Siis pitääkö riisi pestä? Minun lapsuudessani äitini ei koskaan pessyt riisiä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista että lapsuudessani riisi liotettiin ja sitten se vesi heitettiin pois. Riisi laitettiin kattilaa ja uusi puhdas vesi päälle. Mummo sanoi että siellä riisin joukossa voi olla jotain kuoriaisia ja näin saatiin ne pois. Joskus sieltä nousikin jotain mustia otuksia kellumaan siihen liotusveteen.
Vaikka oliskin, nehän kuolis kun riisin keittää
Joo, ja sitten ne kuoriaisten syötäisiin, yöööökkk!
Tietenkin pitää huuhdella niin kauan kunnes vesi on kirkasta
En oo koskaan pessyt. Varmaan nyt voisin pestä jos tekisin ruokaa ja omistaisin siivilän.
Nykyään riisin pesua todella suositellaan. Niin ne ajat muuttuvat.
Myös kaupoissa myytävät elintarvikkeet muuttuvat vuosikymmenten myötä. Kun olin lapsi, kaupassa myytiin suunnilleen yhtä sorttia jotain pitkäjyväistä Risellaa. Nykyään on ties mitä jasmiini- ja basmatiriisejä.
Varmaan pesee ne, jotka ei halua ruokaansa kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää huuhdella niin kauan kunnes vesi on kirkasta
Kuinka monta kertaa pitää huuhdella että vesi on kirkasta? Itse lopetin kymmenennen kerran jälkeen, kun vieläkin irtosi tärkkelystä tai jotain. Sen jälkeen olen huuhdellut 2-3 kertaa. Sama tulos.
Huuhtelen aina pari minuuttia kylmällä vedellä vesihanan alla.
Huuhtelu kylmällä runsaalla vedellä.
Kiinalaiset vellovat riisiä puhtaaksi ainakin kahdessa vedessä ennen keittämistä.
Kyllä mä huuhdon, mittaan riisin pieneen siivilään ja lasken kylmä vettä päälle.Varsinkin jos haluaa irtonaista riisiä syödä, niin huuhtelu auttaa.
Joo, siinä lähtee tärkkelystä pois.
Vierailija kirjoitti:
Joo, siinä lähtee tärkkelystä pois.
Sekä epäpuhtaudet.
Vierailija kirjoitti:
Se huuhdellaan monta kertaa siksi että arseeni ja muut myrkyt poistuu.
Riisintuottajamaassa pestään ehdottomasti ennen käyttöä.
Vietnamissa riisi pestään.
Pesen itsekin arseenin ja tärkkelyksen vuoksi.
Riisi kuuluu, kokkaustavasta riippumatta, liottaa runsaassa vedessä 30 min ennen valmistusta ja sen jälkeen huuhdella niin kauan, että vesi on kirkasta.
Terveisin,
Japanissa asuva ulkosuomalainen
Riisikakuissa kuuluu olevan arsenikkia
Olen huuhdellut aina, niin teki äiti ja isoäitikin jo menneinä vuosina. Aasialaisessa riisissä saattaapi olla arsenikkijäämiä. Italialaisessa riisissä ei ole.
No laita siivilään ja juoksevan kylmän veden alla huuhtelet. Heiluttele sitä riisiä samalla. Näet itsekin, kuinka sameaa vettä se huuhteluvesi on. Jopa kuplia siinä töhnävedessä. Että on sitä likaa ja pölyä niissä.
Köksässä mulle opetettiin, että ensin huuhdellaan kylmällä vedellä ja sitten lämpimällä ja lopuksi kylmällä. Tämä ohje 60-luvulta. 😍
...jatkuu. säilyvyyden lisäämiseksi/ varmistamiseksi . Riisihän on elävä tuote
Laitan riisit huuhtomisen jälkeen kylmään veteen kuumalle levylle kiehumaan. Kun alkaa poreilla, niin levy nollalle, sitten pyöräytetään lusikalla pohjasta asti. Kansi päälle ja annetaan olla rauhassa kunnes keittoaika on täynnä.
kova homma jos pitää joka jyvä pestä