Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää mitkä on ne pääkohdat, miksi nyt lakkoillaan?

Vierailija
12.03.2024 |

Eli yksinkertaisesti ne tärkeimmät riidan syyt, mistä ei päästä sopuun.

Olisi kiva tietää millä perusteella Suomea nyt ajetaan suohon lakkoilemalla.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkein syy on se, että hallitus pyrkii rajoittamaan poliittisia lakkoja. Tämä olisi liitoille ikävä takaisku, kun niiltä poistuisi keino kiristää hallitusta, mutta minusta tämä muutos on aiheellinen kun kerran liitot eivät osaa käyttää tätä keinoa vastuullisesti.

Toinen syy: ansiosidonnaisen heikennyksistä ei tykätä. Minulta ei siihenkään löydy sympatiaa niin kauan kuin ansiosidonnaisen piiriin pääsee vain osa työväestä, mutta se maksatetaan kuitenkin kaikilla. Epäreilu systeemi, joka pitäisi mieluiten poistaa kokonaan jos kerran sitä ei anneta tasapuolisesti kaikille maksajille.

Kolmas syy: ensimmäinen sairauspäivä ei enää olisi lain mukaan palkallinen

Näiden takia ei todellakaan ole aiheellista laittaa koko Suomen kansantaloutta.

Tärkein syy on se että hallitus pyrkii antamaan työantajajille ja ek:lle yksipuolisen vallan sanella palkat ja työehdot.

Vastaus tähän oli poliittiset lakot jonka jälkeen hallitus reagoi suunnittelemaan poliittisten lakkojen rajoittamista. 

Oletko oikeasti noin pihalla vai trollaatko vaan?😂

Vierailija
42/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työntekijät voivat keskuudestaan valita itselleen edustajan, joka ei kuulu liittoihin. "

Jota on sitten paljon helpompi vedättää kun hänelle ei ole sitä tukea ja tietoa joita liitot luottamusmiehilleen antavat.

Ja kohta onkin sitten iso osa työpaikoista sellaisia joissa näitä "edustajia" on neuvottelupöydässä olemattomilla tiedoilla ja kokemuksella.

Pitää olla melko pässejä työntekijöitä jos valitsevat keskuudestaan osaamattoman henkilön hoitamaan asioitaan. Siinä tapauksessa on aivan oikein, että joutuvat "maksamaan oppirahat".

Ongelmahan on se että monilta työpaikoilta ei löydy yhtään sellaista jolla olisi edes auttava käsitys työlainsäädännöstä tai työehtosopimuksista.

Juuri siihenhän se luottamusmiesjärjestelmä perustuu että liitot kouluttavat jatkuvasti luottamusmiehiä siitä miten nämä asiat menevät. Eivät hekään muuten niitä osaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkoilun ja hallituksen sanelun vastustamisen kieltäminen sakon uhalla, sairausajasta palkaton, kaikkien aikojen palkka-ale yhdistettynä sosiaaliturvan laaja-alaiseen romuttamiseen ja naisvaltaisten alojen pienten palkkojen sementointi.

Jatkossa hallitus sanelee palkkasi, eikä sulle ole muuta vaihtoehtoa kuin kuolla nälkään katuojassa tai tehdä vanhainkodissa 14 tuntisia vuoroja 3€/h ilman mitään lisiä ja lomia. 

Vierailija
44/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai sen nyt jokainen ymmärtää että paikallinen sopiminen=työnantaja sanelee.

Minä olen työnantaja, jonka kaikki työntekijät ovat freelancereita. Mikään ei estä minua sanelemasta yksipuolisesti sopimuksiamme. Siitä huolimatta neuvottelen jokaisen kanssa sopimuksen, joka on tekijälle mahdollisimman mieluisa.

Nykyajan pk-yrittäjistä suurin osa ei ole tyhmiä. Haluamme työntekijöiden voivan hyvin ja ymmärrämme että se on myös yrityksen edun mukaista. Suomen yrityksistä 93% on pk-yrityksiä. 

Vierailija
45/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lakkoillaan (minun ymmärtääkseni), jotta hallitus suostuisi neuvottelemaan työmarkkinauudistuksista myös työntekijöiden etujärjestöjen (= ammattiliitot) kanssa, eikä vain työnantajien etu- ja lobbausjärjestöjen kanssa (EK, Suomen yrittäjät).

Yritykset (ja siten myös hallitus) yrittävät väittää, että suomalaisten yritysten tuottavuuden pysähtyminen johtuisi työntekijöiden liian hyvistä oikeuksista ja paikallisen sopimisen puutteesta ja tietysti yritysten ja hyvätuloisten liian kovasta verotuksesta. Toki niilläkin voi olla marginaalinen vaikutus, mutta todelliset ongelmat ovat yrityksissä ja niiden johtamisessa ja omistamisessa.

Suomessa aivan liian harvat yritykset pyrkivät kasvamaan eli investoivat. Sen sijaan todella monet yritykset maksavat runsaasti osinkoja, vaikka olisi järkevämpää käyttää ne rahat investointeihin. Investoinnit eivät tarkoita pelkästään uusia tehtaita tai vastaavia, vaan ennen kaikkea panostusta tuotekehitykseen ja työn tuottavuuteen. Ei ole mikään ihme, että yritykset eivät pärjää kansainvälisessä kilpailussa, kun liian monet suomalaiset yritykset yrittävät pärjätä vanhanaikaisilla ja/tai huonolaatuisilla tuotteilla ja kilpailevat ennen kaikkea hinnalla.

Suomessa halpa hinta on usein kilpailuvaltti, mutta ulkomailla vauraissa maissa pelkkä hinta ei ratkaise, tarvitaan myös laatua. En ole missään muualla nähnyt tuotteet hinnan olevan keskiluokalle niin keskeinen valintaperuste kuin Suomessa. On Suomelle vahingoksi, että täällä äärimmäinen säästäväisyys ja tuotteiden halpuus on suuri hyve. Tietysti hinnallakin voi kilpailla, mutta silloinkin tuotteen pitää olla yhtä hyvä kuin kalliimmat kilpailijat.

Jos hallitus haluaa Suomen nousuun, pitää alkaa korjata oikeita ongelmia, eikä "korjata" sellaisia asioita, joissa ei ole suurta vikaa.

Vierailija
46/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työntekijät voivat keskuudestaan valita itselleen edustajan, joka ei kuulu liittoihin. "

Jota on sitten paljon helpompi vedättää kun hänelle ei ole sitä tukea ja tietoa joita liitot luottamusmiehilleen antavat.

Ja kohta onkin sitten iso osa työpaikoista sellaisia joissa näitä "edustajia" on neuvottelupöydässä olemattomilla tiedoilla ja kokemuksella.

Niin lähinnähän nämä koskevat korkeakouluttujen työpaikkoja. Olen itse sosiaalityöntekijä. Liittoa edustaa JHL:n edustaja eli joku lähäri. Ajatteletko, että osaisi meidän töistä tai asioista sanoa mitään?

No hän saa koulutusta liitolta ja myös neuvoja jos ei itse osaa tai tiedä. Sehän juuri on se liiton merkitys että se on tukena ja antaa tietoa.

Ilman liittoa hän olisi juuri sitä mitä sanoit, vain yksi lähäri. Ja sellaisen EK juuri haluaa sinne pöydän toiselle puolelle.

Vierailija
47/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai sen nyt jokainen ymmärtää että paikallinen sopiminen=työnantaja sanelee.

Minä olen työnantaja, jonka kaikki työntekijät ovat freelancereita. Mikään ei estä minua sanelemasta yksipuolisesti sopimuksiamme. Siitä huolimatta neuvottelen jokaisen kanssa sopimuksen, joka on tekijälle mahdollisimman mieluisa.

Nykyajan pk-yrittäjistä suurin osa ei ole tyhmiä. Haluamme työntekijöiden voivan hyvin ja ymmärrämme että se on myös yrityksen edun mukaista. Suomen yrityksistä 93% on pk-yrityksiä. 

Kun teillä on asiat noin hyvin ja sopimukset ylittävät sen vähimmäistason niin mikä ongelma teille on nykyjärjestelmä? Miksi se pitäisi muuttaa?

Vierailija
48/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksat reilua palkkaa niin miksi TESsin minimipalkka olisi ongelma? Ethän sinä se alle maksisi muutenkaan. Joten sopimus ei rajoita sinua millään tavalla. Yleissitovat TESsit on työnantajalle ongelma vain jos on halu vaihtaa työntekijälle huonompiin ehtoihin.

Vierailija
49/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle tärkeitä ovat työntekijöiden aseman heikennysten lisäksi ansiopäivärahaan ja muihin sosiaalitukiin tehdyt heikennykset. Työttömien kyykyttäminen ja pakottaminen sekä suoranainen hyökkäys heikompia vastaan. Jos hallitus olisi jättänyt kaikki heikennykset tekemättä ja keskittyisi sen sijaan uuteen talouskasvuun niin voisin ehkä jopa kannattaa tätä hallitusta, mutta se edellyttäisi kaikenmaailman aktiivimallien purkamista, opiskelijoiden tulorajojen hävittämistä sekä toimeentulotuensaajille myöskin mahdollisuus kerätä varallisuutta, tehdä edes osa-aikatyötä ja nousta sieltä parempaan elämään.

En itsekään ymmärrä noita sosiaalitukia. Kyllähän ne pitäisi pääsääntöisesti poistaa kokonaan. Todistettavasti sairaat on eri asia, heistä pidetään huolta mutta muut saavat pitää huolen itsestään ja kersoistaan aivan omasta pussistaan eikä esim. minun rahoilla

Sinun kaltaisten ihmisten takia me ei tulla koska nousemaan yhteiskuntana. Minun mielestä sinun kaltaiset ihmiset, jotka eivät ole valmiita ottamaan mitään vastuuta muusta yhteiskunnasta pitäisi potkia Suomesta pihalle. Se paljonko maksat veroja tähän yhteiskuntaan on minulle ihan irrelevanttia, en tarvitse kaltaisiasi kusipäitä tähän yhteiskuntaan. Sellaisilla asioilla kuin vastuu, välittäminen, muista huolehtiminen, kaikkien yhteisen edun ajatteleminen jne. mitkä ovat sinulle täysin tuntemattomia käsitteitä on paljon arvokkaampi menestyvän yhteiskunnan rakentamisessa kuin mikään rahamäärä mitä voit yhteiseen pöytään tuoda. Eli, jos ei kiinnosta maksaa sosiaalitukia niin painu helvettiin täältä, ei sinua jää kukaan kaipaamaan!

Vierailija
50/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin lähinnähän nämä koskevat korkeakouluttujen työpaikkoja. Olen itse sosiaalityöntekijä. Liittoa edustaa JHL:n edustaja eli joku lähäri. Ajatteletko, että osaisi meidän töistä tai asioista sanoa mitään?

No hän saa koulutusta liitolta ja myös neuvoja jos ei itse osaa tai tiedä. Sehän juuri on se liiton merkitys että se on tukena ja antaa tietoa.

Ilman liittoa hän olisi juuri sitä mitä sanoit, vain yksi

Kerrotko miten siellä lähäriliitossa on osaamista sosiaalityöntekijöiden työasioihin? Niin, ei mitenkään. 

Vierailija
51/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. paikallinen sopiminen, irtisanomissuojan radikaalit muutokset, luottamusmiehen aseman muuttaminen eli käytännössä poistaminen, sairauspäivän palkka, henkilöstön osallistumisen kieltäminen toisin kuin muissa naapurimaissa jne eli asiat, joista on ennen sovittu kolmikantaisesti.

Naapurimaatko ne meidän politiikasta päättääkin. Vassareilla se on vissiin Venäjä.

Vierailija
52/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle tärkeitä ovat työntekijöiden aseman heikennysten lisäksi ansiopäivärahaan ja muihin sosiaalitukiin tehdyt heikennykset. Työttömien kyykyttäminen ja pakottaminen sekä suoranainen hyökkäys heikompia vastaan. Jos hallitus olisi jättänyt kaikki heikennykset tekemättä ja keskittyisi sen sijaan uuteen talouskasvuun niin voisin ehkä jopa kannattaa tätä hallitusta, mutta se edellyttäisi kaikenmaailman aktiivimallien purkamista, opiskelijoiden tulorajojen hävittämistä sekä toimeentulotuensaajille myöskin mahdollisuus kerätä varallisuutta, tehdä edes osa-aikatyötä ja nousta sieltä parempaan elämään.

En itsekään ymmärrä noita sosiaalitukia. Kyllähän ne pitäisi pääsääntöisesti poistaa kokonaan. Todistettavasti sairaat on eri asia, heistä pidetään huolta mutta muut saavat pitää huolen itsestään ja kersoistaa

MInun mielestä sinunkaltaiset pitäisi jälkiabortoida saunan takana. Siihen saisi puolestani käyttää verovaroja.

Vierailija
53/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

luusereiden irtisanomis suoja ja heidän krapula päiviensä palkka muusta ei ole kyse.

Vierailija
54/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi mitenkään vaikea kuvitella tilanne, jossa työntekijöitä edustaisi firman suuntaan ihminen, jolle firma maksaa vähän ylimääräistä siitä hyvästä, että hän esittää olevansa työntekijöiden edustaja ja ajavansa työntekijöiden etua, vaikka oikeasti junailee asiat työnantajan edun mukaisesti.

Ratkaisevaa on se, millaisia ihmisiä työntekijät edustajikseen valitsevat. Ilman ammattiliittojen tukea työntekijät on helppo pienillä uhkailuilla "kannustaa" valitsemaan työnantajalle suosiollinen edustaja tai valittu edustaja voidaan lahjoa työnantajalle suosiolliseksi. Suomessa on rehellisten yrittäjien lisäksi täysin läpimätiä yrittäjiä. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa se kodinkonekauppias, joka myi minulle 10 v. lapsena täydellä hinnalla tuotteen, joka olisi pitänyt ottaa pois myynnistä. Toki tuote toimi, mutta se oli varastossa vaurioitunut tavalla, jonka aikuinen olisi hoksannut, mutta lapsi ei. Voi vain kysyä, millainen kauppias huijaa lasta. Tuo tapaus opetti, että kauppiaan ja muutkin yrittäjät saattavat olla huijareita.

Vierailija
55/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan perustaa uuden firman. Riistotyöt OY

Ei tietenkään mitään liittojen sopimuksia tai luottamusmiehiä. Palkkaan suoraan Pakistanista tänne duunareitä 3 € tuntipalkalla. Näitä tyyppejä voi sitten vuokratyövoimana myydä muille firmolle. Vaikka rakennustyömaalle siivoamaan 10 € tunti. Seitsemän euroa minulle ja loput palkkana.

Suomi nousuun?

Vierailija
56/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään ymmärrä noita sosiaalitukia. Kyllähän ne pitäisi pääsääntöisesti poistaa kokonaan. Todistettavasti sairaat on eri asia, heistä pidetään huolta mutta muut saavat pitää huolen itsestään ja kersoistaan aivan omasta pussistaan eikä esim. minun rahoilla

Hyvä että tajuatte sentään sen ettet ymmärrä.

Niitä sosiaalietuuksia on vähän pakko maksaa niin kauan kuin asuminen ja eläminen maksaa tässä vapaassa maassa johon on syntynyt. Vaihtoehtona on sitten paljon levottomampi yhteiskunta jossa tarvitaan paljon enemmän aseita väkivallan kurissa pitämiseksi. Tällaisia esimerkkejä löytyy esim Afrikasta ja Etelä-Amerikasta.

Vierailija
57/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tämä vuodenaika! AY-liike haluaa lakkoilla joka kevät, syitä voi keksiä mitä milloinkin. Esim satama- ja paperityöläisille isompi palkka kuin lääkäreille tms. 

Älä nyt jauha paskaa. Ei todellakaan ole parempia palkkoja kuin lääkäreillä. Ellei mitata juuri aloittanutta terveyskeskusharjoittelussa olevaa amanuenssilääkäriä ja satama- tai paperityöläistä jolla on 30 vuoden ura.

Vierailija
58/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. paikallinen sopiminen, irtisanomissuojan radikaalit muutokset, luottamusmiehen aseman muuttaminen eli käytännössä poistaminen, sairauspäivän palkka, henkilöstön osallistumisen kieltäminen toisin kuin muissa naapurimaissa jne eli asiat, joista on ennen sovittu kolmikantaisesti.

Naapurimaatko ne meidän politiikasta päättääkin. Vassareilla se on vissiin Venäjä.

No sitähän hallitus yrittää käyttää keppihevosena. "Pohjoismainen malli" yritetään ajaa läpi. Tosin sen unohtivat kertoa, että siinä pohjoismaisessa mallissa esim. ansiosidonnainen kyllä pienenee portaittain, mutta heillä pieninkin summa on korkeampi, mitä meillä on ansiosidonnaisen lähtösumma.

Vierailija
59/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli liitot ovat huolissaan siitä, että muuttuvat tarpeettomiksi kun samat asiat voi hoitaa aivan hyvin ilman heitäkin."

Niin, ihan vain yksittäisten ihmisten neuvotteluilla ja työnantajan hyväntahtoisuudella meille on saatu 8 tunnin työpäivä, 5 päivän työviikko, vuosilomat, työttömyysturvat, vanhempainvapaat jne.

En tiedä miten naiveja ihmiset ovat kun eivät tajua ollenkaan että ei tämä nykytaso ole tipahtanut taivaasta vaan se on pitänyt ihan erikseen taistella ja sen taistelun on tehnyt nimenomaan AY-liike.

Höpöhöpö. Tein työsopimuksen nykyiseen työpaikkaani missä olen ollut kohta 17-vuotta. Neuvotteluissa sovin, että työehtosopimusta ei noudateta vaan sovimme ehdoista työnanatajan kanssa keskenämme. Vähän nikottelivat ja tarkistivat lakiosastolta voiko näin tehdä. Suomessa on sopimisen vapaus joten tietysti voi. Olen erittäin tyytyväinen neuvottel

Varmaan ihan kiva tilanne sinun kannaltasi. Tietysti työsopimuksessa voidaan poiketa TESsistä parempaan suuntaan, jos niin sovitaan.

Ymmärtänet kuitenkin, että kaikki eivät ole tuollaisessa asemassa ja on paljon ihmisiä, jotka omaa typeryyttään suostuisivat paljon huonompiin työehtoihin kuin olisi oikeus ja kohtuus. Oikeastihan työnantajat eivät tarkoita paikallisella sopimisella sitä, että työntekijöille haluttaisiin maksaa enemmän kuin TES edellyttää. Miksi ne sellaista oikeutta haluaisivat, kun oikeus on jo olemassa. Paikallisen sopimisen laajentaminen tarkoittaa työnantajapuheessa vain ja ainoastaan sitä, että halutaan oikeus poiketa TESsistä työntekijän kannalta huonompaan suuntaan.

Vierailija
60/68 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän hallitus yrittää käyttää keppihevosena. "Pohjoismainen malli" yritetään ajaa läpi. Tosin sen unohtivat kertoa, että siinä pohjoismaisessa mallissa esim. ansiosidonnainen kyllä pienenee portaittain, mutta heillä pieninkin summa on korkeampi, mitä meillä on ansiosidonnaisen lähtösumma.

Jep ihan sama kuin silloin kun selitettiin että aktiivimalli on Tanskassakin ja toimii hyvin.

Silloinkin porvarilta vaan unohtui kertoa että Tanskassa se aktiivimalli toimii päinvastoin eli jos haet aktiivisesti töitä niin saat enemmän tukea.

Porkkana muuttui kepiksi kun malli tuli itämeren yli härmälään😅