Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No selvä sitten. Ei mulla ole eritellä mitään kuluja nyt tähän, mutta niin ne rahat vaan jonnekin uppoaa ja erityisesti ruuan hinta ärsyttää. Ja toisaalta täytyyhän jonkun myös niitä palveluitakin käyttää! Siis että jos menee joskus ulos syömään eikä keitä kotona puuroa niin sehän on järkevää.
Ei mun tarvi pyydellä anteeksi menojani vaan avaus koskee sitä, että mua ärsyttää jokainen joka ei ole osallisena tähän talouteen ja olen pettynyt että haave "luksuselämästä" jäi toteutumatta.
Ei kai 4 hengen perhe pääse viettämään luksuselämää 3200 euron nettotuloilla? Ihan mukavaa elämää sillä kuitenkin pitäisi pystyä viettämään, jos olette velattomia eikä tuloista mene valtaosa asumiseen.
Erittäin hyvää elämää
Meillä on pakolliset menot tonnin vähemmän kuussa.
Teidän budjetoinnissa on ehkä jotain vikaa, koska 3200€ kyllä pystyy matkustella ja käydä kampaajalla ihan normaalisti, jos on velatkin maksettu. Syöttekö te sitten ihan hirveästi, katsotte TV:tä ja ipadia saunat päällä kotona kaiken aikaa ja maksatte paljon sähköstä, vai mikä juttu? En usko, että tästä on oikeasti kyse, mutta siis kuulostaa vaan hassulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tulot noin 3500e josta maksan 1000e asuntolainaa, sähkö, sähkönsiirto ja vakuutukset n. 500e, lapsille 100-300e, ruoka 300e, bensa 250e. Omiin kivoihin asioihin budjetoin noin 250e kuukaudessa. Säästöön siis vajaa 1000e kuukaudessa. Eli ehkä kannattaa hieman miettiä mihin se raha menee. Todennäköisesti ostelette jo kivoja asioita joihin olette tottuneet, ne eivät enää tunnu ylimääräiseltä.
Elätät yhden hengen tuolla palkalla? Aloittaja neljä henkeä.
Olihan tuossa lapset mainittu. Riittääkö 100 - 300 plus lapsilisät kattamaan heidän kulut, ehkä?
Minulla yksinasuvana jää säännöllisten laskujen jälkeen n. 1000 euroa muuhun elämiseen. Siitä 400 laitan säästöön, ja 600 euroa jää sitten ruokaan ja huvituksiin. Joutuu kyllä tinkimään ravintoloissa syömisestä ja matkailusta. Mielelläni harrastaisin enemmänkin, mutta tässä iässä joutuu vielä keräämään pottia myös tulevaisuutta varten.
Provo siis tämäkin taas. Ärsyttää russakat, kylvää satuja maailmasta jossa muka ennen oli parempi elintaso ja kaikkien elämä jotain luksusta. Ei se ollut, elettiin säästäväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mihin muuhun rahojen pitäisi riittää kuin arjen tavallisiin menoihin?
No vaikka kampaamoon, joskus uuteen vaatteeseen, kenkiin jos vanhat hajoavat, lounasreissuun, kahvilakäyntiin, elokuviin, Tallinnan päiväristeilyyn, kukkakimppuun, keilaamisreissuun, ihan mihin tahansa pieneen asiaan, millä ihmiset yleensä mieltään piristävät eli arjen luksukseen.
Teillä on kyllä pienet palkkatulot. Ei ihme, ettei riitä mihinkään ekstraan. Kaikki on kallista nykyisin. Kyllä suoratoistot, satunnaiset kahvilakäynnit yms on tavallisia asioita, joihin työssäkäyvällä pitäisi olla varaa automaattisesti. Isommat ekstrat on ulkomaanmatkoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka kampaamoon, joskus uuteen vaatteeseen, kenkiin jos vanhat hajoavat, lounasreissuun, kahvilakäyntiin, elokuviin, Tallinnan päiväristeilyyn, kukkakimppuun, keilaamisreissuun, ihan mihin tahansa pieneen asiaan, millä ihmiset yleensä mieltään piristävät eli arjen luksukseen.
Noilla nettotuloilla pitäisi olla okkein hyvin varaa tuollaiseen.
Ensinnäkin ihmettelen, että miksi ette ole hakeneet teille kuuluvia tukia eli lapsilisiä. Tai jos tarvitsette lääkkeitä, niin miksi ostatte ne ilman kelakorvausta? Et maininnut niitä, mutta oletan, että 20 vuoden aikana joku perheestä on jotain tarvinnut.
Toiseksi, kuulutte pienitulousrmoaan puoliskoon. Silloin ei rahat riitä kaikkeen mahdolliseen.
Kolmanneksi, hinnat ovat nousseet kaikilla. Onnellinen on se, joka voi huolettomasti miettä, että raha riittää perusmenoihin: halpaan ruokaan, halpaan asuntoon jne.
Neljänneksi: Isot koululaiset omaavat menoja, joita pienemmillä ei ole: syövät enemmän, käyttövöt vettä ja sähköä enemmän, heillä on puhelimet, vaatteita kenkiä ei enää saa alesta tai kirppikseltä muutamalla sentillä, vaan kaikki lasketaan vähintään euroissa jne
Viidenneksi: teillä on paljon luksusta, johon kaikilla ei ole varaa. Ne on juuri niitä joskus-juttuja: kanavapalvelut, elokuvat, kahvilakäynnit, uimahallikäynnit, edullisetkin harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Ai pienet tulot, jos kaksi tienaa ton yhteensä?
Surullista jos kukaan ajattelee että 1600e/kk per nenä on hyvä palkka.
Meillä on samat tulot, 3200e.
Täällä on tivattu, mihin rahat menevät.
Vastike 900e, lainanlyhennys 500e, sähkölasku 100e, kännykkäliittymät 150e, vakuutukset 80e, autokulut 100e, matkakortit 180e, ruokakulut 1000e, lääkkeet 100e. Siihen menee jo melkein koko palkat, eikä tuossa ollut edes kaikkia laskuja mitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin ihmettelen, että miksi ette ole hakeneet teille kuuluvia tukia eli lapsilisiä. Tai jos tarvitsette lääkkeitä, niin miksi ostatte ne ilman kelakorvausta? Et maininnut niitä, mutta oletan, että 20 vuoden aikana joku perheestä on jotain tarvinnut.
Toiseksi, kuulutte pienitulousrmoaan puoliskoon. Silloin ei rahat riitä kaikkeen mahdolliseen.
Kolmanneksi, hinnat ovat nousseet kaikilla. Onnellinen on se, joka voi huolettomasti miettä, että raha riittää perusmenoihin: halpaan ruokaan, halpaan asuntoon jne.
Neljänneksi: Isot koululaiset omaavat menoja, joita pienemmillä ei ole: syövät enemmän, käyttövöt vettä ja sähköä enemmän, heillä on puhelimet, vaatteita kenkiä ei enää saa alesta tai kirppikseltä muutamalla sentillä, vaan kaikki lasketaan vähintään euroissa jne
Viidenneksi: teillä on paljon luksusta, johon kaikilla ei ole varaa. Ne on juuri niitä joskus-juttuja: kanavapalvelut, elokuvat, kahvilakäy
Harrastuksetko luksusta? En ole ap, mutta tuskin tarkoitti että käyvät kahvilla ja elokuvissa joka viikko. Aika surulliselta kuulostaa elämä siellä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että jos vain 20 v työssä niin miten muka ei ole saanut opintotukea opiskellessa? Kun minäkin olen saanut, vaikka työelämässä jo 35v.
Tämä juttu tosiaan haisee
Esimerkiksi itse en aikanaan hakenut lainkaan opintotukea vaan kävin töissä. Mitään tukea, sairaus päivärahaa tms. ole minäkään muuta saanut elämäni aikana kuin äitiyslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jolle vastasit, mutta pitääkö näihin kaikkiin olla varaa samana päivänä? Samana viikkona? Samassa kuussa? Vai samana vuonna?
Nytkin ap:lla on tässä kuussa varaa mm. rippijuhliin, uusiin renkaisiin, työkaverin lahjaan, kahteen kanavapalveluun jne. Lisäksi heillä on harrastuksia, välillä leffassa käyntejä ( Miksi mennä kertaan, kun on 2 kanavapalvelua?), kahvilakäyntejä, uimahallikäyntejä. Lisäksi on mainitsemaasi kampaamokäyntiin ja kaverisynttärilahjaan varaa, kun budjetoi.
Jollet ole (venäjä)trolli, niin suosittelen sekä talouden pitokursssia mm. budjetointi ja sen miettimistä, että mitä kaikkea peruselämän ylittävää teillä jo on.
Se, että ap:lla ei nyt ole mahdollista elää kuin miljonääri ei ole Suomen työttömien vika, vaan oman tulotason vika. Inflaatio ei myöskään ole Suomen työttömien vika ja jos olette sitä mieltä, että palkallinen sopiminen jee jee, niin se koskee kaikkia aloja - myös sinun ja puolisosi alaa. Nythän saa työantaja maksaa ihan niin isoa palkkaa niin muhkeilla bonuksilla ja työeduilla kuin ikinä julkeaa, mutta työntekijän työoloja, palkkaa, lomia, lisiä jne. ei voi pienentää niin paljon kuin ikinä julkeaa, koska TES.
Ette te puolisonne kanssa saisi yhtään sen enempää rahaa, jos kaikki Suomen työttömät yhtäkkiä mystisesti työllistyisivät. Ei valtio luovu tuloistaan eli veroista. Suomellahan on yleensä tapana keksiä veroillekin veroja. Ja todennäköisesti tienaisitte vielä huonommin, jos työnantajalle annetaan vapaat kädet karsia työntekijöistä aiheutuvia kuluja. Miksi maksaa teille noin isoja palkkoja, kun tuolla on ammattitaitoista porukkaa tulossa tekemään puolta halvemmalla? Eikä itse asiassa tarvitse olla edes ammattitaitoista, kunhan on halpaa. Olen valitettavasti nähnyt tämän monta kertaa...
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole sanonut, ettei rahat riitä.
Sanoin että rahat ei riitä siihen, mihin oletin lainojen jälkeen riittävän. Menee arkeen.
Ja yhtäkään TUKEA ei olla valtiota saatu sitten äitiysvapaan. Ap
Itse asiassa saatte kyllä lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jolle vastasit, mutta pitääkö näihin kaikkiin olla varaa samana päivänä? Samana viikkona? Samassa kuussa? Vai samana vuonna?
Nytkin ap:lla on tässä kuussa varaa mm. rippijuhliin, uusiin renkaisiin, työkaverin lahjaan, kahteen kanavapalveluun jne. Lisäksi heillä on harrastuksia, välillä leffassa käyntejä ( Miksi mennä kertaan, kun on 2 kanavapalvelua?), kahvilakäyntejä, uimahallikäyntejä. Lisäksi on mainitsemaasi kampaamokäyntiin ja kav
No minä olen tuo, joka kirjoitti, että palkan pitäisi riittää vaikka uuteen vaatteeseen. Enkä tietenkään tarkoittanut, että joka viikko tai joka kuukausi, vaan edes joskus, kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, että jos vain 20 v työssä niin miten muka ei ole saanut opintotukea opiskellessa? Kun minäkin olen saanut, vaikka työelämässä jo 35v.
Esimerkiksi itse en aikanaan hakenut lainkaan opintotukea vaan kävin töissä. Mitään tukea, sairaus päivärahaa tms. ole minäkään muuta saanut elämäni aikana kuin äitiyslomalla.
Lapsilisä? Päivähoito? Koulu?
Olen tee se itse ihminen, remontoin huollan auton teen ruokaa kalastan marjastan viljelen omat juurekset/vihannekset. Meidän yhteenlaskettu palkka on noin 3400 kk josta kulutetaan noin 1500 kk. Tekevä pärjää aina uusavuttomia inflaatio rankaisee ankarasti. Ps ei se oma elämä valittamalla paranne.