Mies alkanut kiukuttelemaan minulle siitä, ettei meillä ole omaisuutta eikä säästöjä
Kun kaikilla muilla on kuulemma tässä iässä asunnot maksettu ja on kesämökit sun muuta.
Meillä on vuokrakämppää ja autosta vielä velkaa. Molemmat lapset ovat muuttaneet omilleen ja mies haluaisi matkustella mutta ei meillä mitään säästöjä ole. Siitä nyt kiukuttelee minulle.
Onko teillä muilla 50+ ikäisillä tileillä rahaa, vai olemmeko me vain jotenkin tyhmiä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Naisen ei koskaan pidä jäädä miehen elätettäväksi. Olisit AP vain tehnyt enemmän töitä ja jakanut kasvatusvastuuta ja ja taloudellista vastuuta miehesi kanssa.
Lainopilliset näkökulmat sanoo kylläkin että nainen tehnyt omaa työtään perheen eteen, joten avioero tyyppisessä tilanteessa tulisi vaimon saada siitä osansa, jos mies on elänyt säästellen tuloistaan. Että sorry vaan.
Jos taas tekee remppaa toisen kotiin ei siitä saa mitään vaikka asunut ja elänyt siinä yhdessä!
Vierailija kirjoitti:
Naisen ei koskaan pidä jäädä miehen elätettäväksi. Olisit AP vain tehnyt enemmän töitä ja jakanut kasvatusvastuuta ja ja taloudellista vastuuta miehesi kanssa.
Olisi kannattanut opiskella silloin kotiäitivuosina niin nyt olisi parempipalkkainen työ. Jo tonninkin ero palkassa on huomattava säästämisen kannalta, ei jostain minipalkasta oikein voi jäädä säästöön.
Huvittaa lukea näitä kommentteja, kun itse on lähtenyt parisuhteesta, jossa avomies karjui naama punaisena, ettei mun töihin menemisessä ole mitään järkeä. Olisi pitänyt kotona olla miehen saatavilla 24/7 kun hän pyöritti omaa yritystään kotoa käsin. Hän omisti kaiken, maksoi kaiken eikä lopettanut rahan laittamista tililleni, vaikka pyysin. Minä köyhä yh lähdin lapseni kanssa kaupungin vuokrataloon ja pienipalkkaiseen työhön ja ainoa katumus on etten tehnyt sitä aiemmin. Taloudellinen väkivalta ja rahalla ja tavaralla hallitseminen on todellisuutta monille ja siitä irtautuminen on vaikeaa ja nykyisen hallituksen leikkaukset tekevät siitä vielä vaikeampaa.
Vielähän kerkeette aloittaa.
Ala siirtää indeksirahastoihin pari sataa euroa kuussa, vähän hajauttaen. Kyllä se siitä kertyy.
Itse olen 30+, asun yksiössä ja jää 2000 €/kk säästöön.
Joopajoo, vielä 2000-luvun alkupuolella molemmat puolisot töissä, 1 lapsi, asuimme vuokra-asunnossa ja minulla työsuhdeauto. Rahaa riitti laittaa säästöön ja matkustaa ulkomailla.
Noin 2010 vaimon työnantaja teki bankrotin eikä sen jälkeen vaimolla kunnon töitä ollut, kun ansiosidonnainen loppui pääsi taas kaupungin pakkotyöllistämäksi jne jne. Hesarin tilaus jne lopetettiin eikä ulkomaille enää menty pl. Tallinnan matkat.
Vaimo sitten pääsi työeläkkeelle 2022, ja eläkkeen määrä suuruusluokkaa 1200 käteen. Ei ole meille omaisuutta kertynyt, ei ole velkaa, ja arkkurahat on säästetty. Kunhan tämän verran terveenä pysyisimme molemmat niin pärjäämme kyllä.
Ap:n esimerkin tilanteeseen päädytään kun perheen vastuut eivät jakaudu tasapuolisesti. Toinen on käsi ojossa vuodesta toiseen eikä tuo omaa puolikastaan pottiin niin jossain kohtaahan sen lypsylehmän hermot lopulta menevät.