Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Ei tuollainen 3 tonnia ole kovin paljoa neljälle. Meitä on 3, halvat asumiskulut ja kakkosasunnonkin kanssa yht 650€/kk, 2 keskihintaista autoa ja niille oma huoltomies ja talli, ei netflixejä tai muita tilauksia, ostetaan mitä tarvitaan muttei mitään ökyä. Tuo kolmetonnia häviää arkeen lähes budjetoidusti. Sen olen tehnyt ettei ruokalasku ole kasvanut nyt kun hinnat pomppas eli valittu esim hedelmistä halvempaa ja arkisempaa, luomumaito pirkkaan jne...
Tulot on kuitenkin reilummat. Jos säästöjä haluaa, ne on heti tilipäivänä maksettava itselle ensin.
Vierailija kirjoitti:
Omat tulot noin 3500e josta maksan 1000e asuntolainaa, sähkö, sähkönsiirto ja vakuutukset n. 500e, lapsille 100-300e, ruoka 300e, bensa 250e. Omiin kivoihin asioihin budjetoin noin 250e kuukaudessa. Säästöön siis vajaa 1000e kuukaudessa. Eli ehkä kannattaa hieman miettiä mihin se raha menee. Todennäköisesti ostelette jo kivoja asioita joihin olette tottuneet, ne eivät enää tunnu ylimääräiseltä.
Elätät yhden hengen tuolla palkalla? Aloittaja neljä henkeä.
Meillä jää tonni vähemmän käteen joka kuukausi ison asuntolaina lyhennyksen jälkeen. Ja muutoin saman tyylinen elämä kuin Ap:lla mutta ei ole vastaavia talousongelmia. Vähän saa laskea välillä mutta mistään ei ole puutetta. Ja harrastetaan, matkustellaan kotimaassa monta kertaa vuodessa ja käytetään rahaa jopa alkoon. Ap mihin tuhlaat rahasi?
Saman olen minäkin huomannut. Ennen jäi palkasta rahaa käteen hyvin myös sen jälkeen kun oli pistänyt säästöön. Nyt säästömäärä on neljänneksen pienempi ja siitä huolimatta joka kuukausi olen tilanteessa että käyttötili on huomattavan tyhjä jo puolivälissä ennen seuraavaa palkkaa.
Palkka on noussut tällä välillä hieman, mutta ostovoima laskenut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Budjetointi käyttöön, kyllä tuosta summasta pitäisi jäädä säästöön ihan reilusti. Sitten voi sitä luksusta ostaa, jos kovasti haluttaa. Ensin pitää vähän opetella säästämään.
Suunnittele seuraavana palkkapäivänä kaikki tulevat menot:
Vastike, laskut, ruokamenot, bensa, säästöön menevä raha jne kaikki mahdollinen, minkä pystyt ennakoimaan. Aloita vaikka 1000€ ruokakuluista, on todella riittävä ruokabudjetti neljälle ja huomaat muutaman kuukauden päästä, että varaa on vielä kiristääkin. Vaikka laskuja olisi toisella tonnilla, pitäisi säästöön jäädä 1000€ kuussa. Budjetointi opettaa myös suunnittelemaan hankintoja paremmin.
Eli mielestäsi Suomessa yksi henkilö elää hyvää elämää 500e/kk? Jos mielestäsi tonni jää säästöön niin neljä henkeä pitäisi elää kahdella tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin. Miten voi olla Suomessa, "hyvinvointivaltiossa", että töissä käyvillä ei enää riitä rahat kuin välttämättömyyksiin? Mitä järkeä on edes käydä töissä, jos palkka riittää käytännössä vain elämiseen ja välttämättömyyksiin, kuten kattoon pään päällä, ruokaan ja lämpöön? Kaikki tuki lakoille, osalla palkat eivät riitä edes näihin ja hallitus yrittää ajaa orjatyövoimaa. Agenda etenee...
Palkasta ei nyt lakkoilla.
Niin ja kuten sanottu, niin minä sekä puolisoni olemme elättäneet itse itsemme sen lähemmäs 20 vuotta. Ei opintotukea, ei asumistukea, ei opintovapaita.
Ei lyhennysvapaata, ei lomautus- tai työttömyyskorvausta. Ei yh-korvauksia. Ei yhtään minkäänlaisia tukia vaan täysin puhdasta työssäkäymistä ja verojen maksamista (ydinperheenä) ja oravanpyörä jatkuu. Kyllä mäkin voin lisää kouluttautua, mutta miksi kun mulla kerran työpaikka jo on? Niin mitä järkeä tässä on ollut lopulta?
Velaton asunto on kyllä kiva ja rahat riittää meidän omiin arkimenoihin. Mutta kenen muun elämää tässä on maksettu? Ap
Ap ja puolisonsa ovat pienituloisia. Se on fakta. Pienituloiset eivät voi elää luxuselämää, vaikka ei olisi lainoja. Säästämään tuosta 3200 sta kyllä pystyy. Joka kuukausi 10% säästöön heti päältä ja vuoden päästä tilillä on 3840€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Budjetointi käyttöön, kyllä tuosta summasta pitäisi jäädä säästöön ihan reilusti. Sitten voi sitä luksusta ostaa, jos kovasti haluttaa. Ensin pitää vähän opetella säästämään.
Vastike, laskut, ruokamenot, bensa, säästöön menevä raha jne kaikki mahdollinen, minkä pystyt ennakoimaan. Aloita vaikka 1000€ ruokakuluista, on todella riittävä ruokabudjetti neljälle ja huomaat muutaman kuukauden päästä, että varaa on vielä kiristääkin. Vaikka laskuja olisi toisella tonnilla, pitäisi säästöön jäädä 1000€ kuussa. Budjetointi opettaa myös suunnittelemaan hankintoja paremmin.
Eli mielestäsi Suomessa yksi henkilö elää hyvää elämää 500e/kk? Jos mielestäsi tonni jää säästöön niin neljä henkeä pitäisi elää kahdella tonnilla.
Meitä on neljä, isä, äiti, kaksi lukiolaista. Meidän pakolliset menot per kuukausi on 2100 euroa. Elämme oikein hyvää elämää. Tuohon mahtuu jopa kahden koiran perusmenot. Ja lapsille mm. sairauskuluvakuutukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kuten sanottu, niin minä sekä puolisoni olemme elättäneet itse itsemme sen lähemmäs 20 vuotta. Ei opintotukea, ei asumistukea, ei opintovapaita.
Ei lyhennysvapaata, ei lomautus- tai työttömyyskorvausta. Ei yh-korvauksia. Ei yhtään minkäänlaisia tukia vaan täysin puhdasta työssäkäymistä ja verojen maksamista (ydinperheenä) ja oravanpyörä jatkuu. Kyllä mäkin voin lisää kouluttautua, mutta miksi kun mulla kerran työpaikka jo on? Niin mitä järkeä tässä on ollut lopulta?
Velaton asunto on kyllä kiva ja rahat riittää meidän omiin arkimenoihin. Mutta kenen muun elämää tässä on maksettu? Ap
MITÄ IHMETTÄ ne teidän arkimenot on, kun ne on tonnin verran enemmän kuin normaaliperheellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 4 ja nettotulot 2000e. Hyvin pärjätään ja säästöönkin jää.
Vierailija kirjoitti:
Koitapa selvitä 800 eurolla kuussa. Pakollisistakin joutuu tinkimään. Mut onneks mua on neuvottu kuinka selvitä, mun pitäis mennä töihin...
Maksatko tuosta vielä asumiskulut? Aloittajan perhe elää 800e/kk/henkilö.
Me asutaan myös omassa velattomassa talossa, asumiskulut alle 800/kk, siis koko talo. Siihen ruokaa kahdelle n 500€/kk, jos olisi kaksi isoa lasta menisi ehkä tonni. Mun laskupäällä jäisi 1200€/kk kaikkeen muuhun, millä pitäisi elää ihan ok.
Mitä siis nykyään puuttuu? Millaista sen arjen pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elän elämää paljon pienemmällä määrällä, en hyvää, mutta elän toistaiseksi kuitenkin.
Oon huomannut saman yksinasuvana minimituloisena, jolla ei ole autoa ja joka ei juo tai tuhlaa.
Ongelmana on hintojen nousu (itsellä vuokran nousu yli 40€, lainojen korkojen nousu 4%, kaikkien sopimusten hintojen nousu yli 10€, harrastusten hintojen nousu yli 10€). Oon joutunut lopettamaan 2 eri tilausta, lopettamaan harrastuksen ja lopettamaan bussin käytön, koska säästän tällä heti 100€. Aion vaihtaa asunnonkin halvempaan, että saan elettyä normaalisti. Kaikkia sopimuksiakim pitää kilpailuttaa koko ajan, kun hinnat pomppaa +10€ ihan yhtäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
No siis kun kapitalistisessa yhteiskunnassa eletään, niin sinähän maksat sekä työntekijöiden palkat että yritysten omistajien voitot. Hintojen kallistuminen ei johdu verotuksesta, vaan markkinoiden toiminnasta. Eli ollos huoleton, ne sun kohonneet elinkustannukset ei tarkoita sitä, että joku huonompiosainen saisi enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on pienet tulot ja myös pienet verot. Noilla tuloilla ette maksa valtionveroa lainkaan. Ja hyvinhän teidän elämänne on mennyt, kun olette pystyneet maksamaan asunnon, eikä autostakaan ole velkaa. Älä turhaan katkeroidu, se ei kaunista, eikä tuo mitään hyvää.
Ap:lla todennäköisesti on jo sitä luksusta elämässään, ei vaan itse enää sitä osaa luksuksena pitää kun on siihen niin tottunut.
Nuilla tuloilla ei voi kuitenkaan odottaa jatkuvaa maailman ympäri jetsettailua ja 5* hotelleissa majailua. Siihen tulojen pitäisi olla vähintään nelinkertaiset jollei enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selvä sitten. Ei mulla ole eritellä mitään kuluja nyt tähän, mutta niin ne rahat vaan jonnekin uppoaa ja erityisesti ruuan hinta ärsyttää. Ja toisaalta täytyyhän jonkun myös niitä palveluitakin käyttää! Siis että jos menee joskus ulos syömään eikä keitä kotona puuroa niin sehän on järkevää.
Ei mun tarvi pyydellä anteeksi menojani vaan avaus koskee sitä, että mua ärsyttää jokainen joka ei ole osallisena tähän talouteen ja olen pettynyt että haave "luksuselämästä" jäi toteutumatta.
Ei kai 4 hengen perhe pääse viettämään luksuselämää 3200 euron nettotuloilla? Ihan mukavaa elämää sillä kuitenkin pitäisi pystyä viettämään, jos olette velattomia eikä tuloista mene valtaosa asumiseen.
Erittäin hyvää elämää sillä pitäisi pystyä elämään.
Onko noin? 3200 euroa kahdelle hengelle tarkoittaa nimittäin että jos molemmat saavat käteen 1600 euroa, yhteensä heille jää 3200 euroa. Progressiivisen verotuksen ansiosta palkan ei tarvitse olla kovin paljoa päälle 1600 euroa, jotta se olisi kuussa käteenjäävä summa.
Tuo tuntuu olevan kaikille liian matala kuukausipalkka hakeutua töihin, mutta sillä sitten kuitenkin pystyy elämään erittäin hyvin. Miksi siis valitus matalista palkoista?