Siis pitääkö riisi pestä? Minun lapsuudessani äitini ei koskaan pessyt riisiä.
Kommentit (56)
Mun äiti huuhteli
Itse en pese
Vm 1974
Ei tarvitse. Jos haluaa riisistä irtonaista, niin voi huuhdella ylimääräistä tärkkelystä pois ennen keittämistä. Mutta useinhan siitä halutaan nimen omaan paakkuuntuvaa. Lisäksi tietysti käyttötarkoitukseen sopivan riisilajikkeen valinta auttaa asiassa.
Äitini huuhteli ostamansa riisin, joskus 1950-luvulla. Riisi tuotiin maahan juuttisäkeissä.
Riippuu mitä laittaa siitä riisistä. Kylmän veden alla huuhtelu kunnolla poistaa tärkkelystä. Varsinkinkin aasialaisissa ruuissa tärkeää.
Olen koittanut. En huomannut eroa.
Pesen sillontällön, en aina. Kun mä en sillä pesemisellä hirveästi eroa näe pesemättömään.
Monesti kotona unohtuu riisin pesu. Varsinkin aasialaisissa riiseissä se on tärkeää, neuvoo keittiömestari Risto Mikkola. Sushi-, jasmiini- ja basmatiriisit on hyvä huuhdella kylmällä vedellä kolme, neljä kertaa ennen kuin riisejä alkaa kypsentää. Silloin riisistä lähtee sekä lika että liika tärkkelys.
Suurin osa Suomessa myytävästä riisistä on pesty jo tehtaalla. Köyhissä maissa riisi pitää pestä itse.
Muista että lapsuudessani riisi liotettiin ja sitten se vesi heitettiin pois. Riisi laitettiin kattilaa ja uusi puhdas vesi päälle. Mummo sanoi että siellä riisin joukossa voi olla jotain kuoriaisia ja näin saatiin ne pois. Joskus sieltä nousikin jotain mustia otuksia kellumaan siihen liotusveteen.
Voi sinä id....... Ei riisiä pestä vaan se huuhdellaan. Ymmärrätkö?! SE HUUHDELLAAN. SINÄ ET PESE SAIPPUALLASI KÄSIÄ VAAN HUUHTELET MAHDOLLISET KIVIJÄÄMÄT JA YLIMÄÄRÄISET TÄRKKELYKSET POIS. YMMÄRRÄTKÖ. SE HUUHDELLAAN. KYLMÄLLÄ VEDELLÄ. JA ERILLINEN KYLMÄ VESI KEITETÄÄN. ET KEITÄ LÄMMINTÄ VETTÄ. YMMÄRRÄTKÖ?
Vierailija kirjoitti:
Voi sinä id....... Ei riisiä pestä vaan se huuhdellaan. Ymmärrätkö?! SE HUUHDELLAAN. SINÄ ET PESE SAIPPUALLASI KÄSIÄ VAAN HUUHTELET MAHDOLLISET KIVIJÄÄMÄT JA YLIMÄÄRÄISET TÄRKKELYKSET POIS. YMMÄRRÄTKÖ. SE HUUHDELLAAN. KYLMÄLLÄ VEDELLÄ. JA ERILLINEN KYLMÄ VESI KEITETÄÄN. ET KEITÄ LÄMMINTÄ VETTÄ. YMMÄRRÄTKÖ?
mitä v*ttua?? :DD
Jokin säveltäjä kirjoitti:
Kaiken voi pestä halutessaan.
Totta. Myös jauhenlihan.
Vierailija kirjoitti:
Pesen sillontällön, en aina. Kun mä en sillä pesemisellä hirveästi eroa näe pesemättömään.
Taitaa olla kaikki Prismassa myytävät riisit pesty jo valmiiksi.
Etnokaupasta kun hakee sellaisessa ruskeassa kangassäkissä tullutta riisiä niin se kannattaa pestä. Tai pikemminkin pitää pestä.
Vierailija kirjoitti:
Muista että lapsuudessani riisi liotettiin ja sitten se vesi heitettiin pois. Riisi laitettiin kattilaa ja uusi puhdas vesi päälle. Mummo sanoi että siellä riisin joukossa voi olla jotain kuoriaisia ja näin saatiin ne pois. Joskus sieltä nousikin jotain mustia otuksia kellumaan siihen liotusveteen.
Vaikka oliskin, nehän kuolis kun riisin keittää
Luomuriisi saattaa olla puhdistamatonta, eli siinä voi olla likaa ja roskia seassa. Kannattaa siis huuhdella.
Se huuhdellaan monta kertaa siksi että arseeni ja muut myrkyt poistuu.
Riisintuottajamaassa pestään ehdottomasti ennen käyttöä.
Oon alkanut pesemään. Mun 70+ äitikin on alkanut, vaikka ei mun lapsuudessa eikä vielä viime vuosikymmenelläkään pessyt.