Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään

Vierailija
12.03.2024 |

Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.

Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.

Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.

Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon. 

Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.

Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.

Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.

Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.

Kommentit (372)

Vierailija
241/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun mielestä pelkkä kelan 500e riittää kuulemma 999e asumiseen ja myös ruokaan Helsingissä, sitten muutin pois. 

Vierailija
242/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se velaton, oman maun mukainen talo jo yksistään on luksusta. 

Mitä siis puuttuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suoratoistopalveluista ollut "aina" HBO ja sen hinta noin vitonen kuukaudessa. Spotify toinen mikä melkein aina. Välillä saattaa olla hetken tauolla ja sitten taas heraa sen ottamaan kun joku  tarjous. Viimeksi kolme kuukautta yhden hinnalla. Kuunteluaika viime viikonloppuna. Joskus satunnaisesti joku muu suoratoistopalvelu kuukaudeksi. Elokuvissa saatamme käydä korkeintaan epassirahajämillä. 

Vierailija
244/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa missä ammateissa kahdelle työssäkäyvälle jää yhteensä 3200€/kk? Olen pienpalkkainen päiväkodissa työskentelevä ja mulle jää 2540€/kk. 

Et kyllä ole pienipalkkaista nähnytkään, jos sinulle jää verojen ym. jälkeen 2540€.

Ok,en sitten. Lähes joka päivä luen lehdistä kuinka päiväkodin työntekijät ovat pienipalkkaisia. Helsinki nostaa palkkaamme n.165€, olenko sitten keskituloinen?Tällä hetkellä mulle jää toi 2540€. 

Kyllä, olet keskituloinen. Mutta päiväkodeissa työssäkäyvillä kai on korkeakoulutus, ja siihen nähden palkkasi on matala. 

Vierailija
245/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto ja auto myyntiin.

Ei hyödyttäisi mitään. Asumisen menot kallistuisi huomattavasti. Olisi suorastaan tyhmä temppu. Taidat olla aivan ääliö kun edes ehdotat. Autokin on syytä olla varsinkin lapsiperheessä ja työmatkoja varten, muuten elämänlaatu laskee huomattavasti. 

Joutuu täällä muutkin tekemään kipeitäkin ratkaisuja ja laskemaan elämänlaatuaan (jos autoilua nyt sellaisena pidetään) että pystyy hoitamaan juoksevia kuluja kuukausittain. 

Vierailija
246/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ovat niin sokeita omille virheilleen? Ovat tehneet typeriä valintoja ja päätyneet niiden vuoksi pienituloisiksi. Toistavat vain samaa tyhjää lausettaan että mihinkään ei ole rahaa ikäänkuin se olisi niiden ihmisten syytä jotka ovat ymmärtäneet elää elämänsä oikein. Silloin kun olisi pitänyt opiskella itselleen ammatti on vain päätettykin tehdä lauma lapsia? Se syyllinen löytyy sieltä omasta peilistä, ei mistään muualta. Jokaiselle on annettu suomessa samat mahdollisuudet pienestä pitäen. 

Näin se vaan menee..

Vierailija
247/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samat tulot, 3200e.

Täällä on tivattu, mihin rahat menevät.

Vastike 900e, lainanlyhennys 500e, sähkölasku 100e, kännykkäliittymät 150e, vakuutukset 80e, autokulut 100e, matkakortit 180e, ruokakulut 1000e, lääkkeet 100e. Siihen menee jo melkein koko palkat, eikä tuossa ollut edes kaikkia laskuja mitä tulee. 

Tonni kuussa ruokaan?! Mv. Nyt on kyllä levitelty rahaa löysin rantein.

Vierailija
248/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n rahanmenoa, mutta ruoka on kyllä hiton kallista! Tänään meni 120 € viidelle hengelle neljäksi päiväksi. Kolme pieniruokaista, kaksi suuriruokaista. Tuosta noin 20 € pitempään kestäviin tarvikkeisiin. Ihan järkyttävää... 😟 Ja järkevät ostokset oli. Ei mitään herkkuja, virvoitusjuomia, kalliita jugurtteja, rahkoja, granoloita, valmisruokia ym... Ainoat turhuudet oli oikeastaan leikkele, ketsuppi ja 2 avokadoa.

Mitä miehesi tykkää kun joutuu ruokkimaan nuo sinun kolme pieniruokaistasi jotka raahasit hänen elätettäväkseen edellisistä seksisuhteistasi?

Öh, anteeksi mitä...?!? Tämä on ehkä hämmentävintä, mitä mulle on ikinä kukaan kommentoinut. 😂 Tosin huomioiden, että ollaan tällä palstalla, niin ei pitäisi yllättyä.

Se kyllä jää vaivaamaan, että mikä kommentissani kirvoitti tällaisen ajatuskuvion. 😄

Vierailija
249/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa missä ammateissa kahdelle työssäkäyvälle jää yhteensä 3200€/kk? Olen pienpalkkainen päiväkodissa työskentelevä ja mulle jää 2540€/kk. 

Bruttopalkka noin 3500 euroa.

Vierailija
250/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossun mielestä pelkkä kelan 500e riittää kuulemma 999e asumiseen ja myös ruokaan Helsingissä, sitten muutin pois. 

Tuohan on jo hyvä summa saada lahjoituksena joka kuukausi. Olisin oikein tyytyväinen jos joka kuukausi saisin noin paljon rahaa tekemättä mitään. Sehän olisi kuin lottovoitto.

Vierailija
251/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän punavihreät ovat tavoitelleet. Elintason laskua. Ei talouskasvua, ei ulkomaanlentoja, ei liharuokia. Laatikkopyörä korkeintaan alla.

Vierailija
252/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset ovat niin sokeita omille virheilleen? Ovat tehneet typeriä valintoja ja päätyneet niiden vuoksi pienituloisiksi. Toistavat vain samaa tyhjää lausettaan että mihinkään ei ole rahaa ikäänkuin se olisi niiden ihmisten syytä jotka ovat ymmärtäneet elää elämänsä oikein. Silloin kun olisi pitänyt opiskella itselleen ammatti on vain päätettykin tehdä lauma lapsia? Se syyllinen löytyy sieltä omasta peilistä, ei mistään muualta. Jokaiselle on annettu suomessa samat mahdollisuudet pienestä pitäen. 

Näin se vaan menee..

Narsisti siellä huutelee. 

Vierailija
253/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot 4300€ kuukaudessa. Ei jää säästöön. 2 aikuista ja kaksi lähes täysi-ikäistä teiniä.

autolaina 200

asuntolaina 700

ruoka 800

polttoaine 300

vakuutukset 300

sähkö talvella 500, kesällä 130

tiemaksu 10

jäte 15

kiinteistövero 40

vaatteet 100

bussikortit 140

netti 20

puhelinlaskut 60

muut autokulut 50

kissa 30

nuohous 10

polttopuut 20

Taitaa mennä ylikin. Mihinkään ylimääräiseen ei tunnu olevan varaa. Ja koska tätä joku kuitenkin kommentoi niin ei, ei ostella vaatteita joka kuukausi mutta esim. huhtikuussa neljät kengät 4x100€, syyskuussa talvitakki 2x100€ ja niin edelleen niin keskimäärin neljän hengen vaatteet maksaa 100€ kuukaudessa.

Te olette tehneet hyvin toimeentulevien valintoja: olette ostaneet oman osakkeen tai jopa omakotitalon ilmeisesti sähkölämmityksellä olevan. Olette ostaneet auton, vaikka selkeästi myös julkisilla pääsee, olette hankkineet kissan jostain syystä, ja jostain syystä ostatte usein vaatteita.

Mulla on yksin nettotulot tuon verran kuin teillä yhteensä. En ikinä laittaisi rahaa sähkö+puulämmitteiseen asuntoon ja ostaisi autoa jos on vähänkään julkisia kulkuvälineitä saatavilla lähiseudulla (eli noin 2 km kävely pysäkiltä suunta kohteeseen ei ole juttu eikä mikään). Lemmikkieläimeen en rahaa tuhlaisi eettisistä ja taloudellisista syistä. Vaatteita voi korjata itse käsin ja kenkiä käyttää suutarilla. Mulla menee rahaa noin 30 euroa viikossa ruokaan ja syön aivan järkyttävän huonosti, vaikkakin aamupalan, lounaan ja päivällisen. Jos vähän katsoisin, että mitä kaupasta ostan niin saisin tiputettua varmaan puolella ruokalaskusta.

Ymmärrät varmaan itsekin, että kun teidän kulutustottumukset ovat tuollaisia niin ei todellakaan kannata mistään palkan pienuudesta tai korkeista hinnoista puhua?

Vierailija
254/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkka noin 3500 euroa.

Tuo sinun 3500€ taitaa olla piirun verran yli suomalaisten mediaanipalkan, eli keskituloisen palkka. 

Jos kahdelle jää vain 3200€ käteen (tuosta ei verojakaan juuri maksella) niin sitten ap:n perhe todellakin on pienituloinen perhe.

Vierailija
255/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n rahanmenoa, mutta ruoka on kyllä hiton kallista! Tänään meni 120 € viidelle hengelle neljäksi päiväksi. Kolme pieniruokaista, kaksi suuriruokaista. Tuosta noin 20 € pitempään kestäviin tarvikkeisiin. Ihan järkyttävää... 😟 Ja järkevät ostokset oli. Ei mitään herkkuja, virvoitusjuomia, kalliita jugurtteja, rahkoja, granoloita, valmisruokia ym... Ainoat turhuudet oli oikeastaan leikkele, ketsuppi ja 2 avokadoa.

Ruoka on kyllä oikeasti kallista itsellänikin kuluu tuo 120€ neljässä päivässä ruokiin vaikka olen sinkkumies. 

Tyhmää rahankäyttöä. Olet luultavasti lihava tuolla mässäämisellä.

Sitä en tiedä olenko lihava, 191/96, mutta en useinkaan syö kotona kun ei ole sitä kokkia  joka myö

Ja tulit sitten perheelliselle kertomaan että sulla menee sama summa ravintolaan, kun et viitsi itse tehdä ruokaa. Tuliko jotenkin hyvä mieli, kun sai vähän leveillä? Itse muuten sinkkuna tein ruoat itse. Tosin olenkin nainen, enkä laiska. 

Vierailija
256/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kyllä ole pienipalkkaista nähnytkään, jos sinulle jää verojen ym. jälkeen 2540€.

Ok,en sitten. Lähes joka päivä luen lehdistä kuinka päiväkodin työntekijät ovat pienipalkkaisia. Helsinki nostaa palkkaamme n.165€, olenko sitten keskituloinen?Tällä hetkellä mulle jää toi 2540€. 

Kyllä, olet keskituloinen. Mutta päiväkodeissa työssäkäyvillä kai on korkeakoulutus, ja siihen nähden palkkasi on matala. 

Olen sen verran vanha, että ihan opistopohjalla porskutan. 

Vierailija
257/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkös tämä ap perheineen on pärjännyt aikana jolloin asunnosta ja autosta vielä piti maksaa lainanlyhennyksiä, jos nytkin eletään ihan kädestä suuhun? 

Inflaatio. Nykyisellä palkalla saa saman kuin 15 vuotta sitten. Sen takin nykyiset tulot riittävät aina vain vähempään.

Missä sanottiin että asunnon ja auton lainanlyhennykset loppuivat 15 vuotta sitten?

Vierailija
258/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäreitä ne on. 

Vierailija
259/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaispalkka olisi hyvä idea. Jaettaisiin kaikki lapsilisä, asumistuki,toimeentulo ym kaikki tuet joita nyt saa vain osa kansaa, tasan kaikkien kesken. Jokainen saisi tililleen kuukausittain vaikka 100-200€ valtiolta. 🙂 Tasa-arvo toteutuisi eikä kenelläkään olisi valittamista.

Vierailija
260/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken hinta nousee, ja varsinkin pienet ostokset vaikuttavat lopulta suuresti siihen miten kuluttaa. Joku oli maininnut aikaisemmin siitä, että pitää kirjaa ostoksista. Tärkeintä on huomioida kulutustottumukset, koska niiden pitää muuttua. Aikoinaan minä ja mieheni elimme todella niukasti johtuen erinäisistä raha-ongelmista, jolloin oli pakko minimoida kaikki kulutus. Tietenkin ruuan laadussa se näkyy, jos on oikeasti tiukkaa eikä jää rahaa tarpeeksi siihen panostukseksi.