Skitsofrenia. Aiheuttaako tunteiden latistumista se itse sairaus vai jokin siihen käytetty lääke?
Netissä käydyn keskustelun perusteella olen aina ajatellut että kovat psykiatriset lääkkeet, kuten skitsofreniaan käytetyt psykoosilääkkeet, aiheuttavat sen tunteiden latistumisen ja ilmeettömyyden ja jähmeyden, jota skitsofreniaa sairastavilla joskus tapaa.
Joissain artikkeleissa kuitenkin väitetään, että se latistuminen ja jähmeys ei johtuisi lääkkeestä, vaan siitä itse skitsofreniasta. Esim. wikipediassa sanotaan hebefreenisesta eli nuoruusiällä puhkeavasta skitsofreniasta: "Koska hebefrenia etenee nopeasti, se on yleensä vaikeahoitoinen. Jo parin vuoden kuluttua sairauden toteamisesta potilaan tunteet saattavat olla täysin latistuneet, hänen puheensa on vaikeasti ymmärrettävää eikä häneen saa kunnolla kontaktia."
Eikös tuosta ole pääteltävissä että se ei johdu lääkkeestä vaan sairaudesta?
Tämä kiinnostaa minua, koska tunnen ihmisen joka on alkanut olla ilmeetön ja vaikuttaa siltä että tunteet ovat latistuneet. Se alkoi pari vuotta psykiatrisen diagnoosin (en tarkkaan tiedä mikä diagnoosi enkä aio kysyä) saamisen jälkeen. Koko ajan olen harmitellut, mitä lääkkeet ovat saaneet hänessä aikaan, mutta nyt ymmärrän ettei se ehkä johdukaan lääkkeistä.
Voisiko joku joka oikeasti tietää vähän valaista asiaa?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää vaan kiltisti lääkkeenne te jotka ette ilman pärjää. Ja jos kerran pärjää niin on sitten syömättä, eikä valita. Jos on pakkohoidossa niin sitten ei voi tietenkään valita syökö lääkkeitä vai ei, mutta siihen on varmasti perusteltu syy. Ei kukaan toinen voi mielisairaankaan puolesta elää, sen enenpää läheinen kuin terapeuttikaan, ikävä kyllä.
Lääkärille perusteltu syy on se, että on olemassa lääke jonka hän voi määrätä.
Pohja on siis aina siinä, että on olemassa myyntiluvallinen valmiste, jonka lääkäri voi kliksutella koneeltaan.
Miksi menet lääkäriin jos et lääkettä tarvitse. Ja ilman muuta on selvää, että lääkärihän sen lääkkeen määrää, eihän muut voi lääkkeitä määrätä. Aina voi myös vaihtaa lääkäriä tai tehdä valituksen hoit
Miksi ovat heikoimmassa asemassa?
Miksi mielenterveyspotilas on heikommassa asemassa? Riippuu tietysti potilaasta. Mutta mitä olen heitä esim. tuolla klubitaloilla vieraillessa nähnyt, niin ovat yleensä passiivisia, eivät pidä itsestään melua, eivät juuri keskustele muuten jos kysytään. Eivätkä aivot toimi niinkuin terveellä, että voisivat ajaa omia etuja, koska heillä on aivojen sairaus. Kai he muuten olisivat ajaneet asioita niin, että esim.avohoito toimisi paremmin ja hoitojonot psykiatriseen hoitoon lyhenisivät tai voisivat perustaa vaikka oman puolueen, koska heitä on paljon. Kuluerä vain valtiolle, lukuunottamatta heitä jotka pystyvät käymään töissä.
Kumma kun aina luullaan että mt ongelmiin käytetyt lääkkeet aiheuttaa kaikki my ongelmien oireet. Mihin niitä lääkkeitä käytettäisiin jos mitään oireita ei ole?
Skitsofreniaan kuuluu tunteiden latteus ja yleinen jähmeys. Noita on vaikeampi hoitaa lääkkeillä kuin esim aistiharhoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mielenterveyspotilas on heikommassa asemassa? Riippuu tietysti potilaasta. Mutta mitä olen heitä esim. tuolla klubitaloilla vieraillessa nähnyt, niin ovat yleensä passiivisia, eivät pidä itsestään melua, eivät juuri keskustele muuten jos kysytään. Eivätkä aivot toimi niinkuin terveellä, että voisivat ajaa omia etuja, koska heillä on aivojen sairaus. Kai he muuten olisivat ajaneet asioita niin, että esim.avohoito toimisi paremmin ja hoitojonot psykiatriseen hoitoon lyhenisivät tai voisivat perustaa vaikka oman puolueen, koska heitä on paljon. Kuluerä vain valtiolle, lukuunottamatta heitä jotka pystyvät käymään töissä.
Suurin osa ihmisistä on valtion kulueriä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alzheimerinkin tauti aiheuttaa tunteiden latistumista niillä joille ei ole edes vielä aloitettu lääkitystä. Miksei sitten tämä.
Alzheimer on etenevä sairaus, skitsofrenia ei. Tulee toki psykoosi vaiheita, saadaan kiinni. Skitsofreenikon älyllinen taso riittää suicidaaliseen toimintoon. Alzheimeria sairastavan älyllinen taso ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alzheimerinkin tauti aiheuttaa tunteiden latistumista niillä joille ei ole edes vielä aloitettu lääkitystä. Miksei sitten tämä.
Skitsofrenia lääkkeet aiheuttavat dementiaa.
Alzheimer ei ole dementia.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä tutulla on ollut psykoosi viimeksi ehkä 2009-2010. Silti on hänellä vahva lääkitys käytössä, vaikka se tekee hänestä jollain lailla "pysähtyneen". Leponexista huolimatta on hänellä jatkuvaa varmistelua asioita.
Onkohan tässäkään järkeä?
Psykoosin estolääkitys. Mikäli ei syö, psykoosi palaa. Olen kuullut, että pelkkää psykoosia sairastava ei sairastuisi skitsofreniaan.
Mutta skitsofrenia alkaa psykoosilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten tutullasi on näkynyt esim leponexin käyttö? Kiinnostaisi tietää onko samanlaisia kokemuksia kuin minun tutullani. Skitsofrenia on aika uusi juttu monille, ei ole kovin yleinen kuitenkaan.
Kyllä skitsofreniaa on sairastettu näkyvästi pitkään, vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
151: Luetun ymmärtäminen.
Minkä luetun? Olen yhtä hämilläni.
Vierailija kirjoitti:
Tänne mitä ilmeisemmin kirjoittelee yksi tai useampi skitsofreenikko, joita "hallitaan lääkkeillä" ja joihin "lääkäri käyttää mielivaltaa".
Surullista. Mutta eiväthän he ymmärrä itse, kuinka harhaisia ovat.
Kyllä jotkut ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisiko joku palata aikaan kun ei ollut mielensairauteen lääkkeitä ja sairaat ihmiset eristettiin yhteiskunnasta valtaviin mielisairaaloihin lopuksi ikään pakkopaitoihin.
Kyllä niitä lääkkeitä on ollu, toki lääketiede kehittynyt. Pannaan niitä pakkopaitoihin vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan sairaus itse eli skitsofrenia aiheuttsa tunteiden latistumusta.
Sehän selvitetään jo Terveyskirjaston testeissä, taudin yhtenä oireena.
Tekstin ovat psykiatrin ammattilaiset, lääkärit.
Joskus vihastuttaa, kun täälläkin niin moni tollukka huuteelee niin itsevarmasti, ettö se latistuminen johtuu lääkkeistä. Ei se johdu.
Tekstit on vapaasti luettavissa verkossa.
Miten olet noin pihalla? Kokeile itse jotain lääkettä ja tule vasta sitten huutelemaan.
Skitsofrenia oireilee niin monella tavalla kuin sitä sairastavia ihmisiäkin on. Kaikilla ei ole kaikkia oireita ja toiset oireet ovat vahvempina kuin toiset.
Kyllähän skitsofrenian diagnoosiin on tietyt kriteerit, eli tulee täyttyä skitsofreniaan tyypilliset piirteet.
Jos joutuu skitsofreenikon "mustalle harhaiselle listalle" niin kannattaako pitää etäisyyttä?
Pelottaa uhkaileva, hyökkäävä puhe.
Skitsofrenia, lääkkeitten kanssa kikkailua. Mitä aiheuttaa, jos syö välillä, välillä ei?
Voiko potilas ottaa harhoissaan jonkun henkilön ns. silmätikuksi ja kiusaamisen kohteeksi?
Lääkekielteisyys on ainakin terveiden keskuudessa lisääntynyt. Ne jotka itse ovat psykiatrisesti sairaita ja tarvitsevat niitä lääkkeitä itse, taitavat nyt käyttää niitä enemmän kuin koskaan?
Molemmat puolet on oikeita.On totta että lääkket latistavat tunteita mutta myös tämä voi olla sairauden oire.Se riippuu ihan ihmisestä.Joillain skitsofreenikoilla on enemmänkin negatiivisia oireit mutta joillain ei ole ollenkaan.Olen syönyt lääkettä aika kauan ja voin kertoa että kyllä se latistaa tunteita.Se torppaa dopamiini reseptoreita aivoissa.Dopamiimi vaikuttaa iloon,mielihyvään ja motivaatioon.Lääkittynä nämä olotilat eivät toimi välttämättä samalla tavalla.
Miksi menet lääkäriin jos et lääkettä tarvitse. Ja ilman muuta on selvää, että lääkärihän sen lääkkeen määrää, eihän muut voi lääkkeitä määrätä. Aina voi myös vaihtaa lääkäriä tai tehdä valituksen hoitovirheestä. Tosin mielenterveyspotilaat ovat kyllä kaikkein heikoimmassa asemassa yhteiskunnassa taistellaakseen oikeuksistaan. Omaisetkaan ei voi mitään, koska vaitiolovelvollisuus.