Mitä helv-...?! Äkäaslompolon palo lähti nuotiotuhkista, jotka vietiin varastoon!???
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010293884.html
Voiko järjettömämpää olla, että kyteviä tuhkia viedään sisälle talvella?!!
Kommentit (125)
Mikähän katkos päässä tullut kun on tuhkia lähdetty siirtelemään sisälle.
Jos on opetettu, ettei luontoon saa jättää mitään roskia?
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt syntymästäni asti kesämökeillä lomilla ja tajunnut jo aikoja sitten sen, että takan ja saunan uunin tuhkia EI viedä luontoon eikä muuallekaan ennen kuin ne ovat jäähtyneet kokonaan. ap
Nämä olikin nuotituhkat. Ikinä en ole nuotiosta tuhkia siirrellyt mihinkään.
Ihmettelin ihan samaa. Nuotiotuhkia varta vasten tuotu varastoon, joka sijaitsee rakennuksessa? Mitä ihmettä, ei järki päätä pakota. Ennemmin ne tuhkat voisi jättää sinne nuotiopaikalle ja peittää lumella.
Eihän siitä ole kauaa kun yksi talo paloi, koska asukkaat säilyttivät tuhkaa muovipusseissa terassilla. Siinä ehkä syynä oli laiskuus, mutta että tuodaan nuotiotuhkat varta vasten varastoon... kyllä tämä vanha partiolainen ihmettelee moista "käytäntöä".
Kerran kaupungin ulkoilupaikalla olivat kaupunkilaiset tehneet tulen makkararitilän päälle. Siirtelin ne palavat halot siitä sitten nuotiopohjaan.
Jos ei ole kokemusta, niin kai se jälki voi olla mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt syntymästäni asti kesämökeillä lomilla ja tajunnut jo aikoja sitten sen, että takan ja saunan uunin tuhkia EI viedä luontoon eikä muuallekaan ennen kuin ne ovat jäähtyneet kokonaan. ap
Siellä oli talvi. En ihan ymmärrä miksei niitä voinut jättää nuotiopaikalle jäähtymään itsekseen. Eikä kytevä tuhka nyt muutenkaan ole jotain mitä pitäisi tuoda asumukseen sisään jäähtymään koska hiilimonoksidi.
Tuhkien varastoon tuoja on ilmeisesti hengissä koska kerrotaan että tuhkia oli jäähdytelty hangella ennen varastoon siirtämistä. Kuulemman vasta tutkinnan edestessä selviää miksi. Miksi tuota ei ole kysytty jo nyt että miksi ihmeessä toit tuhkat varastoon.
Varastotila oli ulkopuolisen matkanjärjestäjän käytössä. Oliko kyseessä lukollinen varasto ja oliko majoittujilla edes pääsyä varastoon?
Olen vasta aikuisena törmännyt tähän hulluuteen, että on muka jotain hienoa siisteyttä puhdistaa tuhkat pois tulipesästä mahdollisimman pian, ja viimeistään mökiltä pois lähtiessä.
Olen itse aina tyhjentänyt tuhkat vasta ensimmäisenä asiana mökille tullessa. Silloin ovat varmasti kylmenneet.
Ihan viimeinen virhe tyhjentää tuoreet tuhkat pois siitä paloturvallisesta paikasta, missä ne ovat, viedä ne jonnekin, missä on uutta palavaa materiaalia eli edelliset tuhkat, ja vielä lähteä itse pois vahtimasta tilannetta.
Se takka, kiuas tai jopa nuotiopaikka on rakennettu tietysti niin, ettei tuli leviä vahingossa sieltä minnekään. Kylmien tuhkien varastopaikka ei ole koskaan yhtä hyvä paikka tältä kannalta. Siksi sinne varastoon ei vaan pidä viedä tuoretta tuhkaa, missä voi jotain lämpöä vielä kyteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä olikin nuotituhkat. Ikinä en ole nuotiosta tuhkia siirrellyt mihinkään.
Ensi kerralla keräät kekäleet taskuun niin lämmittääkin paluumatkallsa mukavasti ja kertasytytyksellä saa pirtinkin lämpimäksi ihan hirsiä myöten..
Vierailija kirjoitti:
Mikähän katkos päässä tullut kun on tuhkia lähdetty siirtelemään sisälle.
Joku hesoista lähtenyt demarihan sielläKIN on ollut säätämässä ja tekemässä tuhojaan. Ei kukaan normi aivotoiminnalla varustettu kanna mitään tuhkia sisäänpäin, varastoon nyt kaikista vähiten!. Ne kannetaan rakennuksesta poispäin, noin normijärjellä varustettujen ihmisten toimesta. Mutta demarit nyt on demareita, sama missä ne liikkuu niin tuhoa tekevät takuuvarmasti.
Minkälainen "ulkopuolinen matkanjärjestäjä" oikein voi touhuta tällaista.
Ei paljon järki päätä pakota. Mikä into näillä turisteilla on päästä luontoon, kun ei ole alkeellistakaan hajua miten siellä kannattaisi toimia. Toisaalta sekin ihmetyttää, että jos joku on vienyt tuhkia sisälle, niin minkälaisessa ihmeen astiassa ne on olleet, että ovat pystyneet syttymään ja polttamaan koko talon? Eli oliko joku lyönyt hehkuvat tuhkat sankoon ja tavaraa päälle?
Tämä on nyt toinen tunnettu tapaus vain vuoden parin välillä. Vielä kyteviä tuhkia ei säilytetä missään palavan materiaalin lähellä, etenkään rakennuksien vieressä. Siinä polttaa koko roskan maan tasalle. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen, ei heillä monellakaan ole kokemusta oikeasta tulesta saati tuhkan käsittelystä.
Voisiko olla jotain nuoria työntekijöitä joille pomo antanut tämän älyttömän ohjeen. Toivottavasti ei ole kielestä johtuva väärinymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen, ei heillä monellakaan ole kokemusta oikeasta tulesta saati tuhkan käsittelystä.
Ihan kuin tulikin olisi joku suomalainen erikoiskeksintö :D
Luultavasti tuossa on ollut jotain väärinymmärrystä jostain sääntölistasta jota mökillä on kehoitettu noudattamaan. Suomalaisethan rakastaa kirjoittaa pitkiä listoja sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta aikuisena törmännyt tähän hulluuteen, että on muka jotain hienoa siisteyttä puhdistaa tuhkat pois tulipesästä mahdollisimman pian, ja viimeistään mökiltä pois lähtiessä.
Olen itse aina tyhjentänyt tuhkat vasta ensimmäisenä asiana mökille tullessa. Silloin ovat varmasti kylmenneet.
Ihan viimeinen virhe tyhjentää tuoreet tuhkat pois siitä paloturvallisesta paikasta, missä ne ovat, viedä ne jonnekin, missä on uutta palavaa materiaalia eli edelliset tuhkat, ja vielä lähteä itse pois vahtimasta tilannetta.
Se takka, kiuas tai jopa nuotiopaikka on rakennettu tietysti niin, ettei tuli leviä vahingossa sieltä minnekään. Kylmien tuhkien varastopaikka ei ole koskaan yhtä hyvä paikka tältä kannalta. Siksi sinne varastoon ei vaan pidä viedä tuoretta tuhkaa, missä voi jotain lämpöä vielä kyteä.
Autiotuvilla se on kyllä kohtelias etiketti että kun sinne saapuu niin tulisijasta on tuhkat siivottu ja vieressä on klaput ja sytykkeet valmiina.