Miten kertoa etten siedä miehen asunnossa olevaa tekotaiteellista taulua?
Palstalla oli joskus pitkä ketju, jossa miehen pelinurkkaus pilasi pariskunnan yhteisen kodin sisustuksen mutta en löytänyt ketjua. Suhteen alussa mies esitteli kotinsa minulle, oli valtavan ylpeä taideteoksesta ja minä olin järkyttynyt. MIehellä on muitakin taideteoksia hankittuna asuntoon, mutta tuo järkyttävä tekotaiteellinen ei mitään esittävä iso teos häiritsee minua valtavasti enkä kehtaa sanoa miehelle siitä. Nyt olemme muuttamassa yhteen ja salama kirkkaalta taivaalta muistui mieleeni tuo järkyttävä teos, joka on eteisen kulmassa ja sen näkee väkisinkin kun tulee sisälle asuntoon. Teos ei esitä mielestäni mitään vaan on tekotaiteellinen, mutta mies osti sen aikoinaan värien ja erikoisuuden vuoksi. Mies ei suostu taulua ottamaan seinältä, sen tiedän kysymättäkin, joten nielenkö ylpeyteni ja suljen silmäni aina kun olen eteisessä vai tuhoanko taulun "vahingossa"? Rakastan miestä, mutta juuri tuon taulun kohdalla mies on tehnyt typerän valinnan putkiaivoillaan. On meilläkin ongelma, tiedän, mutta luojan kiitos sisustusmaku on muuten samanlainen miehen kanssa, joten ei tarvitse koko kotia stailata uusiksi. Mikä neuvoksi?
Kommentit (135)
Kehykset tekevät taululle paljon. Ja valaistus. Niillä saat taulun sopimaan sisustukseen.
On merkki luonneviasta, että ottaa vaihtoehdoksi tuhoamisen.
Vierailija kirjoitti:
On merkki luonneviasta, että ottaa vaihtoehdoksi tuhoamisen.
Taulun voi lainata jollekin kaverille tai paketoida hyvin ja laittaa varastoon. Tai viedä kierrätyskeskukseen. Tuhoaminen ei ole vaihtoehto. Jokaiselle taululle on paikkansa.
Sopikaa veto-oikeudesta - kumpikin valitsee 3 esinettä, jotka ehdottomasti haluaa ja 3 ehdottomasti pois - en lukenut ketjua, mutta uusi yhteinen koti olisi aina parempi. Silloin aloitetaan puhtaalta pöydältä.
Vierailija kirjoitti:
Provolle 1/5
Minä annan 2/5. Onhan tämä ilmiselvä, mutta kirvoittaa näköjään tosikoiden kommentteja aika kivasti.
Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Taulusta tulee nähdä miten päin se ripustetaan seinälle.
Kyllä abstrakteistakin tauluista erottaa oikean suunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on helppoa. Katsoo takaa missä se ripustus tsydeemi on.
Vierailija kirjoitti:
Taulu edustaa hänelle herkkyyttä ja rakkautta, sitä suurinta, jota kohtaan herkkä kaipaus yhä väreilee sydämessä iltaisin kun ilmat viilenevät ja taivas on raikkaan sininen kuin sen tietyn rakkaan simmut. Elämässä mennään eteenpäin, mutta samalla otetaan myös takapakkia monissa asioissa ja valinnoissa, jotka sydämellä tehdään. Ihmiset eivät yleensä muutu paremmiksi, vaan huonommiksi, kontrolloivimmiksi ja itsekkäämmiksi. Ei koskaan samanlaista kuin se miehen aito rakkaus menneessä, joka edelleen miehen sydämen eteisessä asustaa.
Ihan samaa ajattelin heti ensimmäisenä. Tuosta tässä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on helppoa. Katsoo takaa missä se ripustus tsydeemi on.
Ei nyt välttämättä, tarina kertoo esim. että suvussa yksi sai sukulaistaiteilijaltaan taulun ja ripusti sen seinälle. Myöhemmin taiteilija kävi vierailulla ja huomautti että se on ylösalaisin seinällä.
Mene kansalaisopiston taidekursseille, joilla opit ymmärtämään taidetta ja taulu avaa sanomansa sinulle paremmin. Pääset eteenpäin taistelevat metsot -taidekäsityksestä. Muista, että van Goghin tauluja aikalaiset eivät ymmärtäneet.
Vierailija kirjoitti:
"Tuo taulu... se jotenkin muistuttaa... ihan kuin eksän... niin iso...hienoja muistoja..."
Jotain tällaista kun sanot joka kerta eteisessä miehen kuullen, niin joku päivä taulu on hävinnyt.
En voi sanoa noin, kun mies tietää ettei ole exiä eikä tauluja.
Vierailija kirjoitti:
Mene kansalaisopiston taidekursseille, joilla opit ymmärtämään taidetta ja taulu avaa sanomansa sinulle paremmin. Pääset eteenpäin taistelevat metsot -taidekäsityksestä. Muista, että van Goghin tauluja aikalaiset eivät ymmärtäneet.
En pidä Taistelevat metsot teoksesta.
Jos ette pysty puhumaan avoimesti taulusta, ei teidän suhteellanne ole kovin kummoista tulevaisuutta. Opettele siis puhumaan miehellesi, kerro, mitä ajattelet ja kuuntele, mitä hänellä on sanottavanaan. Katsokaa, mihin se johtaa.
Auts nyt on erittäin huonot lähtökohdat suhteelle.