin arvostan siistiä ja puhdasta kotiani.
Omaan silmään siisti.