Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaveri matkii kaikessa. Onko normaalia?

Vierailija
11.03.2024 |

11-vuotiaista kyse tällä hetkellä, mutta tätä on jatkunut koko alakoulun koko ajan enenevässä määrin. Harrastukset on ainoa, joissa ei matki, mutta muuten tekee kaiken perässä. Tavallaan ymmärrän sen yhteenkuuluvuuden pointin, että halutaan olla samanlaisia, mutta on outoa, miten tämä tyttö hankkii kaikki samat jutut aina meidän tytön perässä kerta toisensa jälkeen. Pari kertaa olisi voinut mennä sattumana, mutta ei kaikki nyt kun tätä on jatkunut vuosia. Ja osa jutuista on tosi kalliitakin ja saa ne aina muutama viikko meidän lapsen jälkeen. Esim. nyt ostettiin lapselle hajonneen tilalle uusi puhelin(iPhone 14) ja meni vain pari viikkoa, kun tällä kaverilla oli tasan sama puhelin saman värisenä ja samoilla kuorilla.

Miten vanhemmat voivat olla ok tällaisen kanssa ja vaan ostella aina kaikkea mitä lapsensa keksii pyytää heti, kun kaverilla on? 

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissäkin on eroja. Minulla oli lapsena kaveri jonka kanssa usein ostettiin tarkoituksella samanlaisia asioita, mutta eri värisiä. Esimerkiksi meillä oli samanlaiset reput mutta eri väriset. Se oli meistä molemmista kivaa.

Sitten taas oli yksi kaveri, jolle aina ilmestyi samanlaiset kengät ja vaatteet kuin minulla ja hän oli niin kuinei tietäisikään että on ostanut ihan samanlaiset. Se oli ärsyttävää. 

Vierailija
62/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla saman ikäisellä on myös tuollainen kaveri. Aika pitkään tyttö vakuutteli, että ei häiritse, vaikka kaveri kopioi käytännössä kaiken. Nyt sitten oltiin hiihtolomalla lomareissussa Amerikassa ja tyttö shoppaili hirvittävän määrän vaatteita reissusta saatesanoilla Nyt Anni ei ainakaan voi ostaa samanlaisia.

Matkiminen on yksi ihailun muoto, mutta rajansa kaikella.

Oma tyttö pyysi, että etsitään ulkomaisia nettikauppoja ja ostetaan sieltä. Ja on sen jälkeen lakannut kertomasta kenellekään mistä vaatteensa ostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli yksi kaveri joka aina matki. Muistan miten ärsytti kun hän osti ihan samanlaiset lenkkarit ja repun kuin minä. En ole ikinä käsittänyt ihmisiä joilla ei ole omaa makua ja mielipiteitä. Lapsenakin tuo jo ärsytti. 

Siis miten voi harmittaa, jos jollakin on samanlaiset lenkkarit ja reppu? Aika monella on varmaan samanlaiset lenkkarit. 

Kyllähän se nyt harmittaa jos kaveri aina matkii. Minusta oli noloa kulkea hänen kanssaan kun oltiin ihan samoin pukeutuneita sitten. Miksei osta oman makunsa mukaisia? 

Vierailija
64/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä että lasta tuetaan kotona kun hän on onnellinen ja inspiroituu. Se on täysin luonnollista meille aikuisillekin. Lapsilla on monesti vielä "yhteisiä" kavereiden juttuja ja jopa halutaan samistella. Ei kannata nostaa itseänsä yläpuolelle vaan olla iloinen siitä että lapset ovat tyytyväisiä sekä onnellisia.

Siinäpä onkin hauska termi sille, kun lapsi kinuaa kaikkea, mitä muilla näkee!  On onnellinen ja inspiroituu :D

Vierailija
65/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissäkin on eroja. Minulla oli lapsena kaveri jonka kanssa usein ostettiin tarkoituksella samanlaisia asioita, mutta eri värisiä. Esimerkiksi meillä oli samanlaiset reput mutta eri väriset. Se oli meistä molemmista kivaa.

Sitten taas oli yksi kaveri, jolle aina ilmestyi samanlaiset kengät ja vaatteet kuin minulla ja hän oli niin kuinei tietäisikään että on ostanut ihan samanlaiset. Se oli ärsyttävää. 

Minulla on näin aikuisena kaveri, jonka kanssa ostetaan vahingossa samoja vaatteita, kun meillä vain on niin samanlainen tyyli. Asutaan kaukana toisistamme ja aina välillä tajutaan mitä kaikkea samanlaista meillä onkaan. Se on ihan hauskaa, mutta samaan paikkaan mennessä kyllä aina sovitaan, että ei pueta samoja vaatteita. Tämä on kuitenkin täysin eri asia kuin se, jos joku ostaisi aina perässä kaikki samat vaatteet kuin minä. 

Vierailija
66/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella halpa vinkki ap:lle. Lopettakaa se jatkuva ostelu. Ostakaa vain tarpeellinen ja sekin kirpparilta. Loppuu se ostoksien matkiminenkin. Lisäksi säästätte rahaa ja luontoa ja opetatte lapselle oikeita arvoja.

Viekää lapsi vaikka lintujen kevätmuuttoa katsomaan. Jos kaveri menee viikon päästä perheensä kanssa perässä, voivat vertailla mitä lintuja näkyi.

Vierailija
67/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla saman ikäisellä on myös tuollainen kaveri. Aika pitkään tyttö vakuutteli, että ei häiritse, vaikka kaveri kopioi käytännössä kaiken. Nyt sitten oltiin hiihtolomalla lomareissussa Amerikassa ja tyttö shoppaili hirvittävän määrän vaatteita reissusta saatesanoilla Nyt Anni ei ainakaan voi ostaa samanlaisia.

Matkiminen on yksi ihailun muoto, mutta rajansa kaikella.

Oma tyttö pyysi, että etsitään ulkomaisia nettikauppoja ja ostetaan sieltä. Ja on sen jälkeen lakannut kertomasta kenellekään mistä vaatteensa ostaa. 

Meillä tytär ratkaisi asian niin, ettei ollut enää  niin paljon matkivan kaverin seurassa. Oli siis muiden kanssa, eikä kertonut tälle. Kaveri matki myös harrastuksen. Tässä tyttäreni, jolla oli oikea, ei matkittu, palo asiaan, alkoi panostaa harrastukseen entistä enemmän. Hän pääsi edistyneempään ryhmään, jonne matkija ei päässyt, koska sinne kutsutaan, ei vain mennä. Vähemmän yllättäen matkija lopetti harrastuksen. 

Eli ap, jos mahdollista, tehkää asioita ja hommatkaa juttuja, joita ei voi matkia helposti.

Vierailija
68/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lukenut ketjua ihan kokonaan ja ehkä oletkin Ap jo vastannut näihin, mutta eikö sinun lapsesi voisi vain viilentää välejään tuohon matkijaan? Tai vielä parempi, ottaa suoraan puheeksi sen, että ei tykkää matkimisesta?

Tässä on juuri se ns. ongelma, että toisella on täysi oikeus matkia (kunhan matkiminen ei mene kiusaamisen puolelle, mitä se ei kyllä helpolla mene). Ainoa, mihin voi vaikuttaa, on se, miten itse reagoi asiaan. Jos matkija kysyy, mistä ostit vaatteesi, niin voi ihan hyvin sanoa, etten halua kertoa sinulle, koska ostaisit kuitenkin heti samanlaiset. Ja jos matkiminen ottaa liikaa päähän, niin on ihan täysi oikeus päättää, ettei halua enää olla matkijan kaveri.

Vierailija
69/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella halpa vinkki ap:lle. Lopettakaa se jatkuva ostelu. Ostakaa vain tarpeellinen ja sekin kirpparilta. Loppuu se ostoksien matkiminenkin. Lisäksi säästätte rahaa ja luontoa ja opetatte lapselle oikeita arvoja.

Viekää lapsi vaikka lintujen kevätmuuttoa katsomaan. Jos kaveri menee viikon päästä perheensä kanssa perässä, voivat vertailla mitä lintuja näkyi.

Tämä ehdotus sai sitten kolme alapeukkua. Vastaavasti ehdotus, että lapselle ostetaan aina vain vaikeammin saatavissa olevia tavaroita, sai kolme yläpeukkua.

Kuluttamassako me tässä maailmassa olemme? Siitäkö minuutemme muodostuu?

Vierailija
70/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ehdotus sai sitten kolme alapeukkua. Vastaavasti ehdotus, että lapselle ostetaan aina vain vaikeammin saatavissa olevia tavaroita, sai kolme yläpeukkua.

Luitko ketjua? Kyse ei ole rahasta. Siksi sait alapeukkuja. Lapseni matkijakaveri olisi mm. halunnut samalla lailla otetun, vähän erikoisemman, kuvan kuin lapsellani. On oikeasti ihan yhtä raivostuttavaa, jos kaveri alkaa kiertää heti perässä samat luontopolut ja lintutornit ja pakkaa samanlaiset eväät mukaan.

-eri

Vierailija
71/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman huomasin. Materialismi on aina paha asia. Normaali ihminen ei huomaa edes vaatteita, vaan ihmisen. Matkiminen ja suoranainen kopiointi on ärsyttävää mut niin on tämä materialismi, uniikkiuden hakeminen massatuotannosta ja sen lieveilmiö. Ihan sama kulkeeko liikenne, tuotetaanko sähköä, koska ilmastonmyytös kuhan se bangladeshiläisen lapsen kokoon kursima kolttu saadaan pallon pohjolaan itseään etsivän omahyväisen teinin päälle ei millään muulla ole merkitystä.

Vierailija
72/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli yksi kaveri joka aina matki. Muistan miten ärsytti kun hän osti ihan samanlaiset lenkkarit ja repun kuin minä. En ole ikinä käsittänyt ihmisiä joilla ei ole omaa makua ja mielipiteitä. Lapsenakin tuo jo ärsytti. 

Siis miten voi harmittaa, jos jollakin on samanlaiset lenkkarit ja reppu? Aika monella on varmaan samanlaiset lenkkarit. 

Kyllähän se nyt harmittaa jos kaveri aina matkii. Minusta oli noloa kulkea hänen kanssaan kun oltiin ihan samoin pukeutuneita sitten. Miksei osta oman makunsa mukaisia? 

No kuka jotain lenkkareita katsoo? 

Vierailija
73/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettekö tästä matkimisesta nyt vähän liian ison asian. Kaikki teinit pukeutuu samalla tavalla. 

Vierailija
74/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne teidän nuoret varmaan ole edes itse mitään muodin / sisustuksen / elektroniikan edelläkävijöitä, vaan ne kulloisetkin vaatteet sun muut on jotain nuorten seuraamissa somekanavissa jo valmiiksi trendaavia ja ne on ollu jo jollakin muulla ensin, sitten teillä ja seuraavana kavereilla

Vierailija
75/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia tuossa iässä. Mikä on ongelma??

Vierailija
76/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia tuossa iässä. Mikä on ongelma??

Ongelma selviää, jos lukisit ketjun

Vierailija
77/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Copycat

Vierailija
78/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne teidän nuoret varmaan ole edes itse mitään muodin / sisustuksen / elektroniikan edelläkävijöitä, vaan ne kulloisetkin vaatteet sun muut on jotain nuorten seuraamissa somekanavissa jo valmiiksi trendaavia ja ne on ollu jo jollakin muulla ensin, sitten teillä ja seuraavana kavereilla

Nyt ei ollut kyse siitä. Esim. minun lapsi sai lahjaksi matkan tiettyyn kohteeseen isovanhemmiltaan. Hetken perästä kaveri sai saman synttärilahjan. Kaverin äiti soitti minulle ja kysyi, että mitä lapseni teki siellä reissussa, kun hänen lapsi haluaisi tehdä ne samat asiat. Olin vähän järkyttynyt ja vastasin vaan, etten tiedä, kun en ollut mukana.

Sama kaveri kuuntelee aina samaa musiikkia, tykkää aina samoista ruoista/juomista/kouluaineista jne. Valitsi saman a2-kielen lapseni kertoessa minkä valitsee, kun oli ensin kertonut valitsevansa toisen. Ja ihastuu aina samoihin poikiin. 

79/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monkey see, monkey do.

Vierailija
80/97 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teettekö tästä matkimisesta nyt vähän liian ison asian. Kaikki teinit pukeutuu samalla tavalla. 

Kyse ei ole teineistä ja ap:n lapsen kaveri on tehnyt tätä monta vuotta. Ei ole normaalia minustakaan.