Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Taas osoitetaan että maassamme on esimerkiksi ruoka äärettömän edullista. Kun tukia saaville lasketaan ruuan osuudeksi 258 euroa per nuppi niin tuohan aivan yletön. Satanen olisi riittävä kuukaudessa henkilö kohden ja lapsilla 50 euroa aivan maksimi. Myös niille kuuluisille teinipojille. 300 eurolla pärjää jo kokonainen perhe ja toivottavasti hallitukseen kiirii nyt tämä viesti kiireesti.
Oliko tää jotain sarkasmia? Minä olen suurimman osan ajasta yksin, mutta tytär käy joka päivä. Ruokaan budjetti on 250 e kuussa sisältäen wc-paperin ja shampoot. Kauheasti mitään ylimääräistä ei voi ostaa vaan tosi tarkkaan pitää miettiä syömiset. Usein syön leipää tai puuroa illalla eli en edes syö kun yhden lämpimän aterian. Painan jotain 52 kg. Että painu jo v...uun ton kommenttia kanssa. Ihan varmasti olet itse joku ihraperä joka syö ainakin 400 eurolla yksinäs. Laskepas huvikseen paljon sinulla menee ruokakauppaan.
Minulle jää säästöön 500 euroa kk 2000 euron palkasta. Olen säästänyt jotain 85000 euroa. Säästin vuoden aikana ylimääräistä 5000 euroa koska en käyttänyt autoa juuri ollenkaan. Mutta mutta lakkojen takia voin menettää työpaikkani. Kokoomuksessa on kyllä idiootti porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok... Neljä henkeä, ruokaan ehkä tonni ja sillä syö jo oikein leveästi. Mihin siis menee loput 2000€? Asuntokin maksettu, autolla ajoa kovin vähän, elämä vaatimattoman kuuloista. Siis mitä on nuo teidän "arjen tavalliset kulut"? En ymmärrä.
En ole ap, mutta voisin kuvitella seuraavaa: Vastike 500-600, sähkö satasen, vakuutukset kuukaudessa satasen, bussikortit jotain, puhelinliittymät 120 luokkaa, autonkulut bensoineen satasen, tuosta tulee ainakin jo tuhat euroa. Nämä tuli ekaksi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen. Kyse on siitä, että jos ihmiset käyvät vuosia töissä, maksavat laskunsa, velkansa jne., niin kyllä se suunnattomasti ärsyttää että mikään ei muuttunut.
Kyllä mäkin voisin nyt harkita työttömäksi jäämistä ja laittaa menot täysin minimiin. Miksi käydä töissä ja elättää muitakin?? Ap
No jääppä kuule ap työttömäksi niin saat ihan omakohtaisesti kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin aloittajaa. Meillä on jonkin verran isommat tulot. Yhteensä käteen jää reilu 4500 euroa. Meillä on hyvin maltillinen asuntolaina, yksi autolaina ja pakolliseen remonttiin otettu laina. Mitään ei nykyisin jää palkasta käteen. Ennen kävin kampaajalla, hierojalla, käytiin ulkomailla n. kaksi kertaa vuodessa (viisi henkeä), syötiin ulkona jne jne. Ja säästöönkin jäi. Nyt ei voi enää juuri mitään noista tehdä. Roposia jää säästöön. Mitään ylimääräistä ei ostella. Lasten harrastuksiin menee 60 euroa kuussa. Oman harrastuksen lopetin jostakin säästääkseni. Kiva olisi edes vähän voida palkasta nauttia.
No mä käyn 800e tuloilla kampaajalla ja hierojalla.
Meillä on nettotulot 4700 ja siitä jää joka kuukausi vähintään 2000 euroa omaan säästöön.
sen lisäksi laitan esikoisen vaihtovuotta varten 500 kuussa eri tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin aloittajaa. Meillä on jonkin verran isommat tulot. Yhteensä käteen jää reilu 4500 euroa. Meillä on hyvin maltillinen asuntolaina, yksi autolaina ja pakolliseen remonttiin otettu laina. Mitään ei nykyisin jää palkasta käteen. Ennen kävin kampaajalla, hierojalla, käytiin ulkomailla n. kaksi kertaa vuodessa (viisi henkeä), syötiin ulkona jne jne. Ja säästöönkin jäi. Nyt ei voi enää juuri mitään noista tehdä. Roposia jää säästöön. Mitään ylimääräistä ei ostella. Lasten harrastuksiin menee 60 euroa kuussa. Oman harrastuksen lopetin jostakin säästääkseni. Kiva olisi edes vähän voida palkasta nauttia.
No mä käyn 800e tuloilla kampaajalla ja hierojalla.
No hienoa. Mun aikuisista lapsista kaikki asuu vuokralla, ja pelkkä vuokra, mikä pitää työnteolla maksaa, on jo enemmän kuin sun tulot, mistä voi vielä tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Ja teidän nauttijoiden takia maapallo on tässä jamassa kuin on. On ihan hiton hyvä, että yhä harvemmalla on mahdollista lennellä kahdesti vuodessa ja ostaa ties mitä ylimääräistä romua elämästä nauttiakseen. Tosi hyvä, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitapa selvitä 800 eurolla kuussa. Pakollisistakin joutuu tinkimään. Mut onneks mua on neuvottu kuinka selvitä, mun pitäis mennä töihin...
3200e/4=800e. Ap käy töissä. Reilua?
Ei se koululainen tarvitse 800€/kk, haloo.
Meinaatko siis, että tavallisen työssäkävijän ei tarvitse maksaa laskuja, ruokaa ja vastiketta/lainoja/vuokraa? Että koko palkkasumma jää käyttöön
Luetun ymmärrys: velattomassa talossa ei ole mitään vastikkeita ja lyhennyksiä. Sähkö pitää joo, mutta missä linnassa se on 2000€/kk?
Asun yksin ja 4000-4500€/kk menee pakollisiin kuluihin. Ennen tein 2-3 thaimaanreissua vuodessa, nyt ei pysty kuin nippanappa yhden. Ei meinaa tulot riittää.. :(
Kurjaa on myös meillä varakkaammilla yksinasuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok... Neljä henkeä, ruokaan ehkä tonni ja sillä syö jo oikein leveästi. Mihin siis menee loput 2000€? Asuntokin maksettu, autolla ajoa kovin vähän, elämä vaatimattoman kuuloista. Siis mitä on nuo teidän "arjen tavalliset kulut"? En ymmärrä.
En ole ap, mutta voisin kuvitella seuraavaa: Vastike 500-600, sähkö satasen, vakuutukset kuukaudessa satasen, bussikortit jotain, puhelinliittymät 120 luokkaa, autonkulut bensoineen satasen, tuosta tulee ainakin jo tuhat euroa. Nämä tuli ekaksi mieleen.
Ja edelleen jää 1000 € johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot 4300€ kuukaudessa. Ei jää säästöön. 2 aikuista ja kaksi lähes täysi-ikäistä teiniä.
autolaina 200
asuntolaina 700
ruoka 800
polttoaine 300
vakuutukset 300
sähkö talvella 500, kesällä 130
tiemaksu 10
jäte 15
kiinteistövero 40
vaatteet 100
bussikortit 140
netti 20
puhelinlaskut 60
muut autokulut 50
kissa 30
nuohous 10
polttopuut 20
Taitaa mennä ylikin. Mihinkään ylimääräiseen ei tunnu olevan varaa. Ja koska tätä joku kuitenkin kommentoi niin ei, ei ostella vaatteita joka kuukausi mutta esim. huhtikuussa neljät kengät 4x100€, syyskuussa talvitakki 2x100€ ja niin edelleen niin keskimäärin neljän hengen vaatteet maksaa 100€ kuukaudessa.
Polttoaine, vakuutukset ja sähkö kuulostavat isoilta summilta kuukausittaisiksi menoiksi.
meillä nettotulot 1100 euroa enemmän, mutta meillä myös autolainaa, asuntolainaa, 4 lasta ratsastus/jääkiekkoharrastuksineen, ajetaan viikossa n. 500-700km koska asutaan maalla. Säästöönkin jää n. 700 euroa ja suoratoistopalveluitakin on. Kotimaan lomareissu tehdään kesällä ja parit kylpyläviikonloput päälle, on vene, käyn kampaajalla. Käytetään raha kuitenkin ajatuksella laatuun ja harkittuun osteluun, tehdään ruoka itse terveellisistä aineista jne..
Vierailija kirjoitti:
kyllähän nyt normaali perhe elää 3200€:lla kuukaudessa. Ruokakauppaan menee se 300-400€ tuon kokoiselta perheeltä ja jos autoa harvoin käyttää niin eihän sekään iso kuluerä ole. Varsinkin jos asunto maksettu. Kannattaa ihan kriittisesti käydä läpi niitä laskuja ja ostoja.
Vaikka aloituksessa on jotain hämärää, niin silti ehdottamasi 300-400€ ruokaan neljältä on vähän kaukaa haettua. Oon hyvin pienikokoinen nainen, mulla on tarkka budjetti ruoalle, ja Suomessa yksin asuessa en enää pärjää alle 200-250€ ruokabudjetilla kuussa. Pärjäisin, jos söisin vaan puuroa ja makaronia, mikä nyt ei ole kovin terveellistä. Ravinto on mielestäni viimeinen asia, mistä kannattaa tinkiä. Ennemmin tinkii vaikka sähköstä ja autosta.
Täällä yksin asuva keliaakokko jolla menee max.160€ ruokakauppaan kuukaudessa. Ennen hinnankorotuksia summa pyöri 120-130€ tienoilla. Summa sisältää myös pesuaineet ja muut kodintarvikkeet. Lähikauppa tajoaa kotiinkuljetuksen ilmaiseksi yli 100€ ostoihin, joten sitä ei tarvitse enää summaan lisätä. Syön kasvispainotteisesti (satokauden mukaan) ja teen ruoat itse (ei eineksiä kuin pakon edessä). Kalaa, kanaa, munia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, kasviksia, riisiä, kvinoaa löytyy poikkeuksetta kaupan tilauksesta. Myös leivät, leivonnaiset, granolat jne. teen itse koska gluteenittomat tuotteet maksaa järjettömästi. En polta enkä käytä alkoholia enää (eivät sovi solusalpaajien eikä biologisten kanssa yhteen). Makeisia menee aniharvoin. Toki iso kalafile maksaa parikin kymppiä mutta siitä syö myös useita annoksia (tai minä syön. Eri asia jos sitä lihaa/kalaa syö kerrallaan 200g siivun). Terveellinen ruoka (kasvispainotteinen) ei itseasiassa ole kallista. Minä en tässä lähde sen enempää ruotimaan kenenkään mieltymyksiä eri ruokiin eikä minua tarvitse kritisoida valinnoistani, sillä syön vain sitä mikä minulle maistuu ja mistä itse saan tarvittavat ravinto- ja kivennäisaineet että pärjään jo sairaudenkin kanssa. Kyse ei ole siitä, etteikö rahaa olisi laittaa enemmän kauppaan, vaan siitä että enempää sinne ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot 4300€ kuukaudessa. Ei jää säästöön. 2 aikuista ja kaksi lähes täysi-ikäistä teiniä.
autolaina 200
asuntolaina 700
ruoka 800
polttoaine 300
vakuutukset 300
tiemaksu 10
jäte 15
kiinteistövero 40
vaatteet 100
bussikortit 140
netti 20
puhelinlaskut 60
muut autokulut 50
kissa 30
nuohous 10
polttopuut 20
Taitaa mennä ylikin. Mihinkään ylimääräiseen ei tunnu olevan varaa. Ja koska tätä joku kuitenkin kommentoi niin ei, ei ostella vaatteita joka kuukausi mutta esim. huhtikuussa neljät kengät 4x100€, syyskuussa talvitakki 2x100€ ja niin edelleen niin keskimäärin neljän hengen vaatteet maksaa 100€ kuukaudessa.
Polttoaine, vakuutukset ja sähkö kuulosta
Siinä on laaja kotivakuutus ja kahden auton vakuutukset. Valtuutettuja rakennuksia on viisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autolaina 200
asuntolaina 700
ruoka 800
polttoaine 300
vakuutukset 300
tiemaksu 10
jäte 15
kiinteistövero 40
vaatteet 100
bussikortit 140
netti 20
puhelinlaskut 60
muut autokulut 50
kissa 30
nuohous 10
polttopuut 20
Polttoaine, vakuutukset ja sähkö kuulosta
Ostakaa talvikamat tammikuussa ja vastaavasti esimerkinsi kengät kesäaleista.
En ole koskaan ostanut lapsilleni mitään tuolla rytmillä kuon sinä. Säästää valtavasti kun ennakoi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitapa selvitä 800 eurolla kuussa. Pakollisistakin joutuu tinkimään. Mut onneks mua on neuvottu kuinka selvitä, mun pitäis mennä töihin...
3200e/4=800e. Ap käy töissä. Reilua?
Ei se koululainen tarvitse 800€/kk, haloo.
Meinaatko siis, että tavallisen työssäkävijän ei tarvitse maksaa laskuja, ruokaa ja vastiketta/lainoja/vuokraa? Että koko palkkasumma jää käyttöön
Luetun ymmärrys: velattomassa talossa ei ole mitään vastikkeita ja lyhennyksiä. Sähkö pitää joo, mutta missä linnassa se on 2000€/kk?
Ap ei ainakaan aloituksessaan mainitse asuvansa omakotitalossa, mutta jos näin on, niin: Sähkö 300-700, vesi 100, vakuutukset 100, kiinteistöverot, jätemaksut ym. 50 ja aina saa varata rahaa johonkin remontti-ja korjauskuluihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autolaina 200
asuntolaina 700
ruoka 800
polttoaine 300
vakuutukset 300
tiemaksu 10
jäte 15
kiinteistövero 40
vaatteet 100
bussikortit 140
netti 20
puhelinlaskut 60
muut autokulut 50
kissa 30
nuohous 10
polttopuut 20
Tää on aika perus perhee
Halvempi meidän on asua omakotitalossa kuin kerrostalossa vuokralla. Ei ole takkaa, leivinuuni ja puuhella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autolaina 200
asuntolaina 700
ruoka 800
polttoaine 300
vakuutukset 300
tiemaksu 10
jäte 15
kiinteistövero 40
vaatteet 100
bussikortit 140
netti 20
puhelinlaskut 60
muut autokulut 50
kissa 30
nuohous 10
polttopuut 20
On teillä kyllä ihan hillittömät vakuut
Siinä on kaikki vakuutukset plus autoverot.
Mulla menee 200-300 e kuussa ruokaan ja laskuihin. Olen toki vaan yksi henkilö ja köyhä, mutta kyllä tuo on mielestäni hyvinkin keskiluokkaista.