Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis pitääkö riisi pestä? Minun lapsuudessani äitini ei koskaan pessyt riisiä.

Vierailija
11.03.2024 |

Nykyään se kai sittten kuuluu pestä?!

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon alkanut pesemään. Mun 70+ äitikin on alkanut, vaikka ei mun lapsuudessa eikä vielä viime vuosikymmenelläkään pessyt. 

Vierailija
2/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti huuhteli

Itse en pese

Vm 1974

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken voi pestä halutessaan.

Vierailija
4/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Jos haluaa riisistä irtonaista, niin voi huuhdella ylimääräistä tärkkelystä pois ennen keittämistä. Mutta useinhan siitä halutaan nimen omaan paakkuuntuvaa. Lisäksi tietysti käyttötarkoitukseen sopivan riisilajikkeen valinta auttaa asiassa.

Vierailija
5/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, fairylla.

Vierailija
6/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini huuhteli ostamansa riisin, joskus 1950-luvulla. Riisi tuotiin maahan juuttisäkeissä.

Vierailija
7/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä laittaa siitä riisistä. Kylmän veden alla huuhtelu kunnolla poistaa tärkkelystä. Varsinkinkin aasialaisissa ruuissa tärkeää.

Vierailija
8/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut. En huomannut eroa.

Vierailija
9/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen sillontällön, en aina. Kun mä en sillä pesemisellä hirveästi eroa näe pesemättömään. 

Vierailija
10/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kotona unohtuu riisin pesu. Varsinkin aasialaisissa riiseissä se on tärkeää, neuvoo keittiömestari Risto Mikkola. Sushi-, jasmiini- ja basmatiriisit on hyvä huuhdella kylmällä vedellä kolme, neljä kertaa ennen kuin riisejä alkaa kypsentää. Silloin riisistä lähtee sekä lika että liika tärkkelys.

Vierailija
11/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa Suomessa myytävästä riisistä on pesty jo tehtaalla. Köyhissä maissa riisi pitää pestä itse.

Vierailija
12/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että lapsuudessani riisi liotettiin ja sitten se vesi heitettiin pois. Riisi laitettiin kattilaa ja uusi puhdas vesi päälle. Mummo sanoi että siellä riisin joukossa voi olla jotain kuoriaisia ja näin saatiin ne pois. Joskus sieltä nousikin jotain mustia otuksia kellumaan siihen liotusveteen.

Vierailija
13/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinä id....... Ei riisiä pestä vaan se huuhdellaan. Ymmärrätkö?! SE HUUHDELLAAN. SINÄ ET PESE SAIPPUALLASI KÄSIÄ VAAN HUUHTELET MAHDOLLISET KIVIJÄÄMÄT JA YLIMÄÄRÄISET TÄRKKELYKSET POIS. YMMÄRRÄTKÖ. SE HUUHDELLAAN. KYLMÄLLÄ VEDELLÄ. JA ERILLINEN KYLMÄ VESI KEITETÄÄN. ET KEITÄ LÄMMINTÄ VETTÄ. YMMÄRRÄTKÖ?

Vierailija
14/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinä id....... Ei riisiä pestä vaan se huuhdellaan. Ymmärrätkö?! SE HUUHDELLAAN. SINÄ ET PESE SAIPPUALLASI KÄSIÄ VAAN HUUHTELET MAHDOLLISET KIVIJÄÄMÄT JA YLIMÄÄRÄISET TÄRKKELYKSET POIS. YMMÄRRÄTKÖ. SE HUUHDELLAAN. KYLMÄLLÄ VEDELLÄ. JA ERILLINEN KYLMÄ VESI KEITETÄÄN. ET KEITÄ LÄMMINTÄ VETTÄ. YMMÄRRÄTKÖ?

mitä v*ttua?? :DD

Vierailija
15/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin säveltäjä kirjoitti:

Kaiken voi pestä halutessaan.

Totta. Myös jauhenlihan.

Vierailija
16/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen sillontällön, en aina. Kun mä en sillä pesemisellä hirveästi eroa näe pesemättömään. 

Taitaa olla kaikki Prismassa myytävät riisit pesty jo valmiiksi.

Etnokaupasta kun hakee sellaisessa ruskeassa kangassäkissä tullutta riisiä niin se kannattaa pestä. Tai pikemminkin pitää pestä. 

Vierailija
17/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotanpaskanpölyä.

Vierailija
18/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että lapsuudessani riisi liotettiin ja sitten se vesi heitettiin pois. Riisi laitettiin kattilaa ja uusi puhdas vesi päälle. Mummo sanoi että siellä riisin joukossa voi olla jotain kuoriaisia ja näin saatiin ne pois. Joskus sieltä nousikin jotain mustia otuksia kellumaan siihen liotusveteen.

Vaikka oliskin, nehän kuolis kun riisin keittää

Vierailija
19/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuriisi saattaa olla puhdistamatonta, eli siinä voi olla likaa ja roskia seassa. Kannattaa siis huuhdella. 

Vierailija
20/56 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se huuhdellaan monta kertaa siksi että arseeni ja muut myrkyt poistuu.

Riisintuottajamaassa pestään ehdottomasti ennen käyttöä.