Onkohan miehillä jonkinlainen aivohäiriö tai hahmottamisen puute mitä tulee kotitöihin?
Tämä ei ole vitsiä tai tarua. Tarina täysin tosi.
Teemme molemmat töitä, minulla perusarkityö, miehen työvuorot vaihtelevat.
Meille tuli riitaa, kun huomasin, että yhdessä kauppaanmeno oli jo suuri saavutus ja sitä ei tosin aina tapahdu. Miehellä on harrastuksia ja vapaapäivät ovat lepoa ja harrastuksia varten. Tämä vielä kaikki ok. Hän on kunnollinen, käy yksin kaupassa, soittaa jopa mitä tarvitaan, MUTTA...
Kysynkin teiltä mielipiteitä? Mies siis vapaapäivinä ehkä 2 kertaa viikossa laittaa tiskejä, pyykkejä, vie roskat kun ne on valmiiksi lajilteltu ja käy kaupassa ja ruokaa ehkä 2 kertaa kuukaudessa.
Hän on ammattiurheilija toisen työn lisäksi, joten, pesukone huutaa treenivaatteita ainakin kerran päivässä, ruokaa hän syö kuin gorilla, tiskiä tulee, minä teen ruokaa kuin hullu omien työpäivien jälkeen, 3kg lihalaatikko on iltapala ja huomisen työeväs.
No ei tämäkään haittaa minua, hän maksaa ruuista suurimman osan.
Mutta se hauskin osuus, riitaa tulee siitä, että hän voisi vapaapäivinä tehdä kotihommia enemmän. Hän on nyt merkinnyt meidän perhekalenteriin, kyllä, merkinnyt, tiskit, roskat, kauppa..., että näkisin miten paljon hän tekee...
En tiedä itkenkö vai nauraako, mutta teen ne asiat ilman kalenteria ja lukemattomia muita kodintöitä mitä ei edes mahtuisi kalenteriin. Näkymätöntä työtä.
Kaipaan mielipiteitä arvon av-raati.
Olenko liian vaativa ja miksi näen lähes naurettavana laittaa perhekalenteriin, joka on seinällä mitä kotitöitä mies on tehnyt? ...
Kiitän vastauksista.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Olet tietysti merkinnyt omaksi reviiriksesesi koko kodin sisutamalla mieleiseksesi, ei mies silloin halua puuttua mihinkään.
tuo niin totta. oksettaa muijat jotka hokee miehilleen olevansa jotain veen bossladyjä, saavat päteä ja listaa, kertoo akkaväen tasapainottomuudesta,kun ei muualla voida päteö, ollaan kotona heikolla itsetunnolla piruja. joka asia mies tekee väärin tai vahditaan ,omitaan työt, toivon ei lapsia moisille akoille. tv itsekin akka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voin imuroida ja siivota, kun nainen on korjannut auton, laittanut uudet vesirännit, kaivanut salaojan, tehnyt talven lumityöt, kaatanut puhapuut ja ravannut oksat ja tehnyt talven polttopuut.
Kannatan tasa-arvoa ei työt tasaisesti molemmille. Mutta ei onnistu, teen enemmän.
Niin, imurointia ja kotitöitä vaan saa tehdä joka päivä. Kuinka usein teidän auto on rikki? Joudutko korjaamaan sitä päivittäin? Ei kai rännejäkään vaihdeta tai salaojaa kaiveta montaa kertaa vuodessa?
Mielestäni ei mene ihan tasan jos teet jonkun isomman projektin pari kertaa vuodessa verrattuna siihen, että joku siivoaa sun sotkuja ja ruokkii sua joka päivä, monta kertaa päivässä.
Yksin asuvana hoidan kotona kaiken, joten en osaa pitää polttopuiden tekoa ja lumitöitä mitenkään valtavana työnä. Ja suurin osa miehistä ei kuitenkaan osaa ko
Nyt unohdit ns. miestentöihin liittyvät metatyöt. Nainen joutuu tiskaamista projektoidessaan miettimään päivätolkulla oikeaa pesuainetta, veden kovuutta, tiskialkaan kokoa, tiskiharjaa jne. ja siksi rasittuu kotitöistä, joiden metaosuutta mies ei hoida. Mies puolestaan joutuu selvittämään autokorjaamojen hinnaneroja, sijaisauton saatavuutta ja kuluja, vian merkitystä aikatauluihin (öljynvaihto odottaessa, moottorinvaihto vie pitempään) jne. joten kun ne lasketaan mukaan, tekee mies ihan yhtä paljon kotitöitä, vaikka se itse suoritus vaikuttaa perin helpolta.
Niinpä niin. Ja koska suurin osa miehistä ei osaa sitä taikka tätä, niin silloinhan kommentoijakaan ei toki niitä voi osata ja tehdä.
Tottahan se on, että ei noita ns. miestentöitä ihan joka viikolle riitä. Että siinä mielessä miehen täytyy osallistua myös muuhun kodinhoitoon, mikäli halutaan työnjako pitää tasapuolisena.
Mutta kyllähän niihin miestentöihinkin liittyy melko paljon tätä metatyötä. Vaikkapa auton huoltohommat vievät useita tunteja kun pitää selvitellä varaosia, tarvittavia (mahdollisesti ostettavia) työkaluja ja katsoa youtubesta/korjausoppaasta ohjeita. Ja kyllä ne silti kannattaa oman kokemuksen mukaan itse tehdä, korjaamolla ei monestikaan laatu ole yhtään parempi, pikemminkin päin vastoin ja laskutus työn osuudesta on helposti 300-500 euroa vaikka työt pystyisi itsekin kohtuudella tekemään. Tuohon hintaan keskiverto palkansaaja saa käyttää jo pari työpäivää aikaa ja silti tulee halvemmaksi. Mutta koska se oma vätysmies vie autonsa vain huoltoon ja hakee sen sieltä, niin eihän toki kukaan muukaan mitään muuta autonsa eteen tee.
Ylläolevan provosoiva kommentointi autokorjaamojen vertailuista ei tosin vie aikaa eikä jaksamista juurikaan.
Polttopuiden tekokaan ei kummoinen projekti ole, mikäli niillä ei taloa lämmitä, mutta jos on oikeasti puulämmitystalo, niin kyllä siinä sitä hommaa riittää, mikäli ne hoitaa pystymetsästä kattilaan asti.
Ja täysin totta on, että mikäli asuu kerrostalossa, niin ei siinä näitä ns. miestentöitä ole juuri ollenkaan. Vaikka olisi se autokin, niin siihen nyt ei voi kovin paljoa vedota, kun ei ole edes tiloja korjausten/huoltojen tekemiseen.
Alunperin kysyin kyllä mielipiteitä kalenteriin ylösmerkkaamisesta, mitä on minäkin päivänä tehty. Vastauksia monenmoista:). Kulut meillä puoliksi ja ei tuo autokuski niin kovasti minua kuljettele, kauppaostokset ja kodinhankinnat ovat mielestäni yhteisiä. Ruokaa menee paljon ja mies maksaa siitä suurimman osan. En vaan ymmärrä miten mies voi olla niin sokea kaikelle kodintöille. Minusta ei tule piikaa eikä kaulin kädessä huutavaa emäntää. Joten rauha, emme myöskään tarvitse terapiaa, kiitos.
Niin ja tämä ylivaativa pirttihirmu on tänään vapaapäivällä.
Kiitos kaikille, jotka kommentoi.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita sinä kotityösi samaan kalenteriin.
Mutta tuo rouva voisi tehdä osa-aikatyötäkin, jolloin kodinhoidolle jäisi aikaa, tai kokonaan jäädä kotiin. Mies voi maksaa ns. kuukausirahaa joka toimisi ns omana rahan henkilökohtaisiin menoihin vaimolle. se ei kerrytä eläkettä,mutta kuka tietää mitä muutenkaan enää silloin kuuluu. Toki itse maksaa eläkerastoon voisi tehdä. mutta sitten hoitaa kanssa kodin ja juoksevat asiat. tämä malli sopii niille jossa mies luo uraa, tai hankkii kannuksiaan mm urheilussa, jos vaimolla ei niin tärkeää työssäkäynti, ei niin uraorientoitunut. kotityökin on työtä jos todella tekee sitä täysillä jalaadukkaasti
Voin kertoa, että miehillä ei ole aivohäiriötä, mitä tulee kotitöihin. Tästä todisteena se, että iso osa miehistä on asunut yksin ja on saanut kaikki kotityöt hoidettua j suuri osa hoitaa kotityöt myös parisuhteessa tasapuolisesti. Yksinhuoltajaisejäkin on, vaikka taitavat olla vähemmistössä.
Sinun miehelläsikään tuskin on mitään aivohäiriötä. Kaikesta päätellen hän on jostain syystä olettanut, ettei hänen tarvitse tehdä kotitöitä ollenkaan ja nyt kun hän tekee jotain, laskee hän sen edukseen. Suosittelisin korjaamaan tämän väärinkäsityksen suoraan miehen kanssa, av-palstalla uliseminen ei auta mitään.
Sen huomaa aina tämänkaltaisissa keskusteluissa, että kovasti aihe houkuttelee miehiä puolustelemaan toisiaan. Toisaalta väitetään, että naiset itse vaativat liikoja tai sitten toisaalta kielletään, että tällaista ongelmaa ei ole ja naiset liioittelevat ja valehtelevat.
Kukaan ei ole kuitenkaan vielä onnistunut vastaamaan siihen yksinkertaiseen kysymykseen, että miksi niitä omia jälkiä ei voi siivota?
Miksi jätät roskat laittamatta roskikseen, miksi et pese omia pyykkejäsi, miksi jätät astiat pöydille etkä laita astianpesukoneeseen? Mua kiinnostaisi ihan oikeasti tietää. Eikö kotona ole opetettu, että omat jäljet pitää siivota? Eikö yhtään hävetä, että joku muu joutuu siivoamaan sotkusi? Itse en kehtaisi röhnöttää sohvalla ja katsoa, kun joku muu häärää mun vaatteita kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus lähtenyt 2 viikoksi lomalle. Lopputulema oli se, että miehen mielestä minä aiheutan niitä kotitöitä. Hänellä oli leppoisat viikot, koska söi vain nouto/valmisruokia ja ilmeisesti löhösi sohvalla. Roskia oli vienyt, mutta suu hymyssä ihmetteli kuinka astianpesukonettakaan ei tarvinnut pyörittää kuin kerran.
täää oli hyvä,, voi luoja,,kuulostaa tutulle. jokaisella nyt vaan ne omat kodit, käy kylässä toisen luona ja ystävyysvanhemmuus
Mutta kuten huomaat, noita "projekteja" onkin useampi ja moni on pitkäkestoisempia kuitenkin. Kyllä niissä saa aikaa kulumaan. Vasta itsekin olen alkanut huomaamaan.
Sama kun miehet vähättelee jotain lasten synttärivalmisteluja tai juhlavaatteiden hankintaa hautajaisiin, päiväkodin tiedotteiden seuraaminen ja asianmukaisten kamppeiden toimittaminen, tai mitä nyt ikinä missäkin perheessä. Asioita, jotka ovat yleisesti sukupuolittuneita.
Ne asiat, joita ei itse koskaan (tai harvemmin) tee, niitä ei myöskään huomaa. Koska ne tapahtuu "itsestään".
Mutta se mikä on tilastoFAKTA eikä mielipide on se, että ns perinteiset miesten työt ovat edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia. Eli siinä missä miehet kantavat vastuuta monissa muissa tehtävissä, naiset eivät ole ollenkaan samassa suhteessa omineet tehtäviä, joiden ajatellaan kuuluvan miehille. Tästä on tilastotietoa.
Ainakin oman lähipiirin perusteella tämä fakta vaikuttaa ihan oikealta faktalta. Miehet tekee autoon liittyvät hommat ja kaiken nikkaroinnin, talotekniikan huollon ja korjaukset ym. Lisäksi on yhteiset kotityöt. En osaa sanoa miten nämä jakautuu, mutta pointtina oli, että nainen ei miesten töitä tee ollenkaan. Ainoa naisille jäävä työ, on vaatteiden korjaukset, niitä harvemmin miehet tekee, ellei ole kyse omista varusteista jotka saa korjata vähän karkeammalla kädellä. Ja miehet todella harvoin tekee villasukkia -paitoja ym.
Ja poikkeuksia varmasti aina löytyy sen verran, että joku voi tulla kertomaan, miten heillä se ei pidä paikkaansa, mutta pääosin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voin imuroida ja siivota, kun nainen on korjannut auton, laittanut uudet vesirännit, kaivanut salaojan, tehnyt talven lumityöt, kaatanut puhapuut ja ravannut oksat ja tehnyt talven polttopuut.
Kannatan tasa-arvoa ei työt tasaisesti molemmille. Mutta ei onnistu, teen enemmän.
Niin, imurointia ja kotitöitä vaan saa tehdä joka päivä. Kuinka usein teidän auto on rikki? Joudutko korjaamaan sitä päivittäin? Ei kai rännejäkään vaihdeta tai salaojaa kaiveta montaa kertaa vuodessa?
Mielestäni ei mene ihan tasan jos teet jonkun isomman projektin pari kertaa vuodessa verrattuna siihen, että joku siivoaa sun sotkuja ja ruokkii sua joka päivä, monta kertaa päivässä.
Yksin asuvana hoidan kotona kaiken, joten en osaa pitää polttopuiden tekoa ja
Kyllä oma mieheni on ainakin tekemässä jatkuvasti kaikenlaista ja tiedän, että ne on siis oikeasti perheelle hyödyllisiä eikä mitään omia puuhasteluja. Myös lasten harrastusvälineiden tai elektroniikkavälineistön huolto ja korjaus..
Jos perheessä on lapsia, niin kyllä sitä korjattavaa vaan tulee. Ja muutenkin paikkoja rapistuu sieltä sun täältä, kuluu, menee rikki, pitää tarkistaa hyvissä ajoin, vaikka ei olisikaan vielä rikki... jne.
Tosin asumme omakotitalossa, että pihahommat ym vie paljon aikaa.
Kyllä mä arvostan sitä käytettyä aikaa noihin kaikkeen ja monesti vielä joku lapsista mukana tekemässä ja oppimassa, mikä ei ainakaan nopeuta tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Alunperin kysyin kyllä mielipiteitä kalenteriin ylösmerkkaamisesta, mitä on minäkin päivänä tehty. Vastauksia monenmoista:). Kulut meillä puoliksi ja ei tuo autokuski niin kovasti minua kuljettele, kauppaostokset ja kodinhankinnat ovat mielestäni yhteisiä. Ruokaa menee paljon ja mies maksaa siitä suurimman osan. En vaan ymmärrä miten mies voi olla niin sokea kaikelle kodintöille. Minusta ei tule piikaa eikä kaulin kädessä huutavaa emäntää. Joten rauha, emme myöskään tarvitse terapiaa, kiitos.
Niin ja tämä ylivaativa pirttihirmu on tänään vapaapäivällä.
Kiitos kaikille, jotka kommentoi.
T. Ap
Eipä edelleen osannut vastata mitä tekee. Yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole kuitenkaan vielä onnistunut vastaamaan siihen yksinkertaiseen kysymykseen, että miksi niitä omia jälkiä ei voi siivota?
Miksi jätät roskat laittamatta roskikseen, miksi et pese omia pyykkejäsi, miksi jätät astiat pöydille etkä laita astianpesukoneeseen? Mua kiinnostaisi ihan oikeasti tietää. Eikö kotona ole opetettu, että omat jäljet pitää siivota? Eikö yhtään hävetä, että joku muu joutuu siivoamaan sotkusi? Itse en kehtaisi röhnöttää sohvalla ja katsoa, kun joku muu häärää mun vaatteita kuivumaan.
Minä olen mies ja kyllä olen törmännyt aika sotkuisiin naisiinkin ja ollut itse kotona se järjestelmällisempi ja siistimpi osapuoli.
Eri siisteys käsitykset. Joitain ei haittaa jos vähän pölypalloja kulkee nurkissa,toisille se on maailmanloppu. Miten löytäisi kummallekkin sopivan ratkaisun?
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että miehillä ei ole aivohäiriötä, mitä tulee kotitöihin. Tästä todisteena se, että iso osa miehistä on asunut yksin ja on saanut kaikki kotityöt hoidettua j suuri osa hoitaa kotityöt myös parisuhteessa tasapuolisesti. Yksinhuoltajaisejäkin on, vaikka taitavat olla vähemmistössä.
Sinun miehelläsikään tuskin on mitään aivohäiriötä. Kaikesta päätellen hän on jostain syystä olettanut, ettei hänen tarvitse tehdä kotitöitä ollenkaan ja nyt kun hän tekee jotain, laskee hän sen edukseen. Suosittelisin korjaamaan tämän väärinkäsityksen suoraan miehen kanssa, av-palstalla uliseminen ei auta mitään.
Eihän tuosta ollut kyse. Mies tekee ihan kohtuullisesti (mielestäni) kahden aikuisen henkilön taloudessa. Ottaen vielä huomioon, että ap ei osaa kertoa edes, mitä kaikkea tekee niin paljon enemmän. Ei pysty. Hokee vaan, että tekee ja tekee niin maan pirusti.
Noh, kyse merkkaamisessa on siitä, että kun vittumainen nalkuttaja vauhkoo, ettei toinen tee mitään/tarpeeksi, niin sen takia on ihan hyvä laittaa mustaa valkoiselle. Ap voisi niin tehdä, mutta ei tee. Ihan niin kuin ei osaa kertoa mitä tekee (paitsi ruokaa)
Kyllä mullakin menis hermo, jos olisin tuo mies
Mieshän ei tosiaankaan ole ihminen, vaan pelkästään työnsä määrästä saatu hyöty.
Siksi on niiiiin tärkeää että se mies on aina tekemässä hyödyllistä (siis naiselle hyödyllistä)
Ja kukaan tässä pikku tarinassa EI ole kauhea kuppaajamonsteri, eihän?
Häh. No lakkaat tekemästä sen enempää. Teet vapaapäivinäsi 2 kertaa viikossa jonkin kotityön ja merkkaat myös kalenteriin.
Itse olen se vähän laiskempi esim. miesystävään verrattuna. Se kyllä huomaa kaikki kotityöt, ja v**uilee minulle "et sitten viitsinyt edes tiskata/ruokaa laittaa/pyyhkiä leivänmuruja tasoilta" jne.
Hänen mielestään siis kaikki pitää tehdä hänen aikataulunsa mukaan. Minä ehdin kyllä hoitaa tiskit ja laittaa ruoan myöhemminkin.
Nämä ovat ne jotka aina olen hoitanut hänen luonaan ollessani. Muiden en edes katso kuuluvan minulle, mutta hänen mielestään minun kai pitäisi tehdä kaikki hänen asunnossaan.
Nämä ovat vähän hankalia juttuja kun toisen mielestä joku on tarpeetonta, tai ei sillä ole niin kiire, eikä pelkästä sukupuolesta ole kiinni, tai sitten meillä ne on vaihtuneet.
Mutta tuollainen selvä epäoikeudenmukaisuus kuten ap:lla, niin ei muuta kuin sama määrä kotitöitä, ja eiköhän se vastaan tule ettei se riitä kun ei sitä ruokaa tai treenikamppeita mystisesti ilmesty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mies ja kyllä olen törmännyt aika sotkuisiin naisiinkin ja ollut itse kotona se järjestelmällisempi ja siistimpi osapuoli.
Et vastannut yhteenkään kysymykseen lainaamassasi viestissä. Hieno suoritus!
Vierailija kirjoitti:
Häh. No lakkaat tekemästä sen enempää. Teet vapaapäivinäsi 2 kertaa viikossa jonkin kotityön ja merkkaat myös kalenteriin.
Itse olen se vähän laiskempi esim. miesystävään verrattuna. Se kyllä huomaa kaikki kotityöt, ja v**uilee minulle "et sitten viitsinyt edes tiskata/ruokaa laittaa/pyyhkiä leivänmuruja tasoilta" jne.
Hänen mielestään siis kaikki pitää tehdä hänen aikataulunsa mukaan. Minä ehdin kyllä hoitaa tiskit ja laittaa ruoan myöhemminkin.
Nämä ovat ne jotka aina olen hoitanut hänen luonaan ollessani. Muiden en edes katso kuuluvan minulle, mutta hänen mielestään minun kai pitäisi tehdä kaikki hänen asunnossaan.
Nämä ovat vähän hankalia juttuja kun toisen mielestä joku on tarpeetonta, tai ei sillä ole niin kiire, eikä pelkästä sukupuolesta ole kiinni, tai sitten meillä ne on vaihtuneet.
Mutta tuollainen selvä epäoikeudenmukaisuus kuten ap:lla, niin ei muuta kuin sama määrä kot
Ap saa sit ajaa itse kauppaankin, mut kun sinnekin tarvitaan kuski.
Mutta muuten olet oikeassa. Riittäis varsin hyvin et ne mitä ap luettelee miehen tekeminä, tuplattais.
Ap väittää tekevänsä paaaaaaljon enemmän. Ei tule vastausta kun porukka kysyy: mitä teet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut yhteenkään kysymykseen lainaamassasi viestissä. Hieno suoritus!
et sitten tajua että vastasi yhdellä vastauksellaan niihin kaikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Mieshän ei tosiaankaan ole ihminen, vaan pelkästään työnsä määrästä saatu hyöty.
Siksi on niiiiin tärkeää että se mies on aina tekemässä hyödyllistä (siis naiselle hyödyllistä)
Ja kukaan tässä pikku tarinassa EI ole kauhea kuppaajamonsteri, eihän?
Kautta aikojen naisen rooli on ollut olla kotona, joten en ehkä lähtisi uhriutumaan siitä miten miehiä epäinhimillistetään jos heiltä odotetaan panosta yhteiseen kotiin. Eiköhän se mene molempiin suuntiin ihmissuhteissa; melkein jokainen ihmissuhde perustuu siihen, että molemmat odottavat ja kokevat hyötyvänsä siitä jotakin. Seksi on hyöty, kotityö on hyöty, raha on hyöty. Jos mies jättää naisen, koska nainen "pihtaa", niin silloinhan mies arvottaa naisen pelkästään naisen tuottaman "hyödyn" perusteella. Sanoisin kuitenkin, että nykyään on ihan yleisesti hyväksyttyä lähteä parisuhteesta, jonka kokee ottavan enemmän kuin antavan.
Lisäksi kotityöt ja omien jälkien siivoaminen ei ole "naiselle hyödyllistä" vaan se on molemmille hyödyllistä. Jos on yhteinen koti, niin kotityöt hyödyttävät molempia.
Myöhemmin?! Ap:lla on jo aikuinen lapsi. Vähän veikkaan, ettei ole tulossa. Tai sit kannattaa pitää kiirettä.
Perhepalaveri kahden keski-ikäisen aikuisen kesken.. Ei morjens.