Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki rahat menee arjen tavallisiin kuluihin nykyään

Vierailija
12.03.2024 |

Kaksi työssäkäyvää ihmistä, kaksi koululaista.

Asunto vaatimaton, asuntolainakin maksettu.

Yksi auto, velaton. Ajoa viikottain alle 100km.

Ei kalliita harrastuksia, tavallista ruokaa ja vaatehankinnat ym. vaatimattomia. Pari kanavapakettia ja sattunaisesti käydään joko leffassa, uimahallissa tai kylässä kaverilla. Ei kulu rahaa Alkoon. 

Ja silti ei jää mitään säästöön. Ei elellä yli varojen ja kampaamoreissuun tai kaverin synttärilahjaan pitää erikseen laskea rahat.

Peruspalkkaisia ollaan, n. 3200e jää kuussa käteen yhteensä, josta tosiaan menee nykyään valtaosa ruokakauppaan ja kaikenlaisiin laskuihin.

Ymmärrän että monilla on paljon tiukempaakin, mutta jos tässä vielä asuntolainakin olisi niin ruokakaupassa tarvisi todella karsia menoja aivan valtavasti.

Joskus pystyi vuokraamaan mökin viikonlopuksi tai tekemään lasten kanssa laivareissun, nyt ei mitään extraa ikinä.

Kommentit (372)

Vierailija
281/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot 4300€ kuukaudessa. Ei jää säästöön. 2 aikuista ja kaksi lähes täysi-ikäistä teiniä.

autolaina 200

asuntolaina 700

ruoka 800

polttoaine 300

vakuutukset 300

sähkö talvella 500, kesällä 130

tiemaksu 10

jäte 15

kiinteistövero 40

vaatteet 100

bussikortit 140

netti 20

puhelinlaskut 60

muut autokulut 50

kissa 30

nuohous 10

polttopuut 20

Taitaa mennä ylikin. Mihinkään ylimääräiseen ei tunnu olevan varaa. Ja koska tätä joku kuitenkin kommentoi niin ei, ei ostella vaatteita joka kuukausi mutta esim. huhtikuussa neljät kengät 4x100€, syyskuussa talvitakki 2x100€ ja niin edelleen niin keskimäärin neljän hengen vaatteet maksaa 100€ kuukaudessa.

Sitä se serkkuavioliitti teettää..kakaroita jotka tarvitsee silmälasit..

Vierailija
282/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se auto, mikä lohkaisee turhan ison siivun. Just siksi en autoa hanki, koska sen kanssa menisi kaikki tilit aika helvetin tarkkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansalaispalkka olisi hyvä idea. Jaettaisiin kaikki lapsilisä, asumistuki,toimeentulo ym kaikki tuet joita nyt saa vain osa kansaa, tasan kaikkien kesken. Jokainen saisi tililleen kuukausittain vaikka 100-200€ valtiolta. 🙂 Tasa-arvo toteutuisi eikä kenelläkään olisi valittamista.

Eli taas rikkaille lisää ja köyhiltä pois. Sosiaalietuudet kuuluu laskea tulojen mukaan eikä jakaa kristillisesti kaikkien kesken.

Miten rikkaiden ihmisten maksamat verorahat olisivat millään matematiikalla köyhiltä pois? Asiahan on juuri päinvastoin. Jokainen köyhän saama tukiraha on veronmaksajien rahoista pois. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Luuletko että se raha tyhjästä tulee?? Hölmö nainen.

Luuletko, ettei köyhä maksa veroja? Ja ehkä uutinen sinulle, mutta kaikki köyhät eivät elä tukien varassa ja myös ne keskituloiset ja rikkaat saavat niitä julkisia verorahoja kulutettua siinä missä köyhäkin, näihin lukeutuu mm. koulutus, päivähoito, perusterveydenhoito jne.

Vierailija
284/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei köyhä maksa veroja? Ja ehkä uutinen sinulle, mutta kaikki köyhät eivät elä tukien varassa ja myös ne keskituloiset ja rikkaat saavat niitä julkisia verorahoja kulutettua siinä missä köyhäkin, näihin lukeutuu mm. koulutus, päivähoito, perusterveydenhoito jne.

Käytännössä köyhä ei maksa veroja vaan on saamapuolella. Jos joku antaa sinulle 1000€ ja sitten viimetingassa nappaakin siitä 600€ pois, niin et ole maksanut vaan saanut.

Vain reilu noin 30% parhaiten tienaavista suomalaisista on maksajia, ja heidänkin kesken suurimman osan kanssa puhutaan aivan penneistä. 

Vierailija
285/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tiedä miten ja missä päin Suomea yksinelävä ja vieläpä erikoisruokavaliota noudattava pärjää noin 130€ ruuilla kuussa, vaikka kuinka tekisi itse kaiken leivistä jugurtteihin. Kuulostaa omaan korvaan kituuttamiselta. Lohi, marjat, kylmäpuristettu öljy, tietyt pähkinät ja ihan vaikkapa soijajugurtti tai vastaavat ovat oikeasti todella kalliita tuotteita, ainakin mun lähikaupassa. Nämä kaikki kuuluu mun ruokavalioon urheilevana aikuisena, ja teen suuren osan ruuasta itse. Noudatan ravitsemusterapeutin tekemää ruokavaliota tällä hetkellä, ja se on oikeasti yllättävän kallista. Herkkujakin tulee voida syödä kohtuudella, jos niitä tekee mieli. Tätä juuri tarkoitan terveellisellä syömisellä, en kituuttamista ja tietynlaisen ruokavalion noudattamista (ellei ole pakko)."

Ei ole sinun uskosta kiinni. Mutta älä puhu kituuttamisesta, koska ruokavalioni ei sitä ole. Ravitsemusterapeutilla minäkin olen joutunut käymään suunnittelemassa ruokavalion uusiksi koska Crohn ja sen myötä keliakia. Ja koska Crohn aiheutti rautavajeen ja väliaikaisen imeytymishäiriön verenvuodon vuoksi niin siksikin ravintoa on suunniteltu hyvin tarkkaan. Pähkinöitä, öljyjä, kuivatarvikkeita tai vaikkapa marjoja ei tarvi ostaa joka viikko tai kuukausi, kyllä ne yksinasuvalla kestää pidempään. Kuten mainitsin niin oma ruokailuni on kasvispainotteista ja täyttää suurimman osan lautasesta, ja niiden syöminen on edullista. Liha, kala, kana tai esim. riisi on vain lisuke ei se pääpaino lautasella. Ja kaikki soijajogurtit ja lihankaltaiset korvaustuotteet jää multa kauppaan. Kyse on valinnoista. En kritisoi sinun syömisiäsi mutta älä tule myöskään mulle jankkaamaan että kituutan tai elän epäterveellisesti, kiitos. Pointti oli, että terveellisesti VOI elää edullisestikin, kun sitä ei tunnuta uskovan millään. 

Vierailija
286/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samat tulot, 3200e.

Täällä on tivattu, mihin rahat menevät.

Vastike 900e, lainanlyhennys 500e, sähkölasku 100e, kännykkäliittymät 150e, vakuutukset 80e, autokulut 100e, matkakortit 180e, ruokakulut 1000e, lääkkeet 100e. Siihen menee jo melkein koko palkat, eikä tuossa ollut edes kaikkia laskuja mitä tulee. 

Tonni kuussa ruokaan?! Mv. Nyt on kyllä levitelty rahaa löysin rantein.

Mistä tiedät, miten monta henkilöä perheeseen kuuluu?

Vierailija
287/372 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä ole sanonut, ettei rahat riitä. 

Sanoin että rahat ei riitä siihen, mihin oletin lainojen jälkeen riittävän. Menee arkeen. 

Ja yhtäkään TUKEA ei olla valtiota saatu sitten äitiysvapaan. Ap

Miksei lapsilisää? 

Niin no saan minä lapsilisät ja yhdestä lapsesta valtio maksaa minulle elatusmaksut kuten heidän vastuulleen kuuluukin.

Ap

"MITÄÄN valtion tukia en ole saanut", suora lainaus sun teksteistäsi. Miksi puhut p*skaa? Kenen lompakkoon ne toisesta lapsesta saadut lapsilisät ovat menneet?

No ei ole alkuperäinen ap. Täällä välissä joku tahallaan huutelee.

Vierailija
288/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuntolaina on suurin lasku. Jos tämä jäisi pois, kyllä rahaa jäisi. Tarkka läpikäynti kuluissa auttaa. Ja sitähän varten asuntolainaa on maksettu, jotta se joku päivä loppuu

Vierailija
289/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansalaispalkka olisi hyvä idea. Jaettaisiin kaikki lapsilisä, asumistuki,toimeentulo ym kaikki tuet joita nyt saa vain osa kansaa, tasan kaikkien kesken. Jokainen saisi tililleen kuukausittain vaikka 100-200€ valtiolta. 🙂 Tasa-arvo toteutuisi eikä kenelläkään olisi valittamista.

Eli taas rikkaille lisää ja köyhiltä pois. Sosiaalietuudet kuuluu laskea tulojen mukaan eikä jakaa kristillisesti kaikkien kesken.

Miten rikkaiden ihmisten maksamat verorahat olisivat millään matematiikalla köyhiltä pois? Asiahan on juuri päinvastoin. Jokainen köyhän saama tukiraha on veronmaksajien rahoista pois. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Luuletko että se raha tyhjästä tulee?? Hölmö nainen.

Luuletko, ettei köyhä maksa veroja? Ja ehkä

Onko se tuloveron raja 20 000€/vuosi? Eli kyllä niillä köyhillä on aika kevyt verorasitus. Ei taida YLE-verot tms. koske heitä. Onneksi on alv, jota jokainen maksaa oman kulutuksen mukaan. Varmaan siihenkin tulee kohta köyhien ale-alv ja keskituloisille sitten tupla-alv. 

Vierailija
290/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo 1400€ tienaava, jolla ei autoa, lemmikkejä, eikä lapsia. Ihan itse olen valinnut tämän elämän, se riittää ainakin tällä hetkellä minulle erinomaisesti. Maksullisia harrastuksia en tarvitse, lukeminen on suurin iloni ja ilmaiset kirjat eivät maailmasta lopu, kun kirjastopalvelukin on olemassa. Eikä leffat tai sarjat tai musiikki. Kotijooga voittaa heittämällä maksullisen ryhmäjoogan jossain liikuntasalissa. Ohjattua jooga-, jumppa-, fysioterapia- ja tanssivideoitakin on netti pullollaan.

Minulla ei ole mitään mielenkiintoa hankkia taloa, venettä, autoa tai kesämökkiä. Matkoille pääsen, ystäviä on ulkomailla joita on kiva käydä tapaamassa ja majoittua siellä. He tietysti pääsevät minun luokse majoitukseen Suomeen tullessaan. Parisuhteeseen ei ole hinkua, tulee jos on tullakseen.

Minulla on vara piipahtaa siellä kahvilassa, leffassa ymv. silloin tällöin, kun karsin sellaisista asioista, joista en niin välitä tai jonka voin saada ilmaiseksikin, kuten musiikki.

Viihdyn erinomaisesti yksikseni, omia puuhaten. Muutoinhan olisin valinnut elämässäni toisin.

Vierailija
291/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti teillä menee ruokaan ihan liikaa rahaa. Jättäkää puolivalmisteet, välipala-tuotteet, jugurtit/murot, voileivät päällisineen ja mikro-jutut pois. Ryhtykää keittämään pottuja ja tekemään kastikkeet itse. Salaatteja taikka hedelmiä ei talvella tarvitse. Kotimaiset juurekset riittää. Satokaudella kesällä sitten kotimaista vihannesta jne. 

Yllättävän nopeasti saa ruuasta säästettyä ja itse asiassa syö terveellisemmin. 

Vierailija
292/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja lopeta loisiminen toisten rahoilla.

Vierailija
293/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On teillä kyllä ihan hillittömät vakuutukset, jos niihin menee 3600€ vuodessa!"

Meillä menee saman verran vakuutuksiin, joten ihan tavallinen määrähän tuo on. Ei meilläkään ole mitään kummoisempia vakuutuksia, ihan perus talo, mökki, auto, vene, tapaturmavakuutukset molemmille ja pieni pariturva, josta saa joku 50000€ toisen kuollessa, että on varaa pitää hautajaiset. 

Perus mökki, auto, vene. 😂 Ai että. En tiedä, oliko tämä tahallista brassailua vai tahatonta täydellistä todellisuudesta vieraantuneisuutta. 

Vierailija
294/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa missä ammateissa kahdelle työssäkäyvälle jää yhteensä 3200€/kk? Olen pienpalkkainen päiväkodissa työskentelevä ja mulle jää 2540€/kk. 

Et ole pienipalkkainen. Itselleni jää myyjänä alle 2000 €. 

Minulle jäi perhepäivähoitajana 1600 euroa. Olen nyt tk-eläkkeellä, mutta vielä vuosi sitten palkka oli tuo, ja mukana oli jo kokemuslisät ja henkilökohtainen lisä.

Miksi et käynyt parturissa ja mennyt oikeisiin töihin? Tuo perhepäivähoitajan työ on normaali ihmisille vain välikainen työ. Hölmöä valittaa täällä omista typeristä valinnoistaan ja odottaa saavansa ymmärrystä.

Mikä normaalien ihmisten väliaikainen työ?!? Ihan oikea ammatti se on ja tiedän useitakin perhepäivähoitajana koko työuransa tehneitä. Vähän nyt arvostusta peliin. 

Vierailija
295/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti teillä menee ruokaan ihan liikaa rahaa. Jättäkää puolivalmisteet, välipala-tuotteet, jugurtit/murot, voileivät päällisineen ja mikro-jutut pois. Ryhtykää keittämään pottuja ja tekemään kastikkeet itse. Salaatteja taikka hedelmiä ei talvella tarvitse. Kotimaiset juurekset riittää. Satokaudella kesällä sitten kotimaista vihannesta jne. 

Yllättävän nopeasti saa ruuasta säästettyä ja itse asiassa syö terveellisemmin. 

Kovin yksipuoliselta ruokavaliolta kuulostaa, pottuja ja juureksia, hankala saada pelkillä juureksilla edes päivän kasvissuositusta täyteen. Monet hedelmät on talvellakin tarjouksessaja esim. omenat ja sitrushedelmät ja pakastevihannekset on talvellakin halpoja. Miksi omaa ruokavaliota pitäisi noin paljon kurjistaa? Turha höttö kannattaa toki jättää pois, siinä säästyy eniten rahaa.

Vierailija
296/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No selvä sitten. Ei mulla ole eritellä mitään kuluja nyt tähän, mutta niin ne rahat vaan jonnekin uppoaa ja erityisesti ruuan hinta ärsyttää. Ja toisaalta täytyyhän jonkun myös niitä palveluitakin käyttää! Siis että jos menee joskus ulos syömään eikä keitä kotona puuroa niin sehän on järkevää.

Ei mun tarvi pyydellä anteeksi menojani vaan avaus koskee sitä, että mua ärsyttää jokainen joka ei ole osallisena tähän talouteen ja olen pettynyt että haave "luksuselämästä" jäi toteutumatta. 

Niin? Kuvittelit, että voi surutta keskiluokkainen kuluttaa ja sitten kun asuntovelka on maksettu, niin odottelee useampi ulkomaanmatka / vuosi?

Siihen, mitä kuvittelet, sitä yltäkylläisyyttä, niin siihen tarvitaan paljon kovemmat tulot.

Vierailija
297/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat ei riitä kun työttöminen paskiaisten elättämiseen menee viisi miljardia vuodessa, Ongelma ratkeaa pakkoeutanasia lailla.

Kyllä meillä riittää hyvin rahat perustarpeisiin kun toinen työssä ja toinen työttömänä. Kohta eläkkeelle ja laskettu että hyvin pärjätään.

Keitä nämä raha-asiansa sörssineet ovat joilla ei mikään riitä. Sillä jotain on sörssitty ja eletty yli varojensa jossain vaiheessa.

Vierailija
298/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä on aina mennyt rahat kaikkeen pakolliseen ja nyt ei meinaa riittää niihinkään.

Vierailija
299/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin? Kuvittelit, että voi surutta keskiluokkainen kuluttaa ja sitten kun asuntovelka on maksettu, niin odottelee useampi ulkomaanmatka / vuosi?"

Minäkin alussa kuvittelin että päästään matkustelemaan asuntoveloista päästyä mutta ei se niin mennytkään. Sitten oli jo niin paljon ikää että piti alkaa laittaa säästöön lomautuksien, työttömyyden ja sairauksien varalle.

Vierailija
300/372 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon panostanut meidän ruokalistaan ja 2 aikuisen taloudessa ruokaan menee rahaa n 500 euroa. Tässä on mukana lähes kaikki lounaatkin, mies ottaa usein eväät mukaan.

Kesää odotellaan, kasvimaa on entistä isompi. Meillä on taloyhtiön komposti, multaa tilataan kuormallinen. Onhan sitä sanottu halvemmaksi tulee vihannekset ostettuna, kuin itse viljeltynä, mutta kivaa se pihalla kyykkiminen on.