Kouluikäisten suomalaisten lasten määrä vähenee 100 000:lila vuoteen 2030 mennessä
Ulkomaalaisten kouluikäisten lasten määrä kasvaa 20 000:lila samaan aikaan.
Kommentit (102)
Liikaa tyhmiä ihmisiä opiskelee ja tulevaisuudessa ne ei töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa tyhmiä ihmisiä opiskelee ja tulevaisuudessa ne ei töitä saa.
Ei täällä normaalitkaan enää meinaa saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei, opettajien määrä se vaan pysyy samana!
No ei pysy. Meidänkin koukusta pannaan kolme pihalle keväällä. Minä yhtenä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun nuoret ihmiset tajuaisivat perheen merkityksen ja lisääntyisivät. On ihanaa, että minulla on lapsia! Perhe on todella arvokas asia.
Ei ole aikaa eikä rahaa
Ei ole ollut ennenkään. On vain katsottu mikä on tärkeämpää. Oma napa vai toisen napa. Nykyään se on se oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ottavat vain koiria ja tatuointeja. Niille pitäisi kertoa, että pitäisi perustaa perhe.
Mitä jos sinä vaikka auttelisit lähiseudun nuorta perhettä lastenhoidossa? Mitä sinä siis ajattelit itse tehdä syntyvyyden eteen? Autatko vai etkö auta? Jos et auta niin leikataan sinun hoidoistasi, että niitä saavat lapsia yrittävät ja synnyttävät.
Jos perhe ei selviä arjesta niin sitä varten on viranomaiset ym. turvaverkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntykää! Minä olen jon osani tehnyt.
Tehkööt nuoret lapsia.
Ei heille oikein anneta siihen mahdollisuuksia. Työelämä on pelkkää pätkätöiden silppua ja työnantajat haluavat vain heikentää palkansaajien oikeuksia. Naisia ei haluta palkata siinä pelossa, että he jäävät äitiyslomalle. Kuitenkin perheen elättämiseen tarvitaan kahden tulot. Työelämästä ei uskalla olla vuosikausia pois hoitaakseen kotona lapsia. Varhaiskasvatus on kriisissä, päiväkoteihin ei kukaan haluaisi lastaan viedä. Kouluissa meno on ihan yhtä kurjaa.
Eivät nuoret tee lapsia näin mahdottomassa tilanteessa. Vanhempien olisi pitänyt luoda lapsilleen maa, jossa nämä voivat myös perustaa perheet. Niin ei ole tehty. Maailmantilanteen epävarmuus vielä tähän soppaan. Ihme, että syntyy yhtään lapsia.
En ymmärrä viestistäsi yhtään mitään. Perusteletko lasten tekoa sillä ettei siitä saa rahaa vai millä? Maailman tilanne synkkä no niin oli vielä synkempi sotien ja laman aikaan. Haiskahtaa se tyypillinen selityksen maku. Pelätään vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomaalaisia" on kahdeksan miljardia joten eiköhän heidän määränsä lisäänny vähän enemmän.
Tuo siis Suomen kouluissa.
Suomessa koulua käyvät lapset lasketaan kyllä ihan suomalaisiksi, vaikka se persua kuinka kiukuttaisi.
Muuttuuko esim. NHL-jääkiekkoilijan lapset amerikkalaisiksi tai kanadalaisiksi, kun asuvat noissa maissa? Nyt meillä mm. ukrainalaisia lapsia kouluissa ja oletuksella ovat vain täällä lyhyen ajan turvassa, kun kotimaassaa on sota.
Jos olisin nuori, en missään nimessä tekisi lapsia. Onneksi ja onnettomuudeksi en parikymppisenä ymmärtänyt tulevia velvollisuuksiani, niin en osannut etukäteen pelätä. Mutta nyt tietäisin, että aikuisena mun odotetaan tekevän töissä kahden ihmisen työt mukisematta. Sen jälkeen ojennettava palkastani huikea siivu sellaisille, joita ei työnteko kiinnosta. Tämän jälkeen mun on annettava kaikki vähä jäljelle jäänyt voimavara ja talousresurssi lasteni tarpeisiin. Tämän tekee oudon mielellään, enkä tästä osuudesta ole katkera, vain siitä miten vähän jää annettavaksi ensin kun työelämä ja verottaja on käynyt riistämässä mua. Luulisi, että helpottaa, kun lapset kasvavat, mutta sitten alkaakin hoivavastuu vanhuksista. Jälleen voi sanoa voimavaroilleen heipat ja ei se ympäri maakuntaa ajelu sillä tuolla vanhuksen asialla ole sekään ihan halpaa puuhaa. Kaikki tämä tosiaan sen jälkeen, kun olet käynyt tekemässä kahden ihmisen työt työpaikalla. Noh, eikö tämä kaikki palkita kun vanhuus koittaa? Ja mitä vielä! Eläkettä ei ole tulossa kuin murto-osa siitä määrästä, josta nyt eläkkeellä olevat nauttivat.
Ainoa asia, jossa olisi voinut tehdä valintoja, olisi ollut se lasten hankkiminen.
Nuoret aikuiset niistetään loppuun jo ennen kun töihin ehtivät. On totuttu siihen elintasoon, minkä omat vanhemmat tavallisina työntekijöinä ovat saaneet. Nykyään sitten velkaantuminen alkaa jo opiskelijana, ilman että on mitään tietoa saako koskaan töitä tai edes opintolainaa maksettua. Saati, että saisi asuntolainaa. Jo töiden saaminen on naurettava show videoesityksineen, ennen vaan mentiin paikan päälle kysymään töitä ja saatiin niitä. Sitten jos sen pelleilyn jälkeen saa kuin saakin töitä niin on määräaikaisia, osa-aikaisia, palkka menee pakollisiin kuluihin mm koko ajan nouseviin ruokakustannuksiin. Samaan aikaan kaikki peruspalvelut romahtaa, synnytysten hoito on retuperällä kuten muukin terveydenhuolto, jos asut muualla kuin isossa kaupungissa (joissa on järjettömän kallista) niin kaikki lakkautetaan vuorotellen, koulut ym. Äitiyttä ei arvosteta ja teitpä miten vaan niin saat haukut, jos haluat pärjätä myös taloudellisesti niin on pakko palata töihin ja sitten haukutaan miksi hankit lapsia, kun et niitä halua hoitaa. Samalla sosiaalinen media tuo koko ajan esille sitä miten kamalaa lapsiperheiden elämä on, loputonta uupumusta, kun pelkkä työelämä jo vie kaikki voimat. Tähän vielä kun yhdistetään se, että harvemmilla on pitkiä pysyviä parisuhteita ja tietenkin on myös he, jotka eivät missään olosuhteissa haluaisi lapsia, niin onko ihme, että lapsia ei synny? Sanotaan, ettei raha vaikuta, mutta varmasti epäsuorasti vaikuttaa. Jos vaihtoehto on asua jossain lähiössä kituuttamalla vuokralla asuntosijoittajaa rahoittaen, samalla kun annat kaikkesi työlle ja lapset vie lopun ajan vs asua vaikka sitten yksiössä ja elää vapaasti, ehkä jopa aikaa ja rahaa riittää harrastaa jotain, niin en ihmettele, että monelle jälkimmäinen on kiinnostavampi ja turvallisempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Olemme todellakin uuden edessä.
Lapsissa on tulevaisuus.
Petteri ja Riikkakin oli joskus lapsia, joissa oli tulevaisuus. Jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomaalaisia" on kahdeksan miljardia joten eiköhän heidän määränsä lisäänny vähän enemmän.
Tuo siis Suomen kouluissa.
Suomessa koulua käyvät lapset lasketaan kyllä ihan suomalaisiksi, vaikka se persua kuinka kiukuttaisi.
Muuttuuko esim. NHL-jääkiekkoilijan lapset amerikkalaisiksi tai kanadalaisiksi, kun asuvat noissa maissa? Nyt meillä mm. ukrainalaisia lapsia kouluissa ja oletuksella ovat vain täällä lyhyen ajan turvassa, kun kotimaassaa on sota.
Muuttuu koska heidän vanhemmat ei maksa veroja suomeen eli ei ole enää suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ottavat vain koiria ja tatuointeja. Niille pitäisi kertoa, että pitäisi perustaa perhe.
Mitä jos sinä vaikka auttelisit lähiseudun nuorta perhettä lastenhoidossa? Mitä sinä siis ajattelit itse tehdä syntyvyyden eteen? Autatko vai etkö auta? Jos et auta niin leikataan sinun hoidoistasi, että niitä saavat lapsia yrittävät ja synnyttävät.
Teoriassa olisi ihanaa auttaa jotain lapsiperhettä, puuhastella esim kaikkea kivaa, olla mukava naapurintäti joka auttaa.
Käytännössä taas kun katson lähiympäristön lapsiperheitä niin tämä halu hiipuu hetkessä. Ovat sellainen susilauma, että varmaan repisivät tällaisen pienen hiljaisen kukkahattutädin kappaleiksi. Kiroilevat, nujakoivat, lällättävät. Ei riitä minun pedagogiset kyvyt heidän kanssaan toimimiseen.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta hankkia lapsia. Huutavat ja vievät hurjasti rahaa.
Ajattele miten mukavalta tuntuu, kun taapero kapuaa syliisi ja suukottaa poskelle ja sanoo: "Isi, mä rakastan sua". Sen saavuttamiseksi voi välillä kärsiä pientä epämukavuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisääntykää! Minä olen jon osani tehnyt.
Jos puhutaan vuoden 2030 kouluikäisistä lapsista, niin myöhäistä jo! Nyt on vuosi 2024.
Tuo päivämäärä tulee nopeasti. Sitä on vaikea tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Huh! Suomen kansalaisia on pian aika vähän...
Parin sukupolven päästä kolmasosa nykymäärästä, paitsi jos syntyvyys laskee lisää.
"Ei riitä minun pedagogiset kyvyt heidän kanssaan toimimiseen."
Jos kyseessä ei ole joku ihan poikkeuksellisen vaikea erityislapsi niin ei siihen mitään pedagogisia taitoja tarvita.
Olen itse vuosia ollut lasten urheiluharrastusta ohjaava henkilö ja lasta on tullut nähtyä laidasta laitaan. Mutta kaikkien kanssa on tultu toimeen. Tärkeintä on että olet oma itsesi mutta otat lapsen myös oikeana ajattelevana yksilönä jolla on omat ajatuksensa ja omat tunteensa. Suhtaudut häneen reilusti mutta jämäkästi. Olet aikuinen mutta et jyrää hänen ajatuksiaan tai tunteitaan vaan kuuntelet. Todella monella lapsella on kauhea halu tulla kuulluksi nykyään. Minullekin moni lapsi puhuu todella paljon kaikenlaista kun selvästi on tarve sille että joku aikuinen kuulee hänet.
Suomessa lapsien tekemiseen ei kannusteta lainkaan niin ompa jännä juttu......
Vanhempi sukupolvi on epäonnistunut. Yhteiskunta, jonka rakensimme ei tarjoa nuorille olosuhteita, joissa perheen perustaminen olisi iloinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta siitä, mistä oppilaat ovat kotoisin, olisi syytä kiinnittää huomiota seuraavaan asiaan.
Suomi on pieni maa ja meillä on vähän asukkaita. Kykeneviä kannattaisi kouluttaa kunnolla. Nyt olisi aika kiinnittää huomiota opetusryhmien oppilasainekseen.
Onko meillä varaa pitää kaikkia samassa luokassa? Olisiko sittenkin tarvetta erityisluokille? Tällä hetkellä normaalisti oppivat kärsivät opiskellessaan luokassa, jossa on täysin taidottomia oppilaita. Heikkotaitoiset vievät opettajan kaiken huomion.
Tällä hetkellä koululuokissa on sellaisia oppilaita, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia edetä luokan mukana. He ovat liian heikkotaitoisia oppimaan. Tämä tarkoittaa sitä, että opetuksen tasoa joudutaan jatkuvasti laskea. Toiset häiriköivät, kun eivät tajua ja pysy opetuksessa mukana.
Kun oppilasmäärä laskee, onko Suomella varaa laskea vaadittua taitotasoa?
Kielitaidon pitäisi olla todella hyvä ennen kuin laitetaan samaan luokkaan suomenkielisten kanssa.
Nykyään moni saa ökyeläkettä. Sori, mutta näin kolmekymppisenä en jaksa uskoa että saan itse senttiäkään eläkettä, joten en myöskään jaksa stressata että millä te eläkeläiset elätte. Eikö teillä pitäisi olla omaisuutta yllin kyllin kun töitä on teidän työuran aikana riittänyt kaikille halukkaille ja eläminen on ollut halpaa?