Pk-seutulaisena rakastan käydä töissä Helsingin keskustassa. Jokainen työmatka on kuin joku suuri seikkailu!
Aina sellainen kutkuttava tunne kun suurkaupungin siluetti ilmestyy näkyviin. Hienoja vanhoja taloja, vilskettä ja upeaa maamme historiaa huokuvia monumentteja! Kesäisin sininen meri, vihreät puistot ja iloinen puheensorina kahviloiden terasseilla
<3<3
Kommentit (109)
Vapaa päivinä ajelen aika usein Helsingin keskustassa ympäriinsä E-mersullani ja katselen miten liikenne soljuu sujuvasti eteen päin. Kieltämättä aina ei pääse suorinta reittiä kohteesta toiseen mutta eipä ole kiirettä vapaalla olevalla. Annetaan kohteliaasti tilaa raitio vaunuille, busseille, takseille ja jalan kulkijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurkaupunki? Salli mun nauraa.
2 moottoritietä, 2 kehätietä, 2 rautatielinjaa, metroverkosto, ratikka, 3 satamaa(!!), 650000 asukasta (metropolialue 1,5 miljoonaa) jne.
Kyllä: Helsinki on ihan oikeasti suurkaupunki millä tahansa mittarilla eikä sitä poista se että jossain Vingustanissa on kaupungissa 15 miljoonaa ihmistä.
Helsingissä on suuremman kaupungin tuntua kuin monissa USA:n miljoonakaupungeissa, kiitos tiivimmän kaupunkirakenteen ja kehittyneemmän infrastruktuurin.
Tämä toi mieleen ensimmäisen Pariisin matkani. Matkaopas oli vastassa ryhmää lentoasemalla ja kun bussi ajoi kaupungin laitamilla (niin luulin), opas sanoi yhtäkkiä: "Ja nyt me olemme Pariisin keskustassa..." Hämmästyin todella.
Vierailija kirjoitti:
Entäs Tukholma? Onko se suurkaupunki?
Ainakin kaupungin keskusta on paljon suurempi, vaikka Tukholmakin on veden ympäröivä, mutta eri tavalla kuin Helsinki. Keskutaksi siellä katsotaan "inom tullarna" jäävä alue.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_innerstad
Vierailija kirjoitti:
Onkos siellä niitä hesan juntteja vielä kadut täynnä?
Tarkoitat junantuomia? Minnekäs ne häviäisivät...
Minusta on aina kivaa tulla täältä Kuopion lieppeiltä Helsinkiin käymään. Helsinki on kuitenkin oikeasti isomman kaupungin kokoinen ja näköinen. Ravintola tarjontaa löytyy paljon ja jos haluaa riekkua yössä, niin siihenkin löytyy monia vaihtoehtoja.
Minua ei ole koskaan siellä ollessa pelottanut, enkä ole joutunut yhdenkään ryöstön uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat työpaikat Helsingin keskustassa ovat kauppoja, ravintoloita ja baareja.
Juu, esim. Senaatintori on ihan täynnä alepoita ja ketjukuppiloita. Yhtään virastoa ei siellä löydy.
Puhuttiin työpaikoista, ei virkailusta.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on, jos Vantaalta tulee.
Koskee myös Tuusulaa, Keravaa ja suurta osaa Espoostakin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat työpaikat Helsingin keskustassa ovat kauppoja, ravintoloita ja baareja.
Oikeastaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä seikkailua juurikin! Seistä umpitäydessä U-junassa joka aamu ja toivoa, että saisko istumapaikkaa ja tutkimusmatkalla kävellä koko juna läpi ja lopulta päädytkin ovensuulle. Ovensuussakin saat seistä keskellä käytävää, kun oven pielet on varattu ja tasapainoilet pystyssä pysymisen kanssa. Paluumatkalla mukaan eksyy aina välillä nistiä ja spurgua sekä sit joku s omali katselee puhelimesta videota äänet täysillä päällä. Seikkailua juurikin.
Juna? Miksi tulla junalla Helsingin keskustaan. Paljon mukavampi kävellä Stockmannille.
Haluun nähdä, kun sä kävelet jostain Malmilta tai Pitäjänmäestä keskustaan. Teet sen vielä päivittäin
Vierailija kirjoitti:
Ksi te nyt tajuatte että aloitus oli parodia kukkistätien ajattelusta?
Ei ne tajua.
Vierailija kirjoitti:
Tänäänkin ihanan harmaata ,liukasta ,tuulista ja sateista. Positiivista oli ettei yhtään kerjäläistä eikä muita hörhöjä näkynyt.
eikö? taas yksi syy lisää pitää näistä ilmoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on, jos Vantaalta tulee.
Koskee myös Tuusulaa, Keravaa ja suurta osaa Espoostakin.
Mua ei vantaalaisena yleensä inspiroi matkustaa muualle kuin Keravalle tai lähikyliin. Pidän lähiluonnon ulkoilureiteistä. Olisin voinut muuttaa jopa Helsingin keskustaan muttei kiinnostanut yhtään koko ajatus. Moni kun tuntuu luulevan, että jossain Vantaalla asutaan siksi kun ei ole mitään muita vaihtoehtoja. Ei siellä vain ole kaikkien mielestä mitään sellaista joka toisi lisäarvoa elämään. Päinvastoin, nautin rauhasta ja siitä että saan näyttää kauppareissulla hikiseltä juntilta.
Hyi! Narkkeja, mt-avohoidokkeja, roistoja stadi täynnä!
Just tulin työkeikalta Martsarista ja voin sanoa, että sata kertaa mielummin sitä tekee hommia Helsingin keskustan ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vasta näin vanhempana olen tajunnut, että itse asiassa Ateneumin julkisivu on oikeasti kaunis. Siitä on painellut vuosikymmeniä ohi sen kummemmin kiinnittämättä siihen huomiota.
Ateneum on kaunis rakennus. Ei sitä monet turistitkaan turhaan kuvaa.
Kuin kävelisi samalla matkalla Bagdadin, Somalian ja Syyrian läpi!
Todella jännää kun taas selvisi ilman ryöstetyksi tulemiesta tai raisk... Adrenaliini virtaa kivasti!
Pk-seudulla parasta onkin noissa työmatkoissa, että teillä siellä on sentään katuvalot vähän joka paikassa. Helpottaa autoiluakin kummasti.
Täällä P-Karjalassa syksyn pimeyden työmatkat aamuisin ja iltaisin autolla on masentavia. Saattaa mennä monta kilometeriä, ennen kuin jossain risteyskohdassa on hetken aikaa katuvalot ja sitten taas ajetaan pimeydessä ainoastaan auton valojen keilassa.
Koskaan ei myöskään tiedä mitä sieltä metsän siimeksestä yhtä-äkkiä eteen pomppaa. Voi tulla hirvi, kettu, karhu, peura tai joskus jopa metsikössä salapolttoa pannuilla harjoittava turjake.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä spåran kyydissä on aina vähän seikkailun makua, kun ei koskaan tiedä miltä pysäkiltä kyytiin pelmahtaa joku avohoito potilas. Mutta se kuuluu suurempien kaupunkien elämään. Meitä on moneen spåraan.
Lisäksi oman jännityksen tuo spårakyydeissä se, ettei koskaan voi olla ihan varma onko reitit taas kerran laitettu uuteen uskoon ja pääseekö sinne minne oli tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aina kivaa tulla täältä Kuopion lieppeiltä Helsinkiin käymään. Helsinki on kuitenkin oikeasti isomman kaupungin kokoinen ja näköinen. Ravintola tarjontaa löytyy paljon ja jos haluaa riekkua yössä, niin siihenkin löytyy monia vaihtoehtoja.
Minua ei ole koskaan siellä ollessa pelottanut, enkä ole joutunut yhdenkään ryöstön uhriksi.
Faktahan on, että on todella pieni mahdollisuus sille, että joudut väkivallan teon tai ryöstän uhriksi Helsingissä. Tervetuloa vaan Helsinkiin, kiva kun viihdyt käydessäsi.
Olen myös asunut parissa oikeassa suurkaupungissa, vaikka en kuitenkaan ihan Tokion kaltaisessa megapoliksessa: Lontoossa ja Moskovassa. Helsinki on pienin kaupunki, jossa olen asunut. Vaikka Helsinki on Suomen suurin kaupunki, ei se siitä silti suurkaupunkia tee. Ydinkeskusta on aika pieni ihan maantieteellisestä syystä, niemellä kun sijaitsee. Toki keskustan määritelmä on aika väljä ja itse luen keskustaksi vanhojen tullirajojen sisälle jäävän alueen Kalliolla laajennettuna.