Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies alkanut kiukuttelemaan minulle siitä, ettei meillä ole omaisuutta eikä säästöjä

Vierailija
12.03.2024 |

Kun kaikilla muilla on kuulemma tässä iässä asunnot maksettu ja on kesämökit sun muuta.

Meillä on vuokrakämppää ja autosta vielä velkaa. Molemmat lapset ovat muuttaneet omilleen ja mies haluaisi matkustella mutta ei meillä mitään säästöjä ole. Siitä nyt kiukuttelee minulle.

Onko teillä muilla 50+ ikäisillä tileillä rahaa,  vai olemmeko me vain jotenkin tyhmiä?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enteilee eroa. 

Vierailija
82/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit vaikka vaihtamaan vielä uraakin jos siltä tuntuu! Nyt vaan laskin kouraan ja suunnitelmia paperille mitä halua saavuttaa ja mitä se maksaa. Sitten miettimään mistä pierastaan se raha, jostain se on ollut pois niiltä muiltakin joilla on jo kaikkea. Siinä konkretisoituu sitten tarkemmin samalla myös se että onko esim kesämökki sittenkään sen arvoista että täytyy jättää muita hommia välistä. Voi olla tai sitten ei, nyt vaan priorisoimaan.

Me olemme 40v ja 50-55v kun lapset muuttaa pois kotoa. Tällä hetkellä on säästöjä ja lainaa, ei autolainaa mutta asuntoja varten. Rakennetaan parhaillaan taloa Helsingissä ja se nyt varmaan sitten myydään pois kun lapset muuttaneet pois kotoa ja katsotaan että missä halutaan sitten asua tai mitä tehdä. On siihen joku käteisvara olemassa mutta ei silloin(kaan) työntekoa voi lopettaa. Seuraavan 10-15v sisällä toiveissa on talo ja sitten matkustella perheen kanssa. Samalla säästöön vähän ekstraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työtön 10 vuotta ja säästössä on 55000 euroa. Olen kyllä tehnyt pimeitä hommia että on rahaa jäänyt säästöön.

Vierailija
84/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo. Lapset muutti omilleen mutta ei muka rahaa jää yli... 0/5

Vierailija
85/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on säästöjä. Eroa siitä miehestä ja ala munkaa olee niin voidaan matkustella.

T: kiltti ja kunnollinen mies

Vierailija
86/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan se, ettei rahaa ole kertynyt säästöön koska toinen on ollut vuosia kotona.

Vierailija
87/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuan hyvin ap:n miehen turhautumisen. Tiedän itsekin yhden pariskunnan, jossa mies on kantanut pääosin yksin vastuun perheen elättämisestä. Vaimo on joskus töissä, mutta omasta halustaan pitkiä pätkiä työttömänä, tai "kotirouvana", kuten itse luonnehtii.

Olen joskus joutunut kuuntelemaan, kun pariskunnalla tuli eripuraa rahankäytöstä ja tuntenut syvää myötähäpeää tämän vaimon puolesta. Hän tuntuu olevan täysin pihalla siitä, että parisuhde on sitä, että molemmat ottavat vastuuta.

En tiedä, joku prinsessasyndrooma keski-ikäisellä naisella on oltava, jos kuvittelee olevansa niin uniikki ettei itse tarvitse nähdä vaivaa missään asiassa. En ihmettele, jos mies jonain päivänä kyllästyy lopullisesti moiseen riippakiveen.

Mies tuon kuitenkin mahdollistaa, mikäs syndrooma hänellä on? 

Vierailija
88/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskon ex-mies oli tuollainen. Välillä kävi töissä ja törsäsi sitten rahat itseensä. Sisko hoiti vuokranmaksun, vakuutukset, ruoat, kaikki. Onneksi tajusi pistää äijän kävelemään.

Vierailija
89/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan hyvin ap:n miehen turhautumisen. Tiedän itsekin yhden pariskunnan, jossa mies on kantanut pääosin yksin vastuun perheen elättämisestä. Vaimo on joskus töissä, mutta omasta halustaan pitkiä pätkiä työttömänä, tai "kotirouvana", kuten itse luonnehtii.

Olen joskus joutunut kuuntelemaan, kun pariskunnalla tuli eripuraa rahankäytöstä ja tuntenut syvää myötähäpeää tämän vaimon puolesta. Hän tuntuu olevan täysin pihalla siitä, että parisuhde on sitä, että molemmat ottavat vastuuta.

En tiedä, joku prinsessasyndrooma keski-ikäisellä naisella on oltava, jos kuvittelee olevansa niin uniikki ettei itse tarvitse nähdä vaivaa missään asiassa. En ihmettele, jos mies jonain päivänä kyllästyy lopullisesti moiseen riippakiveen.

Olen ajatellut, että tämä mies kuitenkin jollain tavalla tykkää olla niskan päällä, eräänlainen kieroutunut valta-asetelma. Muistan hänen joskus työmatkalle lähtiessään uhkailleen, ettei jätä vaimolle ruokarahaa, koska vaimo oli juuri tuhlannut (miehen) rahoja johonkin turhuuksiin. En sitten tiedä, mikä syndrooma hänellä voisi olla.

Toivottavasti lapsensa oppivat hoitamaan omat raha-asiansa paremmin kun ovat joutuneet niitä riitoja kuuntelemaan.

Vierailija
90/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap miettinyt, miten sinulle kävisi sellaisessa ikävässä tilanteessa, jossa mies lähtee kävelemään tai pahimmassa tapauksessa ennen aikaisesti menehtyy? Millaiset olisi eläkepäivät, jos ei ole mitään varallisuutta ja työelämässä ei ole oltu, niin että eläkettä olisi kertynyt? Tällaisia asioita kannattaa hieman miettiä ihmisten jo siinä kolmenkymmenen vuoden korvilla

Eikö leskeneläke vielä ole olemassa? Puolet puolison eläkkeestä?

Leskeneläke on puolet edunjättäjän eläkkeestä siinä tapauksessa, että leskellä ei ole lainkaan eläkekertymää. Tässähän molemmat puolisot ovat työssäkäyviä ihmisiä.

Vierailija
91/107 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä auttaa jo se, että viidellä kympillä käytte uimahallissa ja hampurilaisilla, niin tulee olo, että on tehnyt jotain.

Vierailija
92/107 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on miehen tehtävä tarjota perheelle omistusasunto sekä matkat. Miksi hän ei ole toiminut näin?

Missä on tällaisia miehiä Suomessa, jotka yksin maksavat :D Ap on todella marginaalitapaus pitkine kotiäitivuosineen.

Minulla on. Olin kotiäiti n. 13 vuotta. Ei se aluksi suunniteltua ollut noin pitkäksi.  En halunnut lasten olevan yksin kotona ja miehen työajat ja harrastukset tekivät arjen suunnittelusta hankalaa. 

Miehellä osake, josta vielä lainaa. Lähes joka kesä käytiin jossain reissussa.

Eihän se töihinpaluu iäkkäänä enää helppoa ollut ja eläkekin jää surkeaksi mutta näillä mennään

Miehellä osake? Sinä olit kotona lasten takia niin sillä välin mies osti omiin nimiinsä asunnon?  

Vierailija
93/107 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on miehen tehtävä tarjota perheelle omistusasunto sekä matkat. Miksi hän ei ole toiminut näin?

Missä on tällaisia miehiä Suomessa, jotka yksin maksavat :D Ap on todella marginaalitapaus pitkine kotiäitivuosineen.

Minulla on. Olin kotiäiti n. 13 vuotta. Ei se aluksi suunniteltua ollut noin pitkäksi.  En halunnut lasten olevan yksin kotona ja miehen työajat ja harrastukset tekivät arjen suunnittelusta hankalaa. 

Eihän se töihinpaluu iäkkäänä enää helppoa ollut ja eläkekin jää surkeaksi mutta näillä mennään

Miehellä osake? Sinä olit kotona lasten takia niin sillä välin mies osti omiin nimiinsä asunnon.

Muutin miehen asuntoon ja vaihtoi sen melkein heti isompaan. Minulla määräaikainen työ loppui äitiyslomaan ja maksoin jo kesämökkilainaa (myöhemmin lapsilisillä). 

Mies pystyi palkallaan maksamaan lainansa ja elättämään meidät.

Myöhemmin menimme naimisiin (ilman avioehtoa). Nykyään lapset aikuisia, minä töissä ja mies eläkkeellä. 

Jos minä olisin ollut koko ajan töissä, monesta asiasta olisi tullut hankalaa. Eli kaikki työssäkäyvien lapsiperheiden ongelmat, joilta nyt vältyttiin. 

Vierailija
94/107 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä osake? S

Särähtää vain korvaan tuo että uutta asuntoa ei merkitty molempien nimiin jos oltiin perhe jolla on lapsiakin. Oli avioehtoa tai ei, ei saa edes äänestää taloyhtiön kokouksessa kun ei ole osakas.  

Vierailija
95/107 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Eli mies kontrolloi vaimon rahankäyttöä ja säännöstelee ruokarahoja. Ja sinä nimittelet vaimoa prinsessaksi. 

Miten vapaaehtoista se vaimon kotona olo mahtaa oikeasti olla?

Vierailija
96/107 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää oon köyhästä perheestä ja eläny hyvin nuukasti koko elämäni. Nyt on pienestä palkasta säästetty omistusasunto ja vähän pahan päivän varalle. N56

Onneksi olkoon! Sama tilanne minulla. Olen samanikäinen ja asuntolaina maksettu, yksin, pienellä palkalla. Lapsiakin tuli elätettyä samalla. Kunnon puskuri säästössä ja nyt sijoitan. Vuosia työttömänä ja työkyvyttömänä. Ihmettelen miten ap, kaksi aikuista ei ole saanut mitään säästöön? Meneekö rahat viinaan ja tupakkaan? Isäni poltti savuna ilmaan yhden omakotitalon hinnan verran. Joi toisen. Olisi ollut eläkeiässä varakas jos ei olisi itseään polttanut hengiltä. Varoittava esimerkki koko perheelle, "ei näin". Katse pitää pitää pallossa eli tulevaisuudessa, koko aikuisiän. Elämällä on tapana yllättää, harvoin positiivisesti. 

Vierailija
97/107 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset muutti ja jäi kiukutteleva ukko. Kiva. 

Sinuna muuttaisin. Kiukuttelevaa miestä ei kannata vetää perässään kuin kivirekeä. Kummalle auto jää, se maksakoon autovelat. Muuttaisin ihan pieneen yksiöön, pitäisin huolta vain itsestäni ja jättäisin kaikki elämäni ikävät kiukkuiset valittavat ihmiset taakseni. Tee näin, Ap! 

Tsemppiä! 

Vierailija
98/107 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset eivät puhu raha-asioista?

Auttaisi paljon, jos pelisäännöt sovittaisiin ajoissa. Tunnen yhden pariskunnan, jossa nainen on jäänyt vuosiksi kotiin joko lasten vuoksi tai muuten vain, ja hän olettaa, että mies tyytyväisenä elättää yksinään.

Minusta tänäkin on taloudellista väkivaltaa, kun annetaan toisen kantaa vastuu ja itse siipeillään.

Vierailija
99/107 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työtön 10 vuotta ja säästössä on 55000 euroa. Olen kyllä tehnyt pimeitä hommia että on rahaa jäänyt säästöön.

Sun takia sossun tukiin tuli ja tulee edelleen tiukennuksia. Oletko iloinen?

Vierailija
100/107 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tilanne parane valittamisella tai vertaamalla muihin. Ottakaa molemmat lisätyötä vastaan, miettikää joku summa, minkä haluatte säästää. Alkakaa kevytyrittämään. Jos kädet toimii, niin autojen sisäpesusta saa helsingissä esim. 100€ per auto. Niitä pesette molemmat vaikka 3 autoa viikossa, niin se on vuodessa iso raha. Tuo on vaan 3-6 h siivoamista viikossa. Tehkää kevyrittämisessä jotain noita palveluita ja hankkikaa omat vakioasiakkaat. Se valittaminen ei auta, ainoastaan toiminta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä