Miten kertoa etten siedä miehen asunnossa olevaa tekotaiteellista taulua?
Palstalla oli joskus pitkä ketju, jossa miehen pelinurkkaus pilasi pariskunnan yhteisen kodin sisustuksen mutta en löytänyt ketjua. Suhteen alussa mies esitteli kotinsa minulle, oli valtavan ylpeä taideteoksesta ja minä olin järkyttynyt. MIehellä on muitakin taideteoksia hankittuna asuntoon, mutta tuo järkyttävä tekotaiteellinen ei mitään esittävä iso teos häiritsee minua valtavasti enkä kehtaa sanoa miehelle siitä. Nyt olemme muuttamassa yhteen ja salama kirkkaalta taivaalta muistui mieleeni tuo järkyttävä teos, joka on eteisen kulmassa ja sen näkee väkisinkin kun tulee sisälle asuntoon. Teos ei esitä mielestäni mitään vaan on tekotaiteellinen, mutta mies osti sen aikoinaan värien ja erikoisuuden vuoksi. Mies ei suostu taulua ottamaan seinältä, sen tiedän kysymättäkin, joten nielenkö ylpeyteni ja suljen silmäni aina kun olen eteisessä vai tuhoanko taulun "vahingossa"? Rakastan miestä, mutta juuri tuon taulun kohdalla mies on tehnyt typerän valinnan putkiaivoillaan. On meilläkin ongelma, tiedän, mutta luojan kiitos sisustusmaku on muuten samanlainen miehen kanssa, joten ei tarvitse koko kotia stailata uusiksi. Mikä neuvoksi?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen on aina pakko saada muuttaa sisustusta muuttaessaan miehen asuntoon? Jopa siinäkin tapauksessa että miehen ex puoliso on sen jo valmiiksi sisustanut naiselliseksi?
Näinpä.
Auttaisiko asiaan jos mies huomaisi sanoa että makuuhuoneen tapetit ja verhot on exä huolella valinnut? Jättäisikö uusi kumppani ne silloin rauhaan ja olisi iloinen, että naisen kädenjälki näkyy jo asunnossa?
Pelkkä sanominen pitäisi riittää: "Taulut, tapetit ja verhot ovat, sekä pysyvät!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisen on aina pakko saada muuttaa sisustusta muuttaessaan miehen asuntoon? Jopa siinäkin tapauksessa että miehen ex puoliso on sen jo valmiiksi sisustanut naiselliseksi?
Näinpä.
Auttaisiko asiaan jos mies huomaisi sanoa että makuuhuoneen tapetit ja verhot on exä huolella valinnut? Jättäisikö uusi kumppani ne silloin rauhaan ja olisi iloinen, että naisen kädenjälki näkyy jo asunnossa?
Mulla on makkarin katossa exän haluamat peilit ja jostain ihme syystä nykyinen tyttöystävä haluais ne pois? Minusta ne on kuitenkin ihan kivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taulu rogeen ja sisustat asunnon kauniilla koriste-esineillä ja lahjatavaroilla.
Ainakin sohvatyynyjä pitää olla ja pyöreä keittiön pöytä ja muumimukeja, ne on ihania
Onks ne sohvatyynyt niitä, joita ei voi/saa pitää pään alla?
Vierailija kirjoitti:
"Se on joko minä tai tuo hirveä taulu! Jompi kumpi lähtee tästä talosta!"
Jotenkin noin voit sen kertoa.
Toivottavasti mies siinä tapauksessa valitsee taulun eikä alistu tyranniaan. Itse en tekisi rakkaalleni noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on miehen kämppä, mies päättää mitä seinillään pitää
Jos yhteen muutetaan niin saa toinenkin sanoa mielipiteensä ja yhdessä näistä kuuluu päättää. Naisella ei ole oikeus tuhota toisen omaisuutta eikä määräillä.
Toisen ihmisen kotiin muuttaminen on hankalaa. Kuinka paljon sinä saat vaikuttaa sisutukseen?
Demolaattori kirjoitti:
Äkkiäkös tuon vahingossa paiskaa roskiin.
Toisen omaisuutta ei voi hävittää. Siitä voi joutua korvausvastuuseen ja suhde tietysti päättyy.
Miehen kämpässä pitää olla täytetty ilves, pari hirvenpäätä seinällä ja karhuntalja lattialla. Siitä kodin tuntee.
Nuo taulujutut on vähän liian feminiinisiä, tai sillai.
Onhan se.. mutta toisaalta pitää lähtökohtaisesti alistua kuitenkin siihen, että nainen vaatii yhden huoneen mukanaan raahaamille kersoilleen. On tää maailma menny ihmeelliseks.. sitten vielä väitetään ettei naiset käytä miehiä hyväkseen joka asiassa koko elämänsä ajan..
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut useammassakin taidekoulussa ja myös taidehistorian opintoja, mutta en vieläkään ymmärrä sanaa "tekotaiteellinen". Sen tajuan jos joku ei pidä jostain taiteesta tai ei ymmärrä sitä, mutta millä mandaatilla tämän sanan käyttäjä ajattelee olevansa se taho, joka määrittää mikä on taidetta ja mikä taas tekotaidetta?
Tekotaiteellinen eli ei esitä mitään eikä teoksessa ole päätä eikä häntää, vaikka kuinka mietit niin et saa selkeää vastausta mikä taulu on ja mitä taidelajia se esittää. Tekemällä väkisin väännetty tekotaiteellinen teos, johon on tuhlattu hyvää maalia ja antaa tekijästä hermoheikon kuvan, joka on vain mätkinyt maalia joko kännipäissään tai hirveässä krapulassa aamuyön pikkutunteina. Jopa viisivuotias lapsi piirtää pikku-ukon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan abstraktiksi taiteeksi.
Ei se ole mitään taidetta.
Mistä muuten mies voi tietää suhteen alussa onko hänen tarkoituksensa olla lapset siittävä tuleva ex mies vai tämän ex miehen siittämien lasten lopullinen elättäjä vaiko se välimies jonka kanssa nainen tekee lapsen tai kaksi ennen kuin valitsee sen lopullisen elättäjän itselleen ja näiden siitosmiesten jälkeläisille? Montako lasta nainen ylipäätään yleensä tekee, ennenkuin hän vakiintuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut useammassakin taidekoulussa ja myös taidehistorian opintoja, mutta en vieläkään ymmärrä sanaa "tekotaiteellinen". Sen tajuan jos joku ei pidä jostain taiteesta tai ei ymmärrä sitä, mutta millä mandaatilla tämän sanan käyttäjä ajattelee olevansa se taho, joka määrittää mikä on taidetta ja mikä taas tekotaidetta?
MInusta tämä on just mielenkiintosta. Siis että tässä on kyseessä taideteoreettinen väittämä. Ap, voitko määritellä mikä EI olis tekotaidetta? Ilmeisesti pitää esittää jotain?
Tekotaidetta EI ole sellainen taide,mikä on kaunista ja esittää oikeasti jotain niin että teoksesta näkee siveltimen vedot ja värien kerrostumat. Teos herättää sinussa vahvoja positiivisia tunteita, niin että voisit katsella teosta tuntikausia vain ihaillen sitä. Taiteilija on opiskellut aihetta, varjoja ja värejä, niin että katsojana näet nopeasti onko taiteilija oppinut vai amatööri sekä jokainen katsoja kiinnittää huomionsa omaan valitsemaansa yksityiskohtaan/kiintopisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten mies voi tietää suhteen alussa onko hänen tarkoituksensa olla lapset siittävä tuleva ex mies vai tämän ex miehen siittämien lasten lopullinen elättäjä vaiko se välimies jonka kanssa nainen tekee lapsen tai kaksi ennen kuin valitsee sen lopullisen elättäjän itselleen ja näiden siitosmiesten jälkeläisille? Montako lasta nainen ylipäätään yleensä tekee, ennenkuin hän vakiintuu?
Nykyään naiset tietää ja luottaa siihen että miehet rakastavat lapsiaan jopa enemmän kuin naiset koskaan kykenevät ja käyttävät tätä tietoa häikäilemättä hyväkseen mikä on surullista ja väärin jopa lapsiraukkoja kohtaan.
Itse olen katsellut kohta 20 vuotta mielestäni järkyttävää nojatuolia jonka mies on vaatinut säilyttää muutosta toiseen. Ostanut poikamiehenä ollessaan tämän hirvityksen . Nykyään tuoli on teinin huoneessa ja lapsen mielestä se on hieno. No, ei ole omena kauas puusta pudonnut. Mutta lapsen huoneessa tuoli toki häiritsee vähiten muuta sisustusta, joten hyvä näin. Aikoinani sanoin kyllä suoraan mielipiteeni tuolista. Ja monta kertaa sen jälkeenkin. Ei auttanut.
Mikä ihme on tekotaide? Jos se on taidetta niin ei se voi olla loogisesti tekotaidetta pidit sinä siitä tai et. Ja miten jotain voidaan edes määrittää ei-taiteeksi kun kaikenmaailman pska tehosekoittimessa tai kasa muttereita muuttuu taiteeksi pelkästään sillä että se raahataan näyttelyyn jonkun taiteilijaksi itseään kutsuvan toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se on joko minä tai tuo hirveä taulu! Jompi kumpi lähtee tästä talosta!"
Jotenkin noin voit sen kertoa.
Toivottavasti mies siinä tapauksessa valitsee taulun eikä alistu tyranniaan. Itse en tekisi rakkaalleni noin.
Redditissä oli aamulla tarina jonka mukaan stallonelle vaimo sanoi että se on vaimo tai koira. Stallone valitsi koiran ja peitti koiratatuoinnilla entisen vaimotatuoinnin olkapäästään.
En tiedä pitääkö tuo paikkansa kun reddit on vähintään puolillaan keksittyjä tarinoita mutta opetus on kuitenkin se, että jos pistät puolison valitsemaan niin varaudu siihen että se valitsee toisin kuin sinä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot suoraan mitä mieltä olet taulusta. Voit ehdottaa ratkaisuksi verhoa tai sermiä, jos miehesi on sitä mieltä että taulu ei eteisestä mihinkään lähde.
Mikä nainen on sanelemaan yhteisessä kodissa mitä miehen tavaroita siellä saa olla ja mitä ei? Entä jos mies pääsisi päättämään että hittoon noi kukkakuviot verhoista ja kymmenet putelit kylpyhuoneesta? Olen itsekin nainen enkä tykkää mieheni isoista ja rumista kaiuttimista mutta ne ovat hänelle tärkeät ja käytössä joka päivä enkä ikinä voisi kieltää puolisolta sellaista mistä hän nauttii, eli musiikin kuuntelusta.
Kysyt mieheltäsi luvan että saatko asentaa sen taulun yläpuolelle rullaverhon. Kun taulu alkaa sinua oikein riepomaan, niin vetäiset verhon alas ja Simsalabim, nyt voit taas hengittää. Vielä jos löytyy sinulle sopiva rullaverhon väri niin aina parempi.
Näinpä.