Selittäkää mitkä on ne pääkohdat, miksi nyt lakkoillaan?
Eli yksinkertaisesti ne tärkeimmät riidan syyt, mistä ei päästä sopuun.
Olisi kiva tietää millä perusteella Suomea nyt ajetaan suohon lakkoilemalla.
Kommentit (68)
""Työntekijät voivat keskuudestaan valita itselleen edustajan, joka ei kuulu liittoihin. "
Vähän kuin sanoisi oikeuteen joutuvalle että et sinä mitään juristia tueksesi tarvitse mutta voit toki kilauttaa kaverille.
Vierailija kirjoitti:
"Työntekijät voivat keskuudestaan valita itselleen edustajan, joka ei kuulu liittoihin. "
Mikä olisi vaikka oma kompetenssisi neuvotella työehtojen juridisista nyansseista työnantajasi kanssa koko työntekijäporukan puolesta? Mistään et saa tukea tai tietoa asioista vaan itse pitää selvitä. Onnistuisiko?
Aivan varmasti onnistuisi. Kai minä nyt sentään itseäni sitovista asioista tuon verran olen perillä.
Kyllä kai sen nyt jokainen ymmärtää että paikallinen sopiminen=työnantaja sanelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli liitot ovat huolissaan siitä, että muuttuvat tarpeettomiksi kun samat asiat voi hoitaa aivan hyvin ilman heitäkin."
Niin, ihan vain yksittäisten ihmisten neuvotteluilla ja työnantajan hyväntahtoisuudella meille on saatu 8 tunnin työpäivä, 5 päivän työviikko, vuosilomat, työttömyysturvat, vanhempainvapaat jne.
En tiedä miten naiveja ihmiset ovat kun eivät tajua ollenkaan että ei tämä nykytaso ole tipahtanut taivaasta vaan se on pitänyt ihan erikseen taistella ja sen taistelun on tehnyt nimenomaan AY-liike.
Höpöhöpö. Tein työsopimuksen nykyiseen työpaikkaani missä olen ollut kohta 17-vuotta. Neuvotteluissa sovin, että työehtosopimusta ei noudateta vaan sovimme ehdoista työnanatajan kanssa keskenämme. Vähän nikottelivat ja tarkistivat lakiosastolta voiko näin tehdä. Suomessa on sopimisen vapaus joten tietysti voi. Olen erittäin tyytyväinen neuvottel
Kyllä vähimmäisehtoja paremman työsopimuksen on aina saanut sopia työnantajan kanssa. Nyt onkin kyse siitä, että jatkossa saa sopia myös huonomman.
Valta-asetelmasta kyse. Mitataan, kummalla suurempi valta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. paikallinen sopiminen, irtisanomissuojan radikaalit muutokset, luottamusmiehen aseman muuttaminen eli käytännössä poistaminen, sairauspäivän palkka, henkilöstön osallistumisen kieltäminen toisin kuin muissa naapurimaissa jne eli asiat, joista on ennen sovittu kolmikantaisesti.
Luottamusmiehen asemaan ei puututa mitenkään. Sen sijaan tehdään paikallinen sopiminen mahdolliseksi niissäkin firmoissa, joissa ei ole liittojen luottamusmiehiä. Työntekijät voivat keskuudestaan valita itselleen edustajan, joka ei kuulu liittoihin.
Eli työsuhteet kierrätetään sellaisiin firmoihin joissa ei ole luottamusmiestä. Sillon työnantaja voi sanella palkat ja muut työehdot täysin yksipuolisesti.
Tervetuloa kaukomaiden halpatyövoima! Viiden euron tuntipalkalla.
Itselle tärkeitä ovat työntekijöiden aseman heikennysten lisäksi ansiopäivärahaan ja muihin sosiaalitukiin tehdyt heikennykset. Työttömien kyykyttäminen ja pakottaminen sekä suoranainen hyökkäys heikompia vastaan. Jos hallitus olisi jättänyt kaikki heikennykset tekemättä ja keskittyisi sen sijaan uuteen talouskasvuun niin voisin ehkä jopa kannattaa tätä hallitusta, mutta se edellyttäisi kaikenmaailman aktiivimallien purkamista, opiskelijoiden tulorajojen hävittämistä sekä toimeentulotuensaajille myöskin mahdollisuus kerätä varallisuutta, tehdä edes osa-aikatyötä ja nousta sieltä parempaan elämään.
Demareita ketuttaa valitappio.
Siksi pitää omiin housuihin lirittää, se helpottaa aggressiota.
Vierailija kirjoitti:
"Työntekijät voivat keskuudestaan valita itselleen edustajan, joka ei kuulu liittoihin. "
Jota on sitten paljon helpompi vedättää kun hänelle ei ole sitä tukea ja tietoa joita liitot luottamusmiehilleen antavat.
Ja kohta onkin sitten iso osa työpaikoista sellaisia joissa näitä "edustajia" on neuvottelupöydässä olemattomilla tiedoilla ja kokemuksella.
Pitää olla melko pässejä työntekijöitä jos valitsevat keskuudestaan osaamattoman henkilön hoitamaan asioitaan. Siinä tapauksessa on aivan oikein, että joutuvat "maksamaan oppirahat".
Vierailija kirjoitti:
"Eli liitot ovat huolissaan siitä, että muuttuvat tarpeettomiksi kun samat asiat voi hoitaa aivan hyvin ilman heitäkin."
Niin, ihan vain yksittäisten ihmisten neuvotteluilla ja työnantajan hyväntahtoisuudella meille on saatu 8 tunnin työpäivä, 5 päivän työviikko, vuosilomat, työttömyysturvat, vanhempainvapaat jne.
En tiedä miten naiveja ihmiset ovat kun eivät tajua ollenkaan että ei tämä nykytaso ole tipahtanut taivaasta vaan se on pitänyt ihan erikseen taistella ja sen taistelun on tehnyt nimenomaan AY-liike.
Ei kai historiallisen arvon takia voi jumittaa kaikkea tämän päivän tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Demareita ketuttaa valitappio.
Siksi pitää omiin housuihin lirittää, se helpottaa aggressiota.
Nyt on jo vaarassa, että menetetään työpaikkoja, mutta velkahanat vain isommalle, sillä se kuittaantuu.
Tärkein syy on se, että hallitus pyrkii rajoittamaan poliittisia lakkoja. Tämä olisi liitoille ikävä takaisku, kun niiltä poistuisi keino kiristää hallitusta, mutta minusta tämä muutos on aiheellinen kun kerran liitot eivät osaa käyttää tätä keinoa vastuullisesti.
Toinen syy: ansiosidonnaisen heikennyksistä ei tykätä. Minulta ei siihenkään löydy sympatiaa niin kauan kuin ansiosidonnaisen piiriin pääsee vain osa työväestä, mutta se maksatetaan kuitenkin kaikilla. Epäreilu systeemi, joka pitäisi mieluiten poistaa kokonaan jos kerran sitä ei anneta tasapuolisesti kaikille maksajille.
Kolmas syy: ensimmäinen sairauspäivä ei enää olisi lain mukaan palkallinen.
Näiden takia ei todellakaan ole aiheellista laittaa koko Suomen kansantaloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Tein työsopimuksen nykyiseen työpaikkaani missä olen ollut kohta 17-vuotta. Neuvotteluissa sovin, että työehtosopimusta ei noudateta vaan sovimme ehdoista työnanatajan kanssa keskenämme. Vähän nikottelivat ja tarkistivat lakiosastolta voiko näin tehdä. Suomessa on sopimisen vapaus joten tietysti voi. Olen erittäin tyytyväinen neuvottel
No sinulta unohtuu tuossa että sinulla on takanasi iso perustason suoja. Kaikki perusoikeutesi on taattu laeilla joita ei voida millään sopimuksilla alittaa. Olet siis saanut vain neuvoteltua jotain sen perustason päälle.
Toisekseen se että sinä olet sen verran tärkeä työntekijä että sinun kohdallasi on taivuttu mukaviin ehtoihin ei mitenkään takaa että näin on kaikkien kohdalla tai varsinkaan että mitään aajempia paikallisia sopimisia tehtäisiin niin hövelein ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Itselle tärkeitä ovat työntekijöiden aseman heikennysten lisäksi ansiopäivärahaan ja muihin sosiaalitukiin tehdyt heikennykset. Työttömien kyykyttäminen ja pakottaminen sekä suoranainen hyökkäys heikompia vastaan. Jos hallitus olisi jättänyt kaikki heikennykset tekemättä ja keskittyisi sen sijaan uuteen talouskasvuun niin voisin ehkä jopa kannattaa tätä hallitusta, mutta se edellyttäisi kaikenmaailman aktiivimallien purkamista, opiskelijoiden tulorajojen hävittämistä sekä toimeentulotuensaajille myöskin mahdollisuus kerätä varallisuutta, tehdä edes osa-aikatyötä ja nousta sieltä parempaan elämään.
En itsekään ymmärrä noita sosiaalitukia. Kyllähän ne pitäisi pääsääntöisesti poistaa kokonaan. Todistettavasti sairaat on eri asia, heistä pidetään huolta mutta muut saavat pitää huolen itsestään ja kersoistaan aivan omasta pussistaan eikä esim. minun rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset haluaisi TESsin alaista työsopimusta? Yksikään TES ei määrää palkan tai muidenkaan etuisuuksien enimmäismäärää vaan vähimmäismäärän. Työnantajalla on aina oikeus maksaa enemmän palkkaa!
Arvaa miksi ne haluaa tästä minimipalkasta päästä eroon? Maksaakseen nykyistä TESsiä alhaisempia palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jota on sitten paljon helpompi vedättää kun hänelle ei ole sitä tukea ja tietoa joita liitot luottamusmiehilleen antavat.
Ja kohta onkin sitten iso osa työpaikoista sellaisia joissa näitä "edustajia" on neuvottelupöydässä olemattomilla tiedoilla ja kokemuksella.
Niin lähinnähän nämä koskevat korkeakouluttujen työpaikkoja. Olen itse sosiaalityöntekijä. Liittoa edustaa JHL:n edustaja eli joku lähäri. Ajatteletko, että osaisi meidän töistä tai asioista sanoa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Ne on kerrottu uutisissa jo satoja kertoja. Jos se ei ole sinulle vieläkään mennyt päähän, tuskin se menee nytkään.
Niin että tarpeeksi usein jankataan samaa asiaa niin hölmöt uskoo kaiken, sitä myös aivopesuksi sanotaan. Ei tartte omia aivoja käyttää kun lukee vaan lehdestä sata kertaa mitä mieltä nyt pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi vaikka oma kompetenssisi neuvotella työehtojen juridisista nyansseista työnantajasi kanssa koko työntekijäporukan puolesta? Mistään et saa tukea tai tietoa asioista vaan itse pitää selvitä. Onnistuisiko?
Aivan varmasti onnistuisi. Kai minä nyt sentään itseäni sitovista asioista tuon verran olen perillä.
Tunnet siis läpikotaisin koko työlainsäädännön sekä alakohtaiset sopimukset ja sen muutokset ajan myötä? Onnittelut, olet todella harvinainen yksilö koska moni työmarkkinajuristikaan ei noita ihan ulkoa osaa.
Se on tämä vuodenaika! AY-liike haluaa lakkoilla joka kevät, syitä voi keksiä mitä milloinkin. Esim satama- ja paperityöläisille isompi palkka kuin lääkäreille tms.
Höpöhöpö. Tein työsopimuksen nykyiseen työpaikkaani missä olen ollut kohta 17-vuotta. Neuvotteluissa sovin, että työehtosopimusta ei noudateta vaan sovimme ehdoista työnanatajan kanssa keskenämme. Vähän nikottelivat ja tarkistivat lakiosastolta voiko näin tehdä. Suomessa on sopimisen vapaus joten tietysti voi. Olen erittäin tyytyväinen neuvottelemiini palkka- ja lomaehtoihin sekä työajan joustoon mitkä ovat huomattavasti paremmat kuin niillä ketkä menevät TES:n mukaan. Vastavuoroisesti olen sitoutunut työnantajan asettamiin tulostavoitteisiin mikä tarkoittaa mm. tarpeen mukaista työaikaa sekä tietysti edellyttää että todella teen tulosta. Tässä ei itseasiassa ole juurikaan mitään ihmeellistä kun projektityötä teen, jotkut tekevät saman TES:n ehdoilla. Lyhyesti sanottuna tulen ja menen niin kuin huvittaa, saan parempaa palkkaa (myös bonukset) ja pidemmät lomat kunhan huolehdin siitä että firma tekee massia.