Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Mihin niiden rahojen sitten pitäisi mennä ellei omiin perustarpeisiin?
Joo, millaista pitäisi olla tavallisen elämän? Shoppailulentoja Nykkiin ja kaviaaria joka päivä?
Minua harmittaa tämä Tiltujen myyräntyö, lietsotaan paikkansa pitämättömillä jutuilla tyytymättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
No selvä sitten. Ei mulla ole eritellä mitään kuluja nyt tähän, mutta niin ne rahat vaan jonnekin uppoaa ja erityisesti ruuan hinta ärsyttää. Ja toisaalta täytyyhän jonkun myös niitä palveluitakin käyttää! Siis että jos menee joskus ulos syömään eikä keitä kotona puuroa niin sehän on järkevää.
Ei mun tarvi pyydellä anteeksi menojani vaan avaus koskee sitä, että mua ärsyttää jokainen joka ei ole osallisena tähän talouteen ja olen pettynyt että haave "luksuselämästä" jäi toteutumatta.
Ei kai 4 hengen perhe pääse viettämään luksuselämää 3200 euron nettotuloilla? Ihan mukavaa elämää sillä kuitenkin pitäisi pystyä viettämään, jos olette velattomia eikä tuloista mene valtaosa asumiseen.
Olkaa onnellisia. Minulla jää 300€ laskuihin ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
No selvä sitten. Ei mulla ole eritellä mitään kuluja nyt tähän, mutta niin ne rahat vaan jonnekin uppoaa ja erityisesti ruuan hinta ärsyttää. Ja toisaalta täytyyhän jonkun myös niitä palveluitakin käyttää! Siis että jos menee joskus ulos syömään eikä keitä kotona puuroa niin sehän on järkevää.
Ei mun tarvi pyydellä anteeksi menojani vaan avaus koskee sitä, että mua ärsyttää jokainen joka ei ole osallisena tähän talouteen ja olen pettynyt että haave "luksuselämästä" jäi toteutumatta.
Voi kuule, ne hinnat on korkeat kaikille muillekin, ei vain sulle. Yhtä lailla muutkin kärsii. Etenkin sua köyhemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 4 hengen perhe pääse viettämään luksuselämää 3200 euron nettotuloilla? Ihan mukavaa elämää sillä kuitenkin pitäisi pystyä viettämään, jos olette velattomia eikä tuloista mene valtaosa asumiseen.
Erittäin hyvää elämää sillä pitäisi pystyä elämään.
Toi budjetti on käsittämätön. Tuolla shoppailulla on talo täynnä vaatteita ja romuja, jota kukaan ei ehdi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa onnellisia. Minulla jää 300€ laskuihin ja ruokaan.
Niinpä.
Ei pitäisi avata ees näitä provoja.
Koska teillä tulot on selvästi alle keskipalkkojen, niin ette voi kuvitella elävänne kuin hyvätuloinen perhe. Mutta koska olette velattomia, niin 3200 neljälle on kyllä parempi kuin sellaisilla keskituloisilla, joilla on asunto- ja autolainat hoidettavanaan.
Vierailija kirjoitti:
Toi budjetti on käsittämätön. Tuolla shoppailulla on talo täynnä vaatteita ja romuja, jota kukaan ei ehdi käyttää.
Siksi he tartteekin sen kirpparipöydän, minne syytää turhat tavarat.
Mihin muuhun rahojen pitäisi riittää kuin arjen tavallisiin menoihin?
Normaalit menot tuollaisella perheellä on kyllä tonnin kuussa vähemmän eli twidän pitäisi pystyä elämään tasokasta arkea ja swn lisäksi maksamaan yksi kiva lomamatka per vuosi esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ala pitämään talouspäiväkirjaa. Sinne osioihin kaikki ostokset vaikkapa vuoden ajan niin alkaa selviämään miksi rahanne eivät tunnu kantavan niin pitkälle kuin toivoisitte. Minä aina välillä skarppaannun tuossa ja sitten yhtäkkiä huomaakin että etelänmatkan verran on taas jäänyt säästöön.
3200 kahdelta ei tee teistä edes keskituloisia, ja teillä on kaksi lastakin. Olette pienituloisia vaikka teillä onkin se velaton kämppä.
Olette kyllä tosi pienipalkkaisia jos molemmat tienaa nettona 1600.
Omat tulot noin 3500e josta maksan 1000e asuntolainaa, sähkö, sähkönsiirto ja vakuutukset n. 500e, lapsille 100-300e, ruoka 300e, bensa 250e. Omiin kivoihin asioihin budjetoin noin 250e kuukaudessa. Säästöön siis vajaa 1000e kuukaudessa. Eli ehkä kannattaa hieman miettiä mihin se raha menee. Todennäköisesti ostelette jo kivoja asioita joihin olette tottuneet, ne eivät enää tunnu ylimääräiseltä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi mun pitäisi nyt eritellä mihin rahat menevät. Ne ovat meidän perheen normaaleja menoja.
Kyse on siitä, että kun ihmiset käyvät töissä ja maksavat velkansa pois niin jostain syystä se ei tuonut nostoa elintasoon. Ja työn määrä lisääntyy. Ap
AP, puolet vastaajista on umpityhmiä, toinen puoli ilkeitä ja sen seurauksena kaikki vastaukset on aivan muuta kuin voisi olettaa. Kaipa nuokin tajusivat, mikä oli pointti mutta on niin paljon hauskempaa tivata, mihin on rahat menneet.
Minä teen joka kk erittelyn kuluista. Tätä olen harrastanut jo 3 vuotta. viimeistään tänä vuonna pompsahti tai ehkä nousu tapahtui jo viime v. lopulla. Joka tapauksessa niin moni ruokatuote tai lasku on kallistunut, että kaikissa kuukausissa on kulut kasvaneet ja hurjasti.
tammi-helmikuun sähkölasku oli pökerryttävät 98 % enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Gynekologi maksoi ulvomaan laittavat 360 euroa. Kaksi vuotta sitten sama kulu oli 2:lla alkava luku. Ihan sairasta menoa.
Aloittaja, palkkanne ovat surkeita, siitä se johtuu.
Pidä kirjaa menoista parin kuukauden ajan. Saatat yllättyä, mihin kaikkeen sitä rahaa menee. Omat silmäni avautuivat tuolla tavoin. Oli noutokahveja, lehtien irtonumeroita, valmisruokia, kynsihuoltoa, meikkejä, lasillisia, kaikkea pientä, joista kertyi useita satasia kuukaudessa. Jätin suurimman osan noista pois, eikä elämä ainakaan huonommaksi muuttunut.
Aika kovia olette syömään, jos tuollaiset ansiot eivät riitä.