Auttaako mikään terapia jos elämän pituinen yksinolo katkeroittaa?
Olen etsinyt seuraa netistä, harrastuksista, baareista, lautoilta, Tinderistä ja ties mistä mutta olen poikkeuksetta saanut pakit. Yksikään ei ole puolentoista vuoden aikana vastannut viestiin tai päästänyt samaan pöytään. Hetkellisesti helpotti kun poistin turhia tuttavuuksia ja seuraajia somessa mutta nyt nekin on loppu.
Kommentit (67)
Oletko ensin etsinyt elämäsi tärkeimmän ihmisen, itsesi? Jos et, terapia auttaa kyllä.
Oma terapia on kesken enkä tällä hetkellä edes halua löytää ketään. Oma kehitys vie aikaa ja tarvitsee tilaa. Ja muutun, joten ei olisi fiksua nyt löytää kumppania, voisi osoittautua vääränlaiseksi.
Jos muut ihmiset, niiden seura ja seurustelu on ne ainoat tärkeät asiat elämässä, niin varmasti ahdistaa.
Mutta aina kannattaa ensin opetella nauttimaan yksin olemisesta, ja vasta sitten siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Muuten olet epätoivoinen takiainen, mikä saa muutkin ahdistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi auttaa
No miten se auttaa siihen että muut kohtelee minua kuin ilmaa? Eikö muiden kannata mielummin miettiä omaa käytöstään?
Ei maailma voi muttua sinun mieleiseksesi, vaan se muutos lähtee sinusta itsestäsi
Auttaa jos opit ettei muiden kautta kannata elää.Tee asioita joista tykkäät,arvosta itseäsi.
Kyllä se voi auttaa. Minua se on auttanut tulemaan sinuiksi yksinäisyyteni kanssa, etsimään muuta sisältöä elämääni, ja nykyään olen aika onnellinen ihminen, vaikka edelleen olen yksin. Suurin este onnellisuudelleni kun ei ollut yksinäisyys, vaan yksinäisyyteen liittyvä ajatusmylly päässäni, sellainen ainainen sisäisen puheen valitus ja itsesääli ja kateelliset oletukset että muilla on paremmin. Yksinäisyyteenhän ei voi aina vaikuttaa, mutta omaan sisäiseen puheeseen terapian avulla kyllä voi. Ja minulla se on ollut loistava apu.
Vierailija kirjoitti:
Ethän ole liian päällekäypä. Kukaan ihminen ei pidä siitä, ja säntäävät karkuun.Rauhassa hyvä tulee.
Tämä! Takertuminen ja jatkuva yhteydenpito ei sovi suomalaiselle. Yhteydenpito aloitetaan hienovaraisesti. Kun itse tapaan uusia ihmisiä annan heidän tehdä aloitteen tai voin kysyä lähteekö vaikka kahville mutta sen jälkeen en pommita jatkoehdotuksilla, korkeintaan laitan vaikka viikonlopun toivotukset. Aina on ystäviä löytynyt.
Ehkä apn pitäisi katsoa myös peiliin eikä vain syytellä muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi auttaa
No miten se auttaa siihen että muut kohtelee minua kuin ilmaa? Eikö muiden kannata mielummin miettiä omaa käytöstään?
Ei maailma voi muttua sinun mieleiseksesi, vaan se muutos lähtee sinusta itsestäsi
En ole tehnyt kenellekään mitään pahaa vaan päinvastoin aina yrittänyt olla mukava ja auttavainen. Se ei ole auttanut vaan yhteydenpito on poikkeuksetta lakannut kun olen antanut pallon toisten käsiin. Kukaan ei pidä yhteyttä minuun omatoimisesti.
Toisinaan on tullut ihan kusetusyrityksiäkin. Abina piti olla kuskina seurueelle baarikierroksen aikana ruokapalkalla mutta vähät tiesin ettei kyseisessä baarissa tarjota ruokaa. Ihmettelin sitä tuulikaapissa ja eräs toinen seurueesta soitti siinä suutaan vähän liikaa. Poistuin paikalta ja tulin kotiin bussilla. Kolme muuta jäi baariin ja yritti illan päätteeksi ajaa kotiin yli puolentoista promillen humalassa. Matka päättyi lyhtypylvääseen ja auto oli lunastuskunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ethän ole liian päällekäypä. Kukaan ihminen ei pidä siitä, ja säntäävät karkuun.Rauhassa hyvä tulee.
Tämä! Takertuminen ja jatkuva yhteydenpito ei sovi suomalaiselle. Yhteydenpito aloitetaan hienovaraisesti. Kun itse tapaan uusia ihmisiä annan heidän tehdä aloitteen tai voin kysyä lähteekö vaikka kahville mutta sen jälkeen en pommita jatkoehdotuksilla, korkeintaan laitan vaikka viikonlopun toivotukset. Aina on ystäviä löytynyt.
Ehkä apn pitäisi katsoa myös peiliin eikä vain syytellä muita?
En takerru vaan oletan jossain vaiheessa että myös vastapuoli edes tervehtii tai pitää yhteyttä. Ei ole vielä tapahtunut.
Ootko miettinyt, että voisiko sinulla olla jotain lievää autismia tai aspergeriä? Silloin yrittää hakeutua seuraan, mutta se jotenkin kummasti kuivuu kokoon aina ja on myös niitä kusettajahyväksikäyttäjiä.
Kaikkein pahinta oli se kun yhtenä päivänä ollaan parhaita kavereita ja seuraavana tulee keskaria kun tervehtii.
Monesti olen huomannut että ap:n kaltaiset ihmiset itse dissaavat muita. Heille kelpaa vain tietyn tyyliset ihmiset kaveriksi eivätkä huomaa niitä, joista voisivat oikeasti saada seuraa. Samoin mahdolliset yhteydenpitoyritykset tällaiseen ihmiseen jäävät lyhyiksi koska pitkäjänteisyys puuttuu, kaikki pitää saada heti nyt eikä malteta tutustua ja edetä toisen osapuolen tahdilla. Ehkä ap lähtee oletuksella että muiden pitäisi kiinnostua hänestä, mutta häntä ei oikeastaan kiinnosta tutustua aidosti muihin.
Vierailija kirjoitti:
Monesti olen huomannut että ap:n kaltaiset ihmiset itse dissaavat muita. Heille kelpaa vain tietyn tyyliset ihmiset kaveriksi eivätkä huomaa niitä, joista voisivat oikeasti saada seuraa. Samoin mahdolliset yhteydenpitoyritykset tällaiseen ihmiseen jäävät lyhyiksi koska pitkäjänteisyys puuttuu, kaikki pitää saada heti nyt eikä malteta tutustua ja edetä toisen osapuolen tahdilla. Ehkä ap lähtee oletuksella että muiden pitäisi kiinnostua hänestä, mutta häntä ei oikeastaan kiinnosta tutustua aidosti muihin.
Tämä on kyllä ihan totta.
Ei mulla ainakaan auttanut. Terapiasessiot olivat aina samanlaisia; terapeutti kysyi miten on viikko mennyt ja minä kerroin. Sitten keskusteltiin esim säästä. Kävin terapiassa useamman vuoden enkä koe hyötyneeni siitä mitenkään. Ja edelleen yksin niin kuin olen ollut jo 18-v saakka. Ikää nyt 35.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan auttanut. Terapiasessiot olivat aina samanlaisia; terapeutti kysyi miten on viikko mennyt ja minä kerroin. Sitten keskusteltiin esim säästä. Kävin terapiassa useamman vuoden enkä koe hyötyneeni siitä mitenkään. Ja edelleen yksin niin kuin olen ollut jo 18-v saakka. Ikää nyt 35.
Tuo johtui siitä, että terapia ei ollut terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietyt kriteerit on oltava kun valitsee seuransa. Nistejä, rikollisia ja narkkareita en kaipaa. Tarkoittaako pitkäjänteisyys sitä että pitäisi hoitaa kaikki yhteydenpito itse kun toinen on passiivisena osapuolena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyt kriteerit on oltava kun valitsee seuransa. Nistejä, rikollisia ja narkkareita en kaipaa. Tarkoittaako pitkäjänteisyys sitä että pitäisi hoitaa kaikki yhteydenpito itse kun toinen on passiivisena osapuolena?
Ei vaan niitä hiljaisia ja ujoja. Kerroit että poistit somesta "turhat seuraajat". Mitä tarkoitit sillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Ei vaan niitä hiljaisia ja ujoja. Kerroit että poistit somesta "turhat seuraajat". M
Ne turhat seuraajat on lähinnä vanhoja lukiokavereita jotka ei enää pidä yhteyttä eikä vaivaudu katsomaan julkaisujani. Niitä on ollut joitakin kymmeniä mutta nyt tasan nolla.
Vierailija kirjoitti:
Ootko miettinyt, että voisiko sinulla olla jotain lievää autismia tai aspergeriä? Silloin yrittää hakeutua seuraan, mutta se jotenkin kummasti kuivuu kokoon aina ja on myös niitä kusettajahyväksikäyttäjiä.
Olin tulossa kirjoittamaan saman. Tiedän tämän, sillä olen itse Asperger.
Olisin myös voinut tehdä saman äkkipoistumisen kuskikeikalta. Nyt tajuan, että asian olisi voinut hoitaa diplomaattisemmin, ja olisi ehkä jäänyt jotin kavereitakin.
Yleensä reagoin mustavalkoisesti ja äärimmäisesti ihmisiin. Joko haistatan pitkät tai alan kehitellä erilaisia keinoja päästä tutustumaan lähemmin.
En voi itselleni mitään. Aspergeriin ei ole lääkettä eikä hoitoa. Selviytymisterapiaa ei aikuisille anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ootko miettinyt, että voisiko sinulla olla jotain lievää autismia tai aspergeriä? Silloin yrittää hakeutua seuraan, mutta se jotenkin kummasti kuivuu kokoon aina ja on myös niitä kusettajahyväksikäyttäjiä.
Olin tulossa kirjoittamaan saman. Tiedän tämän, sillä olen itse Asperger.
Olisin myös voinut tehdä saman äkkipoistumisen kuskikeikalta. Nyt tajuan, että asian olisi voinut hoitaa diplomaattisemmin, ja olisi ehkä jäänyt jotin kavereitakin.
Yleensä reagoin mustavalkoisesti ja äärimmäisesti ihmisiin. Joko haistatan pitkät tai alan kehitellä erilaisia keinoja päästä tutustumaan lähemmin.
En voi itselleni mitään. Aspergeriin ei ole lääkettä eikä hoitoa. Selviytymisterapiaa ei aikuisille anneta.
Kuskikeikkaan liittyy se että kuskille maksetaan rahaa tai hänet pidetään hyvin ruuissa ja sen lisäksi ei soiteta suuta. Kukaan ei jää seurueeseen missä joutuu olemaan toisten sylkykuppina.
Muistathan olla hyväntuulinen ihmisten seurassa. Asenne ratkaisee aina.