Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas osoitetaan että maassamme on esimerkiksi ruoka äärettömän edullista. Kun tukia saaville lasketaan ruuan osuudeksi 258 euroa per nuppi niin tuohan aivan yletön. Satanen olisi riittävä kuukaudessa henkilö kohden ja lapsilla 50 euroa aivan maksimi. Myös niille kuuluisille teinipojille. 300 eurolla pärjää jo kokonainen perhe ja toivottavasti hallitukseen kiirii nyt tämä viesti kiireesti.
Oliko tää jotain sarkasmia? Minä olen suurimman osan ajasta yksin, mutta tytär käy joka päivä. Ruokaan budjetti on 250 e kuussa sisältäen wc-paperin ja shampoot. Kauheasti mitään ylimääräistä ei voi ostaa vaan tosi tarkkaan pitää miettiä syömiset. Usein syön leipää tai puuroa illalla eli en edes syö kun yhden lämpimän aterian. Painan jotain 52 kg. Että painu jo v...uun ton kommenttia kanssa. Ihan varmasti olet itse joku ihraperä joka syö ainakin 400 eurolla yksinäs. Laskepas huvi
Luulin että asia on itsestään selvä ilman että asiaa tarvitsee kenenkään kysyä. Ruokaan ja muuhun ruokakaupasta hankittavaan menee neljään viikkon 250 euroa maksimissaan koska olen sen siihen budjetoinut. Enempää ei voi mennä. Olen työssäkäyvät ja nettotulot ovat 1500 euroa suunnilleen.
Pakollisten kulujen jälkeen jää vielä yli tonni siihen luksukseen. Kyllä tonni viihde budjetilla/kk jo tekee kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole sanonut, ettei rahat riitä.
Sanoin että rahat ei riitä siihen, mihin oletin lainojen jälkeen riittävän. Menee arkeen.
Ja yhtäkään TUKEA ei olla valtiota saatu sitten äitiysvapaan. Ap
Miksi ette nostaneet silloin aikanaan lapsilisiä?
kyllähän nyt normaali perhe elää 3200€:lla kuukaudessa. Ruokakauppaan menee se 300-400€ tuon kokoiselta perheeltä ja jos autoa harvoin käyttää niin eihän sekään iso kuluerä ole. Varsinkin jos asunto maksettu. Kannattaa ihan kriittisesti käydä läpi niitä laskuja ja ostoja.
Heh vai 300 euroa? Eli nelihenkiselle perheelle päivittäin aamupala, iltapala, lounas kahdelle ja viikonloppuisin neljälle, sekä illallinen neljälle, sekä välipalat laps
Eli kun oot pariutunut niin suhteessa ruokakauppaan menee nyt vähemmän.
Keskustelin eilen tutun sosiaalivirkailijan kanssa tulevista leikkauksista, niin hän kertoi, että heitä on jo ohjeistettu antamaan matuille kaikki leikkaukset takaisin täydentävästä toimeentulotuesta. Eli kaikki sosiaaliturvan leikkaukset kohdistuu vain suomalaisiin.
Ihmettelen, milloin muut teollisuudenalat kypsyvät siihen, että energiateollisuus imuroi ihmiset köyhiksi ja rahaa ei riitä mihinkään muuhun.
Asuntolaina on se että ihmisillä ei jää rahaa käteen. En koskaan ottanut asuntolainaa vaan olen asunut vuokralla ja säästänyt 140 000 euroa 20 vuoden aikana. Olen asunut lähes koko ajan samassa vuokra yksiössä jossa vuokra on hiukan alle 400 euroa. On mukavempi elää kun on rahaa tilillä eikä tarvii miettiä mihin rahat riittää.
Kiinnostaa missä ammateissa kahdelle työssäkäyvälle jää yhteensä 3200€/kk? Olen pienpalkkainen päiväkodissa työskentelevä ja mulle jää 2540€/kk.
En ymmärrä ap:n rahanmenoa, mutta ruoka on kyllä hiton kallista! Tänään meni 120 € viidelle hengelle neljäksi päiväksi. Kolme pieniruokaista, kaksi suuriruokaista. Tuosta noin 20 € pitempään kestäviin tarvikkeisiin. Ihan järkyttävää... 😟 Ja järkevät ostokset oli. Ei mitään herkkuja, virvoitusjuomia, kalliita jugurtteja, rahkoja, granoloita, valmisruokia ym... Ainoat turhuudet oli oikeastaan leikkele, ketsuppi ja 2 avokadoa.
"Niin kyllähän sitä esim.ison talon ylläpitoon menee rahaa. Mutta se isossa talossa asuminen on sitten juuri sitä hankittua elämänlaatua, johon köyhillä ei ole varaa. Voi toki aina muuttaa pieneen kerrostalokämppään ja käyttää nekin rahat johonkin muuhun, jos haluaa. "
Tämä tyyppi osui asian ytimeen ja ymmärtää hyvin uudet asumistukisuositukset vuokra-asuntoihin.
Asumistuen saajan ei edes kuulu saada enempää elämänlaatua kuin on ansainnut joten pienikin kämppä on liikaa. 🙂👍 Kohta saavat mitä ansaitsevat. Monen asumistuki on jo pienentynyt ja kela lähettänyt ohjeistuksen jossa kehoittaa harkitsemaan muuttoa halppis kämppään.
Hienoa huomata miten ihmiset lopulta ymmärtävät leikkausten olevan kaikkien yhteinen etu. 👍
Kyllä matkustelu ja polttoaineet tulee olemaan kalliimpia tulevaisuudessa, jos ilmastonmuutokselle meinataan oikeasti tehdä jotain, eikä antaa vaan hallitsemattomasti edetä. Viime vuosikymmenien totuttu kulutustaso on ollut yksinkertaisesti maapallon kannalta kestämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin. Miten voi olla Suomessa, "hyvinvointivaltiossa", että töissä käyvillä ei enää riitä rahat kuin välttämättömyyksiin? Mitä järkeä on edes käydä töissä, jos palkka riittää käytännössä vain elämiseen ja välttämättömyyksiin, kuten kattoon pään päällä, ruokaan ja lämpöön? Kaikki tuki lakoille, osalla palkat eivät riitä edes näihin ja hallitus yrittää ajaa orjatyövoimaa. Agenda etenee...
Palkasta ei nyt lakkoilla.
Kyllä mä lasken palkankorotukset, lomarahat, ylityökorvaukset ja saikkupalkan kuuluvan palkkaan. Lakkoillaan siksi, että työntekijän oikeuksia ja toimeentuloa aiotaan tämän sekopäisen hallituksen toimista laskea ja mitätöidä. Tällä hetkellähän palkkaa ja muita etuja voi sopia paikallisesti tessiä paremmiksi. Takaisin aiheeseen!
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina on se että ihmisillä ei jää rahaa käteen. En koskaan ottanut asuntolainaa vaan olen asunut vuokralla ja säästänyt 140 000 euroa 20 vuoden aikana. Olen asunut lähes koko ajan samassa vuokra yksiössä jossa vuokra on hiukan alle 400 euroa. On mukavempi elää kun on rahaa tilillä eikä tarvii miettiä mihin rahat riittää.
Itse maksoin 500€ kuukaudessa ottamaani asuntolainaa 10 vuoden ajan ja asun nyt ok talossa joka on maksettu ja ikioma. Silti minulla on ollut kokoajan rahaa käytössäni. Eli hupatat omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa missä ammateissa kahdelle työssäkäyvälle jää yhteensä 3200€/kk? Olen pienpalkkainen päiväkodissa työskentelevä ja mulle jää 2540€/kk.
Et ole pienipalkkainen. Itselleni jää myyjänä alle 2000 €.
Siis hetkinen, velaton talo, tonni ruokaan ja sähköön, toinen tonni vakuutuksiin, bensaan jne. Mun laskujen mukaan jäisi 1200€/kk silkkaan hupiin, kun ei säästä mitään. Kyllä tolla summalla (yli 14 000€/v) jo voi vähän nautiskellakin, haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi mun pitäisi nyt eritellä mihin rahat menevät. Ne ovat meidän perheen normaaleja menoja.
Kyse on siitä, että kun ihmiset käyvät töissä ja maksavat velkansa pois niin jostain syystä se ei tuonut nostoa elintasoon. Ja työn määrä lisääntyy. Ap
Jos teillä on laskuja maksettavana niin sittenhän voi olettaa että jotain olette myös niitä laskuja vastaan saaneet? Eli elintaso on noussut. Jatkokoulutukseen kannattaa mennä jos ette vielä riittävää elintasoa nykyisillä koulutuksilla ole saaneet.
No itseasiassa jatkokouluttautuminenhan on juuri se, mikä ei enää 1.8.2024 jälkeen kannata ollenkaan, kuin aikuisopintotuki (opintoraha+laina) poistuu.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ap:n rahanmenoa, mutta ruoka on kyllä hiton kallista! Tänään meni 120 € viidelle hengelle neljäksi päiväksi. Kolme pieniruokaista, kaksi suuriruokaista. Tuosta noin 20 € pitempään kestäviin tarvikkeisiin. Ihan järkyttävää... 😟 Ja järkevät ostokset oli. Ei mitään herkkuja, virvoitusjuomia, kalliita jugurtteja, rahkoja, granoloita, valmisruokia ym... Ainoat turhuudet oli oikeastaan leikkele, ketsuppi ja 2 avokadoa.
Mitä miehesi tykkää kun joutuu ruokkimaan nuo sinun kolme pieniruokaistasi jotka raahasit hänen elätettäväkseen edellisistä seksisuhteistasi?
Vierailija kirjoitti:
"Niin kyllähän sitä esim.ison talon ylläpitoon menee rahaa. Mutta se isossa talossa asuminen on sitten juuri sitä hankittua elämänlaatua, johon köyhillä ei ole varaa. Voi toki aina muuttaa pieneen kerrostalokämppään ja käyttää nekin rahat johonkin muuhun, jos haluaa. "
Tämä tyyppi osui asian ytimeen ja ymmärtää hyvin uudet asumistukisuositukset vuokra-asuntoihin.
Asumistuen saajan ei edes kuulu saada enempää elämänlaatua kuin on ansainnut joten pienikin kämppä on liikaa. 🙂👍 Kohta saavat mitä ansaitsevat. Monen asumistuki on jo pienentynyt ja kela lähettänyt ohjeistuksen jossa kehoittaa harkitsemaan muuttoa halppis kämppään.
Hienoa huomata miten ihmiset lopulta ymmärtävät leikkausten olevan kaikkien yhteinen etu. 👍
Päinvastoin, monet joutuvat nyt ekaa kertaa asioimaan siellä toimeentulotuen luukulla, kun yleistä asumistukea leikattiin. Tuskinpa halvempaa asuntoa löytyy kovin monelle, mutta tulot voivat tt tuki asiakkuuden myötä jopa nousta.
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä ole pienipalkkaista nähnytkään, jos sinulle jää verojen ym. jälkeen 2540€.
"Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa"
Kyllä sitä rahaa alkaa riittämään, kun karsitte nämä pois.
Kuinka usein teille "satunnaisesti" tarkoittaa? Olen huomannut, että ihmiset eivät hahmota menojaan vaan kuvittelevat, että "enhän minä siellä nyt niin useasti käy!"
Niin kyllähän sitä esim.ison talon ylläpitoon menee rahaa. Mutta se isossa talossa asuminen on sitten juuri sitä hankittua elämänlaatua, johon köyhillä ei ole varaa. Voi toki aina muuttaa pieneen kerrostalokämppään ja käyttää nekin rahat johonkin muuhun, jos haluaa.