Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Älä tuu ap tänne leuhkiin tänne isoilla tuloillas, monen moni elää paljon pienemmillä. Onko sulla päässä vikaa kun rahas ei riitä?
Mihin ne rahat siis menee? Koko ajanko pitäisi matkustella tai shoppailla? Miksi?
Muistellaan jotakin mennyttä ihanneaikaa, jota ei ollut olemassakaan. Paitsi 1985-1989, ja sen ökyilyn laskua sitten maksettiin koko ysäri.
Nämä Tiltut vaan kylvää saduillaan tyytymättömyyttä. Pietarista tämäkin ruikutus tulee.
Meillä on liki kaksi kertaa suuremmat tulot mutta menot silti huomattavan paljon pienemmät kuin ap:lla. Suunnilleen sama elämäntilanne. Matkustellaan, eletään mukavasti, syödään hyvin ja välillä ulkona.
Todellakin kiinnostaisi tietää minne ap rahansa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas russakka itkee. Sun budjetti on mahdoton, ellei ole ihan hirveitä kulutusluottoja "laskuina". Silloin kai on vastikkeena saatu sitä elintasoa?
Jää työttömäksi, joku työtön kiittää ja saa sun palkan.
Millaista sen elämän pitäisi keskituloisella olla? Joka kk Bahamalleko? Oma lentokone?
Ei se elämä ennenkään ollut sellaista että rahaa voi kylvää oikealle ja vasemmalle. Paitsi ylivelkaantuneilla, ja siihen tulee aina stoppi.
Ei ole kulutusluottoja. Ei ole törsäilyä. Kaikki rahat menevät normaaliin arkeen, kuten sanottu. Joskus leivotaan, joskus käydään kahvilassa, joskus lapselle pitää laittaa bussirahaa, joskus täytyy ostaa terveyssiteitä, maksaa kirppispöydästä, hakea töihin keksipaketti, ostaa puolisolle farkut, viikonloppuna ehkä karkkipussi jokaiselle, joskus tarvii itse meikkivoiteen jne. Ihan normaalia elämää.
Ei suurta luksusta. Mutta kaikki omalla työllä ansaittu ja kun tosiaan velat on maksettu niin oletin, että nyt saa joskus jotain extraa.
Mutta kun tosiaan kaikki on yhtäkkiä niin kallista niin rahat riittävät tuohon mihin ennenkin. Ei kylpylään tai etelään.
Niin jos olisi laina edelleen, niin nuo kahvilat ja muut jäisivät väliin. Niin nyt leffareissu on sitä "luksusta". Niin olen pettynyt, että talous on nyt tässä jamassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi mun pitäisi nyt eritellä mihin rahat menevät. Ne ovat meidän perheen normaaleja menoja.
Kyse on siitä, että kun ihmiset käyvät töissä ja maksavat velkansa pois niin jostain syystä se ei tuonut nostoa elintasoon. Ja työn määrä lisääntyy. Ap
Jos teillä on laskuja maksettavana niin sittenhän voi olettaa että jotain olette myös niitä laskuja vastaan saaneet? Eli elintaso on noussut. Jatkokoulutukseen kannattaa mennä jos ette vielä riittävää elintasoa nykyisillä koulutuksilla ole saaneet.
Yleensä ansiomenetys opiskelun ajalta on niin massiivinen että opiskelu ei kannata jos haluaa lisää rahaa. Esim jos amistasolta kouluttaudut ammattikorkeaan sen 3-4 vuotta niin menetät todella paljon rahaa mitä tienaisit töissä ja JOS onnistut saamaan koulutusta vastaavaa työtä opiskelujen jälkeen niin palkka ei nouse kovinkaan paljon. Ei ainakaan nettotulot koska verotus nousee progressiivisesti tulojen mukaan. Jos nyt ylipäätään on kannattavaa lapsiperhe arjen keskellä alkaa kouluttautumaan. Siis paska idea.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, kyse ei ole menoista vaan siitä, että elämisestä on tullut niin kallista, että työssäkäyvänä ihmisenä turhauttaa että asiat ovat menneet tähän pisteeseen.
En kaipaa säästövinkkejä.
Vaan kaipaan sitä, että tämä talous laitettaisiin yhdessä kuntoon ja kaikki muutkin voisivat nyt ottaa vastaan ihan mitä tahansa työtä. Ap
Eikös tämä hallitus nyt yritä laittaa taloutta kuntoon? Omalla tavallaan toki. Mutta meinasitko, että hinnat laskevat? Siis kun paikallisella sopimisella työntekijöiden palkat pienenevät, niin sähköyhtiöt, kaupat jne laskevat hintoja? Eivät tule laskemaan vaan omistajat ja sijoittajat saavat enemmän omiin taskuihinsa kuin tähän asti. Aikoinaan laskettiin kampaamoiden arvonlisäveroa. Laskiko hinnat? No ei laskenut, mutta kampaajat saivat enemmän itselleen.
Meillä jää käteen saman verran. On iso sähkölämmitteinen okt (josta vielä lainaa jäljellä, koko riittäisi monilapsiselle perheelle), kaksi hyvää autoa (ja ajoa tulee töiden takia paljon), monta koiraa (joista kahdella kallis lääkitys yli satasen kuussa) ja vielä hevonen täysihoitotallilla. Eikä mennä miinukselle. Syödäänkin terveellisesti, toki mitään turhuuksia ei shoppailla ja se mitä kulutetaan käytetään ns. loppuun jo ihan ympäristönkin takia. Miten ihmeessä teillä menee 3200 € "ruokaan ja tavallisiin laskuihin" vaikkei edes mitään velkaa ole ja bensaakin kuluu noin minimaalisen vähän?
Teillä on kyllä pienet palkat, eikö löytyisi paremmin palkattuja hommia. Poliisi + farmaseutti eli ihan tavisammatit ja nettopalkat yhteensä n.4700€.
Tuollaiset rahat kuukautissiteisiin ja kirpparipöytään? Siis sieltä kirpparilta saa rahaa, olet jotenkin ymmärtänyt idean väärin jos se vie rahaa.
Mä niin inhoan näitä Tiltuja paskajuttuineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas russakka itkee. Sun budjetti on mahdoton, ellei ole ihan hirveitä kulutusluottoja "laskuina". Silloin kai on vastikkeena saatu sitä elintasoa?
Millaista sen elämän pitäisi keskituloisella olla? Joka kk Bahamalleko? Oma lentokone?
Ei se elämä ennenkään ollut sellaista että rahaa voi kylvää oikealle ja vasemmalle. Paitsi ylivelkaantuneilla, ja siihen tulee aina stoppi.
Ei ole kulutusluottoja. Ei ole törsäilyä. Kaikki rahat menevät normaaliin arkeen, kuten sanottu. Joskus leivotaan, joskus käydään kahvilassa, joskus lapselle pitää laittaa bussirahaa, joskus täytyy ostaa terveyssiteitä, maksaa kirppispöydästä, hakea töihin keksipaketti, ostaa puolisolle farkut, viikonloppuna ehkä karkkipussi jokaiselle, joskus tarvii itse meikkivoiteen jne. Ihan normaalia elämää.
JOKIN teillä mättää tuossa laskelmassa, koska meitä on neljä eli vanhemmat ja kaksi teiniä plus kaksi koiraa. Ja kuukausimenot 2100 ja elämme todella hyvin. Siis emme joudu pihistämään ruoan laadusta tms.
Meillä jää joka kuu 500e semmoista ns.ylimääräistä..no viime kuussa pärähti alkuvuoden minun polikäynnit, melkein 200e ja päälle koko perhe sai angiinan mikä vaati 2lääkekuuria/henki kun ei parantunut. Siihen parit kaverijuhlat lapsilla niin sinne hupeni rahat. Tässä kuussa katsastettiin auto ja tadaa..tämän kuun puskurit meni kun jarruista löytyi jotain eli ei sitä vaan jää. Kanavapaketteja ei ole, lapsilla vain ilmaiset harrastukset, syödään mahd. paljon hävikki/resq ruokaa. Vaatteet/urheilutarvikkeet kiertää lapselta toiselle, nyt löysin kirpparilta 5e ison kasan kesälle uuden veroista vaatetta. Hiukset leikataan itse ja odotan kun lumi lähtee kasvatan omassa pihassa syötävää. Kerätään marjoja/kalastetaan itse. Silti olen saanut säästöön sen verran, että kesällä teemme huvipuistoon reissun(rannekkeet ostettu aiemmin alesta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Meillä 2000e tulot riittää ja jää säästöönkin. Ja on vielä velkaakin.
Mäkin kyllä vähän ihmettelen ap:n tilannetta. Meillä sama perhekoko eli 2 aikuista ja 2 lasta (16- ja 13-vuotiaat). Asuntolaina maksettu ja pari velatonta, uudehkoa autoa. Nyt kun laina maksettu niin peruskulut on ainakin itellä tosi pienet.
Omat menot seuraavat:
Ruoka (oma osuus) 300
Asuminen (puolet sähköstä ja vedestä) 200
Bensa 100
Tässä kaikki pakolliset menot eli noin 600.
Yleensä mulla menee kaiken kaikkiaan kuukaudessa rahaa joku 1000-1200 euroa, sillä peruskulujen lisäksi on aina jotain pientä vaatehankintaa teinille, lahjojen ostoa ym.
Oma kulutukseni on tosi pientä, niin eipä sitä rahaa kauheasti kulu. Siinä mielessä ois kivempi kuulla tarkemmin ap:n budjettia, kun tuntuu oudolta, ettei mitään jää säästöön.
Russakkaprovo tämäkin siis. Kun tavallisesta elämästä velattomassa kodissa ei saa aikaan tuollaista laskua millään.
Mihin niiden rahojen sitten pitäisi mennä ellei omiin perustarpeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on tulevaisuuden Turvaa, kun kämppä on maksettu! Mikä on enemmän tai parempaa luksusta kuin tuo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
No selvä sitten. Ei mulla ole eritellä mitään kuluja nyt tähän, mutta niin ne rahat vaan jonnekin uppoaa ja erityisesti ruuan hinta ärsyttää. Ja toisaalta täytyyhän jonkun myös niitä palveluitakin käyttää! Siis että jos menee joskus ulos syömään eikä keitä kotona puuroa niin sehän on järkevää.
Ei mun tarvi pyydellä anteeksi menojani vaan avaus koskee sitä, että mua ärsyttää jokainen joka ei ole osallisena tähän talouteen ja olen pettynyt että haave "luksuselämästä" jäi toteutumatta.
Kaverisynttärit? Miten siuhenkin saa muka menemään valtavasti rahaa???
Mikä sun pointti on? Tuhlaatte 3200e etkä halua kertoa menoja etkä halua säästövinkkejä. 3200e on paljon rahaa etenkin jos teillä ei edes ole velkaa. Kyllä rahan pitäisi riittää ja jäädä säästöönkin.