Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Me asutaan 44 neliön asunnossa jossa vuokra 460 euroa ja maksetaan puoliksi. Tulot on 3600 euroa yhteensä. LAinoja meillä ei ole joten rahaa jää säästöön. Ollaan säästetty 8 vuotta. Voitais ostaa oma asunto jo
Kanavapaketit pois.
Hakekaa säästöjä ruokalaskuista. Kerroit että tämä mahdollista. Kaikki mässy pois. Limpparit pullat naksut ja poksut karkit jne.
Säästäkää taloudellisia puskureita.
Jos kaikki rahat menee joka kuukausi, niin tarkoittaa että säästövaraa on.
Jännä.
Mä pärjään ihan ok yksin 300€:lla kuussa vuokran jälkeen, mutta olenkin tottunut köyhyyteen.
Ruokaan 150€/kk, viinaan 50€/kk, sähköpotkulautaan 30€/kk, vaatteisiin 10€/kk, puhelinlaskuun 25€/kk ja kaikkeen satunnaiseen 35€/kk.
Asumismenot 500€/kk eli kaikki kokonaisuudessaan 800€/kk.
Jäisi 3200€/kk palkasta ihan hulluna säästöön.
Ja kun kaikesta karsii, ne firmat menee konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Teillä menee vielä hyvin kun rahat riittää arjen pakollisiin kuluihin. Tuttavapiirissäni on ihmisiä, joilla tilanne on se että pakolliset kulut ovat suuremmat kuin tulot.
''Pakolliset'' eli röökiä, viinaa ja kebabia. Nauran.
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut viime aikoina. Nyt on sellainen tilanne, ettei rahat riitä tässä kuussa kaikkiin laskuihin. Tuntuu siltä kuin olisi joutunut jonkun suuren kusetuksen uhriksi, kun paiskii töitä ja elintaso sen kun laskee, ilman että siihen voi itse vaikuttaa.
Hyvin todettu
Niinhän ne on aina mennyt. Ei ole tarvinnut tehdä lomamatkoja kuin max kerran vuosikymmeneen ja silloinkin joku halpisristeily tai joku äkkilähtö etelään. Kampaajalla ei ole tarvinnut käydä tällä vuosituhannella kuin kerran (ihan oikeasti!) mutta onneksi osaan itse siistiä latvat eli paremmassa kunnossa hiukset onkin ja etenkin kun lopetin värien kanssa puljaamisen. Kosmetologilla en ole käynyt ikinä eikä todellakaan ole mitään tekoripsiä tai muovikynsiä.
Ja ihan työssäkäyvä ihminen olen, mutta matalapalkka-alalla. Kaikkeen tottuu ja pärjää kunhan ei vaan tule mitään yllärimenoja eikä varsinkaan samaan syssyyn useampaa. Se pienenkin puskurin säästäminen vie tuhottoman kauan ja esim uuden pesukoneen hankinta imaisee pahanpäivänvarat kerrasta.
Autossa vähän muitakin kuluja kun bensat.
Tämä