Onkohan miehillä jonkinlainen aivohäiriö tai hahmottamisen puute mitä tulee kotitöihin?
Tämä ei ole vitsiä tai tarua. Tarina täysin tosi.
Teemme molemmat töitä, minulla perusarkityö, miehen työvuorot vaihtelevat.
Meille tuli riitaa, kun huomasin, että yhdessä kauppaanmeno oli jo suuri saavutus ja sitä ei tosin aina tapahdu. Miehellä on harrastuksia ja vapaapäivät ovat lepoa ja harrastuksia varten. Tämä vielä kaikki ok. Hän on kunnollinen, käy yksin kaupassa, soittaa jopa mitä tarvitaan, MUTTA...
Kysynkin teiltä mielipiteitä? Mies siis vapaapäivinä ehkä 2 kertaa viikossa laittaa tiskejä, pyykkejä, vie roskat kun ne on valmiiksi lajilteltu ja käy kaupassa ja ruokaa ehkä 2 kertaa kuukaudessa.
Hän on ammattiurheilija toisen työn lisäksi, joten, pesukone huutaa treenivaatteita ainakin kerran päivässä, ruokaa hän syö kuin gorilla, tiskiä tulee, minä teen ruokaa kuin hullu omien työpäivien jälkeen, 3kg lihalaatikko on iltapala ja huomisen työeväs.
No ei tämäkään haittaa minua, hän maksaa ruuista suurimman osan.
Mutta se hauskin osuus, riitaa tulee siitä, että hän voisi vapaapäivinä tehdä kotihommia enemmän. Hän on nyt merkinnyt meidän perhekalenteriin, kyllä, merkinnyt, tiskit, roskat, kauppa..., että näkisin miten paljon hän tekee...
En tiedä itkenkö vai nauraako, mutta teen ne asiat ilman kalenteria ja lukemattomia muita kodintöitä mitä ei edes mahtuisi kalenteriin. Näkymätöntä työtä.
Kaipaan mielipiteitä arvon av-raati.
Olenko liian vaativa ja miksi näen lähes naurettavana laittaa perhekalenteriin, joka on seinällä mitä kotitöitä mies on tehnyt? ...
Kiitän vastauksista.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi aikuista ihmistä ja elämä on noin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Tarvitaan yhteisiä budjettikaupparetkiä ja "perhekalentereita"
Onko tässä edes kyse kotitöiden jakautumisen työmääristä vai siitä että toinen puoliso haluaisi enemmän yhteistä tekemistä ja yhteistä aikaa? Vaikka sitten niitä yhteisiä kauppareissuja.
Ei kahden aikuisen taloudessa nyt niin paljon kotitöitä ole jos molemmat ovat edes kohtuullisen perussiistejä ihmisiä eikä kumpikaan ole siivoushullu tai järjestyksen ystävä lähes pakko-oiretasolla.
Kerrot, että ruokaa laitetaan kuin armeijalle päivittäin. Jos mies syö paljon, hän myös kuluttaa paljon. Sohvalla makaaminen ei kuluta, joten miehesi siis tekee huomattavasti duunia. Hänelle koti lienee paikka, jossa levätään ja palaudutaan, jotta kodin ulkopuoliset hommat on mahdollista hoitaa. Aivohäiriöepäily ei siis välttämättä ole aiheellinen.
Niin tosiaan näillä ei ollut edes lapsia! Huhuh, älkää edes harkitko niitä jos kahdestaankin on noin vaikeaa.
Jotkut naiset valittaa näkymättömästä työstä. No tee siitä näkyvää kuten miehesi tekee, merkitse kalenteriin tekemäsi työt. Miksi pitää väkisin olla marttyyri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen ei kuulu kotitöitä tehdä. Ne ovat palvelusväen eli naisten töitä.
Oletko renki, elät palvelijan kanssa? Kuingashan elää kuningattaren kanssa.
Ja kuningatar kun ei siivoa, niin mikä oli pointtisi?
Kuningatar jakaa elämänsä ja vastuunsa kuninkaansa kanssa, ja piika renkinsä. Pointti on kumppanin kunnioittaminen ja taakanjako (kulkevat kiinteästi käsi kädessä). Puolisoahan voi joko arvostaa ja nostaa ylöspäin tai lytätä ja painaa alaspäin, kuten palvelusväkiesimerkissäsi. Jokainen voi sitten kohdallaan kokeilla, kummalla tavalla saa onnellisen liiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi aikuista ihmistä ja elämä on noin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Tarvitaan yhteisiä budjettikaupparetkiä ja "perhekalentereita"
Onko tässä edes kyse kotitöiden jakautumisen työmääristä vai siitä että toinen puoliso haluaisi enemmän yhteistä tekemistä ja yhteistä aikaa? Vaikka sitten niitä yhteisiä kauppareissuja.
Ei kahden aikuisen taloudessa nyt niin paljon kotitöitä ole jos molemmat ovat edes kohtuullisen perussiistejä ihmisiä eikä kumpikaan ole siivoushullu tai järjestyksen ystävä lähes pakko-oiretasolla.
Tuskin on mistään yhteisestä ajasta kyse. Kun johan selvisi, miksi ap sen miehen kauppaan haluaa. Hän ei voi itsenäisesti käydä. Mies saa maksaa ja kantaa ja ap vaatii ja vaatii.
Yllätys yllätys, ne oleelliset asiat on niitä, jotka paljastuu vasta pidemmälle keskustelun edetessä. Esitetään asia kuin olisi itse vain uhrina kaikessa.
Eiköhän se mies joudu ap:ta kuskailemaan muuallekin...
Niin, ovatko miehen suorittamat kuljetuspalvelut kotitöitä?
Vähän riippuen kuinka aktiivisesti miehen pitää toimia taksikuskina kotitöiden jakauma voi näyttää vähän erilaiselta jos kuljetukset lasketaan myös kotitöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mies käy siis myös yksin kaupassa ja sen lisäksi budjettivastaava-ap vinkuu yhteisiä kaupparetkiä, koska ei aja itse autoa.
Mies maksaa ja kuskaa. Ap budjetoi.
No tämäpä se, että minä maksan yhtälailla. Olen kyllä budjettivastaava monessakin suhteessa. Minusta se on hyvä meidän yhteistä taloutta ajatellen. Autosta maksan niin vakuutukset, verot ja bensat.
T. Ap
Olisiko kannattanut valita kuitenkin tavismies? Ainiin, mutta tavismies on ruma. Itsekin harrastan liikuntaa, mutta se on enemmän sellaista höntsää eikä niin tavoitteellista.
M38
on ne venaa et muija hoitaa hommat
Ammattiurheilija ei toista työtä tee :) lisäksi harrastukset päälle :) Lepoa ja harrastusta. . Ota joku perus- jamppa kun on noin vetämätön tyyppi.
Jos tekee kahta työtä eli käy normitöissä ja on sen lisäksi ammattiurheilija, kyllähän kahdessa työssä on aika paljon enemmän hommaa kuin jos kävisi vain yhdessä normitöissä.
Toisaalta jos puoliso käy vain normitöissä, kyllä sitä luulisi olevan sitten enemmän aikaa ja jaksamista muuhun. Varsinkin jos ei ole lapsiakaan.
Tämä tilanne muistuttaa minusta jossain määrin parisuhteita, joissa ura on hyvin tärkeä ja siihen käytetään paljon henkistä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies käy siis myös yksin kaupassa ja sen lisäksi budjettivastaava-ap vinkuu yhteisiä kaupparetkiä, koska ei aja itse autoa.
No tämäpä se, että minä maksan yhtälailla. Olen kyllä budjettivastaava monessakin suhteessa. Minusta se on hyvä meidän yhteistä taloutta ajatellen. Autosta maksan niin vakuutukset, verot ja bensat.
T. Ap
Aloituksessa sanot kyllä päinvastaista. Et maksa "yhtä lailla". Lue omat tekstit ensin, niin ei käy näin nolosti.
En ihmettele miksi riitaa tuli yhteisestä kauppareissusta. Mieshän käy jatkuvasti kaupassa muutenkin ja ap kärttää kyytiä sinne, kun ei aikuinen nainen voi kaupassa yksin käydä. Haukkuu miestä, mutta katsois peiliin.
Usein perheissä, jossa vain toisella on kortti, tilanne on tosi epäreilu ja kuskattava ei edes tajua miten raivostuttavaa se on että toisen pitää kuskailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Aloituksessa sanot kyllä päinvastaista. Et maksa "yhtä lailla". Lue omat tekstit ensin, niin ei käy näin nolosti.
Mies maksaa ruuistaan enemmän, kun sitä ruokaa mättää naamaansa kilotolkulla. Muut menot on puoliksi.
T. Ap
Mies ei ole luotu kotisiivoojaksi . Jotkut puudelimiehet sitä tekevät, mutta oikea mies tekee vain miehen asioita.
Jos miehesi on ammattiurheilija, ymmärrät varmaan, että treenaaminen ja kilpailut toisen työn ohessa ovat tolkuttoman vaativa yhdistelmä. Täytyisi olla supermies, jotta voisi kotona antaa yhtäläisen panoksen. Jos pidät kodin tasa-arvoa kotitöiden osalta tärkeimpänä, oletko ehdottanut, että miehesi lopettaisi ammattilaisurheilu-uransa?
On alhaista vihjailla miehesi aivohäiriöstä ja hahmottamisen puutteesta tällaisessa tilanteessa.
Sitten voin imuroida ja siivota, kun nainen on korjannut auton, laittanut uudet vesirännit, kaivanut salaojan, tehnyt talven lumityöt, kaatanut puhapuut ja ravannut oksat ja tehnyt talven polttopuut.
Kannatan tasa-arvoa ei työt tasaisesti molemmille. Mutta ei onnistu, teen enemmän.
Aina naiset valittaa kotitöistä. Lopettakaa ne turhat hommat ja samalla valittaminen.
Exä valitti aina mutta jännästi hänen lähettyään talo on ollu puhtaampi, tiskiä ei ole pöydät täynnä, pyykit on pestynä, piha hoidettuna, jne. jne. vaikken ole yhtään enempää nähnyt vaivaa kuin ennenkään. Ja tätä on jatkunut jo 6 vuotta joten ei ole edes sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Maksat siis perheen kaikista kuluista 50% vai mitä tarkoittaa "maksat yhtälailla"?