Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään
Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.
Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.
Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.
Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon.
Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.
Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.
Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.
Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.
Kommentit (372)
Meillä tulee sähkölasku kerran kuussa, siirto yleensä 150€ ja energia talvella ollut alimmillaan 90€, kylminä kuukausina 200€ tai yli. Lattialämpöä pidetään pelkästään kylppärissä, puulla lämmitetään pääosin. Vastaus siis 33/38:lle, jos lainaus ei taaskaan toimi.
Kaali haisee. Ei me täällä Suomessa voida tietää, mihin Pietarissa rahat menee.
Vierailija kirjoitti:
Asunto ja auto myyntiin.
Ei hyödyttäisi mitään. Asumisen menot kallistuisi huomattavasti. Olisi suorastaan tyhmä temppu. Taidat olla aivan ääliö kun edes ehdotat. Autokin on syytä olla varsinkin lapsiperheessä ja työmatkoja varten, muuten elämänlaatu laskee huomattavasti.
Suomesta ostan vai Välttämöttömyydet, muut ulkomailta. Eikä ole huono omatunto että rikastutan jotakin toista maata. Tätä suosittelen muillekin 🤗
Laita joka tilipäivänä heti joku summa etu- tai säästötilille, että saat puskuria säästöön ennenkin koko tili on törsätty
Ei toki meilläkään riittäisi kuukauden budjetti siihen, jos samassa kuussa on rippijuhlat (meniskö 200 euroa?), renkaiden osto (noin 400 euroa), puhelimen uusinta (150euroa?) ja jonkun lahjan ostaminen (50 euroa) säännöllisten laskujen lisäksi. Mutta kaipa te nyt normaaleina kuukausina saatte säästöön rahaa, joilla voi sitten maksaa, jos menot kasaantuvat yhdelle kuukaudelle? Mun pitää ostaa renkaat kanssa, niinpä olen jo etukäteen alkanut varautua tähän asiaan laittamalla niitä varten rahaa syrjään jo silloin, kun vaihdoin talvirenkaat alle. Rippijuhlat on myös sellanen asia, että ne on tiedossa hyvissä ajoin etukäteen.
Teillä ei kuitenkaan ole edes asuntolainaa enää, joten on todella vaikea hahmottaa, että miten ns. tavallinen elämä vie teillä kaikki rahat joka kuukausi. Meidän perheessä tulot noin 800 euroa enemmän kuin teillä, mutta meillä on asunto- ja remonttilainaa, joten meille jäänee lainojen lyhentämisen jälkeen käteen muuhun suurin piirtein saman verran kuin teille jää vastikkeen maksamisen jälkeen käteen? Eli sähkö, vesi, vakuutukset jne. Meillä jää säästöön jää silti monta sataa euroa kuukaudessa.
Laskin tänään, että käteen jää asumiskulujen, sähkön, puhelimen, vakuutusten jälkeen noin 700 euroa. Ruoka, bensa ja lääkeet sitten tuosta. Pärjään, mutta mitään isoja ylläreitä ei kestä. Joo samaa miettinyt, kyllä on kaikki kallistunut. Olen toki varautunut, ja säästöjä on tilillä ja rahastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vaatteita tarvitse joka kuukausi ostaa....
Ostan kaiken Sellpysta.
Taas russakka itkee. Sun budjetti on mahdoton, ellei ole ihan hirveitä kulutusluottoja "laskuina". Silloin kai on vastikkeena saatu sitä elintasoa?
Jää työttömäksi, joku työtön kiittää ja saa sun palkan.
Millaista sen elämän pitäisi keskituloisella olla? Joka kk Bahamalleko? Oma lentokone?
Ei se elämä ennenkään ollut sellaista että rahaa voi kylvää oikealle ja vasemmalle. Paitsi ylivelkaantuneilla, ja siihen tulee aina stoppi.
Perusmaksut ovat sitä "ilmaista" rahaa mitä annatte firmoille ja esimerkiksi sähkö- ja vesilaitoksille.
Edelleen, kyse ei ole menoista vaan siitä, että elämisestä on tullut niin kallista, että työssäkäyvänä ihmisenä turhauttaa että asiat ovat menneet tähän pisteeseen.
En kaipaa säästövinkkejä.
Vaan kaipaan sitä, että tämä talous laitettaisiin yhdessä kuntoon ja kaikki muutkin voisivat nyt ottaa vastaan ihan mitä tahansa työtä. Ap
Saman huomannut viime aikoina. Nyt on sellainen tilanne, ettei rahat riitä tässä kuussa kaikkiin laskuihin. Tuntuu siltä kuin olisi joutunut jonkun suuren kusetuksen uhriksi, kun paiskii töitä ja elintaso sen kun laskee, ilman että siihen voi itse vaikuttaa.
Osaamattomuutta jos ei noilla tuloilla ilman asuntolainaa pärjää ihan ok.
Kolme lasta, ei paljon isommat tulot. Kaksi sijotusasuntoa,matkustetaan useempi kerta ulkomailla. Arjessa eletään pienellä, mielummin reissataan ja muutenkin kaikki hankinnat ulkomailta,myös palvelut.
Jossain on valuma, koska jos asunto on maksettu, menot on liian isot normaaleiksi.
Mä itse ihmettelen, missä nämä kaikki ihmiset ovat, joilla on tiukkaa.
Viime viikonloppunakin Jumbo oli niin täyteen ahdettu, ettei autoa saanut parkkiin. Siellä kaikki tunkivat kaupasta toiseen, kärryt täynnä tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi mun pitäisi nyt eritellä mihin rahat menevät. Ne ovat meidän perheen normaaleja menoja.
Kyse on siitä, että kun ihmiset käyvät töissä ja maksavat velkansa pois niin jostain syystä se ei tuonut nostoa elintasoon. Ja työn määrä lisääntyy. Ap
Siksi että jotkut voisivat tulla kailottamaan että levite leivän päällä on turha menoerä, ja itsas koko leipä! Halvinta puuroa vain ja itse poimittuja mustikoita saa olla päällä, kaikki muu on turhaa pröystäilyä!
Vierailija kirjoitti:
Mä itse ihmettelen, missä nämä kaikki ihmiset ovat, joilla on tiukkaa.
Viime viikonloppunakin Jumbo oli niin täyteen ahdettu, ettei autoa saanut parkkiin. Siellä kaikki tunkivat kaupasta toiseen, kärryt täynnä tarjouksia.
No missä luulet, Einstein? Kotona, kun ei ole varaa mihinkään.
On totta että kaikki on kallistunut ja se on turhauttavaa ja pelottavaa, mutta tuossa on 800e per naama kuukaudelle? On se aika paljon minusta? Laskuihin menee miten paljon?