Miten kertoa etten siedä miehen asunnossa olevaa tekotaiteellista taulua?
Palstalla oli joskus pitkä ketju, jossa miehen pelinurkkaus pilasi pariskunnan yhteisen kodin sisustuksen mutta en löytänyt ketjua. Suhteen alussa mies esitteli kotinsa minulle, oli valtavan ylpeä taideteoksesta ja minä olin järkyttynyt. MIehellä on muitakin taideteoksia hankittuna asuntoon, mutta tuo järkyttävä tekotaiteellinen ei mitään esittävä iso teos häiritsee minua valtavasti enkä kehtaa sanoa miehelle siitä. Nyt olemme muuttamassa yhteen ja salama kirkkaalta taivaalta muistui mieleeni tuo järkyttävä teos, joka on eteisen kulmassa ja sen näkee väkisinkin kun tulee sisälle asuntoon. Teos ei esitä mielestäni mitään vaan on tekotaiteellinen, mutta mies osti sen aikoinaan värien ja erikoisuuden vuoksi. Mies ei suostu taulua ottamaan seinältä, sen tiedän kysymättäkin, joten nielenkö ylpeyteni ja suljen silmäni aina kun olen eteisessä vai tuhoanko taulun "vahingossa"? Rakastan miestä, mutta juuri tuon taulun kohdalla mies on tehnyt typerän valinnan putkiaivoillaan. On meilläkin ongelma, tiedän, mutta luojan kiitos sisustusmaku on muuten samanlainen miehen kanssa, joten ei tarvitse koko kotia stailata uusiksi. Mikä neuvoksi?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tarkka sisustuksessa. En pidä kirkkaista väreistä, en viherkasveista jne. Pidän maanläheisistä väreistä ja harmonisesta sisustuksesta. Miesystävää ei sisustus kiinnosta, hänelle on ihan sama miltä kotona näyttää :D
Jos on kauhean tarkka sisustuksessa, maut kumppanin kanssa eivät mene yksiin ja tietyt asiat häiritsevät noinkin paljon kuin sinua aloittaja, kannattaako silloin edes muuttaa saman katon alle?
Miesystävä on ollut tyyliltään vähän hippi. Kun vielä asui yksin omassa asunnossa, oli sisustus todella rikkinäinen ja sekava. Paljon kirkkaita värejä, seinälippuja, kavereiden maalaamia abstrakteja töitä, itämaisia printtejä ja kuoseja jne. Juuri täysi vastakohta sille mistä itse pidän.
Jos mies ei olisi yhteenmuuttoa tehdessä tehnyt selväksi että häntä ei sisustus kiinnosta ja että antaa suosiolla minun päättää kodin yleisilmeestä, emme luultavasti olisi muuttaneet yhteen. Minä en halua toiselta rajata hänelle tärkeitä juttuja enkä myöskään olisi ollut valmis luopumaan omasta pelkistetystä sisustustyylistäni (ainakaan täysin). Silloin olisi ollut parempi asua eri osotteissa ja silloin kun ollaan toisen luona, sitä kestänee erilaisen sisustuksen.
Vierailija kirjoitti:
Ai se miehen tavaroiden hävittäminen alkoi jo ennen yhteen muuttoa. Onko miehellä muita tavaroita jota se ei saa tuoda yhteiseen eli sinun ja sinun hallitsemaan kotiin? Saako mies hävittää sinun tavaroita jos ei niistä tykkää niinkuin sinäkin haluat hävittää miehen tavaroita vain sen takia kun et tykkää niistä?
Tässä on nyt kyse samasta kuin siinä toisessa ketjussa, jossa miehen ruma tietokonenurkkaus pilaa fiiliksen ja yhteisen kodin tunnelman, mutta ap:n tapauksessa kodin pilaa miehen eteiseen laittama ruma taulu.
Totta kai voit sanoa, ettet pidä taulusta. Tykkääkö jostain taulusta vai ei, on vain mielipide. Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä. Nykyään monelle tuntuu olevan hirveän vaikeaa sanoa jos on eri mieltä jostain, ja toisaalta loukkaannutaan helposti jos toinen on eri mieltä kuin itse.
Mun miehellä on myös tavaroita yms. mistä en pidä, ja minulla tavaroita joista hän ei pidä. Ei se ole niin vakavaa. Niille naureskellaan mutta silti kunnioitetaan molempien oikeutta omiin tavaroihin ja mieltymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailetko tarkemmin tätä tekotaiteellista tekelettä, jotta voimme paremmin vastata kysymykseesi?
Taitelijaa en tiedä enkä tarkkaa ostohintaa, mutta liikutaan tuhansissa dollareissa. Teos ei esitä mitään ja on väriltään eri sinisen sävyjä ja beigejä palloja eli ei mitään päätä eikä häntää.
Ahaa, taitelija ja hinta mainitaan ensimmäisenä. Ne ovat siis tärkeitä taiteellisuuden mittareita. Auttaisiko asiaa, jos miehesi kiinnittäisi taulun viereen hintalapun, paljonko maksoi taulusta. Ehkä sitten arvostaisit taulua?
Miehelle ei ole tärkeää taulun hinta vaan taulun merkitys ja tarkoitus mutta en ole kehdannut sanoa omaa mielipidettä taulusta.
Onko sinulle siis selvillä miksi taulu on miehelle niin tärkeä? Sillä teoksella on selvästi miehelle ainakin tunnetasolla suuri merkitys. Se voi olla sinun silmissäsi ruma, mutta eihän välttämättä miehellekään taulun ulkonäkö ole se keskeisin juttu - ehkä sen teoksen tärkeyden taustalla on syvempi merkitys. Kysy mieheltä ihan nätisti että kertoisi siitä enemmän. Jos kertoo, ehkä se auttaa sinua näkemään asiassa toisen puolen ja teoskin näyttää sen jälkeen vähemmän typerältä silmissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ai se miehen tavaroiden hävittäminen alkoi jo ennen yhteen muuttoa. Onko miehellä muita tavaroita jota se ei saa tuoda yhteiseen eli sinun ja sinun hallitsemaan kotiin? Saako mies hävittää sinun tavaroita jos ei niistä tykkää niinkuin sinäkin haluat hävittää miehen tavaroita vain sen takia kun et tykkää niistä?
En ole hävittämässä miehen taulua, kunhan vaan vitsin murjaisin. En pidä tekotaiteellisesta taulusta, koska se ei ole mitenkään linjassa muuhun sisustukseen, mutta mies ei tule taulua eteisestä poistamaan. Olen muuttamassa miehen luo ja asunnosta tulee myös minun kotini.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voit sanoa, ettet pidä taulusta. Tykkääkö jostain taulusta vai ei, on vain mielipide. Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä. Nykyään monelle tuntuu olevan hirveän vaikeaa sanoa jos on eri mieltä jostain, ja toisaalta loukkaannutaan helposti jos toinen on eri mieltä kuin itse.
Mun miehellä on myös tavaroita yms. mistä en pidä, ja minulla tavaroita joista hän ei pidä. Ei se ole niin vakavaa. Niille naureskellaan mutta silti kunnioitetaan molempien oikeutta omiin tavaroihin ja mieltymyksiin.
Juuri näin. Kyllä mielipiteensä saa ilmaista, kunhan sen tekee toista kunnioittaen, ei nöyryyttämällä ja pienentämällä. Kaikesta ei ole pakko pitää, eikä voikaan pitää. Ja kypsä, fiksu ihminen osaa olla eri mieltä olematta kuitenkaan asiaton.
Meilläkin on joissain asioissa miehen kanssa erilainen maku. Onneksi ollaan jo sen verran kauan oltu yhdessä ja tunnetaan toisemme, että uskalletaan suoraan kertoa jos ollaan eri mieltä jostain. Esimerkiksi minä olen todella tarkka sisustuksessa, mies saattaa joskus naureskella kun minä asettelen tavaroita minun mielestäni oikeisiin paikkoihin - häntä ei voisi vähempää kiinnostaa missä kohdassa mikäkin sisustustyyny on. Minä taas välillä pudistelen päästäni hänen erikoisille ideoilleen laittaa vaikkapa pöytäkone keskelle olohuonetta pöydälle. Yhdessä sitten nauretaan eikä kumpikaan loukkaa toista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tavaroita teillä on joista sinä et pidä ja mistä mies ei pidä? Hallitseeko yksikään näistä tavaroista asuntoa?
Kerro miehelle, että inhoat taulua ja haluat hävittää sen. Mies sitten valitsee sinun omaisuudestasi jotain, minkä hän haluaa hävittää - oli se sitten isoäidiltä lahjaksi saatu koru tai 2000 e maksanut käsilaukku.
Polje tomerasti jalkaa ponnari heilahdellen ja pullaposket tärähdellen ja sano, että et muuta jos taulu ei lähde, et muuta + tuima katse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailetko tarkemmin tätä tekotaiteellista tekelettä, jotta voimme paremmin vastata kysymykseesi?
Taitelijaa en tiedä enkä tarkkaa ostohintaa, mutta liikutaan tuhansissa dollareissa. Teos ei esitä mitään ja on väriltään eri sinisen sävyjä ja beigejä palloja eli ei mitään päätä eikä häntää.
Suomessa laki takaa taiteilijalle luoksepääsy- ja kuvausoikeuden teokseensa myynnin jälkeenkin. Olet korvausvelvollinen, mikäli tärvelet taulun, joten ei kannata tuudittautua turvallisuudentunteeseen, vaikka teos onkin ulkomailta ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hävittämässä miehen taulua, kunhan vaan vitsin murjaisin. En pidä tekotaiteellisesta taulusta, koska se ei ole mitenkään linjassa muuhun sisustukseen, mutta mies ei tule taulua eteisestä poistamaan. Olen muuttamassa miehen luo ja asunnosta tulee myös minun kotini.
Tee miehelle palvelus ja vapauta hänet luontoon. Pysy kaukana kaikista taideteoksista, niin taitaa olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat nyt erheellisesti käyttää tekotaiteellista synonyyminä abstraktille. Abstrakti ei suoraan esitä mitään, tai jos taitelijan mielessä onkin se merkinnyt hänelle jotain, on se esitetty niin että ulkopuolinen voi tulkita sen miten vain, että se ei selvästi ja suoraan esitä mitään. Tulkitsen, että sinulle siis vain selkeästi jotain esittävä (ja itseäsi miellyttävä) taide on "kunnon" taidetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tavaroita teillä on joista sinä et pidä ja mistä mies ei pidä? Hallitseeko yksikään näistä tavaroista asuntoa?
Yksi eteisen nurkassa oleva taulu ei hallitse asuntoa.
https://www.seiska.fi/kotimaa/henry-aflecht-asuu-yksin-350-nelioisessa-…
Jos on tämän tason taidetta siellä seinässä, niin ymmärrän hyvin AP :D
Jos on jotain Teemu Mäkeä siellä seinällä, niin polta teos ja ukkosi siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on miehen kämppä, mies päättää mitä seinillään pitää
Jos yhteen muutetaan niin saa toinenkin sanoa mielipiteensä ja yhdessä näistä kuuluu päättää. Naisella ei ole oikeus tuhota toisen omaisuutta eikä määräillä.
Eihän tässä kukaan ole ehdottanut toisen omaisuuden tuhoamista eikä selvästikään halua "maaräillä" miestään kun haluaa vinkkejä hienotunteiseen kohtaamiseen tauluasiassa.
Nyt vaan kerrot reippaasti miehellesi, että et muuta sen taulun kanssa samaan asuntoon. Eli teet selväksi, että miehen on tehtävä valinta, joko sinä tai taulu. Ja sinun on sitten tyydyttävä hänen päätökseensä.
https://www.saatchiart.com/print/Painting-Flying-Fat-Lady/1134103/45137…
Tämä voisi miellyttää ap:n vaativaa silmää.
Miehelle ei ole tärkeää taulun hinta vaan taulun merkitys ja tarkoitus mutta en ole kehdannut sanoa omaa mielipidettä taulusta.