Kysely: oletko valmis palkkajoustoon jos yrityksen tai Suomen tulevaisuus sitä vaatisi?
Eli oletko valmis pysyvään palkkajoustoon eli palkka-aleen jos yritys vaatisi oman tulevaisuuden takia eli muuten loppuisi toiminta tai irtisanoisivat?
Palkka-ale voi olla esimerkiksi 30%.
Kommentit (121)
En todellakaan. Tästä on esimerkkejä ympäri maailmaa, ettei palkkojen alennusmyynti kannata.
Yrityksen toiminnan muuttuessa kannattamattomaksi, se joutaa kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on erikoista että nuin harva palstalla olisi valmis palkanalennukseen vaikka täällä päivät pitkät konsensuksessa toitotetaan että rahalla ei ole väliä.
Minä kuulun koulukuntaan jolle rahalla todellakin on väliä, mutta silti olisin valmis palkanalennuksiin jos Suomi sillä tästä suosta saataisiin nousemaan.
Että oikein yllättynyt...
Miksi kukaan saavutettuja etuja tai palkkoja laskisi? Yrityksen tai Suomen tilanne ei ole kenenkään ongelma. Jokainen voi vaihtaa yritystä tai maata jossa asuu.
Tavoite palkansaajalle on ottaa aina maksimit. Työnantajat tavoite on ottaa tuotteista maksimit ja antaa osakkeenomistajille maksimit.
En ole hetkeäkään yllättynyt kyllä. Mutta pidän erikoisena sitä että ensin kuorossa lauletaan että rahalla ei ole merkitystä ja sitten kuitenkaan omasta palkasta ei olla valmiita tinkimään yhteisen hyvän vuoksi. Noh ihmiset ovat ahneita, ja ehkäpä se onkin niin että toisten rahoilla ei ole merkitystä mutta omilla kuitenkin sitten on.
Tässä maassa on useampi perustavanlaatuinen ongelma eikä niihin edes yritetä puuttua. Milloin se on järjetön byrokratia, verotus, sääntö-Suomen kaiken hankaloittaminen, olematon ostovoima tai yksisilmäinen vain yhteen tekijään tuijottaminen kokonaisuutta huomioimatta. Kuten tässäkin aloituksessa. Palkanalennus ei ole vaihtoehto koska jotta se toimisi, pitäisi palkkojen joustaa myös ylöspäin hyvänä aikana. Esimerkiksi mainitun 30% verran + bonarit hyvästä tuloksesta. Näin ei tapahdu, ei ikipäivänä.
Se mitä tapahtuu varmuudella oli aika hyvä taikka huono niin hinnat nousee, verot nousee eli ostovoima heikkenee koko ajan sekä ihmiset alkaa olla enemmän ja enemän köyhyysrajan alapuolella. Kun siinä ylitetään kriittinen massa alkaa yhteiskunnalliset levottomuudet olla todella lähellä. Tällä ei ole nykyisen hallituksen kanssa mitään tekemistä, he yrittävät katastrofaalisessa globaalissa tilanteessa luovia eteenpäin. Edellisen ääliöhallituksen perseilyjen takia tehtävä on entistä vaikeampi.
Olen aina ollut joustava töiden ja palkan suhteen, mutta arvaappa mitä siitä seuraa? Käytetään vain hyväksi. Omia puolia täytyy osata pitää eikä suostua kaikkeen.
Hauskaa on myös että osa selvittää kuinka on valmiita alentamaan palkkaansa 10-30% mutta 1% veronkorotus on absoluuttinen ei. :D
Olen myynyt vapaa aikaani työnantajalle tiettyyn hintaan. Hinnan alennuksesta on saatava jotain kompensaatiota, esim. lyhyempi työaika,pidempi maksuaika..
Jos yrityksen tulevaisuus on huono, niin se menee konkurssiin ja työntekijä joustaa palkkauksessaan menemällä kortistoon. Voittoa tekevillä yrityksillä on tietysti varaa sovitut palkat maksaa.
Minulla on jo täysi palkkajousto. Teen töitä provisiopalkalla, eli saan itselleni kiinteän siivun siitä, mitä työantajani minun töistä asiakkailta laskuttaa. Jos ei ole riittävästi keikkaa, tai kilpailutilanteesta johtuen kaupat syntyy huonolla hinnalla, minun palkka laskee. Toisin päin kun mennään, palkka nousee ja parhaimmillaan tienaan erittäin hyvin.
Perussettiähän tuo on, kysyntätilanne määrää ansainnan. Näin sen pitää olla ja tämä on sekä minun että työantajan etu.
No surkea turvapalkka minulla sentään on, niitä kuukausia varten jolloin ei ole tarpeeksi hommia. Vähintään sen saan joka tapauksessa, mutta noin huonosti minulla ei ole vielä koskaan mennyt. Se turvapalkka on TESsin mukainen vähimmäispalkka vaativista asiantuntijatehtävistä. Yleensä tienaan jotain 2-3 kertaa sen TES-palkan verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En senttiäkään ole valmis joustamaan. Jos kapitalistinen markkinatalous on kerran se mitä noudatetaan niin elinkelpoiset yritykset pärjäävät, loput konkkaan.
Muuten hyvä mutta kun Suomessa on jo nyt aivan liian vähän yrityksiä, erityisesti vientiä tekeviä. Jos tilanne ei korjaannu niin kansantaloutemme kurjistuu vuosi vuodelta. Nyt 16. vuosi menossa.
Ei ole meidän ongelma. En ole ollut päättämässä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on erikoista että nuin harva palstalla olisi valmis palkanalennukseen vaikka täällä päivät pitkät konsensuksessa toitotetaan että rahalla ei ole väliä.
Minä kuulun koulukuntaan jolle rahalla todellakin on väliä, mutta silti olisin valmis palkanalennuksiin jos Suomi sillä tästä suosta saataisiin nousemaan.
Miksi kukaan saavutettuja etuja tai palkkoja laskisi? Yrityksen tai Suomen tilanne ei ole kenenkään ongelma. Jokainen voi vaihtaa yritystä tai maata jossa asuu.
Tavoite palkansaajalle on ottaa aina maksimit. Työnantajat tavoite on ottaa tuotteista maksimit ja antaa osakkeenomistajille maksimit.
En ole hetkeäkään yllättynyt kyllä. Mutta pidän erikoisena sitä että ensin kuorossa lauletaan että rahalla ei ole merkitystä j
Kyllä jokainen toisten rahoista ja tuista on valmis leikkaamaan tai lopettamaan kokonaan. Kukaan ei omaansa ole valmis leikkaamaan tai lopettamaan.
Eikä se ahneutta ole vaan elämme kapitalistisessa järjestelmässä. Mikäli varallisuus kasaantuu promillelle niin silloin on turha kenenkään muunkaan luopua omaisuudesta tai rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo täysi palkkajousto. Teen töitä provisiopalkalla, eli saan itselleni kiinteän siivun siitä, mitä työantajani minun töistä asiakkailta laskuttaa. Jos ei ole riittävästi keikkaa, tai kilpailutilanteesta johtuen kaupat syntyy huonolla hinnalla, minun palkka laskee. Toisin päin kun mennään, palkka nousee ja parhaimmillaan tienaan erittäin hyvin.
Perussettiähän tuo on, kysyntätilanne määrää ansainnan. Näin sen pitää olla ja tämä on sekä minun että työantajan etu.
No surkea turvapalkka minulla sentään on, niitä kuukausia varten jolloin ei ole tarpeeksi hommia. Vähintään sen saan joka tapauksessa, mutta noin huonosti minulla ei ole vielä koskaan mennyt. Se turvapalkka on TESsin mukainen vähimmäispalkka vaativista asiantuntijatehtävistä. Yleensä tienaan jotain 2-3 kertaa sen TES-palkan verran.
Ymmärrät kuitenkin että enemmistö suomalaisista on duunareita ja peruspalkka yleensä vain tessin minimi.
Siihen päälle kokemuslisät (tessi) ja henkilökohtainen palkanosuus. Harvemmin enää omia korotuksia sinne saa kun henkilökohtainen palkanosuus on se asia josta voi neuvotella. Sitten voi olla työnantajan omia bonuksista tuotantoon liittyen.
Meillä on joka kehityskeskustelun aikana keskustelut siitä ja paperi on useampi sivujen josta jokainen näkee miten voi omaan palkkaansa vaikuttaa. Tessin minimistä palkka voi korkeintaan 3 euroa suurempi olla henkilökohtaisella osuudella. Kokemuslisillä melkein 4 euroa mutta vaatii jo yli 20 vuotta.
Sitten tulee yleiskorotuksia.
Olen valmis tiputtamaan 12000 euron palkan 10000 euroon kuukaudessa jos muut suostuvat samaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olisi se järkevä tie edetä. Reformoidaan työmarkkinoita niin, että työntekijät hyväksyvät palkkajoustot, mutta työpaikka varmuudella ei menisi alta. Suhdanteiden mukaan palkkojen pitäisi joustaa. Silloin kun ollaan alhossa, niin palkat ovat hieman alempana, mutta silloin kun menee kovaa, niin palkat nousevat. Automaattisesti. Luoja antakaa meillä tämä uudistus. Loppu jäykälle yleissitovuudelle...
Niin, miten saat työnANTAJAT suostumaan tähän? Meillä on esimerkkejä, joissa työntekijät ovat suostuneet joustoihin huonoina aikoina, mutta hyvinä aikoina palkkoja ei olekaan nostettu. Viime vuonna USAssa lakkoilivat mm. autotehtaiden työntekijät tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hetkeäkään yllättynyt kyllä. Mutta pidän erikoisena sitä että ensin kuorossa lauletaan että rahalla ei ole merkitystä ja sitten kuitenkaan omasta palkasta ei olla valmiita tinkimään yhteisen hyvän vuoksi.
Tajuatko, että tuollaisen kommentin voi antaa esim. ihminen, joka jo nykyiselläänkin tekee pienipalkkaista työtä ja elää tosi vaatimattomasti? Mikä oikeus sinulla on syyllistää 2000 euroa bruttona saavaa siitä, ettei hän suostu elämään 1500 eurolla? Eivät ne ole 20 000 kuussa tienaavia, jotka puhuvat rahan merkityksettömyydestä, vaikka heillä olisi ihan hyvin varaa tipuuttaa palkkaansa, ja silti pärjätä mitä parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En senttiäkään ole valmis joustamaan. Jos kapitalistinen markkinatalous on kerran se mitä noudatetaan niin elinkelpoiset yritykset pärjäävät, loput konkkaan.
Muuten hyvä mutta kun Suomessa on jo nyt aivan liian vähän yrityksiä, erityisesti vientiä tekeviä. Jos tilanne ei korjaannu niin kansantaloutemme kurjistuu vuosi vuodelta. Nyt 16. vuosi menossa.
Tavallisen ihmisen elämä ei parannu sillä, että hän pudottaa palkkaansa. Se on ihan sama hänelle, missä vaiheessa kurjistuu, nyt heti tai vasta viiden vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen ihmisen elämä ei parannu sillä, että hän pudottaa palkkaansa. Se on ihan sama hänelle, missä vaiheessa kurjistuu, nyt heti tai vasta viiden vuoden päästä.
Tavallisen ihmisen elämä nimenomaan parantuu jos valtion talous on kunnossa.
" Nyt ollaan lamassa, ja korot huitelevat pilvissä, vaikk pitäisi olla toisinpäin"
Korot eivät ole pilvissä kuin vain nollakorkoajan näkökulmasta. Nykyinen korkotaso ei ole mitenkään epänormaali vaan vastaavia on ollut ihan säännöllisesti. Sen sijaan nollakorkoaika oli ihan harvinainen poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen ihmisen elämä nimenomaan parantuu jos valtion talous on kunnossa.
Valtiontalous on todennäkösimmin kunnossa silloin kun yrityksillä menee lujaa ja niillä on palkanmaksuvaraa. Kun yritykset kituuttavat ja palkanalennuksia toivotaan niin valtiontalouskin yleensä sukeltaa.
"Milloin se on järjetön byrokratia, verotus, sääntö-Suomen kaiken hankaloittaminen"
Hetken kun asuu vaikka Italiassa tai Ranskassa niin Suomi alkaa tuntua virtaviivaisen ketterältä ja todella vähäisen ja sujuvan byrokratian maalta jossa asiat hoituvat.