Mitä helv-...?! Äkäaslompolon palo lähti nuotiotuhkista, jotka vietiin varastoon!???
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010293884.html
Voiko järjettömämpää olla, että kyteviä tuhkia viedään sisälle talvella?!!
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous ohjeissa lukee tyhjennä tuhkat ....
Nuotiosta? Enpä ole vielä yhdessäkään nuotiopaikassa sellaista siivous ohjetta lukenut.
No tuohan oli sarkasmia tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä voisi haudata vaikka maahan? Heitellä vielä kunnolla lunta päälle?
Maa on jäässä. Ei niitä ihan pienellä vaivalla sinne haudata. Tuhka on jätettä siinä missä muukin roska. Ei sitä saa metsiin miten tahansa levitellä. Miltä noi turistikohteiden nuotiolaavut näyttäisi jos kaikki tuhkat heiteltäisiin sinne maastoon?
Tuhka on hyvää lannoitetta kasveille. Itse levitän aina pensaiden ja perennapenkkien juurelle.
Se ei ole mitään jätettä
Googlettaa biohiili. Mutta koko tämä keskustelu on ihan pielessä, koska ei oltu luettu koko juttua. Kyseessä ei ollut ensikertalaisten erhe vaan jostain täysin käsittämättömästä syystä totu
Hesarin jutussa oli mainittu:
"Naskali huomauttaa, että tämäntyyppisessä säilytysratkaisussa riski palon syttymiseen on ollut olemassa jo aiemmin."
Tätä ei ollut IS:n jutussa.
Ylen uutisissa:
Vääränlainen tuhkien käsittely on varsin yleinen syttymissyy rakennuspaloissa.
Syttymissyyllä Kuuma tai hehkuva esine tai tuhka on Suomessa tänä vuonna kirjattu jo 51 rakennuspaloa. Viime vuonna tällaisia paloja oli yhteensä 162.
Tämä tarkoittaa noin kymmentä prosenttia kaikista rakennuspaloista.
Tilastojen mukaan tuhkista tai kuumista, hehkuvista esineistä alkunsa saaneiden rakennuspalojen määrät eivät ole viimeisen 10 vuoden aikana lisääntyneet.
Olen asunut aikuisiällä talossa, jossa oli pönttöuuneja lämmitystä varten. Olen varmaan ollut erittäin siivoton ihminen, koska poistin tuhkat vasta ennen sitä, kun niitä uuneja piti lämmittää uudelleen. Jos jossain samoillessa on ollut käytössä nuotiopaikka, en ole niille tuhkille tehnyt mitään.Tietenkään mitään hehkuvia kekäleitä ei jälkeensä jätetä.
Sehän osoittautui oikeasti tahallaan sytytetyksi.